Retkiluistimista hieman

Avatar
Luiro
Viestit: 507
Liittynyt: 03 Elo 2007 12:55

Retkiluistimista hieman

Viesti Kirjoittaja Luiro »

Olisi tuossa eräässä putiikissa kaupan Karhun retkiluistimet edullisesti, ilman siteitä.
Vain hokkareilla luistelleena kysynkin, voinko laittaa noihin, kuten laatikossa sanotaan, hiihtoon tarkoitetut NNN tai SNS siteet, jalkaan luistelumonot ja menoksi ??
Eikö se ole hankalaa luistella jos kantapää ei ole kiinni ? :oops:
Pitäsikö kantapää sitoa erikseen kiinni luistimeen ? :oops:
Kyselenkö taas ihan hölmöjä ...


"On aina ollut metsä ja kaira.
Sinne minä olen aina mennyt, kun on ollut vaikeaa.
Sinne minä olen aina mennyt, kun olen ollut onnellinen".
Juhani Valli, 2007
Arinakääpä

Re: Retkiluistimista hieman

Viesti Kirjoittaja Arinakääpä »

Luiro kirjoitti:Olisi tuossa eräässä putiikissa kaupan Karhun retkiluistimet edullisesti, ilman siteitä.
Vain hokkareilla luistelleena kysynkin, voinko laittaa noihin, kuten laatikossa sanotaan, hiihtoon tarkoitetut NNN tai SNS siteet, jalkaan luistelumonot ja menoksi ??
Eikö se ole hankalaa luistella jos kantapää ei ole kiinni ? :oops:
Pitäsikö kantapää sitoa erikseen kiinni luistimeen ? :oops:
Kyselenkö taas ihan hölmöjä ...
Mulla on ollut SNS-siteillä olevat luistimet. Vaikka siteessä on poikkiura toiselle kengän pohjassa olevalle raudalle, jostain syystä miellyttävämpi on oolut luistella perinteisen kuin luistelumonoilla. Sitäpaitsi peruinteisen monoilla on helpompaa kävellä rantaan ja saarissa.
Kannan pitää olla irti, niinhän se on nykyisissä pikaluistimissakin! Se ei ole ollenkaan hankalaa. Luistelu retkiluistimilla on tosi hauskaa ja niillä pääsee kovaa... Itse ostin sellaiset, jossa siteet olivat jo kiinni. Silloin on tasapainotus ainakin oikein.
Sumi
Viestit: 196
Liittynyt: 22 Huhti 2007 19:16

Viesti Kirjoittaja Sumi »

En tiedä miten toimii, mutta ajattelin ostaa semmoiset joskus, jotka kiinnitetään vaelluskenkiin. Silloin pystyisi ainakin tekemään ihan retkiä, vaikka pitäisi vähän kävelläkin enemmän. Mutta en tosiaan tiedä, miten vaelluskengät luistinterien kanssa toimii.
Joutenkulkija
Viestit: 831
Liittynyt: 26 Tammi 2006 18:52
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Joutenkulkija »

Vaelluskengät toimii ihan hyvin luistimissa. Koska kengät on jäykät, niillä ei mitään luistelumaratonia tehdä, eikä ole tarkoituskaan. Yhdistettyyn luistelu- ja patikkaretkeen ne ovat parhaat.

Parhaat siteet vaelluskenkiin saa itse tekemällä. Kolmen millin alumiinipellistä taivuttelee kengän mukaisen kärki- ja kantaosan. Molempiin osiin sellaisella räikkälukituksella varustetut leveät remmit (varpaiden ylitse ja nilkan ympäri). Remmit voi niitata tai ne voi pujottaa pitkulaisesta reiästä.
Avatar
Luiro
Viestit: 507
Liittynyt: 03 Elo 2007 12:55

Viesti Kirjoittaja Luiro »

Tasapainotus ???
Nyt voisi olla kuva paikallaan. Mihin paikkaan side laitetaan luistimessa ?
Siis tuon tasapainon kannalta...
"On aina ollut metsä ja kaira.
Sinne minä olen aina mennyt, kun on ollut vaikeaa.
Sinne minä olen aina mennyt, kun olen ollut onnellinen".
Juhani Valli, 2007
Lyde
Viestit: 185
Liittynyt: 07 Helmi 2006 21:52

Viesti Kirjoittaja Lyde »

Niissä Karhun retkiluistimissa, mitä minä olen tänä talvena kokeillut, terä oli tehtaan jäljiltä väärän muotoinen eli ei ollut teroitettu profiiliiin. Profiilin puuttuminen vaikeuttaa luistelua paljon, potkun loppuvaiheessa luistin ei käänny kunnolla ulospäin kuten kuuluu. Terät voi antaa kunnostettavaksi osaavalle teroittajalle.

Omiin Isviddan- luistimiin laitoin siteet kiinni niin kärkeen kuin pystyi => luistimen kärki ei sojota niin pitkänä ja ei tökkää jäähän niin helposti jalan palautuksessa (jos haluaa jäljitellä pikaluistelijoiden potkua). Ensin siteet olivat enemmän luistimen perässä, mutta muutin ne aivan kärkeen ja tykkään niistä niin.

Tuossa vielä linkki Oulun Tarmon sivuille ja luistimien teroitukseen,pätee myös retkiluistimiin:

Pikaluistelu => Pikaluistimien teroitus
http://www.ouluntarmo.fi/lupy/

Lisäys: Ne karhun terät olivat aivan suorat eivätkä hiukan kaarevat kuten kuuluu olla
Avatar
Luiro
Viestit: 507
Liittynyt: 03 Elo 2007 12:55

Viesti Kirjoittaja Luiro »

Kiitos tähänastisista tiedoista, ja lisää otetaan kokoajan vastaan :P

Kävin nyt sitten hakemassa Karhun terät hintaan 20e. Siteitä onkin sitten omasta takaa.
Voi olla, että tälle keväälle ei enää ehdi jäälle mutta tuleehan niitä aina uusia keväitä.
"On aina ollut metsä ja kaira.
Sinne minä olen aina mennyt, kun on ollut vaikeaa.
Sinne minä olen aina mennyt, kun olen ollut onnellinen".
Juhani Valli, 2007
Ktm
Viestit: 125
Liittynyt: 19 Helmi 2008 21:21

Viesti Kirjoittaja Ktm »

Minulla on ollut jo monta vuotta käytössä Salomonin SNS siteet ja luisteluhiihtomonot retkiluistimissa. Toimii oikein hyvin ja mitä olen seurannut muiden varusteita retkillä niin enemmistöllä on vastaava systeemi. Kiinteäkantapäiset + vaelluskenkä on vähemmistössä. Vielä kun hankkii lämpösuojat monoihin niin ei tarvi jäädä kotiin vähän kovemmillakaan pakkasilla ja vesikelillä monot ei kastu roiskevedestä.

Eikö Karhun terissä ole valmiita reikiä siteille ?

Ja sitten tärkein; muista turvavarusteet:
http://www.skrinnari.fi/doc.php?4600

Yksi huono puoli retkiluistelussa on. Sitä voi harrastaa vain niin harvoin, ns. unelmakeliä on vain muutamia päiviä alkutalvesta.
Avatar
Smo
Viestit: 73
Liittynyt: 17 Maalis 2008 23:56

Viesti Kirjoittaja Smo »

Joutenkulkija kirjoitti:Vaelluskengät toimii ihan hyvin luistimissa. Koska kengät on jäykät, niillä ei mitään luistelumaratonia tehdä, eikä ole tarkoituskaan.
Kyllä noilla kantapäästä kiinnitetyillä kengillä luistellaan Helsingistä Porkkalaan ja takaisin ihan kuin irtokantapäisilläkin..
Avatar
Luiro
Viestit: 507
Liittynyt: 03 Elo 2007 12:55

Viesti Kirjoittaja Luiro »

Kyllä noissa terissä valmiit reiät on mutta onko se aina niin sanottu, että tasapaino kohdallaan.
Luotan tietysti valmiisiin asetuksiin tässä vaiheessa.
"On aina ollut metsä ja kaira.
Sinne minä olen aina mennyt, kun on ollut vaikeaa.
Sinne minä olen aina mennyt, kun olen ollut onnellinen".
Juhani Valli, 2007
haahuilija
Viestit: 535
Liittynyt: 10 Loka 2006 19:52

Viesti Kirjoittaja haahuilija »

Alkanut vähän kiinnostaa tämä retkiluistelu, tai oikeammin kai matkaluistelu, mutta luistimet puuttuu. Tarjonta näyttää olevan melko kirjavaa ja hintahaitari iso. Koska pidän myös hiihtämisestä, niin voisin kuvitella, että tykkäisin enemmän sellaisista luistimista, joissa on side luistelumonolle. Siltikin jää vaihtoehtoja vielä paljon. Olisiko jollain antaa suosituksia hyvän hinta-laatusuhteen omaavasta merkistä? Tai kommenttia, mitä ei ainakaan kannata valita?

Isvidda
Zandstra
Budget sport (=Trekker?)
Freeheel
Lundhags T-skate
Jääkiito
omat polut
Viestit: 4210
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

^Jääkiito ja Zandstra NIS lienevät varmimmat valinnat, näihin saa luisteluhiihtositeet kiinni, muutenkin näissä laatu ollut ok. Halpaketjujen halpamalleja kannattaa visusti välttää, monenlaisia laatuongelmia.
Jääkiidoissa valmistus on siirtynyt uusiin käsiin, peruskonstruktio on ennallaan. Jotkut ovat valittaneet teroituksen karheutta, tämä korjautuu viimeistelemällä teroitus itse, teroittaminen on joka tapauksessa opeteltava jos meinaa harrastaa lajia.
haahuilija
Viestit: 535
Liittynyt: 10 Loka 2006 19:52

Viesti Kirjoittaja haahuilija »

^ Kiitos tiedoista. :)
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Retkiluistelu olisi erittäin kiinnostavaa hommaa. Nuorena tuli pelattua lätkää joka ilta ja viimeiset luistimet on putkimallin hokkarit niiltä ajoilta (taitaa olla Gt-merkkiset). Luistimilla en ole ollut varmaan kuin 30 v. sitten. Etelässä ei ole jäistä tietoakaan, onko muualla ollut tänä vuonna hyviä retkiluistelukelejä?
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Tuossa on sitten sulle hiukan mallia, esikuvaa ja tavoitetta!!

Kyllä Siperia opettaa!
Vastaa Viestiin