Louteen teko

Avatar
p.kivela
Viestit: 777
Liittynyt: 10 Touko 2008 08:20

Viesti Kirjoittaja p.kivela »

Tulipas tehtyä loue Pieni Retkeilyopas (1936) mainitun Järvisen ohjeen mukaan, missä saumat on vedon suuntaan. Tai melkein ohjeen mukaan, kangas oli 158 cm leveää ja käytin sitä hyödyksi. Painoa tuli kokonaista 300 grammaa. Pituus on 2,6 m mutta teen seuraavan ainakin 3,5 metrin mukaan niin tulee hiukan tilavampi. Kangashan tässä mallissa on aikas ohutta. Kipinöintiä ei varmasti kestä ellei laita kolmioon ainakin vähän suojakangasta. Tuo reuna on vielä leikkaamatta täsmälleen muotoon. Pitää laittaa lisää noita kiinnityslenkkejä alahelmaan.

Kuva

Kuva

Kuva


Ursus
Viestit: 9508
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Itse tein aikanaan 150 cm leveästä kankaasta siten, että kaksikertainen sauma tuli kankaaseen lopulta poikittain. Ompelin siis ensin kaksi palaa yhteen ja leikkasin siitä. Tuplasauma ei vuoda vaikka ei ole teipattukaan. Mutta tuo ilmoittamasi paino 300g on jo ennätysten kirjaan sopiva. Oma sadetakkikankaasta tehty painaa reilusti enemmän, mutta on myös kestävämpi ja sietää vähän pieniä kipinöitäkin.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Avatar
George
Viestit: 3343
Liittynyt: 22 Marras 2007 21:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja George »

Olen ihmetellyt miksi tuossa klassisessa louemallissa on erikoinen leikkaus noissa ulommissa liepeissä. Luulisi olevan yksinkertaisempaa tehdä samanlaisia kangaspaloja kaikki. Sade ja tuulikin haittaavat tässä enemmän. Sellaisen minäkin kyllä aikoinaan ensimmäiseksi laavuksi hommasin aikoinaan...
Inarinjärvi kansallispuistoksi
hannes
Viestit: 10738
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

George kirjoitti:Olen ihmetellyt miksi tuossa klassisessa louemallissa on erikoinen leikkaus noissa ulommissa liepeissä. Luulisi olevan yksinkertaisempaa tehdä samanlaisia kangaspaloja kaikki. Sade ja tuulikin haittaavat tässä enemmän.
Olisikohan sivutuulella sittenkin joku merkitys tuohon muotoon. En tiedä asiaa mutta ensimmäisenä se tuli mieleen.
Avatar
p.kivela
Viestit: 777
Liittynyt: 10 Touko 2008 08:20

Viesti Kirjoittaja p.kivela »

Alimmat kolmiot ovat savunohjaimet ja reunan kaarimuoto auttaa itse louetta pysymään pingotettuna. Mutta tuo mun pystytys ei ole aivan oikein, pitäisi nostaa hoikan pystympään ja saada kangas paremmalle kaarelle. No, tuosta on hyvä jatkaa seuraavaan projektiin.
Avatar
Pepi
Viestit: 7423
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Vanhanaikaisissa telttakankaissa suora sivu olisi venähtänyt lerpattamaan. Sivuleikkauksen ansiosta pystytysmuotoa voi trimmata sitä mukaa kuin kangas venyy.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Sämpy
Viestit: 130
Liittynyt: 11 Joulu 2009 19:36

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Mulla tuli tuo Vihe1 loue käytettyä niin loppuun että oli aika hankkia uusi. Olin jo edellistä paikkaillut ja tehnyt siihen heti uutena maavaatteen. En oikein mieleistä löytänyt joten hommasin Shelbystä kangasta ja tein itse. Olen tuossa Järvisen perusmallissa hieman kypsynyt sen huonoon sateenpitävyyteen kun takalaita on niin matala sateella että kangas osuu nokkaan ja edestä tulee vettä syvälle sisään. Maavaate lisää niin paljon märällä ilmalla käytettävyyttä että ilman en enää pärjää. Teinkin sen tähän kiinteänä ja sen päälle on mukava levitellä vermeitä ja vaatteita ilman että ne kastuu. Takaosa on korotettu ja pohja suorakaide joten tilaakin on mukavasti kahdelle.

Alla tunnelmakuvaa viikonlopulta:





Insinöörismiehenä dokumentoin tietenkin ohjeet:

Ursus
Viestit: 9508
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Tuollainen koppiloue vaatii enemmän puutavaraa pystytykseen kuin Järvisen malli.
Olen lisännyt omaani Järviseen pitemmät kiinnitysnarut ja sisäpuolelle lievettä. Pitkillä naruilla ja telttatapeilla saan takareunan vähän irti maasta sekä samalla sisäseinän korkeammalle jo takareunasta asti. Jos louteeseen sataa sisälle, on se joko liian pystyyn viritertty tai ei ole tuulta vasten (ihanne olisi hieman sivutuuleen).
Vasta nukuin Lapinreissuni tuolla louteella eli seitsemän tähden hotellissa kuun toimiessa yövalona.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Sämpy
Viestit: 130
Liittynyt: 11 Joulu 2009 19:36

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Meilläpäin kyllä puuta piisaa ja tuolla tavalla olen Järvisenkin mallin pystyttänyt. Ja pistän ruoteet talteen eli niitä voi hyödyntää kun seuraavan kerran samassa paikassa sattuu yöpymään. Mulla on ruoteitten kohdalla sisäpuolella raksit joihin voi laitella narun ja laittaa vaatteita niihin yöksi kuivumaan.

Jos aineksista on pulaa niin tuonkin voi esim. siten pystyttää että kumpaankin lievetta vasten laittaa riu'un ristikkäin ja vetää vastapuolen puuhun kiinni. Silloin kannattaa nurkissa olla puolen metrin haarikkakeppien kautta nurkkanarut että saa kulmat ylös.

Kyllä se tuulen suunta voi vaihtua yön aikana ja silloin voi vettä tulla sisään. Tuossa minun mallissa suuaukon saa supistettua jos keli huononee.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Niista AEJ koppilouteista on tainnut sailya vain valokuvia, ei piirustuksia? Olivat kai vastaus tahan ongelmaan " edestä tulee vettä syvälle sisään" eli siis kesamalli, ja tuo toinen kausille, jolloin isot tulet olivat A ja O
Sämpy
Viestit: 130
Liittynyt: 11 Joulu 2009 19:36

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

No tuolta löytyy köykäiset piirrustukset:

http://www.suomenerataito.fi/erataidot/ ... 7x300.jpeg

Ja näkyyhän tuo Järvinen käyttäneen Malli2:sta talvella vaikka joissain teksteissä kehuukin sen hyviä ominaisuuksia nimenomaan sateella:

http://retkinikkari.fi/wp/wp-content/up ... ri-776.jpg

Harmi sinällään että Järvisen julkaisemista malleista elämään on jäänyt lähinnä ensimmäinen eikä se joka mitä ilmeisemmin piti parempana. Ehkä se vaan on liian moderni, mutta sinällään onni että Jarvinen nimesi tuon louteeksi: jonkun muun julkaisemana se olisi varmaan ollut pyhäinhävistys louteelle :lol: No kehitys kehittyy.
Ursus
Viestit: 9508
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Nuo louteen piirrustukset löytyvät parempilaatuisina mittoineen muistaakseni vanhasta Raimo Kojon Suuresta Retkeilykirjasta (kirjan nimestäkään en ole varma). Sitä löytyy kirjastoista.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Avatar
Pepi
Viestit: 7423
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Suuri retkeilykirja on Olli Aulion käsialaa. Raimo O. Kojo on kirjoittanut mm. Lapin retkeilyoppaan. Tarkoittanet jälkimmäistä, koska Auliolta ei koppilouetta tai sen tapaista löydy.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Ursus
Viestit: 9508
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

En tarkoita Aulion kirjaa, joka on hyllyssäni. Kojon Lapin Retkeilyopaskin on hyllyssäni. Se kirja, josta piirrokset löysin aikanaan oli joku vanha Retkeilyopas. Olisin sen ostanut omistajaltaan, mutta ei ollut myynnissä. Olisiko ollut joku Eräretleilyn opas tms. Todellinen järkäle se oli.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
tst
Viestit: 6535
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Tässä säikeessä on myös joitain louepiirustuksia tai -kaavoja: turinat/viewtopic.php?p=329162#329162
Vastaa Viestiin