Marivaara vaelluksen aloituspaikkana?

kaptu
Viestit: 1818
Liittynyt: 29 Elo 2012 15:32

Viesti Kirjoittaja kaptu »

Tarkoitatko, että Muotkavaaran kohdalta 15km ennen Marivaaraa käännytäänkin oikealle ja tehdään hiukka pidempi kiemura itäpuolelta parkkipaikalle ja lähtöpisteeseen..?
Mihinkäs kohtaan se tavallinen auto kannattaakaan jättää parkkiin näin alkukesän aikaan..?

Lähdekö sijaitsee siis noin 300 m itään Irtonais-Auhdin kammilta..?


Patikoitsija
Viestit: 2574
Liittynyt: 18 Elo 2010 19:17

Viesti Kirjoittaja Patikoitsija »

Silloissa säästetään silloin kun mahdollista, samalla rahalla saa kymmeniä kilometrejä tienkorjausta kuin mitä yhteen siltaan uppoaisi. Ylä-Kairilla on vastaavanlainen tilanne että on panostettu vaihtoehtoiseen reittiin ja vanhoista silloista toinen lahotkoon sinne vai onko jopa purettu pois. Hyvin on merkitty liikennemerkein usealle suunnalle tienoolla että toinen silta ei ole enää käytössä! Oletettavasti tämmöinen liikennemerkki on myös Marivaaran reitillä, jos aiemmin käytettyä siltaa ei voi enää käyttää?
Pakinoitsija
kaptu
Viestit: 1818
Liittynyt: 29 Elo 2012 15:32

Viesti Kirjoittaja kaptu »

Suo ylitettyä Morotajavuotsossa näyttäisi olevan 2 eri reittiä kiertää Kuopskuusikko kohti Irtonais-Auhtia, ja sen jälkeen ilmeisestikin kulkijat valitsevat mahdollisen polun poroaidan viertä pitkin ja aidan oikealla puolella, olettaisin :?:
rastigaissa
Viestit: 514
Liittynyt: 11 Helmi 2012 23:31

Viesti Kirjoittaja rastigaissa »

Patikoitsija kirjoitti: Oletettavasti tämmöinen liikennemerkki on myös Marivaaran reitillä, jos aiemmin käytettyä siltaa ei voi enää käyttää?
Ei siinä merkkiä ole. Mennäänhän sitä tietä pitkin muihinkin kohteisin kuin Pajuojalle.
Viimeksi muokannut rastigaissa, 15 Joulu 2017 21:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rastigaissa
Viestit: 514
Liittynyt: 11 Helmi 2012 23:31

Viesti Kirjoittaja rastigaissa »

kaptu kirjoitti:Tarkoitatko, että Muotkavaaran kohdalta 15km ennen Marivaaraa käännytäänkin oikealle ja tehdään hiukka pidempi kiemura itäpuolelta parkkipaikalle ja lähtöpisteeseen..?
Marivaaraan ajetaan Sorvusselän kautta. Soratiellä kun pysyt, niin pysyt kuivilla.
Jatko Pajuojalle riippuu autosta, kelistä ja kuskista. Ja Marivaaran päällä on märkää. Sieltä on muutamankin vaeltajan auto käyty vetäsemässä pois.
Patikoitsija
Viestit: 2574
Liittynyt: 18 Elo 2010 19:17

Viesti Kirjoittaja Patikoitsija »

rastigaissa kirjoitti:
Patikoitsija kirjoitti: Oletettavasti tämmöinen liikennemerkki on myös Marivaaran reitillä, jos aiemmin käytettyä siltaa ei voi enää käyttää?
Ei siinä merkkiä ole. Mennäänhän sitä tietä pitkin muihinkin kohteisin kuin Pajuojalle.
Ok, niinpä.

Karttapaikka ei kaikilta osin pysy ajan tasalla tämänkään Ylä-Kairi nimisen vuokrakämpän vieressä olevan tien ja sillan osalta. Zoomatessa loitommas, kartan mukaan vahva runkotie kulkisi edelleen joen itäpuolta ja joen yli. Lähemmäs zoomatessa ja ilmakuvasta sitten näkee ettei siltaa enää ole. Permantovaaran kautta on kulku.
Pakinoitsija
kaptu
Viestit: 1818
Liittynyt: 29 Elo 2012 15:32

Viesti Kirjoittaja kaptu »

Mites se Pajuojan ylitys alkukesän aikaan siinä heti Marivaaran parkkipaikan jälkeen - mahtaako siinä olla jotain sillan tapaista.. :?:
Ja seuraava paikka parin kilsan päässä olisi 150m leveän suon ylitys - siellä lienee pitkokset vaan yhäkös ovat mallikelpoisessa kunnossa :?:
rastigaissa
Viestit: 514
Liittynyt: 11 Helmi 2012 23:31

Viesti Kirjoittaja rastigaissa »

Pajuojan voit ylittää esimerkiksi hyppäämällä tai sitten ihan vaan kävelemällä. Pitkokset kantavat nelivetoajoneuvon, joten kestävät vankemmankin kulkijan. Kahdella kaistalla.
kaptu
Viestit: 1818
Liittynyt: 29 Elo 2012 15:32

Viesti Kirjoittaja kaptu »

Mitähän järkevämpää voisi kehittää sen peltiynnyrin puolikkaan tilalle, jolla lämpöä ja tulen loisketta entisen kaminan jäkeen yritetään saada aikaiseksi Irtonais-Auhtin myyttisessä kammissa :?: :roll: :?:
13102013
Viestit: 510
Liittynyt: 13 Loka 2013 17:16

Viesti Kirjoittaja 13102013 »

Vanha valurautapata ehkä parempi kuin tynnyri.
"Ockhamin partaveitsi"
kaptu
Viestit: 1818
Liittynyt: 29 Elo 2012 15:32

Viesti Kirjoittaja kaptu »

Toivottavasti joku savusilmä keksii oivan ratkaisun tulipesäksi sekä keinon rahdata sellainen perille ja kammin sisuksiin :roll: :?:
kaptu
Viestit: 1818
Liittynyt: 29 Elo 2012 15:32

Viesti Kirjoittaja kaptu »

kaptu kirjoitti:Toivottavasti joku savusilmä keksii oivan ratkaisun tulipesäksi sekä keinon rahdata sellainen perille ja kammin sisuksiin :roll: :?:
Tuosta muistin, että mulla olisi ylimääräinen Turbo Stove elikäs kehitymaakeittimeksi tituleerattu tehokas tulipesä :idea:
4lbert
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Maalis 2011 18:31

Viesti Kirjoittaja 4lbert »

Mikähän mahtaa tänä päivänä (vuosi 2018) olla Marivaaran P-paikan tilanne? Luontoon.fi sivu mainitsee ohimennen, mutta ajoohjeita ei ole eikä karttaan ole merkitty P-paikkaa. Onko tämä ns. virallinen paikka koskaan ollutkaan vai onko huolto lopetettu?

Pystyisikö joku tietävä pistämään vaikka karttalinkin ja hieman kirjallista selostetta ajo-ohjeista?
rastigaissa
Viestit: 514
Liittynyt: 11 Helmi 2012 23:31

Viesti Kirjoittaja rastigaissa »

Ihan siisti multamonttu se on, ja autoja mahtuu vaikka kuinka paljon, mutta ei siinä mitään P-merkkiä ole koskaan ollutkaan. Tiehän on ns. kärrytie. Pajuojan törmässä on tavanomainen puiston infotaulu. Mitä sinä tuolla huollolla tarkoitat?
Ajo-ohjeena että aja Sorvusselän kautta, ja seuraa karttaa.
Äläkä jää kiinni Marivaaran päällä.

https://www.retkikartta.fi/
rastigaissa
Viestit: 514
Liittynyt: 11 Helmi 2012 23:31

Viesti Kirjoittaja rastigaissa »

kaptu kirjoitti:Toivottavasti joku savusilmä keksii oivan ratkaisun tulipesäksi sekä keinon rahdata sellainen perille ja kammin sisuksiin :roll: :?:
Kannattaneeko tuota aitavahtien kiinteistöä ruveta omin luvin sisustamaan....
Viimeksi muokannut rastigaissa, 05 Huhti 2018 20:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin