Pulkka-ahkio?

iglu
Viestit: 248
Liittynyt: 15 Helmi 2012 14:51

Viesti Kirjoittaja iglu »

No menin edellinen vastaus vähän pieleen. Tarkoitin sitä "siilinkarin" kuvaa vetovyöstä
joka oli minun tekemä. Naruvetoa en ole koskaan käyttänyt vaan rottinkiaisoja välyksettömällä kiinnityksellä sekä ristiin että suoraan. Isommat alamäet menen toisinpäin
vyö on irti ja pidän aisoista kiinni jolloin sitä voi myös jonkinverran ohjata ja jos haaveri sattuu
ahkio saa mennä menojaan eikä tule niskaan. Tulee ikävää jälkeä jos 50 kg ahkio tulee
vauhdilla päälle, kokemusta on. Siksi ahkioni takapää on myös pyöristetty.


mjjk
Viestit: 87
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:02
Paikkakunta: Miehikkälä

Viesti Kirjoittaja mjjk »

setä tuomo kirjoitti:Kävisiköhän tämä ahkiokassista ? :wink:

www.supernova.fi/tuotekuvat/900x600/US% ... %20003.JPG

Täältä
Ahkiokassi ja bivy samassa paketissa?
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

iglu kirjoitti:No menin edellinen vastaus vähän pieleen. Tarkoitin sitä "siilinkarin" kuvaa vetovyöstä
joka oli minun tekemä. Naruvetoa en ole koskaan käyttänyt vaan rottinkiaisoja välyksettömällä kiinnityksellä sekä ristiin että suoraan. Isommat alamäet menen toisinpäin
vyö on irti ja pidän aisoista kiinni jolloin sitä voi myös jonkinverran ohjata ja jos haaveri sattuu
ahkio saa mennä menojaan eikä tule niskaan. Tulee ikävää jälkeä jos 50 kg ahkio tulee
vauhdilla päälle, kokemusta on. Siksi ahkioni takapää on myös pyöristetty.
Sinulla on kokemusta ja siksi havaintosi ovat varteenotettavia.
Minun ahkioissani perä on tasainen (toki kulmat pyöristetty), koska sillä saa hiukan tilavuutta lisää. Ja jalakset päättyvät ennen perää, koska niillä saadaan hiukan takaisinluistonestoa ylämäissä.
Rottinki on varsin hyvä materiaali, olen joskus vetänyt yksiaisaista pulkkaa, jossa aisa oli punottua rottinkia. Siis ikään kuin mattopiiskan varsi. Kiinnitys vetovyöhön oli yksinkertainen mutta toimiva. Siitä aisasta oli helppo ohjailla alamäessä.
Aisoista vielä; mulla on aisan sisällä vielä vaijeri, joka menee vyöstä ahkion kiinnityspisteisiin asti. Jos aisa menee irtipoikki, veto silti säilyy.
Kun eksyn, lähden kotiin.
iglu
Viestit: 248
Liittynyt: 15 Helmi 2012 14:51

Viesti Kirjoittaja iglu »

Rottinki on ollut erinomainen,yhtään ei ole koskaan katkennut. Ainoa hankaluus ettei sitä saa Suomesta oikein mistään ostaa. Sokevalta voi etelästä jonkun salon saada mutta he välittävät vain näille omille rottinkityöntekijöille. Muut kalusteet tulevat valmiina maahan.
Itsekin käytin aluksi 2xsähkömiehen asennusputkea,al-putkea ja exselin lasikuituputkea
kaikki ovat räpsähtäneet pahassa paikassa raskaalla kuormalla poikki. Rottinki taipuu aivan uskomattomalle mutkalle näissä paikoissa. Omat salkoni ovat alunperin Kakolasta joka lopetettiin ja samalla kalustovalmistus. Minullakin se ahkion perä on suorakaiteen muotoinen
mutta pohja nousee kuten kaulakin ,tosin paljon lyhyemmällä matkalla, tällöin myös pakittaminenkin onnistuu helposti. Ja joka vuosi pitää olle keksivinään jotain uutta parannusta vaikka käytäntö on osoittanut että suurin osa on susia, mutta mukavahan niitä on värkätä.
Kyllä sulla on ihan oikeasysteemi kun on vaijeri siellä putkessa,muutoinkin pitää olla varasuunnitelma koska ne sataprosenttisetkin systeemit joskus pettää. Pitää lopettaa
eihän tätä kukaan kohta jaksa lukea.
leminen
Viestit: 125
Liittynyt: 17 Huhti 2012 01:50
Paikkakunta: joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja leminen »

Mie oon tuota ahkiota vetäny naruvetoisena lumikengillä tämän talven alun eikä oo kulkua haitannu pieni nykiminen,suurin osa matkasta menty jäillä ja metässä ja hyvin tulee perässä. Ei mee maha sekaisin nytkytyksestä eikä muutakaan..Vetovyönä vanha rinkan lantio vyö ja pulkkana motonetin yksilö,siihen tehny tarvittavat kiinnikkeet naruille ja tavaroille,naruna molemmissa päissä joustamatonta 6mm paracordia vastaavaa ja keskellä yksi naru 10mm joustamatonta veneilynarua. Ahkiopussina miltec 98l keikkalaukku joka on kuin tehty tuohon. Tää kokoonpano toimii itellä lumikenkäillessä oikein mainiosti.
Avatar
Mr_C
Viestit: 3141
Liittynyt: 12 Tammi 2006 01:07

Viesti Kirjoittaja Mr_C »

Korpijaakko kirjoitti:
Mr_C kirjoitti: - -
Tarkoitus myös laittaa se ahkiomallinen peite. Koska pulkan reunus ei ole tasainen , niin pitää vielä miettiä miten se tehdään niin ettei kangas jää / nouse irti reunasta.
Nähtyäni pari yritystä, jättäisin väliin ja tekisin kunnollisen kassin peitteen sijaan. Vaikea toteuttaa hyvin ja tiiviisti ja vaikea/mahdoton vaihtaa kuluvasta osasta (eli pulkasta) toiseen, toisin kuin kassi. Kassin ongelma on hieman suurempi tuiskulumen kertyminen ja se, että pohjasta pitää tehdä vesitiivis jos aikoo vetää vesisateessa (nimim. kokeiltu eikä haittaa).
Tuollaiset ahkiokassit tuli hankittua viime kesänä Riihimäen erämessuilta, eli Ortliebin tavaraa. Pitää varmasti vettä ja kestää käyttöä. Ja ostettu juuri ahkio (/pulkka) käyttöön.
Toisessa rullattava suu ja toisessa vetoketju.

Sillä peitteellä hakisinkin juuri suojaa lumen kertymistä vastaan ja kokonaisuuden sitomiselle.
Makuualustat ja talja, keitinlaatikko ja pa-pullot yms.
Kuminauha + koukut ja 3 - 4 irtohihnaa lukoilla ajatuksena.

Sen peitteen olin ajatellut kiinnittää alumiinisen listan avulla, luultavasti saman tapaisesti kuin Valokaari tehnyt.
Mutta sitten ajattelin että tekee sellaisen Veteran mallisenkiinnityksen, mutta tuon sivusiiven päälle, ei reunan yli.
Eli kankaan reunaan vahva kanttinauha / kevyt irtohihna, jonka väliin kangas ja reunaan terejousi. Sitten pop-niiteillä kiinni tuon kanttinauhan läpi. Muotoutuu hyvin noiden reunan siipien nousuun. Se terejousi estää kangasta liukumasta.

Siinä keulassa oleva pelti, joka vahvikkeena aisakiinnikkeiden tukena, niin laitoitko alumiinia vai terästä ? Ajattelin laittaa alumiinia. Sitä on itsellä 0,8 mm paksuna.
Sitä miettinyt että riittääkö vain alapuolella.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Mr_C kirjoitti:Tuollaiset ahkiokassit tuli hankittua viime kesänä Riihimäen erämessuilta, eli Ortliebin tavaraa. Pitää varmasti vettä ja kestää käyttöä. Ja ostettu juuri ahkio (/pulkka) käyttöön.
Toisessa rullattava suu ja toisessa vetoketju.

- -

Siinä keulassa oleva pelti, joka vahvikkeena aisakiinnikkeiden tukena, niin laitoitko alumiinia vai terästä ? Ajattelin laittaa alumiinia. Sitä on itsellä 0,8 mm paksuna.
Sitä miettinyt että riittääkö vain alapuolella.
Ihan uteliaisuuttani: Miten nuo Ortliebin kassit pelaavat kovassa pakkasessa? Jäykistyvätkö? Kestävätkö vetoketjut? (Ortliebin Aquazoom-laukun suljin ei kestänyt pakkaskäyttöä, mutta se kyllä lukee laukun ohjeissakin...)

Itse olen tyytynyt pakkaamaan edottomasti kuivana pidettävät tavarat kevyiseen rullasulkupusseihin, eivät jäykisty lainkaan kylmässä. Ja kaikki irtonaisemmat tavarat menevät itse tehtyihin kevyisiin "keikkalaukkuihin" ahkiokassin sisään. Ahkiokassin idea on suojata lumelta (Islannin kokemusten perusteella suojaa myös vedeltä yllättävän hyvin) ja juurikin pitää paketti kasassa (Islantia ajatellen oli mielessä erityisesti railoon tippuminen köydessä -skenaario). Tuleehan tuossa useampi sisäkkäinen pakkaus ja vähän turhaa painoa, mutta olen toistaiseksi sietänyt kun itse pulkka on niin kevyt.

Tuo ulkopuolelle listalla niittaminen varmaan toimii, erityisesti jos ei oleta lopputuloksen olevan vedenpitävä.

Omat levyni ovat terästä kun sitä oli saatavilla, mutta alumiini kestää todennäköisesti riittävästi, samoin pelkkä levy alapuolella. Ideahan on jakaa voimaa laajemmalle alueelle ja estää pulttien/niittin korkaaminen pulkan läpi jos tulee suuria voimia.
setä tuomo
Viestit: 453
Liittynyt: 07 Tammi 2013 17:41

Viesti Kirjoittaja setä tuomo »

Eikös tuotakin voisi vetää ähkiössä ? (tai sukset alle :lol: )
Olisi porukan penkki mukana. :)

Kuva

Tilavuus 100 litraa
Ulkomitat 990 x 450 x 410 mm
Sisämitat 890 x 355 x 330 mm
Seinämän vahvuus 45 mm
Paino noin 4,6 kg
Metallikahvat ja suljentahihna
luuppi
Viestit: 5557
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Toi olis hyva, jos lahtee optimistisella mielella pilkille...

No vahan vakavammin, kun kamppeeni ovat jo valmiiksi vedenpitavia (suht'sellaisia) ja on peite paalla lumen kasaantumista estamaan, niin ainoastaan huolettaa pohjalla lilluva sulamisvesi.

Onko kukaan kokeillut vastaavaa ritilaa, mika on soutuveneissa pohjalla. Kohtuus tietysti kaikessa, eli ei se saa kuorman painopistetta kauheasti nostaa, mutta parin sentin veden keraytymaa vastaan?
luuppi
Viestit: 5557
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Puhuin ritilasta, kun en ollut varma onko Kemijokivarren ralli (veneenpohjalla) muualla kaytossa
Avatar
Mr_C
Viestit: 3141
Liittynyt: 12 Tammi 2006 01:07

Viesti Kirjoittaja Mr_C »

Korpijaakko kirjoitti:
Mr_C kirjoitti:ahkiokassit ... Ortliebin tavaraa. ...
Toisessa rullattava suu ja toisessa vetoketju.
- -
Ihan uteliaisuuttani: Miten nuo Ortliebin kassit pelaavat kovassa pakkasessa? Jäykistyvätkö? Kestävätkö vetoketjut? (Ortliebin Aquazoom-laukun suljin ei kestänyt pakkaskäyttöä, mutta se kyllä lukee laukun ohjeissakin...)

Itse olen tyytynyt pakkaamaan edottomasti kuivana pidettävät tavarat kevyiseen rullasulkupusseihin, eivät jäykisty lainkaan kylmässä. Ja kaikki irtonaisemmat tavarat menevät itse tehtyihin kevyisiin "keikkalaukkuihin" ahkiokassin sisään. Ahkiokassin idea on suojata lumelta (Islannin kokemusten perusteella suojaa myös vedeltä yllättävän hyvin) ja juurikin pitää paketti kasassa (Islantia ajatellen oli mielessä erityisesti railoon tippuminen köydessä -skenaario). Tuleehan tuossa useampi sisäkkäinen pakkaus ja vähän turhaa painoa, mutta olen toistaiseksi sietänyt kun itse pulkka on niin kevyt.

Tuo ulkopuolelle listalla niittaminen varmaan toimii, erityisesti jos ei oleta lopputuloksen olevan vedenpitävä.
Muistikuva on että olisi kerrottu kestävän pakkasta ja maahantuoja oli niitä esittelemässä. Ortliebin sivuilla en äkkiä ole löytänyt mainintaa, mutta jossain nettikaupan sivulla oli että kestäisi kovaa pakkasta ja juuri tuo vetoketjuversio.
Rullasuu-versio on samasta materiaalista, joten sekin sitten varmaan kestäisi.
Miten menee yli 20 tai 30 pakkasastetta näkee sitten joskus, jos näkee.

Aiemmin kanssa olin ajatellut jotain "jääkiekkokassia", sopivan kokoista pulkkaan / ahkioon. Mutta erämessuilla noista oli tarjoukset ja pitkään mietittyä sitten päädyin ostamaan.
Aika näyttää onko niin hyvät kuin kuvitteli.
Yksi merkittävä tekijä oli ettei sitten ole tarvetta erillisille kanoottipusseille.
Toisessa mallissa olevat reppukantovaljaat myös vaikutti valintaan.

Sen kankaan niittaus pulkkaan ei tosiaan ole tarkoitus saada vesitiiviiksi. Roiskevettä pitänee ja päätarkoitus lumen pitäminen pussin sisältä poissa onnistuu varmaan.
Eikä tarvitse sitten siivota lumesta taljaa, makuualustoja tai muita erillistavaroita, tai sitä laukkuakaan. Kun ovat siellä kankaan alla lumelta suojassa.

Kankaan kanssa voi sitten miettiä erilaisia taskuja, hihnakiinnikkeitä yms jotka kankaaseen voi tehdä. Varasauva, lapio kirves ja saha jne. voi suunnitella laitettavaksi kankaaseen kiinni.
Jossain määrin myös aikomus matkia keulan taskua ja takapään vetoketjuaukaisua.

EA pakkaus, termospullo yms. ja taukotakki jne. helposti saataville.
Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3149
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Minä olen täällä joskus esitellyt oman rinkka-pulkkayhdistemäni. Savotan 906 rinkan alaputkeen olen kiinnittänyt salpalukolla varustetun vetokoukun, johon lastenpulkasta ahkioksi muunnetun vetolaitteen aisat on kiinnitetty. Aisat tai oikeastaan niiden kiinnityspisteet muodostavat jäykähkön kolmion, joka ohjaa pulkan kulkua estäen sen harhautumista latu-uralta. Tilaa vievät, keveät varusteet, kuten vaatteet ja pienet tarvikkeet olen sijoittanut rinkkaan. Pulkkaan olen laittanut pitkulaisen kassin ja kompressoidun makuupussin, sekä muut painavat varusteet nyöritetyn XL-kokoisen Ortliebin kuivapussin sisään. Tämä on täysin vesitiivis paketti ja 109 litrainen kuivapussi on kestänyt notkeana 35 asteen pakkasessa.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
Vänkäri
Viestit: 973
Liittynyt: 02 Marras 2010 11:47

Viesti Kirjoittaja Vänkäri »

Oliko täällä koiran omistajia jotka olisi rakennelleet tee-se-itse aisoja ja / tai valjaita koiran kytkemiseksi pulkan tahi ahkion eteen ?
Kohti korpea,kiitos.
Avatar
Katjuska
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Kesä 2012 15:37
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Katjuska »

Kysymys kuuluu:
Tekeekö tällaisella mitään?
http://www.varuste.net/tuotetiedot2.php ... ition+Sled
Ensimmäinen hiihtovaellus tuntureille tupamajoituksin edessä maaliskuussa ja mietinnässä lähteäkö matkaan pelkällä rinkalla vai etsiäkö jostain ahkio perään...
Vänkäri
Viestit: 973
Liittynyt: 02 Marras 2010 11:47

Viesti Kirjoittaja Vänkäri »

Miksipä ei menis, on noi ihan hyvämaineisia pulkkia mitä minä olen ymmärtäny, ja meneehän ihmisiä kersojen pulkasta värkätyt ahkiotkin perässä niin miksi sitten ei tuollast vetelis perässään.
Kohti korpea,kiitos.
Vastaa Viestiin