Pulkka-ahkio?

33polovi
Viestit: 174
Liittynyt: 08 Helmi 2009 20:57

Pulkka-ahkio?

Viesti Kirjoittaja 33polovi »

Nyt kun vauhtiin pääsin, niin kysynpä samalla millaisia kokemuksia väellä on pulkka-ahkioista? Itse olen parilla hiihtoreissulla sellaista kokeillut, eivätkä kokemukseni ole pelkästään kielteisiä.


issuj
Viestit: 765
Liittynyt: 02 Maalis 2008 13:36

Viesti Kirjoittaja issuj »

Minä olen mökkireissuilla vetänyt kalj... eväät mökille puuilosta ostamallani muovisella pulkka-ahkiolla. Aisat värkkäsin vanhoista suksisauvoista sekä narusta ja vetolaitteena toimii rosnarinkka. Siihen tarpeeseen luottaa oikeinkin hyvin. Yleensä on pinnassa pehmyttä lunta ja alla kovempaa, niin ettei vehje uppoa liikaa, mutta pysyy hyvin pystyssä, eikä tunge rinteessä kannoille. Muuten se kävisi varmaan pitempäänkin reissuun, mutta aisat pitäisi tehdä paremmat.
JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: Pulkka-ahkio?

Viesti Kirjoittaja JBay »

33polovi kirjoitti:Nyt kun vauhtiin pääsin, niin kysynpä samalla millaisia kokemuksia väellä on pulkka-ahkioista? Itse olen parilla hiihtoreissulla sellaista kokeillut, eivätkä kokemukseni ole pelkästään kielteisiä.
Ninä tein oman "ahkion" tuollaisesta:

http://www.globetrotter.de/de/shop/deta ... 0818&hot=1

Olen ollut riittävän tyytyväinen tuohon viritykseen. Aisat on 15/12mm lasikuituputkea.
Avatar
Jussi
Viestit: 392
Liittynyt: 19 Elo 2008 15:58
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Itse värkkäilin noita erilaisia pulkka ahkioita (kulkumulkkuja) useitakin, tuossa linkissä eräs niistä jossa ei aisa kiinnitys ollut ihan huippu.

Toimii kyllä kovalla hangella ja lyhkäsillä reissuilla ihan kivasti. Kestää yllättävän hyvin rankkaakin käyttöä ja ei maksa paljon materiaalit ! Ikiksen kanssa testattiin kerran kunnon kivikossakin ahkioita ;)


http://www.aijaa.com/v.php?i=3717064.jpg
Viimeksi muokannut Jussi, 03 Maalis 2009 22:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
33polovi
Viestit: 174
Liittynyt: 08 Helmi 2009 20:57

Viesti Kirjoittaja 33polovi »

Itse tein omani Sarviksen peruspulkasta ilman mitään laajennuksia ja jatkoja. Vetoaisoina on 20 mm muoviputket (sähköputket) joiden sisään työnsin vastaavat 16 mm putket. Aika taipuisat ovat, en tiedä olisivatko jäykemmät paremmat?

Testit ovat vielä kesken, mutta käyttöajatukseni on vetää ahkiossa makuupussia ja -alustoja, erätoveria, sahaa, kirvestä, ja muuta leirikalustoa. Repussa kulkee sitten valokuvausvehkeet, eli pari runkoa, objektiiveja, jalusta (ehkä kuitenkin ahkiossa) ja niin poispäin. Siis kevyempi taakka pulkassa ja raskaampi selässä.

Luulen, että pulkka-ahkio on parhaimmillaan juuri keveiden, mutta tilaa vievien kuormien kuten makuualustojen ja -pussien kuljetuksessa. Raskaampien kuormien kanssa ahkio tuntuu helposti uppoavan turhan syvälle.
Avatar
Ölliäinen
Viestit: 835
Liittynyt: 15 Helmi 2006 13:37
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ölliäinen »

Kuluku-ukon kuvassa tutun näkönen kulukumulukku....

Männäviikolla Kallaveillä ol nii täynnä ku vuan suinnii sen sai pakattua. Maastossa toimii ihan hyvin ku aisat on ristissä. Nihkee pakkasella mutta suvella ei tartu lumi pohjaan.

Hyvin pelittää ku ei paremmasta ou tietoo. Lissäys vielä: kulukoo hyvin umpiseen tehyssä suksenjälessä, ei kuatuile.
Eläkeehä immeisiks
Avatar
AuvoRyynanen
Viestit: 31
Liittynyt: 20 Helmi 2009 01:11
Paikkakunta: Joensuu

pulkka-ahkio

Viesti Kirjoittaja AuvoRyynanen »

Minäkin tein äsken ahkion pulkasta. Parin päivän reissulla
vasta olen kokeillut mutta hintaansa nähden hyvä ratkaisu.
Se ei ole sarvis pulkka vaan joku muu. Jalakset vahvistettu
peltilevyllä. Kuitenkin suunnilleen sarviksen kokoinen. 14 euroa.

Aisat sähkömiehenputkea, joissa naru sisällä. Selässä päiväreppu
jonka lantiovyön ympäri narunpäät ja sitten vyötäisille eteen solmu.
Kuorman kiinnitys: Reunoissa reiät ja niiden läpi kulkee narut.
Näihin narulenkkeihin sitten mustekaloja jotka vedetään kuorman
yli toiselle puolelle.

Käyttötapa: Pulkassa makkari, ruoat, kahvipannu ja kattila,
lisävaatteet, kirves ym leirissä tarvittava. Selässä päiväreppu
jossa pientä kevyttä tavaraa ja repun alla makuualusta.

Plussat: Tulee perässä niin kevyesti että monesti piti katsoa onko
se yleensä mukana. Liikkuminen lumikengillä oli kevyttä, ei
upota. Varmaan suksillakin kätevä.

Miinukset: Vähän pieni; saisi olla isompi koska kulkee niin kevyesti.

Yhteenveto: Vajaan 20 euron hinta huomioiden ihan hitsin hyvä ratkaisu helpottamaan talviliikkumista. Sopiva 2-3 päivän reissuilla
silloin kun "oikea" ahkio olis liian iso.

AR


PS
Mistä noita globetrotterin pulkkia saa ?? Koko näyttää hyvälle.
Onko riittävän jämäkän oloinen ?
eve
Viestit: 101
Liittynyt: 26 Maalis 2006 15:16

Viesti Kirjoittaja eve »

Itse olen tehnyt Sarvis-pulkasta samantyyppisen ahkion kuin Jussi, mutta ilman laajennuksia. Aisat olen tilannut Sinexiltä. Sieltä voi tilata pelkkiä aisoja tai aisat vetovyön kanssa.

Sinexin www-sivutm löytyvät täältä:
http://www.sinex.fi/ahkio.php'

Olen kokenut kevyen rinkan selässä ja pulkka-ahkion perässä toimivaksi systeemiksi talvivaelluksilla. Painavat tavarat ovat pulkassa ja kevyet rinkassa. Pulkassa kannattaa tietysti olla painavimmat tavarat alimmaisina ja paino tasaisesti jakautuen koko pulkan alalle (ettei ole liiaksi etu-, taka- tai sivupainoinen). Aikaisemmin tein vaelluksia pelkästään ahkion tai rinkan kanssa, mutta pulkkasysteemin kokeilun jälkeen en ole palannut entiseen. Ahkio itsessään painaa helposti 10kg ja siinä ei ole vielä mitään tavaraa. Rinkka puolestaan on ollut liian painava.

Sinexin pulkasta vielä sen verran, että se ui hyvin pehmeässä lumessa. Moni muu pulkka toimii varmaankin yhtä hyvin. Globetrotterin pulkka näyttää mielenkiintoiselta. Tiedän, että joillakin on laitettuna metallinen "reuna" pulkan jalakseen estämään pulkan sivuluisua. Itselläni ei ole siitä kokemusta. Se voisi olla hyvä, mutta yleensä ottaen sivuluisut eivät ole olleet ongelmallisia ja pulkka ei yleensä kaadu mäessä. Sen olen huomannut, että arkan laskijan pulkka on helpommin kumossa kuin rohkeamman laskijan. Syy voi tietysti olla muussakin kuin laskemisrohkeudessa, esimerkiksi siinä, miten on pakannut pulkan.

Kuorman kiinnityksessä käytettävistä kuminauhoista sen verran, että itse hankin Savotalta "kuminauhaa" + muovikiinnittimet. Kaverini puolestaan osti Etolasta "kuminauhaa" ja lipputangon lipun kiinnittimiä. Nämä lipun kiinnittimet ovat oikeastaan kätevämmät kuin Savotalta hankkimani.
JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: pulkka-ahkio

Viesti Kirjoittaja JBay »

AuvoRyynanen kirjoitti: Mistä noita globetrotterin pulkkia saa ?? Koko näyttää hyvälle.
Onko riittävän jämäkän oloinen ?
Vastaus varmaan yllättää: Niitä saa Globetrotterilta. :lol:

Ja tässä mitoista tarkemmin:

Leveys pohjassa sisäpuolelta n. 33 cm (kohta, jossa laita on jo vähän kääntyy ylös). Leveys sisäpuolelta laidan yläreunassa 38 cm. Viimeiset n. 25 cm pulkka kapenee edestä muutaman sentin.

Tasaisen pohjan pituus 117 cm. Takana viistoa osaa n. 5 cm lisää ja edessä nousevaa osaa n. 20 cm.

Nuo ovat noin mittoja riippuen miten mitan ottaa, mutta kuvaavat kokoa paremmin kuin tuo 150x50 cm joka kai tarkoittaa max ulkomittoja.

Mielestäni pulkka on sopivan levyinen ja tulee hyvin suksiurassa perässä. Pituus on ehkä vähän pieni, joten tavaraa joutuu laittamaan päällekäin varsinkin jos mukana on pari makuupussia ja useampi makuualusta pakkasyöpymisiä varten.

Tuon paksuus on jotakin 3-4 mm, joten se on aika jämäkkä. Ei varmaan yhtä jäykkä ja kestävä kuin oikeat ahkiot (Fjellpulken, Savotta, jne)
33polovi
Viestit: 174
Liittynyt: 08 Helmi 2009 20:57

Viesti Kirjoittaja 33polovi »

Aika kiehtova tuo loberotteri kuitenkin on, isompi kuin sarvis, muttei liian iso, eikä liian kallis. Tuollainen kannattaa laittaa mieluummin kuin sarvikseen jatkopaloja.

Minulla tuo sarvis taisi olla viimeksi jotenkin oudosti pakattu kun sen veto oli niin raskasta. Ehkä ei ollut aivan tasapainossa, ja ainakin kuorma oli hivenen ylileveä. Otti sitten uran reunoihin kiinni.
Avatar
AuvoRyynanen
Viestit: 31
Liittynyt: 20 Helmi 2009 01:11
Paikkakunta: Joensuu

Re: pulkka-ahkio

Viesti Kirjoittaja AuvoRyynanen »

JBay kirjoitti:
AuvoRyynanen kirjoitti: Mistä noita globetrotterin pulkkia saa ??
Vastaus varmaan yllättää: Niitä saa Globetrotterilta. :lol:
Kiitos :-) ...mutta tarkoitin että onko niitä myynnissä jossain
Suomessa ? Ilmeisesti siis ei !?
Ei viitsi yhtä pulkkaa alkaa tilaamaan jostain saksasta.

ar
Antti
Viestit: 20
Liittynyt: 16 Joulu 2008 18:32

Viesti Kirjoittaja Antti »

Moro!

Itse hankin Helsingin Stockmannilta linkin: http://www.klindustries.com/products.vm ... _Deer_Drag
mukaisen pulkan, josta olisi tarkoitus viritellä jotain vastaavaa, menee kyllä varmaan ensi talven lumille.
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Tuossa yksi mielenkiintoinen vaihtoehto. Aisat pitää ilmeisesti askarrella itse?
http://www.vankeinhoito.fi/29406.htm
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
33polovi
Viestit: 174
Liittynyt: 08 Helmi 2009 20:57

Viesti Kirjoittaja 33polovi »

Asiallisen vakuuttava on vankeinhoitolaitoksen ahkiomalli. Pulkka-ahkioon verraten alkaa menemään isoksi ja raskaaksi eli käyttötarkoitus ja -tapakin muuttuvat.
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Antti kirjoitti:Moro!

Itse hankin Helsingin Stockmannilta linkin: http://www.klindustries.com/products.vm ... _Deer_Drag
mukaisen pulkan, josta olisi tarkoitus viritellä jotain vastaavaa, menee kyllä varmaan ensi talven lumille.
Oheisessa kuvassa on saman valmistajan pienempi pilkkimalli. Hivenen turhan leveä, mutta muuten toimi ainakin tuollaisella pienellä lumella. Jokin aukkopeite olisi pitänyt olla; nyt lastasi omia aikojaan lunta lisäpainoksi keulaan. :P

Vertailuna sulla on 8 cm kapeampi, 43 cm pidempi ja puolet (2kg) kevyempi. Mielenkiintoinen pulkka.
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Vastaa Viestiin