Umpihankisukset

Micke
Viestit: 2303
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Itse olen etsinyt pitkään Madshusin Pellestovia parempia tunturisuksia, mutta eipä ole vielä vastaan tullut. Tänä vuonna alla oli Åsnesin Nansenit, joiden jalkavuus pisimpänäkään pituutena ei riitä +90 kiloiselle. Olenkin päätymässä siihen, että jos haluaa tunturisuksien toimivan voideltuna, niiden on oltava valmistajan kapeinta teräskanttista mallia.

Nanseneiden hyväpuoli oli toi lyhyt karva, joka mohairisena vielä luistikin edes kohtuullisesti. Mulla oli liki koko reissun pohjissa noin 50-51mm leveä lyhyt nousukarva jonka olin kaventanut mahdollisimman leveäksi 60 millisestä karvasta.

Painavaa ahkiota vedettäessähän luistolla ei ole kovin isoa merkitystä, mutta ainakin itse pidän siitä, että huilaan liulla pienetkin alamäet, enkä kävele niitäkin.


"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Suksijusa
Viestit: 25
Liittynyt: 26 Marras 2013 08:35

Viesti Kirjoittaja Suksijusa »

Kyllä, samat havainnot suksikaupasta,

Åsnes Nansenit ovat myös hieman leveämmät ja samalla löysemmät sukset. Ihan käsin puristelemallakin huomaa ja viimeistään paperitestillä. Jalkavuutta ja voidepesää on niissä vähemmän. Jalkavuutta ja voidepesää löytyy usein enemmän hieman kapeammista, kärjestä hieman alle 70mm suksista. Sellaisissa 68-54-61 leikkauksilla varustetuissa suksissa panostettu yleensä enemmän juuri hiihdettävyyteen. Itsellä Åsnes Gammet ja pitoalueen mohair-karvat. 8 hiihtopäivän jälkeen oikein tyytyväinen. Varuste.netissä seisoin pisimmän fischer E99 EasySkin Xtralite suksen päällä ja se oli kyllä minulle 82 kiloisena selvästi liian jäykkä. Kiinnostavaa siinä olisi tuo pitoalueen nousukarva sen uudentyyppinen kiinnityssysteemi. Kuulemma Norjalainen Åsnes suutahtanut siitä.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Eräkulkuri kirjoitti:
Upottavassa umpihangessa kulkuvastuksen muodostaa pääasiassa suksien kyntäminen ja uppoaminen syvään lumeen. Suksien ja lumen välisen liukukitkan merkitys on yleensä huomattavasti edellisiä pienempi. Siksi metsäsuksilla ei ole juurikaan pidon ja luiston väliseen optimointiin tarkoitettua jalkavuutta. Tärkeintä onkin, että koko suksi painuu tasaisesti lumeen ja kantaa paremmin. Syvässä ja pehmeässä lumessa suksissa täytyy olla riittävästi pitoa. Suksiin voi laittaa pakkaskelin pitovoidetta tarvittaessa vaikka koko niiden pituudelle luiston juurikaan heikentymättä.

Suksien kantavuutta voidaan karkeasti arvioida jakamalla niihin kohdistuva kuormitus suksien pohjapinta-alalla. Tämä ei kuitenkaan ole koko totuus, koska suksiin lumesta kohdistuva pohjapaine ei jakaudu tasaisesti koko suksien alalle. Tähän vaikuttaa suksien leveys, pituus/jäykkyys sekä kuormituskohdan eli siteen paikka ja osin myös alustan ominaisuudet. Pehmeällä lumella suksen leveydellä on suurempi merkitys suksen kantavuuteen kuin pituudella, koska tällöin lumi ei pääse pakenemaan suksen alta niin helposti pois. Suksen kärjen kyntövastus on karkeasti ottaen suoraan verrannollinen suksen leveyteen ja siinä leveä suksi häviää hiihdettävyydessä kapealle ja vastaavasti pidemmälle sukselle.

Leveä ja löysäkärkinen pitkähkö suksi on lähes toivottoman huono hiihdettävä kovalla alustalla.
Yritin umpihanki-MM:ista tutkia ettako mita suksia (voittajat olisivat kiinnostaneet erityisesti), mutta 159 kuvasta erottui vain Jarvisen metsasukset (eika yhta ainutta tekstimainintaa).
- kuitenkin minulla on se kasitys, etta siella oli mukana myos 10 cm leveita
- onko kukaan muu seurannut?
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

33polovi valotti asiaa silta kantilta, ettei tuo kilpailu suksitestiksi sovellu, kun se tapahtui 5h joukkueiden merkeissa:
"Tamppaantuminen saattaa olla suksen leveyttä merkittävämpi kantavuuteen vaikuttava tekijä ja se näyttäisi kääntävän asetelmaa pidemmän suksen eduksi."
- eli jos laskennallisesti oma paino on paallaa vasta 2-3. tamppaantumisella niin ne muut sitten ...
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Tama ketju katkesi kuin kanan lento (siiryimme kai pohtimaan nousukarvoja, Jounin alustamana?)
- onkos nakynyt mitaan uusia umppis-suksia?
- itse siirryin Sporten Expedition (leveisiin, 2metrisiin) suksiin. Kovasti tyytyvainen, muistaakseni johonkin saikeeseen on tullut kirjoiteltuakin
diver
Viestit: 2361
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

peltonen näkyy tekevän metsäsuksiaan nyt myös skinipohjalla.
hinta vissiin nanopohja suksen luokkaa.
Avatar
Setämies
Viestit: 187
Liittynyt: 24 Elo 2014 13:10

Viesti Kirjoittaja Setämies »

Tää on hyvä ketju kun pohtii umpiseen suksia, mutta oisko mahdollista että kun kerrotte omista kokemuksista ja kaverin suksien uppoamisista omien kantaessa, niin kertoisitte myös missä painoluokassa liikutte? Esimerkiksi hiihtäjän painon muuttuessa 70kg >90kg ero on melkein 30%, tän kun saisi tietää niin informaation arvo kasvaisi olennnaisesti.

Mulla on itsellä vasta madshus annumit 175cm finngrip easyillä, ja ne on ihan hyvät etelän viikonloppu retkillä, ja täällähän ei sitä lunta ole niin paljoa että voisin sanoa mitään uppoamisesta, muuta kuin että kaikki 75kg on mennyt pohjia pitkin :lol: Mutta pituus ja paksuus loistava talousmetsään.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Mulla alkaa olla Nokian Kairat finaalissa ja mietin ostanko uudet vai vaihdanko merkkiä. Sitten joutuisi kaksiin eräsuksiin vaihtamaan siteet. Onko halpoja sideideoita jotka kävisivät kenkään kuin kenkään?
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
markkut
Viestit: 479
Liittynyt: 13 Helmi 2009 15:49

Viesti Kirjoittaja markkut »

rautu kirjoitti:Mulla alkaa olla Nokian Kairat finaalissa ja mietin ostanko uudet vai vaihdanko merkkiä. Sitten joutuisi kaksiin eräsuksiin vaihtamaan siteet. Onko halpoja sideideoita jotka kävisivät kenkään kuin kenkään?
Tuo Polar Ski -side lienee halvemmasta päästä. Aika vähän olen päässyt testaamaan, mutta ihan hyvin tuntuu toimivan. Joku kantalappu pitäisi vain kehitellä. Ilman minkäänlaista kantapalaa meinaa nuljua puolelta toiselle joissain tilanteissa.

http://lumimies.omaverkkokauppa.fi/POLA ... TIC-SITEET
Jouni
Viestit: 1239
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Viesti Kirjoittaja Jouni »

^^^Tuohan oli mielenkiintoinen tieto. Näköjään tosiaan:
Skin-metsäsukset

Onko joku päässyt tutkimaan tuota karvalla varustettua Peltosen metsäsuksea omin käsin, tai löytänyt nettisivua, jossa sitä kuvataan tarkemmin? Esimerkiksi miten pitkä ja leveä karvaosa?

^raudulle: Vielä halvempi on esimerkiksi Ruotsin armeijan eräside. Kaveri kehuu sitä paljon, siinä kuulemma kiilautuu rantiton jalkineen kärki hyvin siteeseen, ja päällysremmi varmistaa. Kuulemma kun sopivalle kireydelle laittaa, ei vaadi kantapäässä uraa, vaan jousiremmi pysyy paikallaan.

Tässä linkissä ei mahda olla ihan sama perinteinen Ruotsin armeijan side kuin kaverillani on, mutta tuossakin näyttäisi puuttuvan ne reunalistat, jotka vaativat rantin, ja remmi jalkapöydän päällä varmaan pitää jalkineen paikallaan. Ei siis omakohtaista kokemusta tästä, mutta arvelen että sopii aika monelle jalkineelle.

Vähemmän halpoja jokakengänsiteitähän ovat ainakin Finngrip Easyt, Tegsnäs Epokit, ja X-Tracet ja siitä uudemmat versiot. Jaa, Epok näkyy olevan halvempi kuin Polar. Näitä olen itse käyttänyt, ihan toimivia jokainen. Silti eniten itsellä käytössä perinteinen eräside, siitä kun on jo vuosikymmenten kokemus ja näin ollen lujin luotto kestävyyteen.
Jouni
Viestit: 1239
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Niin, ja halpakopioista piti vielä varoittamani. Ihan Järvisen tai Kuusamon Uistimen valmistamien perinteisten eräsiteiden näköiset halpakopiot tuli yhden suksitestin mukana kahteen suksipariin. Kestivät testitalven ongelmitta, mutta kun lunastin ne sukset itselle, seuraavana talvena kumpikin side hajosi. Nahkaremmin solki irtosi jousiosasta. Ei kiva, jos olisi syvemmällä erämaassa.

Eli en viimeistä euroa lähtisi säästämään siteissä. Siitä itse linkkaamani 29 euron siteestäkään en kestävyydestä osaa sanoa, joten vetelenpä saman tien sanojani takaisin... :)
diver
Viestit: 2361
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

sen verran tiedän että karva noissa peltosissa on yksiosainen
pituudesta en tiedä.pitäis olla näinä aikoina kauppoihin tilattavissa.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Kiitos vastauksista.

Pitääpä tutkia omia eräsiteitäni ja onko siinä mahdollisuus etulenkkiin. Ranttien vaatimat kohoumat voi varmaan työstää pois ja mikä estää pikku uran rälläköimistä kengän kantapäähän. Voi olla, että selviänkin vanhoilla siteillä vähän modaten.

Alunperin tuli mieleen halpojen retkiluistimieni siteet. ostaessani luistimet ja siteen maksoivat ehkä 50 euroa tarjouksessa ja ne on tuollaiset modernin näköiset. Vähän kuin markkut:n linkissä. Luulisi, että tuollaisia siteitä on moni vaihtanut retkiluistimistaan pois ja heittäneet kaapin perille.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

"kertoisitte myös missä painoluokassa liikutte? Esimerkiksi hiihtäjän painon muuttuessa 70kg >90kg ero on melkein 30%"

Meinasin esittaa "saman" kysymyksen eri muodossa:

Eli, kun ostatte suksia, lisaatteko rinkan painon omaanne?
- itse tein noin
- jos sittemmin saa 10 Kg pikku-pulkkaan, eli pois selasta, niin voi 5 kg ottaa "talvipainoa" huolestumatta (tai huolestuu sitten vasta seuraavana kesana)
tst
Viestit: 6553
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Re: Umpihankisukset

Viesti Kirjoittaja tst »

Vastaa Viestiin