Jorma Ollikainen

meriel
Viestit: 51
Liittynyt: 11 Tammi 2006 18:07
Paikkakunta: Kuopio

Jorma Ollikainen

Viesti Kirjoittaja meriel »

Luin tänään Ollikaisen "Kelokämpän", ja rupesi se Alpiini sen verran kiinnostamaan, että
oli ihan pakko yrittää etsiä tietoa hänestä ja siitä kämpästä. Ykkösturinoista tietoa löytyikin.
Olipa yllätys että hän oli ollut savolainen, Kaavilta lähtöisin.Se taitaa sitten selittääkin hänen
jännän luonteensa :wink: .

Kiinnitin huomioni myös siihen, että kirjailija oli kuollut jo 59-vuotiaana.Ykkösturinoista sitten
luin, että hän oli ajanut moottorikelkalla Kirakassa sulaan.

Varmaan suurin osa jo lukenutkin tuon kirjan. On kyllä lukemisen arvoinen kirja!!


Pidä varasi kun luet lääkärikirjoja.Voit kuolla painovirheeseen. -mark twain-
Lunkentus
Viestit: 1316
Liittynyt: 25 Tammi 2006 06:51
Paikkakunta: Säkkilahden reservaatti

Viesti Kirjoittaja Lunkentus »

Olet oikeassa, se on todella hyvä kirja!

Ja kiitos kun muistutit, se pitää lukea uudelleen - edellisestä kerrasta onkin pian parikymmentä vuotta.
tinder
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006 18:17

Viesti Kirjoittaja tinder »

... ja kelopuulle hattua nostaa!
Hiljakkoin luin kirjan uudelleen. Hieno tapaus.
Avatar
TiMoKo
Viestit: 3157
Liittynyt: 09 Huhti 2006 16:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TiMoKo »

Taas vaihteeksi Kelokämppä lueskeltavana. Ilmeisesti mikään ei ole muuttunut sitten vuoden 1962 kun Ollikainen kirjoitti: "Täällä rintamailla elämme kiireen ja kellon ohjaksissa ja elintasomme aisoissa. Eikö siis tunnu lohdulliselta, että jossain vielä voi elää ilman kelloa, ilman päivyriä, ilman puhelinta, radiota ja sanomalehtiä!.
Ja toinen lainaus: " Heidän tapaisiaan on nykyään Lapissa paljon. Ja koska tuntuu siltä, ettei asia ainakaan tässä suhteessa ole korjautumassa, niin apeaksi vetää ajatusta. Luulen, että Lapin syrjätienoiden väestö perin vähän heistä hyötyy, vaikka niin kai uskotellaan."

Aina yhtä hyvä kirja, vaikka olen sen lukenut ties kuinka monta kertaa. Välillä lukiesaan huomaa olevansa silmät kiinni, suu hymyssä ja kuvittelee kerrottua tilannetta. :lol:
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
Avatar
Kuukkeli
Viestit: 883
Liittynyt: 09 Helmi 2006 00:13
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kuukkeli »

Ne ykkösturinoitten tiedot perustuvat ihan oikeaan lehtileikkeeseen, juttu oli muinoin Savon Sanomissa. Voin skannata jutun viikonloppuna kuvasivuilleni.

Alpiinin kämppä on edelleen pystyssä siellä kosken rannalla. En ole käynyt paikalla, mutta tietääkseni kämppä on vuokrakämppä. Hammastunturin erämaa-alue tekee mutkan kämpän kohdalla, "kahmaisten kämpän sisälleen".

Aikoinaan kuin luin kirjan ensi kerran, se oli pakko lukea heti uudestaan :)

Työkaverikin kävi oikein kiittämässä hyvästä kirjavinkistä!
Mainio kirja :wink:
------------------------------------------------------------------------------
Perisoreus Infaustus
Avatar
johtamaa
Viestit: 1693
Liittynyt: 26 Helmi 2007 20:52
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johtamaa »

Savolaisista kirjailijoista löytyy hiukan tietoa osoitteessa:

http://bibliografia.kuopio.fi/

Ollikaisen tiedot ovat osoitteessa:

http://bibliografia.kuopio.fi/kirjailij ... nen_jorma/
Avatar
OS
Viestit: 8142
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Kuukkeli kirjoitti: Alpiinin kämppä on edelleen pystyssä siellä kosken rannalla. En ole käynyt paikalla, mutta tietääkseni kämppä on vuokrakämppä. Hammastunturin erämaa-alue tekee mutkan kämpän kohdalla, "kahmaisten kämpän sisälleen".

------------------------------------------------------------------------------
Perisoreus Infaustus
Täältähän tämäkin löytyy.
Avatar
Kuukkeli
Viestit: 883
Liittynyt: 09 Helmi 2006 00:13
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kuukkeli »

Kiitos OS, tietenkin se on Turhiksen kortistossa, enpä tuota muistanut :? Olit näköjään itse ottanut kuvat paikan päällä.

Oli mukava nähdä nykypäivän kuva kämpästä. Vaatimattomasti Alpiini on päiviään viettänyt tuolla kairassa. Pitkä kaamos pienessä tuvassa vaatii luonteen lujuutta. Kovilla pakkasilla päivä lie mennyt kaminan kanssa puuhatessa ja tiaisia seuratessa. Ja välillä Lappia
silitellessä :wink:
---------------------------------------------------------------------------------
Perisoreus Infaustus
Avatar
Kuukkeli
Viestit: 883
Liittynyt: 09 Helmi 2006 00:13
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kuukkeli »

Lehtileike on nyt skannattu, katsotaan toimiiko :wink:

Juttu oli A3-kokoinen, joten se tuli kahtena palana. Yritin tehdä mahdollisimman suuret sivut, jotta on helppo lukea.

Lehtileike

-----------------------------------------------------------------------------
Perisoreus Infaustus
Avatar
OS
Viestit: 8142
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Kaivelin omia arkistojani ja löysin kaksi lehtijuttua Kelokämpästä ja Alpiinista. Tämä ensimmäinen on ollut Lapin Kansassa 16.5 1999 ja se on oikeastaan sama, kuin tuo Aihkin skannaama juttu. Kirjoittaja on sama, mutta tässä on tekstiä hieman enemmän.
http://kuvablogi.com/nayta/1570870 ja kaksi seuraavaa.

Toinen juttu oli Metsästys ja Kalastus-lehden tammikuun numerossa vuonna 1998.
http://kuvablogi.com/nayta/1570877 ja neljä seuraavaa.
Avatar
TiMoKo
Viestit: 3157
Liittynyt: 09 Huhti 2006 16:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TiMoKo »

Metsästys ja kalastuslehden juttu täälläkin tallessa.
Uusi kone käytössä ja uusi käyttöjärjestelmä opeteltavana :evil: , onneksi tiedot ja kuvat varmuuskopioina tallessa.
Entistä korkeampaan kurssiin nousee "Kelokämppä ja Alppiini"
Suora lainaus:"Vaan entäpä jos jättäisi maantien varteen sen osan itsestään, jota kuvittelee yhteiskunnalle korvaamattomaksi tai ainakin tärkeäksi. Jos noin tekisi, niin hiljaisuus ja yksinäisyys täällä muuttuu kaiken täyttäväksi elämäksi. Silloin on kylmä kairan lampi toivottu keidas, vihurin huuhtoma tunturin harja kuin oman kämpän seinän suoja jossain kotona. Ei ole ikäviä ajatuksia, ei unia semmoisia. Silloin voi tuntea, mitä merkitsee mielenrauha. Jo kannatti tulla kairaan!"
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
Avatar
Luiro
Viestit: 507
Liittynyt: 03 Elo 2007 12:55

Viesti Kirjoittaja Luiro »

Kun kirjaa kehuttiin, oli se pakko hakea kirjastosta eilen. Kello näytti 3.45 aamuyöllä kun keskeytin lukemisen nukkuakseni hetken ennen herätystä ja töihin lähtöä.
On muuten hyvä kirja, kehumisen arvoinen. Mulle sattui käteen se uudempi painos, kuvien kera. Lienee sisällöltään sama kuin eka painoskin?
Tuli vaan taas kerran mieleen, miten saisi itsensä tästä oravanpyörästä....
"On aina ollut metsä ja kaira.
Sinne minä olen aina mennyt, kun on ollut vaikeaa.
Sinne minä olen aina mennyt, kun olen ollut onnellinen".
Juhani Valli, 2007
Avatar
Kuukkeli
Viestit: 883
Liittynyt: 09 Helmi 2006 00:13
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kuukkeli »

Kirjahyllyssäni on ensimmäisen painoksen nidos (vuosi1962, sain sen isältäni).

Uudemmassa painoksessa on enemmän valokuvia ja paperi on kiiltävämpi, päällystetty. Ensimmäisessä painoksessa on perinteinen offsetpaperi (="karhea") ja kuvat sävykkäitä, mutta niitä on tosiaan vähemmän kuin uudemmassa painoksessa. Kiva, että kirja mielytti Luiroakin :)
--------------------------------------------------------------
Perisoreu Infaustus
Viimeksi muokannut Kuukkeli, 13 Marras 2008 02:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Luiro
Viestit: 507
Liittynyt: 03 Elo 2007 12:55

Viesti Kirjoittaja Luiro »

Kuukkeli kirjoitti:. Kiva, että kirja mielytti Luiroakin :)
Miellytti kiitos ja miellyttää edelleen, luen sitä jo toista kertaa :oops:
Vaikka mielestäni Järvisen kirjat edustavat erätarinoiden huippua, ei se tarkoita sitä ettenkö lukisi muidenkin eräkirjailijoiden kirjoja. Tämän kirjan nostan hyvinkin Järvisen tasolle. Alpiinin huumori on tosi maukasta, vatsa menee kipeäksi jos lukee liikaa....
"On aina ollut metsä ja kaira.
Sinne minä olen aina mennyt, kun on ollut vaikeaa.
Sinne minä olen aina mennyt, kun olen ollut onnellinen".
Juhani Valli, 2007
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Sainpa minäkin käsiini tämän Ollikaisen "Kelokämpän", muhevaa tekstiä.

Muuten, asiaan liittyen, vanhoja kirjoja on helppo etsiä Antikka nettipalvelun avulla:

http://www.antikka.net

Tuolta löytyi tämä Kelokämppäkin (ensimmäinen painos, 1962, hyvässä kunnossa), sekä useita Raimo O. Kojon teoksia.
Vastaa Viestiin