Päijänteen kansallispuisto talvisin

tyy

Päijänteen kansallispuisto talvisin

Viesti Kirjoittaja tyy »

Ainakin kartasta tutkailtuna Päijänteen Kansallispuisto näyttäisi houkuttelevalta viikonloppureissun kohteelta tähän aikaan vuodesta.

Esim. hiihto Pulkkilanharjulta johonkin saareen ja seuraavana päivänä takaisin.

Onko kokemuksia?


tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Ainakin Kare näyttää hiihdelleen alueella.

Suunnittelin reittiä Ravintola Reimarin tienoilta Kelventeelle. Jäät lienevät kunnossa tähän aikaa, mutta jos jollain on kokemusta tuosta välistä ja virtapaikosta yms varottavista, niin olisi mukava tietää.
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Kerran vuosia sitten olin yötä. Lähdin soitellen sotaan ottamatta asioista selvää ja kuvittelin, että siellä on valmiita laavuja. Ei ollut. Yövyin puuvajassa, mikä oli ihan ok.

Lähdin liikkeelle Maakesken Hirtniemen sillan kupeesta. Siinä oli muistaakseni niukasti tilaa, mihin jättää autonsa.

Reimarin parkista on varmasti hyvä lähteä. Asiantuntija en ole, mutta ei tuolla välillä mitään virtauksia pitäisi olla, kunhan pysyy poissa Pulkkilanharjun salmista.
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Thanks. Ajattelin tuota reittiä, koska voisi ainakin kuvitella tuolla välillä olevan rauhallisempaa kuin jos lähtee liikkeelle vaikka Padasjoen satamasta.
tapsa123
Viestit: 201
Liittynyt: 30 Heinä 2007 09:32

Viesti Kirjoittaja tapsa123 »

Myöskin vuosia sitten tuli hiihdellyksi Päijänteellä. Päiväretki, autoilin Höysniemeen ja heitin lenkin Haukkasalon ja Lietsaaren suunnalla. Laavuja ko. alueelta taitaa nykyään löytyä kaksin kappalein, Isosta Lammassaresta ja Pitkäniemestä. Viikonloppu, porukkaa oli hiihtämässä silloin yllättävänkin paljon. Autoilevia pilkkimiehiä löytynee myös joten rauha lienee suhteellista.
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Muutama vuosi sitten olin yötä Hirvisaaressa. Silloin lähdin liikkeelle Vähäniemestä. Siellä on joku Lahden nuorisotoimen leirialue, joka on aika hiljainen talviaikaan.
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

tapsa123 kirjoitti:Autoilevia pilkkimiehiä löytynee myös joten rauha lienee suhteellista.
Nuihan se taitaa olla. Käynpä katsastamassa niin sittenhän tuon näkee. Uskallan kuitenkin veikata, että teltan saa pystyttää tulipaikoilla suhteellisen rauhassa ilman ruuhkaa.
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Hyvä on Päijänteellä hiihdellä tähän aikaan. Mootorikelkkoja oli joitakin, mutta muuten rauhallista välillä Karinsalmi-Kelvenne. Kelventeellä on runsaasti tulipaikkoja.

Auton voi jättää vaikka Karinsalmella olevalle Kansallispuiston parkkipaikalle. Pulkkilanharjun salmet virtasivat avoimina, joten ne on syytä kiertää tarpeeksi kaukaa.

Suosittelen.
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Hetken jo tämän ketjun innoittamana meinasin itsekin lähteä Kelveneelle yöksi. Polvi sanoi sitten ei. Kävin lauantai-iltapäivällä hiihtelemässä Vähäniemestä Hirvisaareen ja takaisin. Josko ens viikonloppuna kunto olisi parempi. :?

Tuossa Karttapaikan kartassa tosiaan lukee Karinsalmi. En ole kyllä täällä päin kuullut kenenkään tuota muotoa käyttävän, vaan Karisalmea ja Karisalmen siltaa.
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Louestaja kirjoitti:Hetken jo tämän ketjun innoittamana meinasin itsekin lähteä Kelveneelle yöksi.
Natiivit vissiin sanoo Kelveneelle. Pitää opetella. :)
Louestaja kirjoitti:Tuossa Karttapaikan kartassa tosiaan lukee Karinsalmi. En ole kyllä täällä päin kuullut kenenkään tuota muotoa käyttävän, vaan Karisalmea ja Karisalmen siltaa.
Joo, itsekin kirjoitin ensin Karisalmi, koska näin lukee muistaakseni kylteissä. Korjasin sitten (väärin) tuon karttapaikan perusteella. Ei pitäis aina korjailla.
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

tyy kirjoitti:
Louestaja kirjoitti:Hetken jo tämän ketjun innoittamana meinasin itsekin lähteä Kelveneelle yöksi.
Natiivit vissiin sanoo Kelveneelle. Pitää opetella. :)
Voi ei. Älä. Toi on mun lukihäiriötä. En ole vieläkään oppinut, että se kirjoitetaan kahdella n:llä. Siis Kelvenne, ei Kelvene. :oops:
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Sori, emmää sitä tarkottanu, mutta pitääkö sanoa Kelvenneelle vai Kelventeelle?
Avatar
Pepi
Viestit: 7433
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Yksi tuttava Padasjoelta puhuu Kelventeestä. Niin kuin Päijänteestä ja Lummenteestakin.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

tyy kirjoitti:Sori, emmää sitä tarkottanu, mutta pitääkö sanoa Kelvenneelle vai Kelventeelle?
Juu ei tuossa mitään, itseäkin huvittaa kuinka sitkeässä se on, kun on kerran väärin oppinut. :D Kelventeelle on varmaan oikea muoto.

Aloin sitten muistella, että tätä olen vatvonut ennenkin. :)
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Jukkis
Viestit: 905
Liittynyt: 15 Tammi 2006 12:29
Paikkakunta: Kanta-Häme

Jäätilanne?

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Suunnittelen tässä viikon keskelle, kun vapaapäivät siihen sattuu, hiihtoreissua johonkin. Vieläkö tuonne Kelventeelle pääsee turvallisesti? Ettei oo railoja, virtapaikkoja sulnina, tai vettä jäällä? Tai laivaväyliä? Voi olla tyhmä kysymys, mutta kun ei oo mitään käsitystä Päijänteen kokoisesta järvestä, aina liikkunut vain pikkujärvien ja lampien jäällä. Mistä sinne kannattaa hiihtää, eli minne saa auton jätettyä, ja missä saarella olis joutilas laavu väsyneelle matkamiähelle yöksi? :roll:
Vastaa Viestiin