Lapin ihmisiä

tinder
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006 18:17

Lapin ihmisiä

Viesti Kirjoittaja tinder »

Aloitanpa uuden ketjun. Menköön "Lapin historia" -otsikon alle, ovathan nykyisetkin ihmiset Lapin tulevaa historiaa. Eli tänne juttua nykyisistä ja menneiden aikojen Lapin persoonista. Ei välttämättä mitään "suurmiehiä", vaan kaikenlaisia mieleenjääneitä henkilöitä, joko edelleen tai joskus Lapissa vaikuttaneita.


tinder
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006 18:17

Viesti Kirjoittaja tinder »

Elsa Äkäslompolo.
Nimestä saa kukin ihan itse arvata, missä tämä "rautarouva" vaikuttaa. Useita vuosia sitten yövyin hiihtoreissullani jokusen yön Elsan kotimajoituksessa. Elsalla oli hyviä juttuja hiihtämisestä, joita tietysti itsekin innokkaana hiihtäjänä kuuntelin. Silloin yli 70-v Elsa kertoi mm., että ellei suksi kulje, on pidettävä vapaapäivä. Ja ellei kulje vielä sittenkään, on käytettävä konjakkia. Ei kuitenkaan sisäisesti, vaan luisto paranee, kun konjakilla sivellään suksenpohjat. Oli hänellä muitakin hyviä kommentteja hiihtämisestä, kuntoilusta, terveydestä ja elintavoista ynnä muusta.
Joka aamu Elsa lähti hiihtämään - ensimmäiset kilsat Lompolon yli pelkkä T-paita päällään! Pakkasta oli silloinkin ihan hyvin, mutta kuulemma sai hyvän alkulämpimän, kun lähti veri heti hyvin kiertämään. Vasta järven vastarannalla täti lisäsi T-paidan päälle verkkaripuseron. Itellä oli kylmä, vaikka oli ihan kunnon hiihtopuku päällä.

Hiljakkoin mietin, että vieläköhän Elsa mennä viilettää vai jokohan alkaa ikä painaa. No, eipä ala, näin juuri Hiihtäjä-lehdessä jutun, jossa Elsa Äkäslompolo, nyt 81 v. kertoi edelleen hiihtävänsä joka talvi 2000-2500 km talvessa! Ja että häntä usein luullaan Siiri Äitee Rantaseksi.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Avatar
George
Viestit: 3343
Liittynyt: 22 Marras 2007 21:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja George »

Niittyvuopio Muotkalla. Kun kyselin kerran hiihtokeliennusteita, kaivoi almanakan esiin ja alkoi tulkitsemaan taivaan merkkejä. En tunne häntä lähemmin mutta heräsi epäilys että hän on Lapin noitien sukua. Teki aikoinaan muuten helvatin hyvää käristystä.
Avatar
Jussi
Viestit: 392
Liittynyt: 19 Elo 2008 15:58
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Almasta on muuten tehty kirja !
tinder
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006 18:17

Viesti Kirjoittaja tinder »

Lanko-Pekka? Tietääkö joku jotakin kyseisestä persoonasta? Silloibn tällöin olen nähnyt jotain mainintoja kirjoissa/lehdissä, mutta ei ole selvinnyt mikä tyyppi on(/on ollut?) kyseessä.
tinder
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006 18:17

Viesti Kirjoittaja tinder »

Sau-Herra eli Kaleb Savukoski. Oli muuten Moskun serkku.

(Helena jo kirjoittikin SauHerraan liittyen Nuortin konesavotta -otsikon alla)
Viimeksi muokannut tinder, 26 Tammi 2009 16:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Tervasuo
Viestit: 735
Liittynyt: 12 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tervasuo »

tinder kirjoitti:Lanko-Pekka? Tietääkö joku jotakin kyseisestä persoonasta? Silloibn tällöin olen nähnyt jotain mainintoja kirjoissa/lehdissä, mutta ei ole selvinnyt mikä tyyppi on(/on ollut?) kyseessä.
Eikö lie enempikin maksettu juontaja ja tarinaniskijä. Olen kuullut livenäkin. Kova puhumaan ja toimimaan paikallisen kulttuurin eri saroilla, kuten tavataan sanoa. Puhelinluettelossa, silloin kun niitä oli, oli tittelinä herra, siis herra Pekka Lanko. Mukana - ainakin takavuosina - melkein jokaisessa kyläjuhlassa pieksemässä suutaan mikrofonin varressa. Asuu Rovaniemellä, joten voisin kuvitella, että hänet tapaa joissain tehtävissä esim. Jutajaisissa.
hepelto
Viestit: 218
Liittynyt: 19 Marras 2008 20:33

Lapin ihmisiä

Viesti Kirjoittaja hepelto »

Arvidi Alatalo, A. E. Järvisen erätoveri, joka tunsi erämaat laajoilla alueilla. Arvidi on ollut vakava ja miettiliäs, puhunut harkiten, myhäillyt ja myönnellyt. Hänestä kerrotaan: A E Järvinen; Viimeinen
kesä, Arvidin kanssa Tuntsan lohijoella.
Avatar
OS
Viestit: 8147
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Tervasuo kirjoitti:
tinder kirjoitti:Lanko-Pekka? Tietääkö joku jotakin kyseisestä persoonasta? Silloibn tällöin olen nähnyt jotain mainintoja kirjoissa/lehdissä, mutta ei ole selvinnyt mikä tyyppi on(/on ollut?) kyseessä.
Eikö lie enempikin maksettu juontaja ja tarinaniskijä. Olen kuullut livenäkin. Kova puhumaan ja toimimaan paikallisen kulttuurin eri saroilla, kuten tavataan sanoa. Puhelinluettelossa, silloin kun niitä oli, oli tittelinä herra, siis herra Pekka Lanko. Mukana - ainakin takavuosina - melkein jokaisessa kyläjuhlassa pieksemässä suutaan mikrofonin varressa. Asuu Rovaniemellä, joten voisin kuvitella, että hänet tapaa joissain tehtävissä esim. Jutajaisissa.
Tuohon Tervasuon tekstiin ei ole kovinkaan paljon lisättävää. Lanko-Pekalla tosiaankin suu käy ja myös muulloinkin kuin jossain juontotehtävässä.
Siilinkari
Viestit: 714
Liittynyt: 21 Elo 2007 19:30

Viesti Kirjoittaja Siilinkari »

Tämän ajan Lapin ihmisiksi voisi kai lukea Hanna Ruuskasen. Tamperelaistunut Lapin neito, jonka laulut polveilevat pohjoisen ihmisissä ja luonnossa. Itse asiassa hänellä on tänään levynjulkistusesiintyminen tamperelaisella kulttuuritalolla. Uudella levyllä on laulu täälläkin muutamissa yhteyksissä esillä olleesta persoonasta Pellervo Kankaisesta.

Tämä taisi nyt olla mainontaa, mutta ehkä se näin pienimuotoisena sallittaneen.
Ursus
Viestit: 9582
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Yksi mieleen jääneistä on Ivalossa vanhuudenpäiviään viettävä Heinon Topi, joka viimeisinä ns elinkautisina kaivoi pienellä, itse tekemällään ja yksin erämaahan viemälläään kaivurilla kultaa Lemmenjoen Jäkälä-äytsissä, ja asuteli Lampikurun Musta Vaskooli nimisessä itse rakentamassaan turvekammissa. Topin valtaukselle ja myöhemmin kaivospiiriin oli vieras aina tervetullut - eikä koekaivuu tai koevaskaus Topin luona koskaan maksanut mitään.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Ile
Viestit: 402
Liittynyt: 08 Heinä 2006 07:17
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja Ile »

OS kirjoitti:
Tervasuo kirjoitti:
tinder kirjoitti:Lanko-Pekka? Tietääkö joku jotakin kyseisestä persoonasta? Silloibn tällöin olen nähnyt jotain mainintoja kirjoissa/lehdissä, mutta ei ole selvinnyt mikä tyyppi on(/on ollut?) kyseessä.
Eikö lie enempikin maksettu juontaja ja tarinaniskijä. Olen kuullut livenäkin. Kova puhumaan ja toimimaan paikallisen kulttuurin eri saroilla, kuten tavataan sanoa. Puhelinluettelossa, silloin kun niitä oli, oli tittelinä herra, siis herra Pekka Lanko. Mukana - ainakin takavuosina - melkein jokaisessa kyläjuhlassa pieksemässä suutaan mikrofonin varressa. Asuu Rovaniemellä, joten voisin kuvitella, että hänet tapaa joissain tehtävissä esim. Jutajaisissa.
Tuohon Tervasuon tekstiin ei ole kovinkaan paljon lisättävää. Lanko-Pekalla tosiaankin suu käy ja myös muulloinkin kuin jossain juontotehtävässä.
Pekka on nuuskakairasta pois niinko mieki, naapurikylän poikia, Pessalompolosta. Assuu täälä Rovaniemelä, mutta on henkhen ja verhen järvikyläläinen. Pekan kotipaikka on Tengeliöjoen latvoila, Miekojärven kainalossa. Pekkaa ruukaaki sanoa, että Miekojärvi on kaikkien lompoloitten äiti. Ja joesta Pekkaa sannoo, että Tornionjoki (eli Väylä) on Tengeliönjoen sivuhaara. Pekan sukunimi on alunperin ollu Rantala (taidemaalari Tapani Rantalan veli), mutta jossaki välissä Pekka halus vaihtaa äitinsä suvun nimhen.
Joutenkulkija
Viestit: 831
Liittynyt: 26 Tammi 2006 18:52
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Joutenkulkija »

Tinderille

Tapasin muutama päivä sitten Elsa Äkäslompolon.
En häntä ennestään tuntenut, mutta kun suksissa oli nimi Elsa Ä ja sitten tuo edellä oleva tekstisi kertoikin kenestä on kysymys.

Vähän tuli juteltua hiihtoasioista ja reipasta vauhtia täti edelleen hiihtää.
hltmuuu
Viestit: 276
Liittynyt: 14 Loka 2006 16:35
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja hltmuuu »

Laskisin Moskun tietenkin menneen vuosisadan persooniin, oltiinpa hänestä mitä mieltä , ja kaiketi ollaankin.Lukaisin joulun aikaan ensimmäistä kertaa Kännön kirjan , ja ei jäänyt ainoaksi lukukerraksi.
Siinä on yhden ihmisen elämän varrella sattunut yhtä ja toista, ja silti eli vielä niinkin pitkän elämänkaaren.
Vastaa Viestiin