Järvisen Lapponia

Sämpy
Viestit: 130
Liittynyt: 11 Joulu 2009 19:36

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Eiköhän ne kaikista Järvisistä ala eka keväänä laidat halkeilemaan. Enempi esteettinen kuin käytännön ongelma. Joillakin valmistajilla tämäkin homma on ollut hallussa jo kymmeniä vuosia. Järvinen on niin kulttimaineessa ollut ettei laatuun ole tarvinnut satsata. Mitään kovin ihmeellistä tekniikkaahan ei ole vaadi tehdä veltto suksi. Pitopohjan laatukin on ollut joissain pareissa luokatonta.

Nyt aukeaa varmaan markkinoita muillekin valmistajille jotka tekevät suksia muillekin kuin pakkaskeleille.


ossy
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Joulu 2012 21:01

Viesti Kirjoittaja ossy »

Lumet lähestyy ja suksiasiat hiipii taas mieleen.

Pääsin hiljan Sodankylän varuskuntaan kertaamaan. Ihmettelin siellä tornin uusia suksia, Peltosen valmistamia, 270cm pitkiä. Pehmeät oli kärjet aikaisempiin tornin tönkköihin verrattuna! Suksiparit oli niputettu sillä tavalla ettei pohjat olleet vastakkain vaan sukset siteineen oli keskenään samalla tavalla päälekkäin ja keulasta ja perästä nippusiteellä paketissa. Tuossa tilassa oli helppo havaita että keula oli pehmeä, todennäköisesti runko on sama kuin Peltosen siviilikäyttöön tehtävissä suksissa. Toivottavasti tämä yhteistyö aiheuttaa sen että Peltosella on rahaa ja motiivia edelleenkehittää suksiaaan ja näin myös harrastajille olisi suksia myös tulevaisuudessa. Jos Lapponiaa ei enään saa niin toivoa sopii että Peltonen ajaa edelle!

Siteitä oli kahdenlaisia, perinteisiä Kuusamo tms. siteitä ja sitten oli Ruotsin armeijan tyyppisiä siteitä jotka passaavat kaikkiin kenkiin ja joiden leveyttä voi säätää siipimutterilukitteisella systeemillä.
jotos
Viestit: 66
Liittynyt: 23 Heinä 2012 16:37

Viesti Kirjoittaja jotos »

ossy kirjoitti:Lumet lähestyy ja suksiasiat hiipii taas mieleen.

Pääsin hiljan Sodankylän varuskuntaan kertaamaan. Ihmettelin siellä tornin uusia suksia, Peltosen valmistamia, 270cm pitkiä. Pehmeät oli kärjet aikaisempiin tornin tönkköihin verrattuna! Suksiparit oli niputettu sillä tavalla ettei pohjat olleet vastakkain vaan sukset siteineen oli keskenään samalla tavalla päälekkäin ja keulasta ja perästä nippusiteellä paketissa. Tuossa tilassa oli helppo havaita että keula oli pehmeä, todennäköisesti runko on sama kuin Peltosen siviilikäyttöön tehtävissä suksissa. Toivottavasti tämä yhteistyö aiheuttaa sen että Peltosella on rahaa ja motiivia edelleenkehittää suksiaaan ja näin myös harrastajille olisi suksia myös tulevaisuudessa. Jos Lapponiaa ei enään saa niin toivoa sopii että Peltonen ajaa edelle!

Siteitä oli kahdenlaisia, perinteisiä Kuusamo tms. siteitä ja sitten oli Ruotsin armeijan tyyppisiä siteitä jotka passaavat kaikkiin kenkiin ja joiden leveyttä voi säätää siipimutterilukitteisella systeemillä.
Onkohan armeijalla ollut ongelmia vanhojen erästiteiden kautta kun otettiin käyttöön uudet kauppanimeltään Rokka tai Naali pakkassaappaat jotka ovat vanhoja Kairoinakin tunnettuja saappaita isommat. Ovatko nuo siipimutterilliset siteet jotain Norjalaisten tai Ruotsalaisten varastoista ostettuja vai tekeekö Skilom niitä vielä?

:lol:
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Sämpy kirjoitti:Eiköhän ne kaikista Järvisistä ala eka keväänä laidat halkeilemaan. Enempi esteettinen kuin käytännön ongelma. Joillakin valmistajilla tämäkin homma on ollut hallussa jo kymmeniä vuosia. Järvinen on niin kulttimaineessa ollut ettei laatuun ole tarvinnut satsata. Mitään kovin ihmeellistä tekniikkaahan ei ole vaadi tehdä veltto suksi. Pitopohjan laatukin on ollut joissain pareissa luokatonta.

Nyt aukeaa varmaan markkinoita muillekin valmistajille jotka tekevät suksia muillekin kuin pakkaskeleille.
Minulla on useampaa vuosikertaa Lapponioita. Vanhimmat n. 30 vuotta. Eikä ole mikään halkeillut.
Kun eksyn, lähden kotiin.
Sämpy
Viestit: 130
Liittynyt: 11 Joulu 2009 19:36

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ohoh. Olen aika monta pari Järvisiä nähnyt ja aina niissä tuntuu sama vika olevan. Oletan ettei Pekan hiihdot rajoitu pelkästään pakkaskauteen.
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Ei rajotu.
Kun eksyn, lähden kotiin.
IrmaK
Viestit: 268
Liittynyt: 01 Syys 2013 15:26

Viesti Kirjoittaja IrmaK »

No mulla on tollaset vanhat lapponiat. Just ostettu. Ja niistä on kyllä kyljet aika väristä puhtaat. Haittaako se oikeesti? Sanokaa ny joku! Just kohta lähössä lappiin hiihtelemään, olis kiva tietää hajooko ne vai ei.
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Ei hajoo, anna palaa!
Kun eksyn, lähden kotiin.
IrmaK
Viestit: 268
Liittynyt: 01 Syys 2013 15:26

Viesti Kirjoittaja IrmaK »

Kiitos! Annetaan palaa! Kohta lähtö. Ihana päästä taas lappiin!
Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3143
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Minulla pitkät ja vanhat Järvisen Lapponiat ovat kuluneet, mutta edelleen käytössä. Niissä ei uutenakaan ollut paljonkaan jalkavuutta ja aikaa myöten sekin hävisi. Siitä ei juurikaan tuntunut olevan haittaa upottavassa umpihangessa. Sen sijaan kovalla alustalla suksien kärkiosa nousi osin irti lumesta, mikä heikensi suksien ohjattavuutta.

Nyt viime vuosina olen tuunannut sukset jalkaviksi säilyttämällä niitä pohjat vastakkain sidottuna ja kolmen tuuman kapula kiilattuna suksivälin keskelle. Sukset olen kiristänyt yhteen nippusiteillä kannasta ja muutaman kymmenen sentin päästä kärjestä. Tällä tavoin sukset ovat muokkautuneet sopivan jalkaviksi, jolloin ne pohjaavat hiihdettäessä jokseenkin tasaisesti koko pituudelta aivan kärkiosan ollessa kuitenkin sopivan löysä. Puusuksi pitää muotonsa hyvin, kun uittaa ne märiksi kevään viimeisillä lumilla ja jättää kuivumaan muotoonsa seuraavaa talvea odotellessa.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
Avatar
Pepi
Viestit: 7437
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Juuri noinhan puusuksia hoidetaan ja säilytetään. Tahtoo tuokin taito vain nykyvehkeiden aikakaudella mennä unohtuvan kansanperinteen joukkoon.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
sahamies
Viestit: 4645
Liittynyt: 01 Touko 2010 08:58

Viesti Kirjoittaja sahamies »

Sääli ettei Lapponioita enää valmisteta, ja myös ihmeellistä että maailman parhaiden umpihankisuksien valmistus lopetettiin.
Eikö kukaan sellainen joka puusta ja suksista jotakin ymmärtää, hankkisi Järviseltä oikeudet ja ohjeet tehdä juuri samaa tuotetta jälleen!

Itsellä ei ole 2.8 ja yli 3 metrisistä kokemusta, mutta viikonloppuna kisaillussa Umpihankihiihdon MM-kilpailussa lähes kaikki jotka pärjäsivät hiihtivät noilla suksilla ja pituuksilla.
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Pepi kirjoitti:Juuri noinhan puusuksia hoidetaan ja säilytetään. Tahtoo tuokin taito vain nykyvehkeiden aikakaudella mennä unohtuvan kansanperinteen joukkoon.
Juuri nain, erityisesti kun kaupunkilaisilla ei ollut ulkorakennuksia, vaan piti sukset sailyttaa rutikuivissa (keskuslammitetyissa) pommisuojissa, jossa itsekullakin oli kanahakki kaytossa.
- ja auta armias jos lahdit suoraan hiihtamaan rutikuivilla suksilla (rits! ja seuraavat...)
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Ai niin, ennen ei ollut nippusiteita (kaytettiin remeleita, ja jos reiat ei olleet oikeassa kohdassa tiukkuuden kannalta, oli joka jepella rei'iitja, joita nykyaan nakee vain suutareilla)
"Sukset olen kiristänyt yhteen nippusiteillä kannasta ja muutaman kymmenen sentin päästä kärjestä"
Sämpy
Viestit: 130
Liittynyt: 11 Joulu 2009 19:36

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

sahamies kirjoitti: Eikö kukaan sellainen joka puusta ja suksista jotakin ymmärtää, hankkisi Järviseltä oikeudet ja ohjeet tehdä juuri samaa tuotetta jälleen!

Itsellä ei ole 2.8 ja yli 3 metrisistä kokemusta, mutta viikonloppuna kisaillussa Umpihankihiihdon MM-kilpailussa lähes kaikki jotka pärjäsivät hiihtivät noilla suksilla ja pituuksilla.
No eikai suksen tekoon mitään oikeuksia tarvi. Sen kun rupeaa tekemään.

Järvisten suosioon vaikuttaa aikalailla se ettei muutama vuosi sitten niitä vaihtoehtoja ihan hulluna ollut.
Vastaa Viestiin