Järvisen Lapponia

abumatic
Viestit: 3109
Liittynyt: 18 Tammi 2006 09:44

Viesti Kirjoittaja abumatic »

johtamaa kirjoitti:Pikapito ei tosiaan kestä suksen pohjassa pitkään. Käytäkin sitä lähinnä tilapäisesti lisäpitoa antamaan suomupohjaisessa suksessa. Liisterinkin voi levittää kohtuullisen helposti suomupohjaan. Voiteet tarvitsevat lämmitystä pakkasella, joten ketittimeen tuli tai nuotio on kyhättävä.
Viimi maaliskuussa hiihdin 280 cm Lahdenperillä 90 km yhdellä voitelulla, selkeät pakkaskelit. Pohjavoide vasiten sulatettuna ja tasoitettuna alle. Siihen kaksi paksua kerrosta sinistä purkkivoidetta, välisulatukset ja tasoitus.

Voiteluun minulla on kaasukolvi, josta laitan kuvan tähän viestiin kunhan pääsen kotiin.


Kom och ät konserverad gröt!
Avatar
johtamaa
Viestit: 1693
Liittynyt: 26 Helmi 2007 20:52
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johtamaa »

abumatic kirjoitti: Viimi maaliskuussa hiihdin 280 cm Lahdenperillä 90 km yhdellä voitelulla, selkeät pakkaskelit. Pohjavoide vasiten sulatettuna ja tasoitettuna alle. Siihen kaksi paksua kerrosta sinistä purkkivoidetta, välisulatukset ja tasoitus.
.
Laitoitko voitelun sileäpohjaiseen vai suomupohjaiseen sukseen?
abumatic
Viestit: 3109
Liittynyt: 18 Tammi 2006 09:44

Viesti Kirjoittaja abumatic »

Lahdenperissä ei ole koskaan ollut pitopohjia.

Sanottakoon että tuo 90 km oli kaikkien aikojen ennätys, mutta 40-50 km on normijuttu.
Kom och ät konserverad gröt!
99990 Nuorgam
Viestit: 53
Liittynyt: 28 Marras 2008 13:23

Viesti Kirjoittaja 99990 Nuorgam »

johtamaa kirjoitti: Minä käytän monona norjalaista Alfa Skarvetia.

http://www.skistovler.no/index.php?opti ... &Itemid=43

Olen lasketellut jäisiä tunturinrinteitä ko. monolla sekä Karhun Erällä että Fisher Europa 109 suksilla. Mono ja side on jämäkkä, mutta ei kuitenkaan telemarkmonojen ja -siteiden luokkaa. Ei se oiken voi ollakkaan, koska hihdettävyys kärsisi. Side on minulla Salomon X-Adventure Raid (BC-side) ja nykyisessa Skarvetissa se on näköjään vaihtunut Rottefella BC:ksi.
Vaikuttaa juuri sopivan tyyppiseltä kengältä, tällaista olen hakenutkin eräsuksien kaveriksi. Säärystimillä voi sitten vielä nostaa puuterikelissä kengän vartta.
Avatar
johtamaa
Viestit: 1693
Liittynyt: 26 Helmi 2007 20:52
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johtamaa »

99990 Nuorgam kirjoitti: Vaikuttaa juuri sopivan tyyppiseltä kengältä, tällaista olen hakenutkin eräsuksien kaveriksi. Säärystimillä voi sitten vielä nostaa puuterikelissä kengän vartta.
Minäkin käytän säärystimiä lisänä kun liikun suksilla. Se estää lumen pääsyn kenkään, vaikka pehmeää lunta olisi paljon.
Akmeeli
Viestit: 103
Liittynyt: 15 Elo 2007 09:11

Viesti Kirjoittaja Akmeeli »

abumatic kirjoitti: Viimi maaliskuussa hiihdin 280 cm Lahdenperillä 90 km yhdellä voitelulla, selkeät pakkaskelit. Pohjavoide vasiten sulatettuna ja tasoitettuna alle. Siihen kaksi paksua kerrosta sinistä purkkivoidetta, välisulatukset ja tasoitus.

Kyllä se Abu on oikeassa, kun hallitsee suksen perusvoitelun, niin se ei ole mikään ihme saada voiteet pysymään yli 50 km. Nykyisin monelta on hukassa tuo perusvoitelutaito, kun myynnissä on kaiken mualiman pitopohjia ja teippejä, voitelua pidetään vaikeana ja suttuisena hommana.
Perusvoitelu on aika yksinkertaista, niin kuin Abu tuossa edellä sen kertookin.
Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3149
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Suomupohjaisissa suksissa ei pito varsinkaan ahkion kanssa riitä, kun hiihdetään syvässä ja pehmeässä pakkaslumessa, siis umpihangessa. Olen hiomalla vähän tasoitellut 25 vuotta vanhojen Järvisteni (280) pitopohjien hammastusta sileämmäksi. Sukset voitelen pakkaskelillä koko pituudeltaan kelin mukaisella pitopurkkivoiteella. Se lisää suksen pohjan kitkapintaa ja pitävyyttä moninkertaisesti, mutta heikentää tietysti hiukkasen luistoa. Luiston vähäisellä pienentymisellä ei kuitenkaan ole käytännössä mitään merkitystä varsinkaan umpihangessa hiihdettäessä enkä ole huomannut sillä olevan vaikutusta muutoinkaan.

Ensi viikolla tätä taas testaan Itäkairan lumilla.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
Juurakko
Viestit: 199
Liittynyt: 24 Tammi 2006 18:13
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juurakko »

AnttiH kirjoitti:No tietäskö joku, mistä niitä suksenvarakärkiä saisi?
Olen ihmetellyt ihan samaa.
Kösteri
Viestit: 1437
Liittynyt: 12 Tammi 2006 17:55
Paikkakunta: ~100

Viesti Kirjoittaja Kösteri »

Juurakko kirjoitti:
AnttiH kirjoitti:No tietäskö joku, mistä niitä suksenvarakärkiä saisi?
Olen ihmetellyt ihan samaa.
Minä taas olen ihmetellyt mihin niitä tarvitaan. En ole saanut vielä yksiäkään suksia poikki.
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

Juurakko kirjoitti:
AnttiH kirjoitti:No tietäskö joku, mistä niitä suksenvarakärkiä saisi?
Olen ihmetellyt ihan samaa.
Näitäkö tarkoitatte?

Jälleenmyyjät löytyvät ylävalikosta.
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
Avatar
Pepi
Viestit: 7437
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Kösteri kirjoitti:
Juurakko kirjoitti:
AnttiH kirjoitti:No tietäskö joku, mistä niitä suksenvarakärkiä saisi?
Olen ihmetellyt ihan samaa.
Minä taas olen ihmetellyt mihin niitä tarvitaan. En ole saanut vielä yksiäkään suksia poikki.
Kyllä ne ovat aikoinaan olleet ihan tarpeellinen varuste. Kova hanki kulutti puusuksea ja suksi kävi kärjen takaa niin ohueksi, että useinkin hangen alla johonkin tökätessään katkesi siitä. Yhtäkkiä vain pystyyn noussut kärki putkahti hangesta esiin. Varakärki paikalleen ja matka jatkui.

Totta on kyllä, että viimeisten 45 vuoden aikana en ole saanut suksia poikki ja 30 vuoden aikana kaikki näkemäni suksirikot ovat sellaisia, joihin varakärki ei auta. Ja niin pitkään on varakärkikin saanut jäädä kaappiin.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
hannes
Viestit: 10815
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

abumatic kirjoitti:
Viimi maaliskuussa hiihdin 280 cm Lahdenperillä 90 km yhdellä voitelulla, selkeät pakkaskelit. Pohjavoide vasiten sulatettuna ja tasoitettuna alle. Siihen kaksi paksua kerrosta sinistä purkkivoidetta, välisulatukset ja tasoitus.

Voiteluun minulla on kaasukolvi, josta laitan kuvan tähän viestiin kunhan pääsen kotiin.
Abulla on ammattimiehen ote voitelussakin - kuitenkin suomupohjia voi voidella ronskimminkin erilailla kuin sileitä pohjia , on niin helppo vetää pitoteippi pohjaan röpelöidenkin päälle, uppoaa hyvin koloihin .
Pitoteipin päällekin voi luistoa vetää. Itse olen eniten tarvinnut juuri pitoa viime talvina, koska reissut ovat olleet sydäntalvella.
Pitoteippihän on aika uusi tulokas.
Avatar
seppo
Viestit: 2789
Liittynyt: 17 Tammi 2006 22:49
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja seppo »

Suksen varakärki oli aikoinaan varsin tarpeellinen, minulla oli sen tarve joskus 1970-luvulla. Viime vuosina en ole kuljettanut mukanani. Mutta varasauva ja ahkion aisoja hätätilassa korvaava köysi kulkevat mukana. Köydelle on ollut tarvetta, mutta varasauvalle ei.
Avatar
johtamaa
Viestit: 1693
Liittynyt: 26 Helmi 2007 20:52
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johtamaa »

Taidan kuitenkin kallistua pitopohjalliseen Lapponiaan. Perusteluina vähäinen pito hankalissa keleissä, jolloin sileällä pohjalla ei ole sitä vähäistäkään pitoa. Tarkoitan mm. teräshankikelejä, jolloin hanki on syönyt kaikki voiteet pois, niin silloin suomuista on edes jonkinlaista etua. Jos liikkuisin vain pehmeän lumen aikaan, niin silloin sileä pohja vie voiton. Voiteleminen nykyisillä voiteillä, esim. universaalit tervapohjaiset voiteet, on helppoa ja tökkimiseen auttaa fluoriluistot.
abumatic
Viestit: 3109
Liittynyt: 18 Tammi 2006 09:44

Viesti Kirjoittaja abumatic »

johtamaa kirjoitti:Tarkoitan mm. teräshankikelejä, jolloin hanki on syönyt kaikki voiteet pois, niin silloin suomuista on edes jonkinlaista etua.
Ainoa joka ko. kelillä toimii ja pysyy on sininen liisteri. Mieti sitä.
Kom och ät konserverad gröt!
Vastaa Viestiin