Järvisen Lapponia

Avatar
johtamaa
Viestit: 1693
Liittynyt: 26 Helmi 2007 20:52
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johtamaa »

Valikoima näytti juuri nyt hiukan kapealle. Hiihtovälineet kannattaa ostaa keväällä tai kesällä. Minulla ovat Crispi Sydolen ja Scarpa T4. Scarpa on enemmän laskuvoittoiseen maastoon.


Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

AnttiH kirjoitti:Mulla on tuo jalka todella valikoiva. Millaisia monoja olisi suositella tellupuolelta nimenomaa hiihtoon? Alico Double tyyliset "aja sisään tuhat kilometriä" eivät kiinnosta.
Alfa näyttää uusineen valikoimaansa, mutta jos Alfa Skarvet NNN BC -pohjalla sopi jalkaan hyvin, niin ehkä saman monon 75mm NN versio sopisi?
invader
Viestit: 279
Liittynyt: 05 Tammi 2014 23:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja invader »

johtamaa kirjoitti:Valikoima näytti juuri nyt hiukan kapealle. Hiihtovälineet kannattaa ostaa keväällä tai kesällä. Minulla ovat Crispi Sydolen ja Scarpa T4. Scarpa on enemmän laskuvoittoiseen maastoon.
Pystyykö T4:lla hiihtämään nautittavasti? Näyttää melko kankealta.
AnttiH
Viestit: 1327
Liittynyt: 06 Kesä 2006 19:29
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnttiH »

Kiitos vastauksista 8) Minua pisti tosiaan mietityttämään tuo kommentti siitä, että umppareilla toivoisi pitkää vartta kenkiin. Se on kyllä tosi, kun ajattelee. Ja huopakumppareissa on vielä suurempi pohjapinta-ala kuin hiihtokengissä. Ja sekin on totta, että umpparissa tulee tn. suurempia vääntöjä siteisiin kuin tunturissa. Mutta toisaalta on vaikea kokea suurta nautintoa huopakumppareilla hiihtämisessä. Jaakon linkittämät Alfat olisivat varmaan sopivimmat. Skarvetin lesti on itselleni ollut kaikista kokeilemistani ylivoimaisesti paras.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

AnttiH kirjoitti:Kiitos vastauksista 8) Minua pisti tosiaan mietityttämään tuo kommentti siitä, että umppareilla toivoisi pitkää vartta kenkiin. Se on kyllä tosi, kun ajattelee. Ja huopakumppareissa on vielä suurempi pohjapinta-ala kuin hiihtokengissä. Ja sekin on totta, että umpparissa tulee tn. suurempia vääntöjä siteisiin kuin tunturissa. Mutta toisaalta on vaikea kokea suurta nautintoa huopakumppareilla hiihtämisessä. Jaakon linkittämät Alfat olisivat varmaan sopivimmat. Skarvetin lesti on itselleni ollut kaikista kokeilemistani ylivoimaisesti paras.
Skarvetin seuraajaa saa myös kiinteällä säärystimellä. Ei se tietysti kestä sohjossa kahlaamista rautupilkillä, mutta pitänee enimmät roiskeet ja erityisesti lumen pois monosta. Itse suosin erillistä mononsuojaa, mutta kyllähän kiinteä on joissain oloissa parempi ratkaisu.
AnttiH
Viestit: 1327
Liittynyt: 06 Kesä 2006 19:29
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnttiH »

Korpijaakko kirjoitti: Skarvetin seuraajaa saa myös kiinteällä säärystimellä.
Niin näyttää. Onneksi minut on siunattu hyvällä ääreisverenkierrolla. Luulen, että kiinteästi säärystimellinen kenkä on liian kuuma 80% käyttöajasta. Lähinnähän tuohon tarvitsee sulun kengän ja lahkeen välille. Koskaan en ole oikein tykännyt säärystimistä.
Avatar
Pepi
Viestit: 7434
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Minä olen varustanut housunlahkeet kiinnikkeillä ja remmillä ja kiinnittänyt ne tiukasti kengän päälle. Pitää lumen ulkona eikä hiosta, kun ilma kiertää vapaasti kengänsuusta lahkeeseen. Vesileikkeihin tarvittaisiin sitten vedenpitävämpi systeemi, mutta en ole juuri noita suojakelejä harrastanutkaan.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
AnttiH
Viestit: 1327
Liittynyt: 06 Kesä 2006 19:29
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnttiH »

Pepi kirjoitti:Minä olen varustanut housunlahkeet kiinnikkeillä ja remmillä ja kiinnittänyt ne tiukasti kengän päälle.
Minulla on housuissa koukut, jotka kiinnitetään nauhoihin ja remmitkin saisi kannan ali. Ongelma vain on hankeen astuessa, että takaa saattaa lahje nousta ja sukanvarsi kastua. Tosin tällä systeemillä menin koko talven viime talvena, mutta avotunturissa upottava hanki on vähemmän ongelma kuin metsässä. Metsässä olen tähän mennessä taiteillut polven mittaisilla paria numeroa liian suurilla huopakumppareilla. Hiihto on ollut just sen näköistä :lol:

EDIT: Vesikelit voidaan ehkä sivuuttaa marginaalitapauksena. Aina on tähän mennessä voinut vetiset kohdat kiertää.
Pertti Kurki
Viestit: 1571
Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36

Viesti Kirjoittaja Pertti Kurki »

invader kirjoitti:
johtamaa kirjoitti:Valikoima näytti juuri nyt hiukan kapealle. Hiihtovälineet kannattaa ostaa keväällä tai kesällä. Minulla ovat Crispi Sydolen ja Scarpa T4. Scarpa on enemmän laskuvoittoiseen maastoon.
Pystyykö T4:lla hiihtämään nautittavasti? Näyttää melko kankealta.
Riippuu mitä tarkoitetaan nautittavasti, mutta kun ylin solki on vain malliksi kiinni, niin mielestäni hyvä niillä on hiihtää. Scarpat on täysin vedenpitävät ainakin saranatappiin saakka, eikä omani vuoda edes siitä, vaan vesiraja löytyy iitin mutkasta. Rautupilkkireissuilla olen käyttänyt vedenpitävyyden takia.
Kuvailutulkki
Avatar
johtamaa
Viestit: 1693
Liittynyt: 26 Helmi 2007 20:52
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johtamaa »

Varmasti tälläkin hiihtelee ja näyttäisi olevan ainakin 45:n asti kokoja saatavilla.
invader
Viestit: 279
Liittynyt: 05 Tammi 2014 23:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja invader »

T4 on varmasti hyvä alamäessä, mutta suurin osa ajasta kuitenkin hiihdetään.

Tuota Fisheriä on haukuttu heikoksi: Globetrotter.
Samoin tätä: Rossignol BCX 12.

Muuten voisivat olla molemmat hyvinkin asiallisia monoja, mutta uskaltaako riskeerata.

Olisko tässä hyvä:Crispi Svartisen. Tuota taas on moitittu lötkyksi, mutta voisi olla hyvä hiihtää ja kohtuullinen laskea Voilen siteen kanssa.

Tässä kummallisella kielellä testi.

Tulipa paljon linkkejä mutta melkoinen ongelmahan tuo monoasia on.
Pertti Kurki
Viestit: 1571
Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36

Viesti Kirjoittaja Pertti Kurki »

Miksi kyselet jos olet jo kantasi muodostanut?
Kuvailutulkki
invader
Viestit: 279
Liittynyt: 05 Tammi 2014 23:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja invader »

Pertti Kurki kirjoitti:Miksi kyselet jos olet jo kantasi muodostanut?
Jos minua tarkoitat, niin en ole ratkaissut tätä ongelmaa.

Olen aikanaan tehnyt yhden vaelluksen Scarpan muovimonoilla (T3 muistaakseni) ja K2 Off Piste -suksilla, mutta jostain syystä ei ole kyseisellä kalustolla tullut uutta reissua tehtyä. Laskussa hyvät, hiihdossa kompurat.
ossy
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Joulu 2012 21:01

Re: Metsäsuksien valmistus Järvisen tuotemerkillä käynnistet

Viesti Kirjoittaja ossy »

ossy kirjoitti:
ossy kirjoitti:http://www.kestavyysurheilu.fi/hiihto/6 ... n-rinnalle

Metsäsuksien valmistus Järvisen tuotemerkillä käynnistetään uudelleen Hollolassa Esko Järvinen Oy:n tiloissa. Tämän ratkaisun avulla Järvisen metsäsuksien rakenne ja mitoitus pystytään säilyttämään nykyisen kaltaisena. Kiteen suksituotannossa on metsäsuksien valmistuksessa käytössä erilainen teknologia. Tavoitteena on, että myös Järvisen metsäsukset olisivat myynnissä jo ensi talvena.

Toivottavasti tämä pitää paikkansa loppuun asti!
Kysyin ksfsportilta aikataulusta, valmistettavien suksien pituuksista ja pohjatyypeistä.


Tehtaan edustajan vastaus kyselyyni aikataulusta, mitoista ja pohjatyypeistä:

Valitettavasti valmistuksen käynnistäminen Hollolassa vie aikaa jonkin verran, sillä aiemmat työntekijät on saatava opastamaan puristimien käyttöönotossa. Tavoitteenamme on kuitenkin, että jo ensi talven lumille saisimme jonkinlaisen määrän suksia.

Tarkoitus on tehdä kaikkia aiempia mittoja ml. 300 cm. Pohjatyypeistä ainakin suomupohja ja voideltava suksi tulevat myyntiin, mahdollisesti myös Kiteellä pinnoitettu voitelematon Optigrip-metsäsuksi.


Oma kommenttini: Kuulostaa hyvältä! Onneksi en tehnyt hätiköityä ratkaisua viime talvena toisen merkin puoleen, tuskin maltan odottaa että saan nuo täysipitkät 300cm voideltavalla pohjalla!
Järvisestä vielä, ovat jossain esillä ensi viikolla, tämän päivän uutinen:

http://www.ess.fi/uutiset/talous/2014/1 ... serAndList

Voisi kuvitella että siellä olisi myös juuri valmistettua Lapponiaa hypisteltävänä!
Avatar
OS
Viestit: 8147
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Vastaa Viestiin