Järvisen Lapponia

Avatar
johtamaa
Viestit: 1693
Liittynyt: 26 Helmi 2007 20:52
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Järvisen Lapponia

Viesti Kirjoittaja johtamaa »

Onko tietoa mistä Järvisen Lapponioita saa ostettua. En ole nähnyt enää missään myytävänä ko. suksea. Mikä on pisimmän mallin pituus?


Avatar
Resupekka
Viestit: 1245
Liittynyt: 12 Tammi 2006 17:51

Viesti Kirjoittaja Resupekka »

Samaa olen tässä itse pähkäillyt, ja soittaa pirautin E. Järvinen ooyyhyn. Lapponiaa tehdään edelleen kaiken aikaa mm. 280 pituisena, ja ainakin Partioaitta myy. Sileän pohjan saa tilaamalla, ja alkaa olla suositumpi kuin jyrsitty.

Paineita on kuulemma pikemminkin kasvattaa suksen pituutta kuin lyhentää.
abumatic
Viestit: 3109
Liittynyt: 18 Tammi 2006 09:44

Viesti Kirjoittaja abumatic »

Rovaniemeltä (Citysport) ja Soankylästä (Elmosport) löytyy 280 cm sileäpohjaista suoraan hyllystä.
Kom och ät konserverad gröt!
Kösteri
Viestit: 1437
Liittynyt: 12 Tammi 2006 17:55
Paikkakunta: ~100

Viesti Kirjoittaja Kösteri »

Saapi mistä tahansa tillaamalla. Mie ostin vuos sitten 'lähikaupasta'. Makso 195 siteineen, kun en ilennyt kovin ruveta tinkaamaan.
Avatar
johtamaa
Viestit: 1693
Liittynyt: 26 Helmi 2007 20:52
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johtamaa »

Mihin sileäpohjaisen suosio perustuu? Tiedän, että se on äänettömämpi. Vaatii ainakin pitovoitelun.
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

Ei kellään ole jäänyt nurkkiin orpoa Lapponiaa. Tässä kun tuo Lynxin hankinta on vielä vaiheessa, niin ajankuluksi voisi testailla perinnehiihtimiä. Toiseen jalkaan 280 pituinen Lappoonia ja toiseen 210 pitkä RA-sivakka modattuna poronkarvaisella nousukarvalla.

Jos tarkoja ollaan niin pituudet pitäisivät olla 286 ja 212, mutta riittävän liki pääsee noillakin uskoakseni.

Noloa muuten se, että kansallismuseon hiihtimetkin ovat ruåttalaiset :!:

Tuolta selvisi sekin, että sivakassa ei käytetä pohjakarvaa. Eli tuo RA-sivakka muuttuukin kalhuksi pohjakarvalla.

"Mikäli kalhua ei oltu pohjattu karvalla sitä kutsuttiin sivakaksi"




On sitä ennenkin suksia voideltu ja epäilty nuorison hiihtotaitoja (viittaan nyt tuohon pullamössökansa -säikeeseen).

"
Voiti voilla suksiansa, talmasi poron talilla;

itse tuossa arvelevi, sanovi sanalla tuolla:

"Liekö tässä nuorisossa, kansassa kasuavassa

tuon lylyni lykkijäistä, kalhun kannan potkijaista?"

"
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
hannes
Viestit: 10783
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

johtamaa kirjoitti:Mihin sileäpohjaisen suosio perustuu? Tiedän, että se on äänettömämpi. Vaatii ainakin pitovoitelun.
Sileäpohjaisen suosio taitaa vasta/taas olla kasvamassa, koska niitä on vielä vaikea saada. Pari talvea sitten ostin pisimmät Peltoset pakosta suomupohjilla, koska sileitä , ei Peltosia ei Järvisiä , täällä ollut saatavilla.
Ja - etsintäkilometrejä olisi tullut liikaa.

Minusta sileäpohjaiset ovat pitoteipin tultua kuvioihin paremmat, koska suomut aina jonkun verran jarruttavat. Pitoa suomuissa ei mielestäni ole hääppöisesti odotuksiin nähden, ja vanhetessaan suomut kuluvat ja se vähäinenkin pito katoaa.
Jotkut kyllä vannovat edelleenkin suomupohjien puolesta.
Olen nykyisin vetänyt pitoteipin raakasti suomujen päälle, ja on suksi pelannut näinkin.
Se ääni taitaa haitoista kuitenkin olla pienimmästä päästä - pehmeällä lumella ei kuulu mitään, muttei suomuista mitään hyötyäkään silloin ole.

Kommentoikaa muut paremmin!
Avatar
hullutjutut
Viestit: 71
Liittynyt: 01 Loka 2008 19:23

Viesti Kirjoittaja hullutjutut »

Joo.... itsekin törmäsin siihen suksia etsiessä että Lapponioista oli vaikeaa saada myyjä- ja hintatietoja netistä. Outoa.

Kumma kyllä mie en oo kokenut (Karhun) suomupohjien ääntä mitenkään häiritseväksi. Kyllä liikkeellä ollessa joka tapauksessa ääntä kuuluu. Tuulta, lumen narinaa, ahkion sihinää lumessa tai ruminaa epätasaisella teräshangella, vetäjän läähätystä, jne. Ainoastaan sen bensakeittimen voisin vaihtaa vähän hiljaisempaan malliin....

Suomupohja riittää loiviin mäkiin, mutta jyrkissä paikoissa nousukarvat on ainakin minulla pakolliset. Muuten ei tulisi mitään - en usko että voiteillakaan tulisi. Kuvittelisin sileäpohjaisen olevan melko samanlainen lopulta.
On vain kaksi tapaa: oikea, väärä ja oma tapa.
Avatar
johtamaa
Viestit: 1693
Liittynyt: 26 Helmi 2007 20:52
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johtamaa »

Minulla on Karhut (250cm) pitopohjalla. Pitopohja on toiminut aika hyvin. Jyrkkään maastoon voi käyttää apuna spray-pohjaista pitovoidetta tai yksittäiseen mäkeen nousukarvaa. Minusta spraypohjainen pitovoide on helpompaa käyttää, kuin pitoteippi. Ongelmalliset kelit, kuten vititakkala hoituu fluoriluistolla, jota joutuu laittamaan koko suksen alueelle. Pito hoituu pitopohjan suomujen ansiosta, eikä taida onnistua sileällä pohjalla,
99990 Nuorgam
Viestit: 53
Liittynyt: 28 Marras 2008 13:23

Viesti Kirjoittaja 99990 Nuorgam »

Minkälainen kenkä sinulla on Karhun suksen kanssa? Entä side? Varmaan se 70 mm BC-malli? Onko kokemusta avotunturissa noiden kanssa?
AnttiH
Viestit: 1327
Liittynyt: 06 Kesä 2006 19:29
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnttiH »

No tietäskö joku, mistä niitä suksenvarakärkiä saisi? Eihän tässä olla niitä kuin vasta 4 vuotta metsästetty. Yhden kerran olen elävänä nähnyt.
Avatar
johtamaa
Viestit: 1693
Liittynyt: 26 Helmi 2007 20:52
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johtamaa »

99990 Nuorgam kirjoitti:Minkälainen kenkä sinulla on Karhun suksen kanssa? Entä side? Varmaan se 70 mm BC-malli? Onko kokemusta avotunturissa noiden kanssa?
Minä käytän monona norjalaista Alfa Skarvetia.

http://www.skistovler.no/index.php?opti ... &Itemid=43

Olen lasketellut jäisiä tunturinrinteitä ko. monolla sekä Karhun Erällä että Fisher Europa 109 suksilla. Mono ja side on jämäkkä, mutta ei kuitenkaan telemarkmonojen ja -siteiden luokkaa. Ei se oiken voi ollakkaan, koska hihdettävyys kärsisi. Side on minulla Salomon X-Adventure Raid (BC-side) ja nykyisessa Skarvetissa se on näköjään vaihtunut Rottefella BC:ksi.
hannes
Viestit: 10783
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

johtamaa kirjoitti: Minusta spraypohjainen pitovoide on helpompaa käyttää, ,
Yhdellä reissulla minulla oli Rex Rapid pikapitoa mukana kokeiltavana, silloin sattui olemaan kovat pakkaset ja puteli kohta oli ankkajäässä.
Kotona voideltu kului pois eka päivänä , ja sen jälkeen oli turvauduttava perinteisiin pitovoiteisiin.
Eli jäätymiseltä tuo spraypullo on ainakin suojeltava.
Avatar
johtamaa
Viestit: 1693
Liittynyt: 26 Helmi 2007 20:52
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johtamaa »

Pikapito ei tosiaan kestä suksen pohjassa pitkään. Käytäkin sitä lähinnä tilapäisesti lisäpitoa antamaan suomupohjaisessa suksessa. Liisterinkin voi levittää kohtuullisen helposti suomupohjaan. Voiteet tarvitsevat lämmitystä pakkasella, joten ketittimeen tuli tai nuotio on kyhättävä.
hannes
Viestit: 10783
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Tulihan sitä putelia sulateltua mutta pidon pysyvyys pohjassa oli liian heikko vaivaan nähden , joten annoin olla.(suksen pohjakin piti tietysti sulattaa että tarttuu).
Hehkutan edelleen pitoteipille , se pysyy normaalisti pohjassa koko reissun, ja pito ylämäissä on ainakin odotettua parempi - ei tietenkään vastaa nousukarvoja.
Sukset luistavatkin pitoteipillä kohtalaisesti , nousukarvathan pitää aina riisua nousun jälkeen, niillä luisto on huono ja jos ne jättää pohjaan , karvat kuluvat sileiksi.(= entiset karvat!).

Olen kyllä huomannut että tässäkin asiassa on monenlaista ajatusta - kai se on vaan kokeiltava mikä itsestä tuntuu hyvältä - ...kunnes joku uusi parempi systeemi tulee vastaan. :D
Vastaa Viestiin