Luistelutalvi 08/09

välikausiulkoilija
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Marras 2007 06:59
Paikkakunta: Läntinen Itä-suomi

Luistelutalvi 08/09

Viesti Kirjoittaja välikausiulkoilija »

Hrrr!
Eikö kukaan muu ole vielä käynyt suihkamassa jäillä. Kainuussa oli jo viime viikonloppuna mahdollista luistella. Lauantaina ja sunnuntaina yhteensä kolmisen tuntia.
Nyt alkavat etelämpänäkin järvet jäätyä ja lumisade noilla meni veteen?


Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Niin ja ensimmäinen hukkumisonnettomuus näillä jäillä on tosi asia. Surullista tapauksessa oli että menehtynyt oli auttaja. Kyllä täällä etelässä kannattaa pysyä jäiltä poissa vielä viikkoja.
omat polut
Viestit: 4210
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Hamalainen kirjoitti:Niin ja ensimmäinen hukkumisonnettomuus näillä jäillä on tosi asia. Surullista tapauksessa oli että menehtynyt oli auttaja. Kyllä täällä etelässä kannattaa pysyä jäiltä poissa vielä viikkoja.
Ei tietenkään näin, jäille pitää mennä mutta tutkien ja varmistaen ja plutaukseen valmistautuneena. Nyt etelässä niin lumista että yhdet vesisateet ja pakkaset perään pitää odotella.

Onnettomuustapauksessa pelastaja taisi hätäillä turhaan, mönkkärimies istui tukevasti satulassa vain alaosastaan kastuneena, pelastuslaitos olisi hyvin ehtinyt hakea pois.
Arinakääpä

Re: Luistelutalvi 08/09

Viesti Kirjoittaja Arinakääpä »

välikausiulkoilija kirjoitti:Hrrr!
Eikö kukaan muu ole vielä käynyt suihkamassa jäillä. Kainuussa oli jo viime viikonloppuna mahdollista luistella. Lauantaina ja sunnuntaina yhteensä kolmisen tuntia.
Nyt alkavat etelämpänäkin järvet jäätyä ja lumisade noilla meni veteen?
Ei Pohjois-Karjalassa vielä pääse retkiluistelemaan. Nykyisin on vielä se ongelma, että lunta sataa lähes joka vuosi heikkojen jäitten päälle niin paljon, ettei luistelusta tule mitään. Toista se oli lapsuudessa viime vuosituhannella...
Mulla ei ole luistellessa täydellistä suojasettiä, ennen kaikkea olen varovainen. Pistän vaatteiden päälle kanootti- tai veneilyliivit, puukon vyölle, retkireppuun evästä ja vaatetta, tulivehkeet sekä omatekoinen sauva harjanvarresta, jonka piikkinä on valtava ruuvi. Kannan olen sahannut pois ja teroittanut kärjestä smirkelillä. Toiseen päähän olen tehnyt poralla reiän ja siinä on sitten narulenkki. Mutta sitten on kokeilematta se liitovarjo... Nimittäin harjoituskäyttöön tarkoitettu pienialainen olisi varmasti riittävän tehokas? Takaisintulo voisi kestää kauan näin harvojen bussivuorojen aikaan :roll:
välikausiulkoilija
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Marras 2007 06:59
Paikkakunta: Läntinen Itä-suomi

Viesti Kirjoittaja välikausiulkoilija »

Minulla varusteina hiemankin tuntemattomalla vedellä ovat kartta syvyyskäyrineen, kelluntaliivi, naskalit, ohuet hätävaatteet vesitiiviisti pakattuna, retkipatjanpala seisonta-alustana, köydenpätkä jos porukalla liikkeessä, kirves ja varressa senttimetrit. Olen jatkuvaan kyykkimässä ja mäiskimässä kirveellä jäätä, kunnes saan tuntuman alueesta.

Alaan perehtyneet menevät jo kolmen sentin teräsjäällä ja uivat tilanteen tullen. Itse pidän rajana noin 7 senttiä. Viiden sentin jäällä liikun vain pakosta ja tilapäisesti.

Liitovarjoa on tullut kokeiltua. Sillä voit mennä eestaas kohtisuoraan tuuleen niin pääset melkein samoille sijoille takaisin. Edellytyksenä on laskettelutaito eli laskettelusuksilla kuin Milleri kantilla vastaan painaen. Hauskaa puuhaa.

Hommaan kuuluu tietenkin erikokoisia varjoja eri tuulille, mutta yhdelläkin pärjää kun onnistuu hankkimaan omaan massaan ja omaan tuuleen sopivan kokoisen varjon.

Muitakin kuin laskettelusuksia käyttävät. Sileällä jäällä hokkarit ovat varmasti turkasen nopeat, mutta vaativat kunnollisen luistelutaidon.
omat polut
Viestit: 4210
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Ennakoiva turvallisuus perustuu jääsauvan käyttöön, kannattaa mitoittaa niin että yhdellä iskulla tietää kantaako jää, jos ei mene läpi kantaa, jos menee pysähdy ja tutki. Kokemuksen mukaan 4-5cm teräsjää kantaa hyvin, mutta kun se paksuus vaihtelee paikan mukaan.
akuusist
Viestit: 604
Liittynyt: 15 Helmi 2007 14:34

Viesti Kirjoittaja akuusist »

Silloin ennen etelän ensilumia olivat nopeimmat pk-seudulla jo ehtineet jäälle. Itse en, harmi kyllä. Avattiin kausi juuri hienossa kelissä mutta hieman epävarmoilla jäillä. Ensi viikonloppu näyttää erittäin lupaavalta.
omat polut
Viestit: 4210
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

akuusist kirjoitti:Silloin ennen etelän ensilumia olivat nopeimmat pk-seudulla jo ehtineet jäälle. Itse en, harmi kyllä. Avattiin kausi juuri hienossa kelissä mutta hieman epävarmoilla jäillä. Ensi viikonloppu näyttää erittäin lupaavalta.
En myöskään ehtinyt niille aivan ensimmäisille, tänään Nuuksion pikkuruisella Kolmperälammella vahva mukava luistinjää, viereisellä Urjalla vasta yönvanhaa, ei vielä kantavaa.
Avatar
Joonas Frisk
Viestit: 2119
Liittynyt: 04 Tammi 2007 18:56

Viesti Kirjoittaja Joonas Frisk »

Kyll' se himotti, mutten uskaltanut.

Kolmen yön vanha jää Kallavedellä...


Kuva
raammi
Viestit: 123
Liittynyt: 17 Heinä 2007 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja raammi »

Eilen oli kaverit olleet luistelemassa jo. 4cm paksu peilijää oli ollut alla. Oli kuulemma kelvannut luistella. Ja helsingin päässäkin on kuulemma järjestetty jo talven ensimmäinen leijahiihtokurssi lammen jäällä. Viikonloppuna voi olla hienot kelit, kun pakkasia luvattu oikein kunnolla.
Ken latuja kulkee,
ladun on vanki.
Vapautta on vain
-umpihanki.
suvela
Viestit: 158
Liittynyt: 05 Joulu 2008 13:06

Viesti Kirjoittaja suvela »

Kallaveden ja Pyhäselän katsastin tässä välipäivinä ja ei ollut asiaa jäälle. Uimaan olisi nopeasti päässyt tai joutunut :(
Ktm
Viestit: 125
Liittynyt: 19 Helmi 2008 21:21

Viesti Kirjoittaja Ktm »

Vesijärvellä hyvät luisteluolosuhteet. Rantoja kiertämällä pääsee varmaan Lahdesta Vääksyyn. Turvavarusteet kannattaa muistaa.
Metsän Omena
Viestit: 3069
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

Edellisillä lauhoilla oli noussut vettä laajalle suoalueelle, joka tänä aamuna vahvasti 5-10 sentin teräsjäässä. Aurinko valaisi näkyviin jäänalaisen maiseman, rahkamättäät ja karpalot, kun liiteli siinä päällä.
Nilakka
Viestit: 427
Liittynyt: 10 Touko 2006 20:25
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Nilakka »

Espoossa alkaa olla hyvät jäät kaikilla vesillä.
Bodom-Järvellä tilanne erinomainen,jäätä riittää vaikka kuinka tuhtille ukolle.
Myös meren jäälle alkaa päästä,Laajalahti lienee viikonlopuksi luistelukunnossa....

Toivottavasti ei tule lunta ihan vielä.
Luonto pitää minut järjissäni.
Kösteri
Viestit: 1437
Liittynyt: 12 Tammi 2006 17:55
Paikkakunta: ~100

Viesti Kirjoittaja Kösteri »

Käytiin kokeilemassa eka kertaa vuoskausiin! Wanahat kouluaikaset hokkarit sopi jalkaan! Huimaa menoa! Enkä kaatunu kertaakaan!
Vastaa Viestiin