Ahkion kriittiset mitat
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: 16 Heinä 2007 07:27
Ahkion kriittiset mitat
Olen aloittamassa ahkion valmistus projektin lasikuidusta.
Omaan ahkiohistoriaani kuulu Savotan Kaitsu, Paljakka sekä yksi itsetehty JR 27. Nyt ajattelin tehdä mahdollisimman täydellisen ahkion omaan käyttötarkoitukseeni. Vetojärjestelmän olen jo onnistunut tekemään omasta mielestä erittäin hyväksi.
Käytän ahkiota pääasiassa sydäntalvella Keski-Suomen metsissä ja järvillä eli ahkion tulisi olla riittävän ketterä sekä ennen kaikkea sopiva umpihankeen. Vaellukset ovat yleensä noin 4-7 päivää ja varusteet kuljetan kaikki ahkiossa. Paljakan olen todennut liian pieneksi ja omatekemä kaksimetrinen JR 27 hieman liian suuri.
Kysymys kuuluukin että: Mitkä ovat teidän ahkion tarkat mitat ja ahkion muotoilu yleensä? Eli pituus, jalasten leveys, kokonaisleveys, paino, laidan paksuus, keulan muoto ja materiaalien paksuus yleensä. Lopuksi voi sanoa kommentin, kuinka ahkion muotoilua ja kokoa parantaisi jos olisi tekemässä uutta ahkiota. Erityisesti kiinnostaa lasikuituahkiot, koska sellaisen joka tapauksessa valmistan.
Jos joku viitsii ahkiotaan mittailla, niin se helpottaisi suunnitteluani huomattavasti, eikä alkaisi jälkeenpäin väärän muotoinen/kokoinen ahkio harmittamaan. Kiitos jo etukäteen
Omaan ahkiohistoriaani kuulu Savotan Kaitsu, Paljakka sekä yksi itsetehty JR 27. Nyt ajattelin tehdä mahdollisimman täydellisen ahkion omaan käyttötarkoitukseeni. Vetojärjestelmän olen jo onnistunut tekemään omasta mielestä erittäin hyväksi.
Käytän ahkiota pääasiassa sydäntalvella Keski-Suomen metsissä ja järvillä eli ahkion tulisi olla riittävän ketterä sekä ennen kaikkea sopiva umpihankeen. Vaellukset ovat yleensä noin 4-7 päivää ja varusteet kuljetan kaikki ahkiossa. Paljakan olen todennut liian pieneksi ja omatekemä kaksimetrinen JR 27 hieman liian suuri.
Kysymys kuuluukin että: Mitkä ovat teidän ahkion tarkat mitat ja ahkion muotoilu yleensä? Eli pituus, jalasten leveys, kokonaisleveys, paino, laidan paksuus, keulan muoto ja materiaalien paksuus yleensä. Lopuksi voi sanoa kommentin, kuinka ahkion muotoilua ja kokoa parantaisi jos olisi tekemässä uutta ahkiota. Erityisesti kiinnostaa lasikuituahkiot, koska sellaisen joka tapauksessa valmistan.
Jos joku viitsii ahkiotaan mittailla, niin se helpottaisi suunnitteluani huomattavasti, eikä alkaisi jälkeenpäin väärän muotoinen/kokoinen ahkio harmittamaan. Kiitos jo etukäteen
Olet valinnut mukavan projektin. Omani hoidin muistaakseni vuosina 1993-95. Kaksi vuotta siksi, koska en ollut ensimmäiseen versioon riittävän tyytyväinen. Piti koevetää sitä parina talvena aidoissa olosuhteissa ja tehdä välillä muutoksia.
Tein lestin rimoista ja vanerista. Siitä tuli hieman kulmikas aluksi. Otin lestistä muotin ja sitten version no 1. Viikon koeveto jossain Siulan ja Tahvon maisemissa opetti paljon. Keulan tulee olla riittävän korkea jotta se ei haukkaa lunta joka nyppyrässä ja kapea että sujahtaa mukavasti pukien läpi. Perän tuleee olla pyöreä, jotta se menee edellä mukavast jyrkissä laskuissa.
Tein kakkosversion seuraavaksi talveksi muokkaamalla muottia.
Vetojärjestelmää on tullut paranneltua vuosien mittaa monta kertaa, enkä aivan tyytyväinen ole vieläkään.
Materiaali on lasikuitua, pituus 147 cm, suurin jeveys 43 cm, keulan korkeus 15 cm, paino n.3,5 kg.
Tässä aluksi . Saat varmasti muitakin malleja.
Mukavia suunnitteluiltoja.
Tein lestin rimoista ja vanerista. Siitä tuli hieman kulmikas aluksi. Otin lestistä muotin ja sitten version no 1. Viikon koeveto jossain Siulan ja Tahvon maisemissa opetti paljon. Keulan tulee olla riittävän korkea jotta se ei haukkaa lunta joka nyppyrässä ja kapea että sujahtaa mukavasti pukien läpi. Perän tuleee olla pyöreä, jotta se menee edellä mukavast jyrkissä laskuissa.
Tein kakkosversion seuraavaksi talveksi muokkaamalla muottia.
Vetojärjestelmää on tullut paranneltua vuosien mittaa monta kertaa, enkä aivan tyytyväinen ole vieläkään.
Materiaali on lasikuitua, pituus 147 cm, suurin jeveys 43 cm, keulan korkeus 15 cm, paino n.3,5 kg.
Tässä aluksi . Saat varmasti muitakin malleja.
Mukavia suunnitteluiltoja.
Polku on siinä, missä mies kulkee.
-
- Viestit: 3511
- Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40
Re: Ahkion kriittiset mitat
Leveys 37-38 cm, pituus n. 160 cm. Kulkee hiihtourassa paremmin kuin 43 cm leveä (itsellä). Pituutta voisi olla enemmänkin, mutta 160 cm voisi olla sopiva kompromissi tilavuuden ja ketteryyden välille.goldfinger kirjoitti:Käytän ahkiota pääasiassa sydäntalvella Keski-Suomen metsissä ja järvillä eli ahkion tulisi olla riittävän ketterä sekä ennen kaikkea sopiva umpihankeen. Vaellukset ovat yleensä noin 4-7 päivää ja varusteet kuljetan kaikki ahkiossa. Paljakan olen todennut liian pieneksi ja omatekemä kaksimetrinen JR 27 hieman liian suuri.
EDIT: Pikkuhitin mitat näyttävän olevan hyvin lähellä noita mitä ehdottelin. Mutta aisat siinä ovat liian lyhyet jos sukset ovat pitkät (280 cm), pitää olla 220 cm minimissään.
Kom och ät konserverad gröt!
Komppaan Abumaticia.
Ns. metsäahkion mitat juuri kuin A-maticin pienemmässä ja tunturiahkio n. 45 cm leveä. Pituus kummassakin mallissa 160 cm. Reunan korkeudella ei ole niinkään merkitystä koska peittohan tulee joka tapauksessa päälle.
Lasikuituahkiot olen laminoinut 3x600 g/neliö tai kevytmallit 1x600 ja 1x300. On kyllä sitten tosi kevyt ja ohut, mutta yllättävän hyvin kestänyt.
Jalakset polueteenistä, kapeammassa 2,5 cm ja leveässä 5 cm. Popniiteillä (= vetoniitti) kiinni.
Ns. metsäahkion mitat juuri kuin A-maticin pienemmässä ja tunturiahkio n. 45 cm leveä. Pituus kummassakin mallissa 160 cm. Reunan korkeudella ei ole niinkään merkitystä koska peittohan tulee joka tapauksessa päälle.
Lasikuituahkiot olen laminoinut 3x600 g/neliö tai kevytmallit 1x600 ja 1x300. On kyllä sitten tosi kevyt ja ohut, mutta yllättävän hyvin kestänyt.
Jalakset polueteenistä, kapeammassa 2,5 cm ja leveässä 5 cm. Popniiteillä (= vetoniitti) kiinni.
Kun eksyn, lähden kotiin.
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: 16 Heinä 2007 07:27
Kiitän, erittäin hyviä tietoja.
Etenkin Pekan vinkit materiaalipaksuuksista kiinnosti kovasti. Onko Pekka tullut lasikuidun ohuudessa raja vastaan eli kuinka usein ahkio on murtunut iskusta ?
Ennen projektin aloittamista käyn luonnollisesti kaikki mahdolliset kaupalliset ahkiot läpi. Aika hyvin niiden hyvät ja huonot puolet ovatkin tulleet näissä Vaellusnetin keskusteluissa esille. Itse tehdyissä ahkioissa saattaa kuitenkin olla joitain ideoita, ominaisuuksia ja huomioita mitä ei ole vielä tullut ilmi. Uskoisin tässä vaiheessa, että ahkioni muoto tulee noudattelemaan Hit-ahkion linjoja.
Etenkin Pekan vinkit materiaalipaksuuksista kiinnosti kovasti. Onko Pekka tullut lasikuidun ohuudessa raja vastaan eli kuinka usein ahkio on murtunut iskusta ?
Ennen projektin aloittamista käyn luonnollisesti kaikki mahdolliset kaupalliset ahkiot läpi. Aika hyvin niiden hyvät ja huonot puolet ovatkin tulleet näissä Vaellusnetin keskusteluissa esille. Itse tehdyissä ahkioissa saattaa kuitenkin olla joitain ideoita, ominaisuuksia ja huomioita mitä ei ole vielä tullut ilmi. Uskoisin tässä vaiheessa, että ahkioni muoto tulee noudattelemaan Hit-ahkion linjoja.
JR 27
Miten ootte tehneet JR27-mallin ahkioihin sen keskikohdan kaventuman? Vai ootteko tehneet ollenkaan?
Mietin että kun laitakehikko on valmis, siihenhän voisi laittaa vaikka pari rimanpätkää laitalautojen väliin ja sitten ruuveilla imettää sen kavennuksen, sitten piirtää pohjamuoviin leikkauslinjat, leikata pohjamuovi ja ruuvata paikoilleen. Sitten rimat pois. Saattais vain mennä muotopuoleksi jos ruuvatessa toinen laita vääntyy enemmän kuin toinen...
Ja ei tarvi kertoa miten homma hoituu kun on 10.000 euron edestä työkaluja ja lämmin autotalli. Ilman mitään tuollaisia ylellisyyksiä mennään. Eipä tässä mitään tarvisi kysellä jos verstas löytyisi.
Mietin että kun laitakehikko on valmis, siihenhän voisi laittaa vaikka pari rimanpätkää laitalautojen väliin ja sitten ruuveilla imettää sen kavennuksen, sitten piirtää pohjamuoviin leikkauslinjat, leikata pohjamuovi ja ruuvata paikoilleen. Sitten rimat pois. Saattais vain mennä muotopuoleksi jos ruuvatessa toinen laita vääntyy enemmän kuin toinen...
Ja ei tarvi kertoa miten homma hoituu kun on 10.000 euron edestä työkaluja ja lämmin autotalli. Ilman mitään tuollaisia ylellisyyksiä mennään. Eipä tässä mitään tarvisi kysellä jos verstas löytyisi.
Re: JR 27
Kolja kirjoitti:Miten ootte tehneet JR27-mallin ahkioihin sen keskikohdan kaventuman? Vai ootteko tehneet ollenkaan?
?????
Empä ole kuullutkaan, että siihen mitään kaventumia tulisi. Miksi siinä sellainen olisi? Pohjan pitäisi olla koko pituudelta saman levyinen.
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: 25 Maalis 2006 23:04
Re:
Oma JR27 alkaa olemaan pääosin valmis. Enää virittelyä päälikankaiden ja kuorman kiinnityssysteemin kanssa. Geometria on vinkeä laji. Itsekin hämmästelin aikanaan noita JR27:n muotoja. Ahkion laitojen saatua muotonsa, kiinnitin etukapulan ja perälaudan paikoilleen, jonka jälkeen piirsin pohjamuoviin ääriiviivat. Lopputuloksena syntyy kuin syntyykin etupäästä levenevä kappale. Voimakeinoja ei siis tarvita. Pohjan kiinnitin sitten jalasten avulla laitoihin. Hyvä jiirisirkkeli, pistosaha, höylä ja porakone olivat apuna. Tietysti joukko perustyökaluja lisäksi. Ahkion valmistin aika tarkalleen nettiohjeen mukaan: http://cc.oulu.fi/~jlumme/ultimate_jr27.htmKolja kirjoitti:Miten ootte tehneet JR27-mallin ahkioihin sen keskikohdan kaventuman? Vai ootteko tehneet ollenkaan?
Mietin että kun laitakehikko on valmis, siihenhän voisi laittaa vaikka pari rimanpätkää laitalautojen väliin ja sitten ruuveilla imettää sen kavennuksen, sitten piirtää pohjamuoviin leikkauslinjat, leikata pohjamuovi ja ruuvata paikoilleen. Sitten rimat pois. Saattais vain mennä muotopuoleksi jos ruuvatessa toinen laita vääntyy enemmän kuin toinen...
Ja ei tarvi kertoa miten homma hoituu kun on 10.000 euron edestä työkaluja ja lämmin autotalli. Ilman mitään tuollaisia ylellisyyksiä mennään. Eipä tässä mitään tarvisi kysellä jos verstas löytyisi.
Re: JR 27
Pohjamuovi levenee pakostakin keulasta ja perästä, jos sivulaudat ovat tasomaiset ja ulospäin kallellaan.weketable kirjoitti:Empä ole kuullutkaan, että siihen mitään kaventumia tulisi. Miksi siinä sellainen olisi? Pohjan pitäisi olla koko pituudelta saman levyinen.
Re: JR 27
Mitä enemmän sivuleikkausta, sitä paremmin ahkio kääntyy. Tuttu juttu laskettelusuksesta.weketable kirjoitti:Kolja kirjoitti:Miten ootte tehneet JR27-mallin ahkioihin sen keskikohdan kaventuman? Vai ootteko tehneet ollenkaan?
?????
Empä ole kuullutkaan, että siihen mitään kaventumia tulisi. Miksi siinä sellainen olisi? Pohjan pitäisi olla koko pituudelta saman levyinen.
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
Juuri tuota Moosen käyttämää ohjetta itsekin olen katsellut. Vaikuttaa pätevimmältä mitä netistä nopeasti katsottuna löytyi.
Tässä tämä kuva leveysmitoista: JR 27
Itsellä jää nuo laitojen kallistukset tekemättä työkalujen puutteen vuoksi. Muutenkin en tule pinoamaan ahkiotani ahkiopinoon, ja uskoisin että tasalaitaista on mukavampi pakata.
...Mutta nyt kyllä hieman pistää miettimään tuo muoto... Jos päiden leventymiset tulee siitä kallistamisesta, niin sittenhän lunta vasten oleva osa on tasapaksua ja levenemät ilmassa, jos ahkio nyt ei kovin syvällä ui.
Ja tuo perän leveys on tuossa piirustuksessa otettu perälaudan ylälaidasta... Tarviikohan sitä levennystä alkaa tekemään? Kevyt levennys perässä vois varmaan auttaa ahkiota kulkemaan suorassa.
Edit: Vaikka mihinkäpä se nyt olis kääntyilemässä kun keulasta vedetään...
Tässä tämä kuva leveysmitoista: JR 27
Itsellä jää nuo laitojen kallistukset tekemättä työkalujen puutteen vuoksi. Muutenkin en tule pinoamaan ahkiotani ahkiopinoon, ja uskoisin että tasalaitaista on mukavampi pakata.
...Mutta nyt kyllä hieman pistää miettimään tuo muoto... Jos päiden leventymiset tulee siitä kallistamisesta, niin sittenhän lunta vasten oleva osa on tasapaksua ja levenemät ilmassa, jos ahkio nyt ei kovin syvällä ui.
Ja tuo perän leveys on tuossa piirustuksessa otettu perälaudan ylälaidasta... Tarviikohan sitä levennystä alkaa tekemään? Kevyt levennys perässä vois varmaan auttaa ahkiota kulkemaan suorassa.
Edit: Vaikka mihinkäpä se nyt olis kääntyilemässä kun keulasta vedetään...
Suosittelisin muuten Kösäkkö-ahkiota niin kauan kuin sitä yleensä rahalla saa. "Tehtaan" tuotanto ei nimittäin päätä huimaa... Ja alkuun Kösäkön voi vaikka vuokrata.
Kösäkön pituus on noin 162 ja leveys 46 cm. Korkeus keulasta 19 ja perästä 13 cm.
Paras ahkiotyyppi mitä olen ikinä vetänyt! Ja ainoa.
Kösäkön pituus on noin 162 ja leveys 46 cm. Korkeus keulasta 19 ja perästä 13 cm.
Paras ahkiotyyppi mitä olen ikinä vetänyt! Ja ainoa.
Niin, kyllähän tietysti laitojen kallistuksesta johtuen pohja levenee keulasta. Tuosta Koljan kuvassa näkyvä "kavennus" ei oikeasti ole kavennus, vaan laidat on keskeltä madallettu ja koska laidat on myös kallistettu, niin ahkio näyttää keskeltä kapeammalta.
Itse olen tehnyt noita JR27 pohjalta modifioituja ahkioita kymmenkunta. Keulan olen muotoillut uusiksi ja materiaaleja ohentanut.
Koljalle vielä: jos teet täysin pystylaidat, niin mitään levennyksiä ei kannata tehdä.
Itse olen tehnyt noita JR27 pohjalta modifioituja ahkioita kymmenkunta. Keulan olen muotoillut uusiksi ja materiaaleja ohentanut.
Koljalle vielä: jos teet täysin pystylaidat, niin mitään levennyksiä ei kannata tehdä.