JAUHELIHAN KUIVATUS

juhop
Viestit: 11
Liittynyt: 28 Joulu 2011 16:29
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja juhop »

Kuivaan naudan paistijauhelihaa 7% n.800.

Paistelen pannulla ja sen jälkeen uuniin 50 asteeseen luukku rakoselleen.

Mistään en ole löytänyt vastausta siihen kysymykseen että milloin jauheliha
on kuivanut tarpeeksi?

Meneekö tähän tosiaan 12 tuntia?
Juurakko2 kirjoitti:
Kuivattavaksi tarkoitetun, lähes rasvattoman jauhelihan kypsennän au naturel suht. miedolla lämmöllä paistinpannulla tyy:n tapaan. Paistamisen aikana painelen kevyesti puulastalla jauhelihan kökköjä pieniksi.

Kuivaus uunissa n. 50 C, n. 12 tuntia uunin luukku hiukan raollaan. Edes kiertoilmauunia ei välttämättä tarvita, normaaliuunissakin kuivuu kaksi pellillistä (= noin 1 kg raakaa jauhelihaa) hyvin. Kun kuivaamisen tekee lämmitysaikaan, niin sähkölämmityshuushollissa ei aivan kaikki kuivaamiseen kuluva energia mene harakoille.

Tapansa kullakin. :-)


Siilinkari
Viestit: 714
Liittynyt: 21 Elo 2007 19:30

Viesti Kirjoittaja Siilinkari »

Aika vaikea sanoa, muuttujia on niin mahottomasti; määrä, rasvaisuus, keitetty/paistettu, uunin malli. Minulla se on vaihdellut semmoisesta ehkä noin 14 tunnista aina vuorokauteen. Liikaa kosteutta on, jos jauhis on kumimaista. Liiallinen kuivattaminen tekee taas sen, että kuollut eläin ei enää liotettaessa palaudu lähellekään siihen tilavuuteen kuin se keittämisen/paistamisen jälkeen oli. En tiedä sen ihmeempiä neuvoja, mutta näitä pidän itselle tärkeinä:

-hoida homma viimeisen päälle hyvällä käsi- ja astiahygienialla
-pidä pakkauskoot pieninä (kukin pakkaus avataan kerran, max. kaksi kertaa)
-jos epävarmuutta kuivuusasteesta, kuivata mieluummin "vähän yli"
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Uunissa jauhelihan kuivuminen tosiaan kestää sen 12 tuntia tai kauemminkin, tehokkaassa kuivurissa menee usein miten 6:ssa tunnissa.

Vähärasvainen jauheliha kuivuu alle kolmasosaan painostaan. Sitä pitää vain tutkia silmämääräisesti, maistella ja varmistaa, että kaikki muruset ovat irti toisistaan. Kannattaa kuivata vähän pitempään jos on epävarma, mutta varmistaa ettei lämpöä ole liikaa.
haahuilija
Viestit: 535
Liittynyt: 10 Loka 2006 19:52

Viesti Kirjoittaja haahuilija »

Aikaisemmin tässä ketjussa (sivu 3) on kirjoitettu seuraava ohje, jota itse olen sen luettuani hyvällä menestyksellä noudattanut:
Huokailija kirjoitti:
Halkaise isompia murusia tarkastaakseni erän kuivuuden. Mitähän siellä pitäisi näkyä. :) Kuivaa...
Se napsahtaa (vieno, siis hyvin hiljainen räks) kuivakkaasti katki. Kannattaa kuitenkin muistaa, että mitä enemmän tuotetta kuivaa, sitä vaikeampi se on saada imemään vettä. Kuivunut jauheliha on melko tummaa, ei samalla tavalla ruskeaa kuin pannulla paistettu vaan mustempaa.
Jos ei halua jatkuvasti katkoa niitä lihoja, niin toinen vihje voisi olla sellainen, että kun kääntelee pellillä olevia jauhelihoja, ne "alaspäin" olevat osat on yhtä tummia kuin päälimmäiset osat. Ainakin melkein...

Olen käyttänyt 10% naudan jauhelihaa ja kuivannut kerralla 700-800g. Alkuun kääntelen niitä tiuhempaan. Kyllä siinä on melkeinpä se 12 tuntia mennyt tavallisessa sähköuunissa. Mitä ohuempi kerros, sitä lyhyempi kuivausaika.
Sipe
Viestit: 902
Liittynyt: 04 Helmi 2006 20:11

Viesti Kirjoittaja Sipe »

Nostetaanpa tämäkin aihe, vaikka alkuperäinen aihe olikin jauhelihan ritilällä pysyminen... Keskustelussa näkyy myös tuo ikuinen säilymis ongelma.
En tiedä minkälaiseksi muut kuivaavat lihat, mutta minulla oli tänä vuonna mukana viime vuoden reissulle kuivattua jauhelihaa, käristystä ja perunaa. Kaikki oli säilynyt hyvin, ei ongelmia. Ennallistuivat lisäksi oikein hyvin. Käristystä joutuu aina pienen hetken odottelemaan, mutta jauhelihalle riittää kun heittää kattilaan silloin kun alkaa ruokaa tekemään. Perunakin oli niinkuin aina ennenkin. Ei ollut myöskään tummunut talven aikana.
En säilytä kuivatuotteita jääkaapissa tai pakastimessa, vaan ruokakaapissa minigrip-pussissa. Ylimääräiset ilmat otan yleensä pois pussia sulkiessa.
Eikö lihat mene pilalle jos ne laitetaan jääkaappiin/pakastimeen kuivaamisen jälkeen? Niihinhän tulee kosteutta ko. laitteista?
tulilintu
Viestit: 107
Liittynyt: 10 Elo 2012 10:51

Viesti Kirjoittaja tulilintu »

^ Tähänkin tietysti joku muu tältä palstalta osaisi vastata paremmin, mutta oma näkemykseni on: ei pakastimesta siirry kosteutta pusseihin, vaan se jäähile mikä kertyy tulee itse tuotteesta; siis tuote "kuivuu" edelleen pussissaan, ihan kuten tekisi muutenkin (osa jäästä on tietysti ilmasta tiivistynyttä kosteutta).

(Pilaantuminen bakteerien ansiosta vain hidastuu pakkasessa, joten kuivatuotekin säilyy pitempään pakkasessa kuin huonelämmössä; edelleen, korjatkaa jos elän väärässä käsityksessä asiasta.)
Viimeksi muokannut tulilintu, 16 Elo 2012 16:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Virsu
Viestit: 1511
Liittynyt: 25 Kesä 2007 14:21

Viesti Kirjoittaja Virsu »

^^ Minä säilytän kuivatun jauhelihan Minigrip-pussissa jääkaapissa. Ajattelen niin, että kun pussista ottaa ilman pois mahd.tarkkaan ja sulkee sitten huolellisesti, niin kosteus pysyy pussin ulkopuolella – sekä jääkaapissa että pakastimessa. Olen joskus käyttänyt useamman kuukauden ikäistä kuivattua jauhelihaa ilman ongelmia. Tosin yleensä pyrin kuivaamaan vain lähiajan tarpeeseen.

Kuivatut kasvikset, kuten perunan, sienet ja marjat, säilytän huoneenlämmössä peltirasioissa. Ja ne ovat säilyneet vuodenkin.
heluna74
Viestit: 3302
Liittynyt: 03 Syys 2008 08:15
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja heluna74 »

Silloin, kun vielä söin/kuivasin jauhelihaa säilytin sen aina huoneenlämmössä värillisessä lasipurkissa ja aika usein se oli siellä vielä minigrippussissa, koska oli jäänyt yli vaellukselta. Jauhelihaa käytin jopa 1-2 vuotta kuivatuksen jälkeenkin. Ihan hyvänä oli pysynyt.

Nykyisin olen korvannut jauhelihan soiharouheella, jota Santtukin kutsuu "Lapin jauhelihaksi".

Muutkin kuivaamani tuotteet säilytän huoneenlämmössä, värillisessä lasipurkissa. En muista mistä olen saanut päähäni ajatuksen tästä värillisestä lasipurkista (luin siitä joskus jostakin ja olen pitäytynyt siinä).
Jii.Pee
Viestit: 1074
Liittynyt: 22 Huhti 2010 23:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jii.Pee »

heluna74 kirjoitti:Silloin, kun vielä söin/kuivasin jauhelihaa säilytin sen aina huoneenlämmössä värillisessä lasipurkissa ja aika usein se oli siellä vielä minigrippussissa, koska oli jäänyt yli vaellukselta. Jauhelihaa käytin jopa 1-2 vuotta kuivatuksen jälkeenkin. Ihan hyvänä oli pysynyt.

Nykyisin olen korvannut jauhelihan soiharouheella, jota Santtukin kutsuu "Lapin jauhelihaksi".

Muutkin kuivaamani tuotteet säilytän huoneenlämmössä, värillisessä lasipurkissa. En muista mistä olen saanut päähäni ajatuksen tästä värillisestä lasipurkista (luin siitä joskus jostakin ja olen pitäytynyt siinä).
Kalja laitetaan värilliseen pulloon ettei valo pilaa sitä.
heluna74
Viestit: 3302
Liittynyt: 03 Syys 2008 08:15
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja heluna74 »

Oliskohan se tätä samaa juttua - valo pilaa. Tai sitten se oli vain se kalja :D . En muuta tiedä, mutta hyvin on kaikki kuivattamani ainekset säilyneet jopa useamman vuoden.

En laita koskaan jääkaappiin tai pakastimeen.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Muutama huomio jauhelihan kuivaamiseen:

Paistelin äsken 2,1kg jauhelihaa ja maaliskuussa varmaan lähemmäs 10kg yhdeltä istumalta. Maaliskuussa iski jännetupentulehdus tai vastaava lihojen pilkkomisesta ja murustamisesta paistinlastan kärjellä. Sitten keksin ratkaisu: "rautalangasta" väännetty perumuusain murustaa jauhelihan pieneksi tasakokoiseksi muruksi. Omassa tapauksessani siis paistaminen teflon pannulla sipulisilpun ja vesitilkan kanssa (about 700-800g jauhelihaa ja puolikas sipuli per pannu) ja kun liha on kypsää, niin painelee sen muruiksi pannulla ja sitten kuivuriin. Tuo apuväline on erittäin kätevä erityisesti isoja satseja kuivatessa.

Ja säilytys Orakas-kuivurin kehittäjän mukaan ehdottomasti tiiviissä lasipurkissa. Suoraan kuivurista purkkiin, niin ei ilmankosteus pilaa kuivattuja tuotteita.
hannes
Viestit: 10781
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Kuivattua jauhelihaan on tullut säilytettyä kaikilla tapaa. Pakastimessa, jääkaapissa(ei kuukausia) ja kaapissa valolta suojassa - muovipussissa ja paperipussissakin. Vaelluksen jälkeen ylimääräiset ovat jääneet usein vähän heitteille mutta ovat säilyneet kuitenkin syömäkelpoisina.

Vaikka kuiva jauheliha on kypsäksi valmistettua, annan sen kuitenkin kiehua hetken kattilassa varmuuden vuoksi. Ongelmia ei ole ollut!
Avatar
0miinus0
Viestit: 122
Liittynyt: 16 Syys 2011 19:06

Viesti Kirjoittaja 0miinus0 »

Saattaa olla kuolleena syntynyt ajatus, mutta onko kukaan kokeillut kuivurissa hyttysverkkoa jauhelihan varisemista estämään? (Juuri OBH Nordica kuivurin ostanut) Voi kyllä olla että ei kestä kuumuutta..
Afro
Viestit: 54
Liittynyt: 20 Elo 2006 19:01

Viesti Kirjoittaja Afro »

Jauhelihan kuivatuksessa varisemisen estämiseksi omaan pyöreän malliseen kuivuriini olen käyttänyt varsinaisen ritilän alla paistinpannuun ajateltua roiskesuojaa. Sattumalta sattuu halkasija olemaan täydellinen omaan kuivuriini. Siinä on tiheämpi silmäinen verkko ja sattumat pläjähtävät siihen.
Avatar
Timoa
Viestit: 1619
Liittynyt: 13 Helmi 2008 17:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timoa »

Afro kirjoitti:Jauhelihan kuivatuksessa varisemisen estämiseksi omaan pyöreän malliseen kuivuriini olen käyttänyt varsinaisen ritilän alla paistinpannuun ajateltua roiskesuojaa. Sattumalta sattuu halkasija olemaan täydellinen omaan kuivuriini. Siinä on tiheämpi silmäinen verkko ja sattumat pläjähtävät siihen.
Samaisen ritilän päällä onnstuu myös hernekeiton kuivaaminen kätevästi.
Vastaa Viestiin