JAUHELIHAN KUIVATUS

pirjoriitta
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Elo 2008 16:13

JAUHELIHAN KUIVATUS

Viesti Kirjoittaja pirjoriitta »

:oops:
Tapasimme keväällä pariskunnan, joka esitteli meille ylpeänä kuivurilla kuivattua jauhelihaa. Antoipa meille vielä mehukkaasta keitosta maistiaiset. Sorruin tietenkin ostamaan hyötykuivurin ja onnistunut ostos olikin vihannesten ja hedelmien osalta, mutta se JAUHELIHA. Kertokaapa nyt tälle umpitumpelolle miten te sen jauhelihan kuivaatte kuivurilla niin, ettei se putoa samantien kehikon läpi pohjalle? Pitääkö siihen laittaa harsokangas tai vastaava?


Mustavilja
Viestit: 360
Liittynyt: 10 Helmi 2008 19:38

Re: JAUHELIHAN KUIVATUS

Viesti Kirjoittaja Mustavilja »

pirjoriitta kirjoitti:mutta se JAUHELIHA. Kertokaapa nyt tälle umpitumpelolle miten te sen jauhelihan kuivaatte kuivurilla niin, ettei se putoa samantien kehikon läpi pohjalle? Pitääkö siihen laittaa harsokangas tai vastaava?
Keitä tai paista jauheliha, vuoraa kuivuri leivinpaperilla (tai hanki tiheämpi verkko tai kuivuri, jossa on kiinteät tasot) ja kuivaa.

Lainaa kirjastosta tai osta Raija Hentmanin kirjoittama kirja Herkutellen luonnossa. Siitä selviää lähes kaikki tai ainakin sillä pääsee pitkälle.

Mukavia kuivailuja! Itse tekemällä tulee hyvää.
pirjoriitta
Viestit: 3
Liittynyt: 21 Elo 2008 16:13

kiitos

Viesti Kirjoittaja pirjoriitta »

Kiitos vastauksestasi. Nyt pyörän päälle ja kirjastoon
Jii
Viestit: 157
Liittynyt: 20 Joulu 2006 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jii »

Jauhelihan kuivaus onnistuu mainiosti myös kiertoilmauunissa. Itse ruskistan jauhelihan ja kaadan nesteet pois. Sitten vain leivinpaperin päälle uunipellille sopivien höysteiden (chili, sipuli, paprika jne.) kera. Luukku raollaan miedolla lämmöllä puolisen vuorokautta kunnes eväs on kuivaa. Helppoa ja hyvää, kerralla valmistuu ainakin pari pellillistä.

Viime talvireissulla en edes jaksanut varioida ruokalistaa, vaan joka päivä vedin pari kertaa saman satsin: jauhelihaa, pottumuusia (jauheesta), tomaattipussikeitto, öljyä ja mausteita. Herkkua.
Avatar
jalmari
Viestit: 520
Liittynyt: 15 Maalis 2006 01:37
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jalmari »

Kuivasin myös uunissa 1200 g kerralla, paistoin hyvin, rasvat pois, ja leivinpaperille. 6 tuntia riitti hyvin kun sekotteli välillä. Laatutavaraa tuli. Isomman määrän sais kyllä kerrallakin mutta en sitä varastoonkaan kauheasti kuivaa.

BB:n Pohjolan perunapata on yllättävän hyvän makuista jauhelihan kanssa. Sitä perunamuusijauhoa en ole edes testannut kun intin liisteristä jäi kammo. No tarvii ottaa pussi mukaan ja testata.
Avatar
Tura
Viestit: 1525
Liittynyt: 20 Elo 2006 09:55

Viesti Kirjoittaja Tura »

Missä kuivattua jauhelihaa säilytätte, Minigripeissäkö?
Kuinka suurina kerta-annoksina?
Kauanko säilyy? Jääkaapissa, lämpimässä?

Tura, retkeilijäturisti, jolla soijarouhe pamauttaa mahan kuralle :( .
Korvapuoli
Viestit: 2678
Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

Täällä kovasti ihannoidaan minigrippiä, mutta en luota sen suljinsysteemin tiiviyteen, joten mitään pilaantuvaa en siihen pakkaa. Pakastuspusseihin pakkaan ja solmin suun tiukasti.

Kerta-annos tietenkin niin suuri tai pieni, kuin tarpeelliselta tuntuu. Käytän pataruokien "terästeenä", ja nyt kuten aiemmatkin kerta-annokseni yhdelle (eli itselleni) on n. 50 grammaa kuivana.

Säilymisajan rajoja ei kannata testata. Syömiskelpoisena hyvin kuivattu ja pakattu ehkä vuosia, mutta en ole muutamaa kuukautta kauemmin säilytellyt. Niin helppo homma, että ei kannata tehdä kerralla pitempiaikaista käyttöä varten. Luultavasti säilyy vähintään ne muutamat kuukaudet jääkaapissa tai lämpimässä.

Kuivaus onnistuu myös ihan tavallisessa uunissa hyvin.
Viimeksi muokannut Korvapuoli, 22 Elo 2008 08:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja JBay »

Jii kirjoitti:Jauhelihan kuivaus onnistuu mainiosti myös kiertoilmauunissa.
Onnistuu myös tavallisessa uunissa, mutta pitää laittaa ohut kerros lihaa ja sekoitella aika useaan.
Ben
Viestit: 357
Liittynyt: 23 Touko 2008 13:56

Viesti Kirjoittaja Ben »

Pidän kuvatut lihatuotteet yhden annoksen minigripeissä ja lähtöön saakka jääkaapissa. Varmuuden vuoksi kuivaan lihatuotteet vasta lähtöviikolla, niin säilyvät varmemmin. Lisäksi olen jostakin omaksunut ajatuksen - ja itsekin sen mielestäni todennut oikeaksi - että kun lihoja kuivaa vain juuri ja juuri riittävästi (noin 6-8 tuntia kuivurissa), niin imee kosteuden paremmin ja maistuu paremmalta.

Vihannekset ja juurekset ryöppään puolikypsiksi ja kuivaan ihan kuivaksi (noin 20 tuntia minun kuivurissani). Lisäksi ne eivät ole niin kranttuja säilytyslämpötilasta. Niistäkin kannattaa tehdä mahdollisimman ohuita viipaleita tai tikkuja, käytän perunoihin ja juureksiin juustohöylää.

Säilymisajasta en osaa sanoa, muutaman viikon ainakin, pitempää aikaa en ole kokeillut. Sieniä meillä on kuivattuna kotona parin - kolmen vuoden takaa, enkä ole todennut makuvirheitä.
Avatar
jalmari
Viestit: 520
Liittynyt: 15 Maalis 2006 01:37
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jalmari »

Pakkaan jauhelihat pakastepussiin(2 pussia päällekkäin), valmiiksi annoksiksi eli 1 pussi per ateria, määrä riippuu porukasta onko useampi kaveri. Samoin puurot, kaakaot ym. annoksiin. Pussit voi polttaa sitten pois. Helppoa kun vain kippaa kamat kattilaan.
Ja voita kunnolla sinne jauhelihaan kun alkaa lämmittämään ruokaa.

En kyllä mitään kuivuria hanki kun määrät on sen verran pieniä. Tietysti voisi kuivata sitten kaikkea muutakin...

Ei ole testattua tietoa itsellä kuinka kauan säilyy mutta luulisin että suht kauan kun sitä rasvaa vaan ei jää sinne lihaan. Pakastimessa ainakin säilyy.
Pekonin kuivaustakin suunnittelin mutta onko pekonista mihinkään kun siitä rasvat häivyttää. Makuhan perustuu runsaaseen rasvaan ja suolaan. Voitakin kuluu sitten kohtuuttomia määriä.
Ja sitä rasvaa taitaa pekoniin jäädä väkisin ja pilaantuukin sitten nopeammin.
sepe
Viestit: 180
Liittynyt: 20 Marras 2007 09:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja sepe »

Itse valmistin jauhelihan aiemmin paistinpannulla melkein kypsäksi ennen kuivaamista. Nykyisin suosin keittämistä, koska siten tuntuu saavan rasvan paremmin pois. Reissuun olen pakannut ruuat minigrippeihin tai pakastepusseihin, mutta kotioloissa tiiviit lasipurkit lienevät parhaita kuivatuotteiden säilytykseen (mutta silloin tuotteiden täytyy olla täysin kuivia). Olen kyllä itsekin lipsunut lasipurkkien käytöstä, sieniä esimerkiksi säilytän paperipusseissa. Kuivatuotteiden säilyvyys on pääsääntöisesti hyvä, itse olen käyttänyt yli vuodenkin kuivattuna ollutta jauhelihaa. Vähärasvaisuus lisää säilyvyyttä. Totta on silti sekin että kuivaaminen on sen verran helppo ja nopea homma (ainakin kuivurilla tai kiertoilmauunissa) ettei tuotteita joita on läpi vuoden saatavilla, kuten jauhelihaa, välttämättä kannata kuivata pidempiaikaista säilytystä varten. Kausituotteet ja luonnontuotteet kuten sienet on sitten asia erikseen.
RetkiReiska
Viestit: 21
Liittynyt: 25 Joulu 2008 14:38
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja RetkiReiska »

Jauhelihan kuivauksessa on riskinsäkin, lukekaapa vaikka täältä:
http://www.kalamies.com/index.php/Perho ... iseen.html
:lol:
Avatar
Tervasuo
Viestit: 735
Liittynyt: 12 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tervasuo »

Reissuraportista päätellen jauhelihojen kuivaus oli mennyt kaverilla ihan nappiin. Mutta heppu oli pakannut kuivatut jauhelihat ilmeisesti samaan säkkiin tuoreiden lihojen (?) kanssa. Kolmessa vuorokaudessa lihat (keli oli ajoittain jopa kuuma) olivat ilmeisesti alkaneet jo pilaantua ja siinä vaiheessa miekkonen valmisti niistä ruokaa. Kyllähän sitä vähemmälläkin vatsataudin itselleen saa.
hannes
Viestit: 10783
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Minä käsitin kirjoituksesta että kaikki kuivatut jauhelihat olivat samassa pussissa , ja siitä yhden annoksen ottamalla oli kosteutta päässyt sekaan pilaamaan loppuja pussin aineksia.
En itse ole omakuivatuista tehnyt koskaan päiväannospusseja, vaan olen kourallisen, pari ottanut pussista - ilman kostumisia, josta siis kaverin mielestä pilaantuminen on saanut alkunsa .

Varmaa tietoa ei ollut, mistä tauti todellisuudessa oli peräisin.
Mustikka
Viestit: 931
Liittynyt: 14 Maalis 2006 14:37
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

Mun mielestäkään jutusta ei käynyt ilmi, miksi juuri jauheliha oli epäilyksen kohteena. Olikohan käyttämättä jäänyt lihanloppu niin epämääräisen ja pilaantuneen oloinen?

Eikö puhdistamaton vesi kuitenkin ole yleisin tartuttaja? Tästäkin sai sen kuvan, että ripulituotokset jäivät sinne rantaveden tuntumaan vaanimaan seuraavaa retkeilijää... Makkaraakin tuntui reissaaja syövän vielä usean päivän jälkeen.

Ikävä juttu joka tapauksessa.
Vastaa Viestiin