JAUHELIHAN KUIVATUS

Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Kannattaako siitä rasvasta hankkiutua eroon muuten kuin kesäreissuja varten? Osahan siitä rasvasta häviää aina pannuun, mutta muuten en ole erityisesti rasvaa erotellut syys-lokakuun reissuille? Ainakin vielä olen hengissä... :P


"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
hannes
Viestit: 10781
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

boueme kirjoitti:
Ei se rasva minnekään katoa. Energian säilymislaki pätee tässäkin. rasva täytyy erottaa jotenkin lihasta ja mielestäni paras keino siihen on täsä tapauksessa kiehuva vesi, jonka pinnalle rasva vettä kevyempänä nousee.

-B
Tjaah, kyllä siitä rasvasta paistaessa osa katoaa . Meneekö vesihöyryn mukana vai höyrystyykö itse, en tiedä.

ps. lisätäänpä vielä senverran että missä paistetaan , siellä imurit, seinät tai katot ovat rasvan kyllästämiä.
Viimeksi muokannut hannes, 05 Kesä 2011 08:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hannes
Viestit: 10781
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Louestaja kirjoitti:Kannattaako siitä rasvasta hankkiutua eroon muuten kuin kesäreissuja varten? Osahan siitä rasvasta häviää aina pannuun, mutta muuten en ole erityisesti rasvaa erotellut syys-lokakuun reissuille? Ainakin vielä olen hengissä... :P
Ei tosiaan kannata kuin kesällä. Kylmemmillä keleillähän rasva on vain plussaa!
hannes
Viestit: 10781
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Virsu kirjoitti:Miten säilytätte kuivatun jauhelihan ennen reissuun lähtöä? Olisiko minigrip-pussi jääkaapissa turvallinen tapa?
Jääkaapissa säilyy muovipussissa .
Pidemmille säilytyksille olen laittanut varuilta pakkaseen - toisaalta, joskus on kuivattua jauhelihaa jäänyt kesäreissulta yli ja se on ollut viikkojakin huoneenlämmössä pilaantumatta.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

boueme kirjoitti:Kuivatun jauhelihan valmistusta voisi verrata konjakin valmistukseen: Poistetaan epätoivottu aines. Konjakin tapauksessa valkoviinistä poistetaan vettä, jauhelihan kuivauksessa poistetaan vesi ja rasva. Tällä kertaa minulla taitaa laatiutua XO-tyyppistä jauhelihaa, jossa ei ole juuri lainkaan rasvaa tai vettä, mutta makua sitäkin enemmän.

-B
Jotta vertaus olisi oikean suuntainen, eikö jauhelihaan pitäisi myös tulla jotain lisää kypsytys tai säilytysastioista? Jos konjakkiin ei tulisi aromiaineita tynnyreistä, sehän olisi vain pontikkaa... Jauhelihat muutamaksi vuodeksi tammitynnyriin kypsymään, niin voidaan alkaa pohtia ikäluokituksia. :wink:
Louestaja kirjoitti:Kannattaako siitä rasvasta hankkiutua eroon muuten kuin kesäreissuja varten? Osahan siitä rasvasta häviää aina pannuun, mutta muuten en ole erityisesti rasvaa erotellut syys-lokakuun reissuille? Ainakin vielä olen hengissä... :P
Itse kuivaan jauhelihaa jonkin määrän ennen reissua, jos tarvetta on, ja monesti sitä jää yli. Säilytän kuivattua jauhelihaa tällä haavaa suljetuissa purkeissa huoneen lämmössä valolta suojattuna. Käytän hirveä, joka on lähtökohtaisesti vähärasvaisa, ja paistan sen teflon pannulla vesitilkan ja sipulisilpun kanssa. Joskus ole käyttänyt useita kuukausia (olisikin vuodenkin?) kaapissa ollutta kuivattua jauhelihaa. En ole huomannut tuottavan ongelmia, mutta kukin omalla vastuullaan.
tapani vaeltaja
Viestit: 571
Liittynyt: 08 Helmi 2012 10:37

Viesti Kirjoittaja tapani vaeltaja »

-- --
Viimeksi muokannut tapani vaeltaja, 08 Maalis 2012 15:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
tapani vaeltaja
Viestit: 571
Liittynyt: 08 Helmi 2012 10:37

Viesti Kirjoittaja tapani vaeltaja »

xxx
Viimeksi muokannut tapani vaeltaja, 18 Touko 2012 03:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hannes
Viestit: 10781
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

^ Talvella ja syksyllä jauheliha saa olla rasvaisempaa mutta kesällä mahdollisimman vähärasvaista. Olen jauhattanut mm. paistilihasta ja porsaan ulkofileestä (ulkoiset rasvat ensin pois). Eipä ole vielä härskiintynyt.
Avatar
josipape
Viestit: 932
Liittynyt: 07 Elo 2011 13:00

Viesti Kirjoittaja josipape »

tapani vaeltaja kirjoitti: Ja olisikohan sillä pienellä rasvaerolla suurtakaan merkitystä?
Ainakin helteellä tulee mukavamman näköistä pöperöä, kun käyttää mahdollisimman vähärasvaista kuivattua jauhelihaa.
uNNa
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Elo 2009 09:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uNNa »

Minähän syön melkein mitä tahansa, mutta jälkikasvun kanssa kun vaeltaa niin italianpata tai jauhelihakeitto takaisi retken onnistumisen. Meillä kun on kaasu-uuni, niin en ole jauhelihaa toistaiseksi koskaan kuivannut. Nyt äitini kuitenkin on muuttamassa lähistölle, ja hänellä on/tulee olemaan sähköllä toimiva kiertoilmauuni. Siispä ajattelin kutsua itseni kylään jauhelihatalkoisiin :wink:

Eli:

1) ostan mahdollisimman vähärasvaista naudan jauhelihaa
2) paistan sen teflon-pannulla kypsäksi, murusiksi tökkien
3) levitän leivinpaperille ohueksi kerrokseksi
4) pidän uunissa max. 50 asteessa, uunin ovi on rakosillaan
5) kääntelen silloin tällöin, ehkä tunnin-parin välein


Kysymykset:

1) Kuinka monen tunnin kuluttua pitäisi olla valmista? Mistä tiedän, että on valmista? Aion siis kuivattaa jauhelihat ehkä viikkoa-paria ennen retkeä, pitkää säilytystä ei tule.

2) Kuinka paljon kerralla kannattaa yrittää kuivata? Kyseessä tosiaan on kiertoilmauuni. Meneekö esim. 1,5 kg jauhelihaa yhdellä kuivatuksella?

Jos tämä kokeilu onnistuu, niin harkinnassa on kuivuri kotiin (kaasu-uunin kanssa en tosiaan aio edes yrittää). Mutta ainakin kerran jos tuota mummon sähköuunia kokeilisi ensin...
Siilinkari
Viestit: 714
Liittynyt: 21 Elo 2007 19:30

Viesti Kirjoittaja Siilinkari »

Vähän ohi aiheen, mutta: itse siirryin jossain vaiheessa paistamisesta keittämiseen. Miks? No siks, että ylimääräinen rasva nousee keitinveden pinnalle ja on helppo poistaa siitä. Toisekseen taisin kerran paistaa eli ruskistaa jauhelihaa liikaa, koska se kuivui hitaasti. Keittämällä onnistuu aina, etenkin jos on vähän huolimaton kuten itse toisinaan.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

uNNa kirjoitti:Minähän syön melkein mitä tahansa, mutta jälkikasvun kanssa kun vaeltaa niin italianpata tai jauhelihakeitto takaisi retken onnistumisen. Meillä kun on kaasu-uuni, niin en ole jauhelihaa toistaiseksi koskaan kuivannut. Nyt äitini kuitenkin on muuttamassa lähistölle, ja hänellä on/tulee olemaan sähköllä toimiva kiertoilmauuni. Siispä ajattelin kutsua itseni kylään jauhelihatalkoisiin :wink:

Eli:

1) ostan mahdollisimman vähärasvaista naudan jauhelihaa
2) paistan sen teflon-pannulla kypsäksi, murusiksi tökkien
3) levitän leivinpaperille ohueksi kerrokseksi
4) pidän uunissa max. 50 asteessa, uunin ovi on rakosillaan
5) kääntelen silloin tällöin, ehkä tunnin-parin välein


Kysymykset:

1) Kuinka monen tunnin kuluttua pitäisi olla valmista? Mistä tiedän, että on valmista? Aion siis kuivattaa jauhelihat ehkä viikkoa-paria ennen retkeä, pitkää säilytystä ei tule.

2) Kuinka paljon kerralla kannattaa yrittää kuivata? Kyseessä tosiaan on kiertoilmauuni. Meneekö esim. 1,5 kg jauhelihaa yhdellä kuivatuksella?

Jos tämä kokeilu onnistuu, niin harkinnassa on kuivuri kotiin (kaasu-uunin kanssa en tosiaan aio edes yrittää). Mutta ainakin kerran jos tuota mummon sähköuunia kokeilisi ensin...
Juuri kuivasin reilun puoli kiloa hirven jauhelihaa. Muutamassa tunnissa kuivuu, eikä ole rasvaa.
Niinkuin joskus aikaisemminkin kertonut, niin jos joudun ostamaan jauhelihaa, ostan paistipalan, jonka jauhatan tiskillä. Näin saa juuri sellaista jauhelihaa, kun itse haluaa. Vakuumijauhelihapaketissa saattaa olla mukana rasvaa.

Puolitoista kiloa kerralla on aika paljon, mutta kuivuuhan se ajan kanssa.

Lihaa ei tarvitse kypsentää pannulla, vaan saada siitä mahdollisimman paljon nestettä pois.
Kuiva liha on kovaa pientä raetta. Jos laitat suoraan uunista vaikkapa pakasterasiaan, niin rasian kanteen ei pitäisi tulla kosteutta, jos liha on kuivaa.

Mulla on nyt minigripissä jääkaapissa säilytyksessä, mutta säilyyhän tuo huoneenlämmössäkin kuivana.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
uNNa
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Elo 2009 09:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uNNa »

Ok, kiitokset. Sinällään on tosiaan ihan sama, paistanko vai keitänkö. Keittäminenhän tuntuisi kuivatusta ajatellen jopa fiksummalta. Ehkäpä siis keitän.

Ajattelin hallista (Hakaniemen kauppahalli täällä Helsingissä) käydä nuo lihat ostamassa ja jauhattamassa, niin on varmasti tuoretta. Vakuuumipakattujen iästä kun ei tosiaan aina tiedä. Lasten kanssa haluan minimoida ruokamyrkytyksen riskin!

Lisääkin vinkkejä saa ilman muuta antaa aloittelijalle! :D
Avatar
0miinus0
Viestit: 122
Liittynyt: 16 Syys 2011 19:06

Viesti Kirjoittaja 0miinus0 »

Voiko jostakin ostaa valmiiksi kuivattua jauhelihaa?
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

uNNa kirjoitti:Ok, kiitokset. Sinällään on tosiaan ihan sama, paistanko vai keitänkö. Keittäminenhän tuntuisi kuivatusta ajatellen jopa fiksummalta. Ehkäpä siis keitän.

Ajattelin hallista (Hakaniemen kauppahalli täällä Helsingissä) käydä nuo lihat ostamassa ja jauhattamassa, niin on varmasti tuoretta. Vakuuumipakattujen iästä kun ei tosiaan aina tiedä. Lasten kanssa haluan minimoida ruokamyrkytyksen riskin!

Lisääkin vinkkejä saa ilman muuta antaa aloittelijalle! :D
Olen kyllä sitä mieltä, että keittäminen ei ole viisasta. Keitinveteen jää väistämättä osa makuaineista yms.

Ainakin luulisin näin, faktoja minulla ei ole tämän luulon tueksi.

Jauhelihan kuivatuksesta myös tässä ketjussa:
http://www.vaellusnet.com/turinat/viewtopic.php?t=7301
Vastaa Viestiin