Osaatko nukkua vaelluksella?

mäkäräinen
Viestit: 1691
Liittynyt: 15 Touko 2006 21:35

Viesti Kirjoittaja mäkäräinen »

Ei kannata juoda illalla paljon jos nukkuu lorisevan puron vieressä. Nolosti käy, näin olen kuullut.


Avatar
TiMoKo
Viestit: 3157
Liittynyt: 09 Huhti 2006 16:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TiMoKo »

Nukahtamiseen olen saanut hyvät lahjat. Aamulla nousen monesti auringon kanssa kilpaa, silloin on hyvä aika lähteä valokuvaamaan.
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
hannes
Viestit: 10781
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Minustakin on mukava kuunnella teltassa purojen lirinää sekä muita luonnon ääniä - niihin on mukava nukahtaa ja herätä.
Kairassa nukun yhtä levottomasti kuin kotona.
Luut eivät enää näytä oikein pelkkää solumuovia kestävän, puutumista ja kääntyilyä, huomasin viime reissulla - tulevaisuudessa ilmaa pitää tulla väliin.
Halti Lite nousi arvossa mielessäni huomattavasti , koska pikkukivet ei tunnu, ja pitää ilmatkin!(toisin kuin nämä kalliimman luokan expoxit :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Avatar
Siskeli
Viestit: 402
Liittynyt: 31 Tammi 2006 15:32
Paikkakunta: Jyväskylä, Inari

Viesti Kirjoittaja Siskeli »

Nukuttaa liiankin hyvin. Ohuesta makuualustasta ja muhkuraisesta maastosta huolimatta tuli taaskin nukuttua kymmenen tunnin yöunia koskien partailla.
Nuoressa miehessä nukkuminen ei kuulemma mene hukkaan, mutta näin vanhalle riittäisi vähempikin.
Liikkeet luonnossa on kuin ympyröitä, niinkö syklejä ja sillä mallilla kookhaita ettei tämmönen ihminen niitä osaa tuntea (Juhani Koskinen, kokoelmassa Äijä)
Avatar
Marjo
Viestit: 318
Liittynyt: 17 Helmi 2007 17:08

Viesti Kirjoittaja Marjo »

Nukun huonosti kotona ja sama jatkuu myös vaelluksella. Kateellisena kuuntelen luonnon äänien lisäksi kaverin kuorsausta. Parina viime vuonna helpotusta on hieman tuonut paljon parjattu Expedin ilmapatja; järkyttävän suuri ero solumuovisen patjan kanssa "nukkumiseen".
- Sitä jaksaa kun on mitä odottaa -
Avatar
tiainen
Viestit: 168
Liittynyt: 30 Tammi 2008 20:11

Viesti Kirjoittaja tiainen »

Nukun suhteellisen huonosti teltassa, varsinkin solumuovilla maatessa kädet puutuu. Thermarestiä en pidä pitkillä reissuilla mukana painon takia, mutta sen kanssa nukkuu kyllä leppoisammin. Yleensä herään joka yö myös jossain vaiheessa kylmään, ellei sitten ole ihan hellekelit kyseessä. Laitan lisää vattetta päälle ja kuuntelen kalsarit jalassa nukkuvan mieheni tuhinaa (ei onneksi kuorsausta :) ). Harvemmin viitsin laittaa niin paljon vaatetta illalla ettei yöllä tarvitse herätä. Kotona nukun yleensä suhteellisen hyvin, ellen ole poikkeuksellisen stressaantunut. Tosin nyt oma sänky tuntuu ällöttävän pehmeältä, kun on maannut kovalla alustalla ja "vieraissa sängyissä" parin viikon ajan. :lol: Keväällä ja alkukesästä teltassa nukkumisessa parasta on juuri linnunlaulun kuuntelu!!! :wink:
Mygg

Viesti Kirjoittaja Mygg »

Nukun aina hyvin, kotona sekä teltassa. Juon usein 1-2 kuppia kahvia illallisen jälkeenkin, eikä se häiritse minun nukahtamista. Toisaalta tuntuu että olen aina vähän väsynyt, vaikka olisin nukkunut hyvin ja pitkään. Ja heräällä pysyminen on joskus vaikea, esim. jos on kyseessä joku luento tai kokous hämärässä, kuumassa salissa.
Nilakka
Viestit: 427
Liittynyt: 10 Touko 2006 20:25
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Nilakka »

Ulkona nukuttaa tosi hyvin,sisällä ei niinkään.

Solumuovipatja ja haltin paksu patja. Kelpaa siinä kölliä,vaikka olkapäiden takia asentoa joutuukin muuttelemaan.
En edes muista koskaan pystyneeni nukkumaan pelkällä solukumilla.
Ja ilmapatjakin pitää ola mallia iso,koska olen kyljellään nukkuja.

Joskus,kun on joutunut yöllä tekemään pissareissun,niin ne ovat joskus johtaneet parinkin tunnin kävelyyn kameran kanssa.

Tavalliset luontoäänet ei niin häiritse,mutta joskus on lokit häirinneet tosi pahasti.
Ja melontaretkillä meren saaristossa niitä mokomia riittää :x
Luonto pitää minut järjissäni.
Avatar
mike c.
Viestit: 41
Liittynyt: 09 Syys 2008 00:07
Paikkakunta: "unknown destination"

Viesti Kirjoittaja mike c. »

Kyllähän makuu alustat yms... parantavat viihtyvyyttä varmasti paljon.
tosin itse en kanna paksuja patjoja mukanani ja pienet kivet ja kannot ehkä viivästyttävät tunnin parin yöuniani mutta kyllä raikkaassa ulkoilmassa nukkuminen tekee hyvää...

tosin herääminen on yleensä suurempi ongelma kuin omassa sängyssä. menee helposti pitkäksi noi unet.

Talvella ku kattelee 15-30min lämpöisestä makarista ulos ja miettii että onko täältä pakko tulla taas pois... :D
Avatar
Orion
Viestit: 50
Liittynyt: 07 Kesä 2011 17:32

Viesti Kirjoittaja Orion »

Ulkona luonnossa en yleensä nuku kovin hyvin. Uni on katkonainen, pinnallinen tai muuten vain liian lyhyt. Yksi syy tähän voipi tietysti olla majoitus, avonainen tarppikangas ja suht' ohkainen kesämakuupussi, eli yleensä melko vilpoinen; toinen syy lienee kesien valoisuus. Epätasainen alusta. Nukkuakseni kunnolla, täytyy minun uuvuttaa itseni edellisenä päivänä turruksiin asti, ja pystyttää majoite virtaavan veden äärelle tuudittamaan itseni veden solinaan.
Avatar
Hobelf
Viestit: 685
Liittynyt: 24 Helmi 2012 08:05

Viesti Kirjoittaja Hobelf »

Paremmin nukun vain veneessä.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Juuri tuosta syysta, kuten tiainen sanoi "varsinkin solumuovilla maatessa kädet puutuu." olen kokonaan luopunut solumuovista. Minulla on ollut mallia "lyhyt" extrana mukana, nii etta lapaluiden alapuoliskoilla ja kyynarpailla on pehmustusta (siis edellisilla tuplat, ja kyynarpaat eivat tule paljaan maan paalle).
Avatar
Timoa
Viestit: 1619
Liittynyt: 13 Helmi 2008 17:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timoa »

Talvella kunnon pakkasella riittävän lämpimässä pussissa uni maittaa vähän liiankin hyvin. Valoisaa aikaa menee hukkaan kun nukkuu 12 tunnin unia. Joitain pieniä heräämisiä saattaa olla, mutta ne ei juurikaan haittaa paitsi kusihätä)

Kesällä onkin toinen juttu ja uni on katkonaista. Mahdollisesti ääniä on enemmän tai sitten jotain muuta.
heikki74
Viestit: 202
Liittynyt: 22 Touko 2011 17:48

Viesti Kirjoittaja heikki74 »

Huh! Nukun hyvin. Viime vuonna nukuin kolmena ensimmäisenä maastoyönä ~12 tuntia. Siinä tuli käytyä unien kautta läpi tärkeysjärjestyksessä kaikki omaa elämää rassaavat asiat. Oon ollu huomaavinani että kaupungissa en nää unia niin herkästi. Unen tarve väheni sitä mukaa mitä mieli hiljeni. Veikkaisin että ympäristön hälyäänillä on myös osansa tuohon kuvioon.
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Nukun hyvin sekä lyhyillä että pitkillä reissuilla. Nukahdan niin että lehti ei kerkiä pudota puusta maahan kun meikäläinen jo nukkuu. Ensimmäisenä yönä heräilen lyhyiksi toveiksi ja viimeistään kolmantena yönä joku lyö lekalla ja nukun koko yön paitsi joskus kuselle aamuyöstä.
Vastaa Viestiin