Mikä on vaellusherkkusi?

Avatar
Goodde
Viestit: 82
Liittynyt: 13 Kesä 2006 12:21

Viesti Kirjoittaja Goodde »

Hellepäivän Nigiri
Keitellään sushiriisi kaikessa rauhassa ja laitetaan kattila jähtymään lumeen, jokeen tai järveen (kansi päälle). Kalastetaan sopivan kokoinen rautu, leikataan fileeksi ja edelleen ohuiksi siivuiksi. Pyöritellään veteen kastetuilla käsillä riisi pieniksi palleroiksi, siivu kaks rautua riisin päälle ja ripaus hienoa merisuolaa. Pallerot ääntä kohti. Yksinkertaista ja hyvää hellepäivän evästä.


Avatar
ptarvain
Viestit: 17
Liittynyt: 21 Maalis 2009 18:24
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja ptarvain »

Kaikki mikä on suolaista ja rasvaista on vaelluksella herkkua. Ei oo mulla mitään tiettyä juttua vaan otan vaellukselle sitä safkaa mitä milloinkin hyvältä tuntuu. Usein se pää ruoka on jotain salamikestomakkaralla terästettyä pataa.
Mygg

Viesti Kirjoittaja Mygg »

Lapinkoira: nuotiomakkara käärittynä lapinrieskaan, sinapilla ja ketsupilla.

Vinkki: Hesburgerilla sai aikoinaan ketsuppia ja sinappia annospusseissa, joissa ei ollut alumiinia, joita voi siis polttaa tyhjänä nuotiossa. En ole käynyt jonkun aikaa, toivottavasti niitä vielä saa.
linkkari-inkkari
Viestit: 303
Liittynyt: 11 Loka 2007 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja linkkari-inkkari »

Ajaton perusherkku ja laajempien variaatioiden ydin: Vanikkaa, Koskenlaskijaa ja vahvaa sokeroimatonta teetä. Käy hyvin aamiaisesta - inkkari kun ei ole myslien ja puurojen harrastaja - ja välipalasta.
"Sinua ei saa erottaa kivestä, kun sä nukut."
Arinakääpä

Viesti Kirjoittaja Arinakääpä »

Rantalan talakkuna.
Naatitaan tirokkaan tae voen kansa. Jos löötyy puolukkoo, yhä paranoo! Syyvään maha tääteen, joka jäläkeen eekun allakan tekkoon.
lapanen
Viestit: 149
Liittynyt: 21 Syys 2007 21:21
Paikkakunta: Kittilä

Viesti Kirjoittaja lapanen »

Goodde kirjoitti:Hellepäivän Nigiri
Keitellään sushiriisi kaikessa rauhassa ja laitetaan kattila jähtymään lumeen, jokeen tai järveen (kansi päälle). Kalastetaan sopivan kokoinen rautu, leikataan fileeksi ja edelleen ohuiksi siivuiksi. Pyöritellään veteen kastetuilla käsillä riisi pieniksi palleroiksi, siivu kaks rautua riisin päälle ja ripaus hienoa merisuolaa. Pallerot ääntä kohti. Yksinkertaista ja hyvää hellepäivän evästä.
Nam, kuulostaa hyvälle! Pitää kokeilla, jos tuoretta kalaa saa. Ja hienoa ettei kalan makua sotketa, ei se tarvii ku suolaa. Ehkä joka toisella suupalalla voisi nauttia nuotiolla paahdettua ruisleipää voilla?
Ei kenelläkään ole oikeutta siirtää kiveä, se on ollut paikallaan ennen syntymääsi ja tulee olemaan kuolemasi jälkeen.
hannes
Viestit: 10743
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Arinakääpä kirjoitti:Rantalan talakkuna.
Naatitaan tirokkaan tae voen kansa. Jos löötyy puolukkoo, yhä paranoo! Syyvään maha tääteen, joka jäläkeen eekun allakan tekkoon.
Olin ikäni syönyt hämäläistä talkkunaa, ja kun eksyin tänne Kainuun kupeeseen, tai aika lähelle kuitenkin niin kaupassa myytiin kainuulaista talkkunaa, no , ostin sitä mitään ajattelematta. Herrajumala,vasta kotona tuli syöntiohjetta tankattua pussin kyljestä - sehän pitää keittää ja syödä voisilmän kanssa.Siihen asti olin kuvitellut että talkkuna syödään aina viilin kanssa, ja talkkunajauhot ovat syöntikypsänä pussissa (vähän myslin malliin).
Syömättä jäi talkkunapuuro kovan koitoksen jälkeeni!! :mrgreen:
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

lapanen kirjoitti:
Goodde kirjoitti:Hellepäivän Nigiri
Keitellään sushiriisi kaikessa rauhassa ja laitetaan kattila jähtymään lumeen, jokeen tai järveen (kansi päälle). Kalastetaan sopivan kokoinen rautu, leikataan fileeksi ja edelleen ohuiksi siivuiksi. Pyöritellään veteen kastetuilla käsillä riisi pieniksi palleroiksi, siivu kaks rautua riisin päälle ja ripaus hienoa merisuolaa. Pallerot ääntä kohti. Yksinkertaista ja hyvää hellepäivän evästä.
Nam, kuulostaa hyvälle! Pitää kokeilla, jos tuoretta kalaa saa. Ja hienoa ettei kalan makua sotketa, ei se tarvii ku suolaa. Ehkä joka toisella suupalalla voisi nauttia nuotiolla paahdettua ruisleipää voilla?
Vielä yksinkertaisempi on Sashimi.

Kalan lisäksi tarvitset vain wasabia ja soijaa. (no se sake olis kiva, muuta kellä sitä nyt on retkellä mukana).
abumatic
Viestit: 3109
Liittynyt: 18 Tammi 2006 09:44

Viesti Kirjoittaja abumatic »

tyy kirjoitti:no se sake olis kiva
Sake on selvästi ällöttävin alkomaholi mitä olen juonut. Maistelin siitä sukkamehua, lämmintä valkohomejuustoa ja yönyliseissyttä keskikaljaa :lol:
Kom och ät konserverad gröt!
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

hannes kirjoitti:Siihen asti olin kuvitellut että talkkuna syödään aina viilin kanssa, ja talkkunajauhot ovat syöntikypsänä pussissa
Itse olen tottunut käyttämään piimää talkkunan kanssa. Ja suoraan pussista keittelemättä. Nykyään olen Hirvelän käyttäjä. Ja syön paljon myös ananasmurskan kanssa, mikä kyllä on perinneruuan rienaamista. :oops:
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

Louestaja kirjoitti:
hannes kirjoitti:Siihen asti olin kuvitellut että talkkuna syödään aina viilin kanssa, ja talkkunajauhot ovat syöntikypsänä pussissa
Itse olen tottunut käyttämään piimää talkkunan kanssa. Ja suoraan pussista keittelemättä.
Marja-aikaan talkkunasta voi tehdä survosta esim. mustikoitten kanssa. Ei tarvitse piimää kantaa mukanaan.

Ei talkkunaa tarvitse enää keitellä. Jotain kostuketta vain sekaan ja sitten lusikoimaan ääntä kohti.
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

IkiHonka kirjoitti:
Louestaja kirjoitti:
hannes kirjoitti:Siihen asti olin kuvitellut että talkkuna syödään aina viilin kanssa, ja talkkunajauhot ovat syöntikypsänä pussissa
Itse olen tottunut käyttämään piimää talkkunan kanssa. Ja suoraan pussista keittelemättä.
Marja-aikaan talkkunasta voi tehdä survosta esim. mustikoitten kanssa. Ei tarvitse piimää kantaa mukanaan.

Ei talkkunaa tarvitse enää keitellä. Jotain kostuketta vain sekaan ja sitten lusikoimaan ääntä kohti.
Totta, että oikeastaan mikä tahansa kostuke, mikä estää kuivaa jauhoa tarttumasta kurkkuun toimii, jos vain makuaisti antaa periksi. Yksi kaverini syö talkkunaa pelkällä vedellä kostutettuna. :shock:
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
hannes
Viestit: 10743
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Louestaja kirjoitti:
IkiHonka kirjoitti:
Louestaja kirjoitti:Itse olen tottunut käyttämään piimää talkkunan kanssa. Ja suoraan pussista keittelemättä.
Marja-aikaan talkkunasta voi tehdä survosta esim. mustikoitten kanssa. Ei tarvitse piimää kantaa mukanaan.

Ei talkkunaa tarvitse enää keitellä. Jotain kostuketta vain sekaan ja sitten lusikoimaan ääntä kohti.
Totta, että oikeastaan mikä tahansa kostuke, mikä estää kuivaa jauhoa tarttumasta kurkkuun toimii, jos vain makuaisti antaa periksi. Yksi kaverini syö talkkunaa pelkällä vedellä kostutettuna. :shock:
Aivan, aivan. Taidatte olla LänsiRannikon miehiä, kun ette Kainuun talkkunaa tunne - se on tarkoitettu keitettäväksi, kuten esim. vaikkapa mannaryynit!
Hämeen talkkuna on kypsytetty riihen lämmössä nykyaikaan sopivaksi : heti valmis! :mrgreen:
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

hannes kirjoitti:Aivan, aivan. Taidatte olla LänsiRannikon miehiä, kun ette Kainuun talkkunaa tunne - se on tarkoitettu keitettäväksi, kuten esim. vaikkapa mannaryynit!
Hämeen talkkuna on kypsytetty riihen lämmössä nykyaikaan sopivaksi : heti valmis! :mrgreen:
Nykyään tulee asusteltua olosuhteiden pakosta Lännessä, mutta alun alkuaan Hämeen hitain. Joten perinteistä hämäläistä se talkkuna on pitänyt olla:

"”Nevilän mylly - renkolainen talkkunatehdas

Renkajoen varrelle Nevilän kylään rakennutti
sahan ja maatilan omistaja Johan
Kaloinen vuosina 1926-27 myllyn palvelemaan
asiakkaitaan silloisissa oloissa uudenaikaisena
myllylaitoksena. Rakennustyöt
suoritti renkolainen rakennusmestari
Vilho Valaja Keskusosuusliike Hankkijan
piirustusten mukaan. Vuonna 1940 alkanutta
vehnänjauhatusta varten lisättiin
vielä vehnämyllykin rakennukseen. - Kun
talkkunajauho on niin terveellinen, käytännöllinen
ja maukas kesäruoka, kasvoi
sen käyttö vuosi vuodelta ja valmistetaan
sitä nykyisin laajassa mittakaavassa ja
myydään koko maassa, vieläpä ulkomaillakin.
– Liikkeen nykyinen omistaja on
agronomi Martti Salmi ja jatkaa hän liikettä
perustajan nimellä T:mi Johan Kaloinen.”
Päätuote markkinoitiin nimellä ”Tosi
hämäläinen talkkunajauho”. Mylly on 3-
kerroksinen tiilirakennus. Agronomi Salmen
jälkeen yrittäjänä toimi Unto Järvi n.
10 vuotta. 1970-luvulla myllyn toiminta
loppui - maataloihin oli tullut kotitarvemyllyt,
karjan pito lopetettiin, ja leipäkin
ostettiin kaupasta."
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
matsoni47
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Tammi 2009 23:18
Viesti:

Viesti Kirjoittaja matsoni47 »

Talkkunoihin mennäkseni, tosi hämäläinen on suosikkini. Mutta pihkura, näitä lukiessa tuli nälkä. No, minun iltapalani on jo pitkään ollut nuotiolla lämmittetty ruisleipä, himppu voita, valkosipulinsiivuja, salaminsiivuja ja päälle juustoa. Sitten se lämmitetään hiilloksen päällä. Äärimmäisen epäterveellisen makuista. Ja kuppi rotevaa kahvia takaa rauhaisan yöunen.
Valmistuu seuraavan kerran vappuna.
Vastaa Viestiin