Vaellus Abiskossa?

cobbo
Viestit: 704
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Sauvakavelija kirjoitti:Cobbon kysymyksistä:
- Aliseatnun laakso on ruotsalaisten Utsidan-foorumin kommentoijien mukaan pahimmanlaatuista pusikkoa ja polku hukassa usein
- Mårmastugan - Vistasstugan välillä ei tarvi kalliokiipeillä, vähän runsaammasti kivikkoa, mutta kävellen pääsee, maisemat hyvät, jos sää sallii. Suosittelen.
- Kårsavaggesta ei havintoja, Kamajokkan varsi lienee pusikkoa
- Alisjärven länsirannan Kungsleden kuivalla säällä ihan kuljettava, on leveä polku ja pitkospuuta riittää. Maisemat eivät itärannalla ainakaan paremmat liene, Radujärven kahlaus arveluttava, aikaa menee turhaan siihen? Alesjaure-Abiskojaure väli muutenkin ns. siirtymätaival, Kungsledeniä pitkin menee autopilot-moodilla nopeiten?`

Ks. tunturivaellus.fi sivuilta v. 2010 reissumme, siinä tuo alkupätkä Vistastugalle asti on kuvattuna
Kiitos vinkeistä. Hyviä matkakertomuksia, meni bookmarkkeihin.

Aliseatnun laaksoon ei kannattane siis väkisellä änkäytyä. Sama pätee kyllä alueen muihinkin laaksoihin joissa kartassa näkyy vihreää, eli jos siellä ei ole kunnolla ylläpidettyä polkua on eteneminen melkoista rämpimistä. No, jos reittivalinta kulkee Ballinvaggin ja Siellajohkan kautta, ei tuossa laaksossa juurikaan tule kulkua.

Alisjärven rannoista luultavasti olet oikeassa. Itselläni on vuodelta 2014 muistiinpanoja länsirannan kuravellistä ja vesistönylityksistä joissa joutui vekslaamaan kenkiä jalasta vähän väliä. Mutta ko. vuosi olikin helleaallon vuoksi poikkeuksellinen, jäätikköjen sulamavesiä oli todella runsaasti liikkeellä.

Loppupään reittiä pitää miettiä itsekin, nimittäin vuoden 2010 reissunne ei ole mikään huono vaihtoehto sekään koska Nallon ympäristö on tosi nättiä, vaikka toki lopussa tulee pitkähkö matka itse Kungsledeniä. Mutta ei siinäkään mitään varsinaista vikaa ole, pitää vain ajoittaa reissu joskus muulloin kuin Classicin aikaan.


Tunnelivaeltaja
Viestit: 267
Liittynyt: 16 Kesä 2006 18:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tunnelivaeltaja »

Sekoitetaan nyt pakkaa vielä sen verran, että Aliseatnun laaksolla on mielestäni tiettyjä maisemallisia etuja: mahdollisuus tutustua Viddjaskredetiin (massiivinen sortuma tunturin kyljessä) ja avoimista paikoista komean näköala Rautasjauren suiston suuntaan. Olen kulkenut laakson läpi kahdesti Bahkkabakokcohkkan alarinnettä pitkin, ensimmäisellä kerralla 1996 Aliseatnun sillalta kohti Lapinporttia, ja toisella kerralla 2013 Nissonvaggista Aliseatnun sillalle. Voin vahvistaa että siellä on pusikkoista (ylempänä pajukkoa ja alhaalla koivumetsää), mutta erityisen läpitunkematonta pusikko ei mielestäni ole. Ei siis este vaan hidaste. Polun seuraaminen onnistui ensimmäisellä kerralla hyvin, mutta jälkimmäisellä huonommin. Ehkäpä polun kunto oli huonontunut 17 vuodessa.

Nousu Mårmapassetiin pohjoisesta on raskas, mutta ei suoranaisen hankala (noustessa todennäköisesti näkee parhaan reitin paremmin kuin laskeutuessa: ei kannata yrittää liian lännestä). Mårmapassetin toisella puolella on louhikkoa n. 1450 metriin asti, mutta sen jälkeen maasto muuttuu nopeasti melko leppoisaksi.

Alla mainitulta kuvasivustolta löytyy hieman asiaa väliltä Visttasvaggi-Mårmapasset-Aliseatnun Silta-Lapinportti-Abisko (v. 1996 vaellus, kolme viimeistä päivää) ja Ballinvaggista (v. 1997 vaellus, toiseksi viimeinen päivä).
hese24
Viestit: 105
Liittynyt: 10 Marras 2008 09:13

Viesti Kirjoittaja hese24 »

Koska suunatana on Abisko, niin laitan tähän ketjuun kysymykseni. Miten pääsen helpoiten ja halvimmalla Torniosta Abiskoon, jos ei ole omaa autoa käytössä? Kuvittelin aiemmin, että junalla Luulajasta olisi helppoa, kunhan sinne ensin pääsee, mutta olisiko sittenkin linja-auto Haaparannasta Kiirunaan ja sieltä Abiskoon, joko junalla tai toisella bussilla kätevintä. Ajankohta olisi kesäkuu.
kasperi
Viestit: 585
Liittynyt: 10 Maalis 2008 10:25

Viesti Kirjoittaja kasperi »

Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Näkyy muuten kartalla olevan junanjäljetkin Haaparannasta Bodeniin, tiedä sitten...

Mutta sen tiedän kun ajelin fillarilla Narvikiin, että busseja meni melko usein ohi, suosittelisin kuitenkin tuota fillaria. :lol:
Kyllä Siperia opettaa!
Tunnelivaeltaja
Viestit: 267
Liittynyt: 16 Kesä 2006 18:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tunnelivaeltaja »

Tämä on myös kätevä: https://reseplanerare.resrobot.se/index.html
Itse olen käyttänyt "viime aikoina" Pohjois-Ruotsissa useammin busseja kuin junaa.
cobbo
Viestit: 704
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Resrobot on ihan loistava, mutta SJ.se -sivut osaavat yhtälailla ehdottaa matkayhdistelmää vaikka yhtään etappia ei kuljettaisi junalla. Ja SJ:n sivuilta voi ostaa koko lippuyhdistelmän kerralla.

Ei kannata siis missään nimessä lähteä itse suunnittelemaan reissua etappi kerrallaan, koska jos ostat yhdistelmämatkan saat samalla jonkinsorttisen matkatakuun joka kuskaa perille...ainakin siinä tapauksessa jos Ruotsin VR eli SJ sattuu myöhästymään jatkoyhteydestä.

Näin sivuhuomiona, julkisten kuljetusten suunnitteleminen Ruotsin Lappiin on merkittävän helppoa verrattuna kotimaahan ja siinä on yksi syy miksi olen reissannut Ruotsissa viime aikoina.. Harmi.
hese24
Viestit: 105
Liittynyt: 10 Marras 2008 09:13

Viesti Kirjoittaja hese24 »

Kiitos vinkeistä, ne ovat hyödyllisiä. Ilmeisesti myös on mahdollista jättää auto Kiirunan asemalle ja jatkaa junalla Abiskoon, kuten kymmen vuotta vanhassa viestissä Eräukko ehdottaa.
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

hese24 kirjoitti:Kiitos vinkeistä, ne ovat hyödyllisiä. Ilmeisesti myös on mahdollista jättää auto Kiirunan asemalle ja jatkaa junalla Abiskoon, kuten kymmen vuotta vanhassa viestissä Eräukko ehdottaa.
Saattaa olla nykytilanteessa toiveajattelua. (Kiirunan kaupungin siirto.) Vanha asema on jo purettu pois ja junanjäljet siirretty kaivoksen länsipuolelle. Uudemmalle asemalle kyllä tulee raiteet ja se lienee käytössäkin, mutta pitkäaikaispysäköinnin suhteen en olisi kovinkaan luottavainen, kannattanee ainakin ottaa selvää, ettei tartte aseman parkkipaikalla muutella suunnitelmia. :)
Kyllä Siperia opettaa!
cobbo
Viestit: 704
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Kysymys Abiskon seudun vesitilanteesta, kun ei osaa yhtään arvata ovatko kovat helteet kuivattaneet seudun puroja myöten, vai sulattavatko ne vuoriston jäätä vieläkin kahta raivokkaammin. Aiemmin olen ollut alueella helleaallon aikaan ja se sai vesistöt vuotamaan yli varsinkin iltaa kohti, mutta lämpimät kelit olivat silloin vasta alkaneet.

Eli kuinka kuivia tai kovavirtaisia purot ja joet ovat, vaikuttaako reittivalintaan tai kahlaamisylityksiin? Entä ötökät, sopulit, muu tavallisesta poikkeava näin poikkeusellisen kelin aikaan?
cobbo
Viestit: 704
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Eikö kukaan ole tullut alueelta viime aikoina? ^^

Ruotsalaiset foorumit mainitsevat kuivuuden ainakin Sarekin liepeillä ja etelämpänä, mutta itse kaipaisin ajantasaista tietoa Abiskon "alpeista" jonne suuntaan kohta.
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

https://www.yr.no/sted/Sverige/Norrbott ... ionalpark/

Normaalit tunturikelit, vaihtelevaa säätä, sataa ja paistaa, vedenkorkeudet vaihtelee sateiden ja sulamisien mukaan, joka aina muulloinkin vaikuttaa reittivalintoihin.

(Joka tuota paremman ennusteen tekee viikoksi on kyllä tekemisissä korkeampien voimien kanssa. :D )
Kyllä Siperia opettaa!
cobbo
Viestit: 704
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Sauvakavelija kirjoitti:Ks. tunturivaellus.fi sivuilta v. 2010 reissumme, siinä tuo alkupätkä Vistastugalle asti on kuvattuna
Hatunnosto äijille, nimittäin tuon matkakuvauksen eka päivän veto suoraan Abiskosta Vierrovaggin sillalle ei ole mikään kevyt urakka.

Itse leiriyidyin teltlägretille koska saapuin Abiskoon vasta illalla, mutta seuraava päivä telttaleiriltä Ballinvaggen kautta alas Aliseatnun laaksoon oli todella raskaan tuntoinen (univelkaa lisäksi alla, ehkä painoi enemmän kuin arvasinkaan). Bonuksena tuli vielä viimeisen pätkän sekoilu laakson reunamilla, koska sieltä tosiaankin on hieman haastava tulla alas. Löysin itseni mm. pystysuoran seinämän ylälaidalta ihan Aliseatnun laaksossa kulkevan polun kohdalla mutta 100 metriä ylempänä...ei se GPS-läljestä katsottuna kuitenkaan ihan niin siksakkia ollut kuin miltä tuntui.

Ei sillä, oli Mårmapassenilta laskeutuminenkin välillä epätoivon tunteita herättävä veto, kivikkoa oli melkoisen pitkästi. Aliseatnun laaksosta sen verran että puskaa siellä oli juurikin ärsyttämään asti muttei pysäyttämään matkaa, ihan niinkuin täälläkin sanottiin. Siellä en tosin montaa kilometria kävellyt, sen verran että pääsin Mårmaan vievälle reitille.
Sauvakavelija
Viestit: 103
Liittynyt: 15 Kesä 2006 18:59

Viesti Kirjoittaja Sauvakavelija »

cobbo kirjoitti:Hatunnosto äijille, nimittäin tuon matkakuvauksen eka päivän veto suoraan Abiskosta Vierrovaggin sillalle ei ole mikään kevyt urakka.
No, olihan siinä loppupätkällä myötätuuli :wink:
Avatar
Ulkoilmamiehet
Viestit: 20
Liittynyt: 08 Loka 2018 15:12
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ulkoilmamiehet »

Tässähän olikin jo mielenkiintosta juttua. Olikos kuinka moni vetäny tuota Abisko-Nikkaluokta -väliä ja paljonko varasitte siihen aikaa?

Tänä vuonna tuli käytyä lenkki Nikkaluoktasta Unnan laakson kautta takaisin lähtöpisteeseen ja toi pohjoisempi puoli jäi vielä kiinnostamaan.
Vastaa Viestiin