Viikon ruokien paino?

Luhtavilla
Viestit: 73
Liittynyt: 05 Tammi 2014 18:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Luhtavilla »

Long Nose kirjoitti: Nälkäisen huomiointikykykin kun on tunnetusti heikompi.
Minusta tuo on ihan validi huomio. Yksilöiden kyky kestää nälkää vaihtelee. Oma kokemus on opettanut, että musta tulee nälkäisenä kärsimätön ja kärttyisä. Olen mukavampaa reissuseuraa hyvin syöneenä. Kyse on muustakin kuin pärjäämisestä.

Yksin vaeltaessa voi olla eri asia. Voi sitten vapaasti sadatella kiville ja kannoille.

Tiedän kyllä, että omassa listassani voisi painoa keventää miettimällä energiatiheyksiä tarkemmin. Pidemmällä reissulla sellainen lienee välttämätöntä.

Mutta haluaisiko joku muu kertoa, minkä verran ruokaa kulkee viikoksi. Mä olen jo toisessa ketjussa sanonnut syöväni n. 5 kg viikossa.


Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Määrä on noin 3 200 g (ensimmäiselle) viikolle.
Kyllä Siperia opettaa!
Luhtavilla
Viestit: 73
Liittynyt: 05 Tammi 2014 18:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Luhtavilla »

Vastaankin itselleni luettuani ketjun kokonaan. Eli "normaalin" rajoissa näyttäisi nuo mun ruokamäärät olevan. Tuli vain epäilys, kun ruokamääriäni epäiltiin aivan poskettomiksi.

Vasta viime vuosina olen alkanut ruokiani punnitsemaan. Arvio tarpeellisesta ruokamäärästä on siis tullut aikalailla mutulla ja kokeilulla.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Tuossa yksi lähtökohta energiankulutuksen laskemiseksi kun sitä kyseltiin:
Miehet:
88,4 + (13,4 x kehon massa kiloina) + (4,8 x pituus sentteinä) – (5,7 x ikä vuosissa).

Naiset:
447,6 + (9,25 x kehon massa kiloina) + (3,1 x pituus sentteinä) – (4,3 x ikä vuosissa)
Lainattu täältä.

Tuota pitää sitten kertoa aktiviteetin rasittavuuden ja määrän mukaan.
Long Nose
Viestit: 1372
Liittynyt: 18 Maalis 2010 08:39
Paikkakunta: luhanka

Viesti Kirjoittaja Long Nose »

Energiantarpeeseen vaikuttaa yllättävän paljon myös vallitseva lämpötila.
Talvipakkasella ja ulkona yöpyessä ruuan määrä kannataa laskea sentakiakin yläkanttiin.
Talvella varaisin itselleni ruokaa n.½kg/vrk eli 3,5kg.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Long Nose kirjoitti:Energiantarpeeseen vaikuttaa yllättävän paljon myös vallitseva lämpötila.
Talvipakkasella ja ulkona yöpyessä ruuan määrä kannataa laskea sentakiakin yläkanttiin.
Talvella varaisin itselleni ruokaa n.½kg/vrk eli 3,5kg.
Tämä siis kulkiessa maastossa ja ilman kalaa/riistaa? Vai miten?

Ehdotelmat ja tiedot olisivat paljon hyödyllisempiä muille jos taustatietoja olisi runsaammin mukana.

Esim. itse laskeskelen seuraavan pitkän hiihtoreissun ruokia. Vajaa kolmekymppinen, 96kg mies ja lähtöpainoltaan 80kg ahkion vetämistä nelisen viikkoa ja 600km mahdollisesti kylmissäkin talvioloissa. Tällä hetkellä taulukot näyttäisivät n. 1150g ja vajaa 5500kcal per päivä keskiarvoksi. Alussa vähemmän, loppua kohti lisääntyy. Ja oletan, että pysyvää painonpudostusta tulisi tällä nelisen kiloa.
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Outa-lehden kevytretkeilijajutussa oli lainaus kolmen viikon Alaska- retkikunnasta
1. Vko 3000 kcal
2. 4500
3. 7500

Tuskinpa kulutus tuli eroista vauhdissa, vaan siita etta aluksi poltettiin myos luonnollisia kehon varastoja.
hannes
Viestit: 10808
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

En ole enää tarkkaan kalorimääriä laskenut. Ruokani on kotiruokatyyppistä - esim. jauheliha-vihannes-peruna, jauheliha-vihannes-makarooni.... Sekaan ylimääräisenä rypsiöljyhuikka tai voisilmä.
Näkkärin päälle voita, metukkaa, juustoakin.
Muutama suklaalevy, maapähkinöitä, keksejä.
Kaurahiutaleita, mustikkasoppaa, maitojauhetta ja sokeria.
Talvella käriste makkaraa, joskus lihaakin.

Kahvia/teetä

Näistä koostuu 700- 800 gr. / vrk paino.
Reissut ovat viikosta 10 päivään.

Jos vaellus olisi pitempi, täytyisi tehdä samoin kuin Luhtavilla: energiatiheyttä lisää.
Nyt pärjää hyvin näin.
Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja boueme »

Jos on hyväksi ryypännyt ennen vaellusta, niin viikon ruoat ei paljoa paina. Tosin vaelluksen alkukin takkuilee, mitä tulee matkaan ja etenemiseen. Vedellä ja pähkinöillä tulee ruokittua itseänsä ja mietittyä vakavia aiheita monta yötä. Sitten kun silmä kirkastuu ja meno alkaa maistua, ruokakin tulee mukaan kuvioon. Yli puolta kiloa per vuorokausi en ole saanut koskaan kulutettua (ruokaa) vaelluksella. Ensi keskikesän reissulle olen suunnitellut noin kymmenen kilon ruokalastia, kolmen viikon reissulle. Viinat tähän päälle. Jää nähtäväksi, saanko pakattua kamat pikkureppuun, kuten viime kesänä. Nyt on vähän enempi ruokaa mukana.

-B
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
Luhtavilla
Viestit: 73
Liittynyt: 05 Tammi 2014 18:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Luhtavilla »

Kiitos Korpijaakko, tuohan oli hyvä linkki. Mielenkiitoista luettavaa kaiken kaikkiaan, mutta erityisesti yksi poiminta jäi mieleen:

Ruoka-aineilla on erilaisia lämmitysvaikutuksia (terminen efekti). Proteiinin terminen efekti on suurempi kuin hiilihydraateilla tai rasvoilla.

Höttöisintä ruokaa omassa listassani on tonnikalapussit. Nestettäkin niissä on melkö paljon. En muista niiden tarkkaa kalorimäärää, mutta ehkä jotain 200 kcal/100g tai alle. Muutenkin yritän olla ostamatta tonnikalaa. Vaellukset ovat olleet ainoa poikkeus, mutta ehkä ensi kesänä korvaan ne jollain muulla.

Kuivahedelmät ovat olleet mukana maun vuoksi ja tuomaan vaihtelua. Niiden energiatiheys finelin mukaan on noin 250kcal/100g. Suklaata ja pähkinöitä sen olla pitää.
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Proteiinin erinomaisuudesta katoaa melkein kolmasosa vertailuissa muihin energialahteisiin jo talla (sama lahde kuin mita on ylla jo siteerattu useasti):
"Ruoka-aineilla on erilaisia lämmitysvaikutuksia (terminen efekti). Proteiinin terminen efekti on suurempi kuin hiilihydraateilla tai rasvoilla. Eli proteiinin syöminen kuluttaa energiaa. Tämä on pääosin tosin otettu jo yhtälön energiansaantikomponentissa huomioon. Proteiinistahan saa pommikalorimetrissä polttamalla 5,65 Kcal / g, mutta kehon käyttöön Atwater-korjattu arvo on 4 Kcal / g, koska mm. proteiinin sisältämää typpeä ei pystytä käyttämään energiantuotossa hyväksi, vaan se joudutaan poistamaan elimistöstä energiaa kuluttavassa ureasyklissä. "

Tonnikala, joka on sailotty oljyyn, saanee paljon paremman vertailuarvon kuin muuten. Lisabonus:Tuon saman oljyn voi kayttaa esim. valmispasta-aterioita tonnikalalla ja haudutetuilla vihanneksilla viimeisteltaessa, niin ei ne juustoainesosat, joita yleensa on mukana, tartu kattilaan/pannuun.
- tieda sitten, onko sailontaprosessin lapikayneessa tonnikalassa mitaan OmegaKolmosia tallella?
Luhtavilla
Viestit: 73
Liittynyt: 05 Tammi 2014 18:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Luhtavilla »

Ymmäränkö mä nyt jotain väärin. Mun mielestä tossa yllä lukee, että 4kcal/g on nimenomaan se korjatttu arvo, johon on huomioitu typen hävittäminen. Aineenvaihduntareaktioissa muodostuu kuitenkin lämpöä (terminen vaikutus). Eli se lämmön muodostus siinä ureasyklissä on vaan plussaa, vaikkei sitä mihinkään hyödynnettävään muotoon, kuten ATP:ksi, saada. Vaeltajaa illalla nautittu proteiiniateria lämmittää yöllä.
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Ajattelimme vain eri kanteilta, mina lahdin siita, pitkalleko erilaisilla hiilari/ proteiini/ rasva yhdistelmilla, jonkin "annetun" painorajoitteen puitteissa, potkitaan, eli siis kokonaismatka maaraytyy siita, paljonko peruspainoa + muonitusta jaksaa kantaa, vrt.
" Vaeltajaa illalla nautittu proteiiniateria lämmittää yöllä."
haahuilija
Viestit: 535
Liittynyt: 10 Loka 2006 19:52

Viesti Kirjoittaja haahuilija »

Luhtavilla kirjoitti:Mutta haluaisiko joku muu kertoa, minkä verran ruokaa kulkee viikoksi. Mä olen jo toisessa ketjussa sanonnut syöväni n. 5 kg viikossa.
Aika lailla saman määrän otan myös minä mukaan. Yleensä siitä tulee yhden päivän varamuona-annos takaisin, samoin hieman kahvia ja pähkinä-rusinasekoitusta. Koska kärttyisyys vaivaa minuakin nälkäisenä, otan mukaan mielummin vähän liikaa kuin liian vähän.
Luhtavilla
Viestit: 73
Liittynyt: 05 Tammi 2014 18:43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Luhtavilla »

Niin, mutta proteiinin metabolia-arvo on 4kcal/g + ylimääräinen lämpövaikutus. Hiilihydraattien taas 4kcal/g. Eikö vaeltajan kannata silloin valita proteiinia ennen hiilihydraatteja? Rasvoissa tietysti joka tapauksessa eniten energiaa.

Ei se tietysti ihan noin yksinkertaisesti mene, koska esim. rasvan polttamiseen tarvitaan jonkin verran hiilihydraattiaineenvaidunnan tuotteita. Siksi ylipainoinenkin voi nääntyä nälkään.
Vastaa Viestiin