Vaellusmuona

Nuortti
Viestit: 962
Liittynyt: 23 Loka 2021 16:01

Re: Vaellusmuona

Viesti Kirjoittaja Nuortti »

lepposasti kirjoitti: 11 Maalis 2023 12:31 ^
^
Puuttuvat myös servietit, pöytäliina, kynttilät, porsliinit, kristallilasit, tarjoilija ja kantajat.
Serviettinä on talouspaperi, pöytäliina harmittavasti puuttuu, kynttilöitä riittävästi, koska sähköä ei ole, kertakäyttölautaset hoitavat porsliinien virkaa, kuksa taas toimii kristallilasina, itse täytyy toimia niin kokkina kuin tarjoilijanakin ja ruoan joutuu jopa itse kantamaan rinkassa. UK-puistossa kantajat on nimittäin Metsähallituksen toimesta kielletty.
Juomapuolelle pitänee lisätä saunakalja per sauna eli 3 - 4 tölkkiä. Olut tuli alkuun janojuomana mutta nykyisin sitä kannan mukanani siksi, että hyvinvointiasiantuntijat ovat selvittäneet minulle, että olut toimii mainiosti kunnonpalautusjuomana. Väitteen todenperäisyyttä en ole tarkastanut googlettamalla.


Micke
Viestit: 2344
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Re: Vaellusmuona

Viesti Kirjoittaja Micke »

Syyskuussa -21 "Keski-Savon hidasvaeltajat" (vai oliko se Etelä-Savon hidasvaeltajat) tarjosivat mulle Tahvontuvalla naudan ulkofilettä, tuoreista aineksista valmistettua salaattia ja keitettyjä perunoita hyvien juttujen kera. Tarjolla oli myös punaviiniä sekä olutta, joista valitettavasti kieltäydyin. Olisi tullut hauskempi tarina jos olisin nauttinut noista juomistakin, Tyyrojan veden sijaan. Vähän nolotti mennä kutsuttuna syömään toisten kantamia ruokia, mutta en toisaalta kehdannut kieltäytyäkään ja kyllähän noi maistui 4 viikon kuivaruoka dieetin jäljiltä aika hyvältä. Yksi parhaista autiotupamuistoista, heti kumppanin kohtaamisen jälkeen...
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
LauriA
Viestit: 840
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Re: Vaellusmuona

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Hernekeitto ja näkkäri.
Luksusta jopa
Kuva

Ja nää valmiit kanasotkut termoksesta on yrjööööö
Kuva
hartsuherra
Viestit: 141
Liittynyt: 31 Heinä 2013 09:13

Re: Vaellusmuona

Viesti Kirjoittaja hartsuherra »

Tunnelivaeltaja kirjoitti ”Minulla ruoan kulutus on ollut vaelluksilla n. 750 g/päivä (suunnilleen 3500 kCal, en ole laskenut tarkasti moneen vuoteen) ja painon pudotus vajaan kahden viikon reissuilla tyypillisesti 4 kg”.

Tuo vastaa täsmälleen omia kokemuksiani kesävaelluksilla. Minulla on sama määrä muonaa päivää kohti eli 20…30 km päivävaelluksilla energiamäärässä on noin 1000-1500 kcal vajaus päivässä. Kun kehon rasvaa, lihasta ja muuta kudosta polttamalla saa noin 800-1000 kcal/100g laihdun viikossa noin kilon. Ja kun itselläni nestetasapaino on vakio, käy näin käytännössä aina. Paino tippuu 7-10 päivän vaelluksilla kilon, joskus lähes kaksi. Monella nesteen häviäminen kehosta lisää kuviteltua ”laihtumista” … kysymys ei siis ole painon pudottamisesta.

Nälän tunnetta ei kyllä tule vielä 10 päivän aikana eikä kesävaelluksilla em alikalorit vaikuta mitenkään päätöksentekoon. Väsymys voi vaikuttaa. Itselläni nälkä tulee muutama päivä kotiinpaluun jälkeen ja muutaman viikon päästä paino on entisellään. Talvivaellukset on toinen juttu. Niissä pitää ”syödä”.
cobbo
Viestit: 705
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Re: Vaellusmuona

Viesti Kirjoittaja cobbo »

^hyvin tutun kuuloista. Painan 90kg ja harrastan voimaurheilua eli kulutus on ehkä normitallaajaa jonkin verran korkeampi. (Kesä)vaellukselle lasken ruokaa mukaan noin 800g kokonaisuudessaan per päivä, plus vähän näppituntumalla päälle kompensoimaan pakkausmateriaaleja (punnitsen ruokapussin kokonaispainon). Kaikki ruoat ovat kuivattuja ja energiapitoisia (400 kcal / 100 tai päälle pl. puhtaat proteiininlähteet).

Tuosta tulee jotakuinkin 4000 kcal päivälle, vähän riippuen siitä kuinka rasvapitoisia ruokia tuli valittua. Garminin kellon mukaan raskaampina päivinä kalorinkulutus menee 5000-6000 kcaliin, eli kevyillä miinuksilla ollaan, vaikka ei ihan täysin uskoisikaan kellon antamia isohkon kuuloisia lukemia. Painoa kuitenkin lähtee monesti vyötäröltä jonkin verran viikon vaelluksella (osin ehkä nestettä, osin rasvaa)
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Re: Vaellusmuona

Viesti Kirjoittaja tst »

Testasin tämän äsken ja toimi, korvasin leivinjauheen ruokasoodalla kun muualta löytyi vinkki tuohon. Toiminee myös uunileipänä nuotiolla kunhan kikkailee sopivasti. Kiinnostaa myös muut helpot nuotioleipäohjeet. https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikk ... je/8659420
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Re: Vaellusmuona

Viesti Kirjoittaja dailymail »

cobbo kirjoitti: 10 Maalis 2023 08:25
Tunnelivaeltaja kirjoitti: 09 Maalis 2023 23:08 Vaellusharrastukseni alkuvuosina 1990-luvulla ruokinta oli hiukan niukempaa energiasisällön puolesta. Mielenkiintoista kyllä, silloin ei ollut vaelluksella juuri koskaan nälän tunnetta. Ravinnon puutteen tunnisti lähinnä vain väsymyksestä. Nykyisin tulee vaelluksella joskus nälkäkin.
Tuo on se klassinen virhe, siis ettei tajuta että kävellessä nälkä ei aina tunnu. Sillä on kuitenkin vaikutus mielialaan ja päätöksentekoon. Itsellä ei tule nykyäänkään päivisin vaelluksilla nälkä, vaan korkeintaan sitten kun olen asettunut leiriin.
Minulle tämä on melko uusi ilmiö. Nuorempana vaelluksilla oli nälkä koko ajan ja syödä piti sen mukaisesti. Nyt kunnon nälkää ei juuri ole ja syöminen painottuu aamuun ja iltaan. Samalla väsymys on lisääntynyt ja palautuminen huonontunut. Olen pannut ne iän ja huonon kunnon piikkiin, mutta kyse voi olla myös vähästä syömisestä.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Re: Vaellusmuona

Viesti Kirjoittaja tst »

Pikkuruinen nyanssi. Onko voita myynnissä muovirasiassa kuten vaikkapa voimariinia? Toki sen saa siirrettyä muovirasiaan, mutta jos ostaa matkalta niin ei tarttis väkerrellä sen kummemmin tuota tuhtia energiapakkausta. Myös savusuolaa lähtee matkaan (2 vko) vaikka savustusvehkeet onkin mukana. https://www.s-kaupat.fi/tuote/maldon-12 ... 1428300028
diver
Viestit: 2401
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Vaellusmuona

Viesti Kirjoittaja diver »

Joskus on voin tilalla ollut punainen eli se runsas suolainen oivariini.voita pikku muovirasiaan jos sitä lähtee mukaan.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Avatar
seppo
Viestit: 2788
Liittynyt: 17 Tammi 2006 22:49
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Vaellusmuona

Viesti Kirjoittaja seppo »

tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Re: Vaellusmuona

Viesti Kirjoittaja tst »

^Hyvä tieto ja lähtee reissuun. Mainitsemani voimariini on tosiaan nykyisin oivariini.
diver
Viestit: 2401
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Vaellusmuona

Viesti Kirjoittaja diver »

Oikeastihan nuo ei ole runsasta suolaa nähneetkään,kun muistelee miten pikkupoikana sai yhden kylänmuorin tekemää voita maistella.Suola oikeen ratisi hampaissa.se oli ns.runsas suolaista :lol:
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
amatööri
Viestit: 3512
Liittynyt: 05 Kesä 2009 07:20

Re: Vaellusmuona

Viesti Kirjoittaja amatööri »

tst kirjoitti: 04 Heinä 2023 07:23 Pikkuruinen nyanssi. Onko voita myynnissä muovirasiassa kuten vaikkapa voimariinia? Toki sen saa siirrettyä muovirasiaan, mutta jos ostaa matkalta niin ei tarttis väkerrellä sen kummemmin tuota tuhtia energiapakkausta. Myös savusuolaa lähtee matkaan (2 vko) vaikka savustusvehkeet onkin mukana. https://www.s-kaupat.fi/tuote/maldon-12 ... 1428300028

Trangian alumiiniseen rasiaan mahtuu puolen kilon voipaketti tai kaksi pikkupakettia...taitavat olla painoltaan 200 grammaa. Pysyy paketti kuosissa,voi kätkeä puskaan tai mättääseen ja sulanutkin voi pysyy aika hyvin sisällä.

Näyttää tuo rasia maksavan Partioaitassa 19,95 eur. No....painoa näyttää olevan 280 grammaa,liekkö raskas.Kestää isältä pojalle jos ei jätä minkään ajoneuvon alle.Oma rasia lähestyy 30 vuoden ikää.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
Ursus
Viestit: 9597
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Re: Vaellusmuona

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Olen joskus kesähelteellä laittanut voipaketin vesitiiviissä rasiassa puroon ja kiven päälle painoksi. Voi on ollut aamulla kuin yön jääkaapissa ollutta.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Hanu
Viestit: 4029
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Re: Vaellusmuona

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Puolen kilon voipaketti mahtuu Saarioisten kierrekantiseen, muovisen hillopurkkiin. Antaa ensin paketissa pehmeitä ja pehmeänä purkkiin, koska muoto ei sama. Purkki ei paina paljon, pehmeäkin voi pysyy sisällä ja voi laittaa yöksi puroon tai hetteeseen. Helppo myös ottaa käyttöön.
Vastaa Viestiin