Kalastuskalustonne vaelluksella?

sepaonu
Viestit: 248
Liittynyt: 16 Tammi 2015 20:32
Paikkakunta: Ingliste, viro

Viesti Kirjoittaja sepaonu »

Itsella käytossa conduravapaputket, minne menee vavat ja kelat ja varapuolat
http://www.adh-fishing.com/fly-rods/fly ... ube-series
sinku painaa 570gr
tupla 1030gr
alumiiniputki 500gr


aamu alkaa kahvilla
Marko Häkkinen
Viestit: 196
Liittynyt: 08 Touko 2015 10:41

Viesti Kirjoittaja Marko Häkkinen »

Mielenkiintoinen aihe. Minun täytynee vaihtaa kalastuskalustoni, sillä olen kaikesta päätellen pyytänyt henkeni pitimiksi aivan väärillä välineillä.

Edit: Olin viime vuoden elo–syyskuussa kuukauden Käsivarren perukoilla ilman minkäänlaisia eväitä. No, mausteita oli toki riittämiin. Lähtiessä mukanani oli vajaat sata perhoa, joista yksikään ei ollut Red Tag — unohdin yhden luottorasian autoon. Mielestäni pysyin vääristä välineistä huolimatta hengissä, jopa hyvillä mielin.
Pertti Kurki
Viestit: 1571
Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36

Viesti Kirjoittaja Pertti Kurki »

sepaonu kirjoitti:Itsella käytossa conduravapaputket, minne menee vavat ja kelat ja varapuolat
http://www.adh-fishing.com/fly-rods/fly ... ube-series
sinku painaa 570gr
tupla 1030gr
alumiiniputki 500gr
Järkyttävän painavia suojia! 3- tai 4-osainen vapa, jonka kuljetusmitta ei törrötä repun ulkopuolella, ei edellytä putkella suojausta. Pääasia, että jokainen vavan pätkä on omassa kangastaskussa, jolloin vaparenkaat eivät pääse hinkaamaan aihioon naarmuja. Tämmöinen kangassuoja painaa n. 30 g.
Kuvailutulkki
zag
Viestit: 480
Liittynyt: 03 Loka 2008 14:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja zag »

Itse olen kuljettanut, ja kuljetan, vapojani alumiiniputkissa. No, jos/kun lähden kuvan "kotirantojani" etäämmälle rinkka pykälässä (kuvassa chest pack`in pikkureppu), niin saatan tyytyä vain yhteen putkeen. Siihen saan asettelemalla mahtumaan myös varavavan.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Tarkoititko, etta kuvassa nakyvat iso ja pikkureppu/rinkka ovat samaa systeemia, sen alkuperaisen uusseelantilaisen ajatuksella (jonka nimea en nyt juuri muista)?
zag
Viestit: 480
Liittynyt: 03 Loka 2008 14:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja zag »

luuppi kirjoitti:Tarkoititko, etta kuvassa nakyvat iso ja pikkureppu/rinkka ovat samaa systeemia, sen alkuperaisen uusseelantilaisen ajatuksella (jonka nimea en nyt juuri muista)?
En tainnut tarkoittaa. Edellisessä kuvassa vavat ovat kiinni William Josephin chest pack -systeemin reppuosassa. Tuohon kuuluu lisäksi (vain) perholiivi. Taisin mainita erikseen tuon pikkurepun siksi, että tuossahan vavat sohottavat aikaslailla korkealla, joten putket ovat siksi rantarääseiköissä hyvä suoja vavoille.
Rinkan kanssa tilanne hieman muuttuu, koska vavat asettuvat koko pituudelta rinkan kylkeen.
No, voisi tietenkin puhua myös jonkinlaisesta systeemistä, sillä WJ:n osat ovat irrallisina yhdisteltävissä tai erikseen käytettävissä, vaikkapa rinkan kanssa, kuten tässä (rajauksen vuoksi huonosti näkyy 8)).
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

tst kirjoitti: Savustuspusseja kannoin aiemmin mukana mutta ei ikinä tullut mieleistä vaan oli lähinnä uunikalaa ja olenkin jättänyt ne pois, voi olla kyllä käyttäjän vika sillä ehkä olisi pitänyt olla kuumemmassa. Täytyykin alkaa etsiä löytyykö mistään titaanisia ja koottavia savustuslaatikoita jollainen olisi helppo kantaa mukana. Luulisi että löytyy koska koottavia titaanikaminoitakin on ja savustuslaatikolla olisi paljon isommat markkinat. Jos joku seppä innostuu tekemään tällaisia koottavia ja keveitä niin olen halukas ostamaan. :)
Tutkinnat jäänee nyt kesken mutta taitaa jotain koottavia olla: https://goo.gl/9LVe4z
EDIT Pianosaranoitu koottava, ei taida olla mainittu mittoja, matskua eikä painoa. http://www.bbqsplus.com.au/product/webe ... ish-smoker
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Sopiva ja kevyt alumiini wokki löytyy lojumasta käyttämättömänä , tämä on seuraavalla keikalla mukana: http://www.marksdailyapple.com/how-to-h ... z3lNQjlDSw
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Heittoperhoista ei ole kokemusta mutta ajattelin hommata muutaman taimenelle ja harrille. Perhon täytyisi lentää melko pitkälle ja ajattelin että 10 g voisi olla sopiva paino mutta tuo värimaailma on lusikkamiehelle outo joten mitkä värit/pituudet voisi pelittää em. kaloille? https://goo.gl/j32f28
sepaonu
Viestit: 248
Liittynyt: 16 Tammi 2015 20:32
Paikkakunta: Ingliste, viro

Viesti Kirjoittaja sepaonu »

Osta heittokoho oman vavan sopivan painon ja normi uppoperhoja.
aamu alkaa kahvilla
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

^Hyvä vinkki ja sellainen onkin mutta ei ole ollut reissussa mukana tai jos on ollutkin niin en ole käyttänyt. EDIT Olisihan siinä mielenkiintoakin koska pitäisi alkaa opetella perhojen salaperäistä maailmaa täysin nollilta. Täytyisi turvautua myyjän asiantuntemukseen että osaisi muutaman sopivan hommata. Joitain perhojen nimiä on tuttuja, tosin ei kovin tuttuja koska nyt ei tule mitään mieleen ... Black Fury?
amatööri
Viestit: 3493
Liittynyt: 05 Kesä 2009 07:20

Viesti Kirjoittaja amatööri »

Black Fury on kyllä ainakin eräs Meppsin lippa.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

^No ilmankos oli tuttu ja epäilinkin "tietämystäni" joten nollilta lähdettäisiin. En vaan ole jaksanut värkkäillä noilla heittokohoilla tai litkoilla, joskus virittelin litkan ja se jäi samantien pohjaan ja mahdollinen into loppui siihen paikkaan. EDIT Putkiaivoisemmalle passaa paremmin koneonkiminen eli sen kun mojauttaa lusikan haluamaansa paikkaan ja kohta sen jälkeen saa kelailla eli on koko ajan tekemisen meininki, perhostelussa täytyy ensin vatkata ees taas monta sekuntia ja heiton jälkeen tuijotellaan perhoa tekemättä mitään ja mieluusti etukumarassa kunnes lopulta vinssataan perho takaisin. :wink:
sepaonu
Viestit: 248
Liittynyt: 16 Tammi 2015 20:32
Paikkakunta: Ingliste, viro

Viesti Kirjoittaja sepaonu »

Ma olen rautujärvissa onkinut 3-4 vuotta heitokoholla ja perhoilla, aloitin 2,4m vavalla, lopetin 4,2m vavalla, sain myös pinturilla, mutta mielestani on järkeva käytä vain uppoperhoja ja kelata pikkuhilja sisän. Jos on lyhyt vapa, noin 1,8-2,7m, sitten vavan puolelta koho ja sen jälkeen perho tai pari, heitto, stopp ilmassa, peruke suoraksi ja koneonkijan tapan kelaus sisän. Jos on pitkä vapa, noin 3-5m, sitten voi koho olla lopussa ja perholitka näin pitkä, etta saa heitettu.
Yksinkertaiset idiootivarmat perhot red tag, black zulu, liiitsit jne. Heittokohoja on monta erityylista, pohjoismaissa muovikohot, missa sisälla kuula, muualla sbirolinot, niitä on kellu, inter, uppo jne
https://www.google.ee/search?q=sbirolin ... CKkQsAQIGw
Järkeva olis tilata perhoja, koneonkijana tilasin perhomiehelta, nyt olen itse perhostelut 4 sesonki ja sidonut itse ja sanon, että hyvät ja järkevat perhot sidosi ystäva vuosia sitten. Sanon myös sen, että ne perhot, mitkä on kaupassa ja halvat, ne on myös huonolaatuset, häkilat tulevat auki, rungot pyöri jne, keniasta, tai mista ne tule, suomessa on helvetin hyviä perhonsidoja riitavasti.
aamu alkaa kahvilla
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

^Ok. Black Fury olikin Black Zulu. Voisin hommata sopivia heittokohoja vaikka Ron Thompson Steelhead 8" vavalle 10-30 g ja muutama hyvä uppoperho.
Vastaa Viestiin