Turun saariston rengasreitille

Ariluk
Viestit: 342
Liittynyt: 03 Maalis 2006 08:10
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Turun saariston rengasreitille

Viesti Kirjoittaja Ariluk »

Löytyisikö vinkkejä saariston rengasreitille pyöräillen? Majoitus- sekä "pakkonähdä"-vinkkejä otetaan vastaan. Suunniteltu reitti:
Turku - Parainen - Nauvo - Korppoo - Houtskär - Iniö - Kustavi - Taivassalo - Askainen - Merimasku - Turku.

Reissun päällä ~ viikko, eli 7 yöpaikkaa on hakusessa ja osa on löytynyt saaristo.org sivuston kautta. Mukana 2 aikuista + 15 & 9 v juniorit. Startti Kesäkuun viimeisenä.

Myös ei_kannata_poiketa tiedot otetaan vastaan :)


*Elämä on ihmisen parasta aikaa*
eräukko
Viestit: 1696
Liittynyt: 02 Elo 2006 11:28

Viesti Kirjoittaja eräukko »

Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta olen lukenut, että tuolla seudulla jokamiehenoikeudet ovat suhteellinen käsite. Telttailijoita on ajettu haulikon kanssa yön selkään.

Kuvien perusteella hienoja maisemia luvassa.
Mustikka
Viestit: 931
Liittynyt: 14 Maalis 2006 14:37
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

Itse olen ajanut Rengasreitistä Turku-Korppoo -välin Rymättylän kautta (sitten lähdettiin Ahvenanmaalle Korppoon Galtbystä). Meillä on sukumökki Rymättylässä, jossa yövyimme. Tuota reittiä voi mielestäni muutenkin silti suositella, koska Turku-Nauvo ei ymmärtääkseni ole niin erikoisen mukava pätkä ajella.

Matkalla voi pistäytyä vaikka Naantalin nähtävyyksissä, yöpyä Rymättylässä ja jatkaa aamulla Rymättylän Hangasta yhteysalus Lintalla Nauvoon. Välille tulee yksi lossimatka (vuoroväli 20 min) ja tuo noin tunnin lauttamatka Lintalla. Lautalla on kahvila ja kauniilla säällä upeat saaristomaisemat ympärillä. Linta ei kulje usein, joten aikataulu pitää selvittää etukäteen. Matka maksaa muutaman euron /henkilö + pyörä. Jos ei ole kiire, voisi jäädä vaikka Seilin saarelle muutamaksi tunniksi ja jatkaa vasta seuraavalla vuorolla Nauvoon.

Nauvo-Korppoo -väli oli muistaakseni vähän tylsä, suht vilkkaasti liikennöidyn tien laitaa, mutta siinä on jokin kiertoreitti, jota kannattaisi käyttää.
jänkkääjä
Viestit: 211
Liittynyt: 27 Tammi 2006 13:14

Viesti Kirjoittaja jänkkääjä »

Hei

Tuo pätkä Paraisilta Nauvoon (ja edelleen Korppooseen) on tosiaan aika vilkkaasti liikennöity. Pikku hiljaa siihen ollaan rakentamassa (osin sorapintaista) pyörätietä rinnalle, mutta muistaakseni koko matkalle sitä ei vielä ole. Itse en kesäviikonloppuna tuota matkaa hevin pyöräilisi.

Mustikan ehdottama koukkaus Rymättylän kautta voisi olla harkitsemisen arvoinen, tosin aika kapea ja vilkasliikenteinen taitaa olla tie Rymättyläänkin.

Sinällään hienoja maisemia ja vaikka tiet ovat kapeita Iniössä ja Houskärissakin, niin siellä myös muu liikenne liikkuu hiljaa.

Sen verran tiheässä on asutusta pienillä saarilla yms. että jokamiehen oikeuksien varaan en majoitusta ja muutakaan oleskelua perustaisi.

Pyöräillessä oli hienoa mennä lautoille ja losseille pitkän autojonon ohi, aina mahtui pyörämies.
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Kiersin tuon noin 10 vuotta sitten. Menin bussilla Turusta Kustaviin ja sieltä vasta pyörän selkään. Samoin Korppoosta bussin kyytiin. Samoista syistä mitä yllä on esitetty. Leirintäalueita kannattaa suosia, niin on majoitus ja huolto varmemman päällä.

Itselle on jäänyt mieleen Kökar hienona paikkana, olin siellä yötä. Lauttoja taisi silloin kulkea vain yksi päivässä?

Autoliikennettä siellä on loma-aikaan jonkin verran, mutta väistelevät onneksi aika kärsivällisesti.
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Ariluk
Viestit: 342
Liittynyt: 03 Maalis 2006 08:10
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Kiitokset

Viesti Kirjoittaja Ariluk »

Reittisuunnitelmaa rukattu sen verran, että Rymättylän kautta suunnataan Nauvoon. Pyöräilemällä lähdetään Turun rautatieasemalta suoraan olosuhteiden pakosta, mutta eihän tuostakaan paha matka ole Naantalin kautta ajella. Ensimmäinen yö luultavimmin täällä: http://www.poikkea.com/index.htm

Sama teiden kapeushan on Ahvenanmaalla, jota kuitenkin mainostetaan pyöräilijän paratiisina. Ei pyöräteitä taida olla kuin Maarianhaminassa, muuten mennään autojen seassa, eli varovaisesti pitää ajella.

Kiitoksia kommenteista ja toivotaan, että ei osu sadeviikko kohdalle.
*Elämä on ihmisen parasta aikaa*
Mustikka
Viestit: 931
Liittynyt: 14 Maalis 2006 14:37
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

Turun rautatieasema on ihan bueno starttipaikka, muutaman kadunvälin päästä siitä alkaa kevyen liikenteen väylä, jota pitkin pääsee Naantaliin asti.

Rymättylään vievä tie on tosiaan osittain kapeahko, mäkinen ja mutkainen vanhan ajan tie ja liikennettä on, mutta matkahan ei ole hirmu pitkä ja välillä pääsee ihailemaan merimaisemia korkeilta silloilta. Taukopaikkojakin löytyy tarvittaessa.

Aurinkoista reissua!
form
Viestit: 305
Liittynyt: 16 Elo 2012 09:58

Viesti Kirjoittaja form »

Mun olisi tarkoitus lähteä ajelemaan Rengastie läpi tuossa alkusyksystä. Mietteissä on ollut, että suhailen junalla Turkuun, hyppään fillarin selkään ja lähden ajelemaan kohti Kaarinaa, Paraisia, Nauvoa ja kiertelen Korppoon, Houtskärin, Iniön, Taivassalon, Velkuan, Merimaskun ja Naantalin kautta takaisin Turkuun ja sitten taas junalla kohti kotia.

Onko foorumilaisilla ideoita, ehdotuksia, nähtävyyksiä, majoitusehdotuksia tms. reitin varrelle? Ajattelin, että lähden liikkeelle maastopyörälläni ja noin 40 litran repun kanssa kevyehköllä varustuksella, kun periaatteessa tuo olisi minulle ihan yhdessä päivässä ajettava reitti, mutta menen katselemaan paikkoja ja maisemia, enkä urheilemaan, niin matkaan menee mahdollisesti 3-4 päivää. Otan mukaan majoitteeksi riippumaton ja tarpin, mutta olen kiinnostunut myös paikallisista majoituksen tarjoajista. Esimerkiksi Majatalo Marttaa on kehuttu vuolaasti, ja se voisi olla saunoineen kiva vaihtoehto.

Entä onko vinkkejä tai ajatuksia varustepuolesta? Teltan ajattelin jättää ihan suosiolla pois matkasta, kun riippumatto on niin paljon kevyempi kuljeteltava ja ruokaakaan tuonne ei tarvitse juuri mukaan varata.
uNNa
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Elo 2009 09:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uNNa »

^

Näitä sivuja ehkä kannattaa vilkaista (ehkä ovatkin jo tutut?): http://www.saaristonrengastie.fi/

Myös tuo opaskirja voisi olla tutustumisen arvoinen: http://www.saaristonrengastie.fi/index.php?page=6

Ainakin meillä päin sitä voi lainata kirjastostakin.
form
Viestit: 305
Liittynyt: 16 Elo 2012 09:58

Viesti Kirjoittaja form »

Joo, noi sivut ovat tutut ja kirjaa käyn vilkaisemassa kirjastosta viikonloppuna. Ajattelin vain, että täällä mahtaisi olla porukkaa, jolla on ihan omakohtaisia kokemuksia ja suosituksia, kun ne kiinnostavat aina opaskirjaa enemmän. :)
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

form kirjoitti:Joo, noi sivut ovat tutut ja kirjaa käyn vilkaisemassa kirjastosta viikonloppuna. Ajattelin vain, että täällä mahtaisi olla porukkaa, jolla on ihan omakohtaisia kokemuksia ja suosituksia, kun ne kiinnostavat aina opaskirjaa enemmän. :)
Mulle jäi vaikutelma tuolla käydessä, että maisemia näkee vaan kun menee lautalle. Muuten maantiet on normaalia suomalaista maaseutumaisemaa. Meri näkyy vain lautoille mentäessä. Mulle oli pettymys, mutta jokainen näkee asiat omalla tavallaan.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Avatar
seppo
Viestit: 2782
Liittynyt: 17 Tammi 2006 22:49
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja seppo »

^Juu, näin on. Tiet kulkevat keskellä peltoja tai metsiä. Harvoin on merimaisemaa nähtävillä. Mutta tilanne on parempi kuin Ahvenanmaalla, siellä on vielä vähemmän merimaisemaa.
form
Viestit: 305
Liittynyt: 16 Elo 2012 09:58

Viesti Kirjoittaja form »

No normaalia ja normaalia - mun mielestä Suomen maaseutumaisemassakin on ihan huomattavia alueellisia eroja. Ja siksi lähdenkin maastopyörällä, että saa ajaa ulos tieltä huoletta, maaston ja kasvillisuuden tietenkin huomioiden.
Akkavalta
Viestit: 78
Liittynyt: 05 Tammi 2007 13:03
Paikkakunta: Kokemäki

Saariston rengasreitti

Viesti Kirjoittaja Akkavalta »

Toissa kesänä heinäkuussa kiersimme reitin pyöräillen. Ensimmäinen yö Paraisilla. Reitti oli ihan kiva mutta totta on, että merestä pääsi nauttimaan vain losseilla. Rauhallista oli polkea 10:n hengen porukalla. Majoitukset tyyliin bed and breakfast. Vaatimatonta, mutta runsaat aamupalat. Baareja ja kauppoja on sitte turha odotella oikeastaan koko reissulla. Jos sellaisen jossain näet niin käytä hyväksesti, toista tuskin tulee vastaan samana päivänä. Pitkiä nousuja ja vauhdikkaita mäkiä, niitä kyllä riitti. Täydellistä maaseutua mutta ihan erilaista kuin täällä Kokemäenjokilaaksossa. Suosittelen!
form
Viestit: 305
Liittynyt: 16 Elo 2012 09:58

Viesti Kirjoittaja form »

Mitenkäs tuo majoituspuoli - joudunko haeskelemaan sopivaa yöpaikkaa paljonkin, etten ole kiukkuisten saaristolaisisäntien häiriöksi?
Vastaa Viestiin