Juuri noin, eli ei kännykkää edelleenkään mukana.Tapsa kirjoitti: Isovanhemmilla ei ollut kännyä, mutta oppivat pärjäämään karun erämaan ehdoilla, siinä meillä on oppimista
Suurimmat riskit vaelluksella
Juuri näin, ja lista mitä Isovanhemmilla ei ollut mukana (puhumattakaan heidän Isovanhemmista) on vaikuttava. Ja aina olemme tulleet toimeen, kuten hekin aikoinaan tekivät. Jo-o-opa (ääni väristen) karun erämaan ehdoilla.OS kirjoitti:Juuri noin, eli ei kännykkää edelleenkään mukana.Tapsa kirjoitti: Isovanhemmilla ei ollut kännyä, mutta oppivat pärjäämään karun erämaan ehdoilla, siinä meillä on oppimista
Minä en vitsaile loukkaantumisella. Varustaudun sellaista varten ja kuljen niin etten loukkaannu ainakaan huolimattomuutta.Tapsa kirjoitti:Ylipaapotut Joopa,joo! Luulenpa Mr C ettet sinäkään vitsailisi jos OIKEASTI loukkaat itsesi niin ettet kykene liikkumaan, silloin tuo känny on hyvä olemassaMr_C kirjoitti:Vasta nykyiset ylipaapotut tarvitsee sen kännykän ettei ala pelkäämään. Ja että voi soittaa apua heti kun on ollut 5 minuuttia eksyksissä.Toni kirjoitti:tähän kuuluvuus alue keskusteluun liittyen:
mitäs jos ei ole kännykkää?
Liikuntakyvyttömyys on usein suhteellista. Toinen ei pääse kivun takia liikkeelle kun toinen vain vähän irvistelee. Kuinka moni osaa tehdä käteen tai jalkaan tilapäistuen, niin että pääsee maastosta pois ?
Kännykkä on joskus turvaväline, mutta en sellaisena sitä pidä vaikka yleensä yksin niitä polkuja ja polun välejä olen kulkenutkin.
Jos turvaa kännykkään, niin mitä sellainen henkilö tekee loukkaantuessaan OIKEASTI liikuntakyvyttömäksi ja ollessaan alueella jossa kännykkä ei kuulu ?
Vielä kun on outo maasto ja syrjäinen paikka normaaleilta kulkureiteiltä...
Kännykkää enemmän kannattaisi tutustua siihen alueeseen, että osaa tarvittaessa mennä oikeaan suuntaan lyhintä / helpointa reittiä, jos tarve tulee. Ja kannattaa harjoitella EA-taitoja, niin on helpompaa tositilanteessa ilmam oppikirjaa.
Sattui ystävälleni ja hänen retkikumppanilleen 80-luvun lopulla Meekonjärven lähellä sijaitsevan putouksen juurella. Olivat löytäneet ruskeita pieniä sieniä. Ystäväni maistoi pienen palan ja hänen kaverinsa useamman. Enemmän syönyt oli taju kankaalla sen jälkeen useamman tunnin ja vähemmän nauttinut huojunut hämärän rajamailla sen aikaa mättäällä. Jäi Haltilla kavereilla käymättä. Tämä on ehkä aika harvinaista, mutta jos kotioloissa dippaillaan valkoista kärpässientä chilikastikkeessa niin ymmärtää jos nuorukaiset innostuvat vaellushuumassaan maistamaan luonnon antimia.
Tämä on talviretkeilijöiden hyvä huomioida, itse en siitä touhusta mitään tiedä. Automatkat lienevät ne suurin riski keikoilla. Ainakin takaisin tulomatkalle ei kannata lähteä väsyneillä silmillä vaan pitäisi nukkua ennen matkaa. Ollaan ajeltu siten että apukuskikaan ei nukkuisi vaan katselee myös poroja yms., muuten voi käydä siten että apukuski nukahtaa ja kohta myös kuski. Tämä tilanne on kai ollut kerran mutta kuski vaan nukkui juuri ensin ja apukuski oli juuri simahtamassa, ilmeisesti puhutaan ihan sekunneista. Porokolari pelasti todennäköisesti vielä pahemmasta.TiMoKo kirjoitti:Käsivarren alueella saattaa kännykän kuuluvuus alue olla loukkaantumistilanteessa tuskaisen kaukana tai korkealla.
Yksi esimerkki vaaranpaikasta varsinkin yksinvaeltajalle viime keväältä.
Hiihdin kaverin kannsa Bierfejohkan laaksoa itäänpäin jokea pitkin. Kiinnitimme huomiota lumeen, kun siinä näkyi erikoisen mallisia painumia, muuten tasaisella lumella. Kun painuman kohdalta löi sauvalla, niin paikalla oli ehkäpä puolitoistametriä lunta ja alla virtaava vesi. Mikäli sinne tipahtaisi, niin voisi yksin kulkijalla olla aikamoiset vaikeudet nousta sieltä ylös. Toinen joka avotunturissa pitää muistaa, että sään muutos voi olla uskomattoman nopea, eli jos tuvilta harrastaa välillä päivähiihtojakin, niin tähän on syytä varautua.
EDIT Ensiaputarpeet aina matkaan, ehkä ei itse tarvitse mutta kenties joku muu.
Viikko sitten Lappiin mennessä räntäsateessa tuli mutkassa vastaan takavetoinen mersu keskiviivaa pitkin, perä meidän kaistalla ja keula toisella. Ehti onneksi juuri ennen kohtaamista oikaista. Eli ei pelkästään oma väsymys ole vaarana.tst kirjoitti:Automatkat lienevät ne suurin riski keikoilla.
Eikä muuten tuon tilanteen jälkeen tarvinnut kahvia, oli kyllä adrenaliinin takia hyvin hereillä...
Vaikka en uutisissa muista siitä erikseen mainitun, että onnettomuudessa kuolleet olisivat joskus olleet vaeltajia, uskon automatkan olevan suurin riski vaelluksella. Toinen on erityisesti yksinvaelluksella äkillinen vakava sairauskohtaus tilanteessa jossa ei pysty pyytämään apua joko siksi, että matkapuhelimella ei ole kuuluvuutta tai että ei tiedä tarkkaa sijaintiaan - tai on kohtauksen seurauksena kykenemätön käyttämään matkapuhelintaan.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Saattaapi olla hyvä olemassa: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 17672845c0
-
- Viestit: 520
- Liittynyt: 06 Huhti 2008 20:42
Suksen rikkoutuminen tai voitelun ongelmat voivat halvaannuttaa etenemisen tai ainakin hankaloittaa sitä paljon, mikä voi olla talvella paha ongelma. Itse olen oppinut kantapään kautta hoitamaan asiat niin, että suksi pitää eikä takkalakaan tartu. Tuntuu siltä, että muilla kohtaamillani liikkujilla mahd vakavammat ongelmat ovat liittyneet viime aikoina juuri suksiin.
Yksin vaellusten takia olen hankkinut Carmin InReach:in jolla saa apua missä vain sateliitin avulla. Lisäksi se piirtää karttaan missä kuljet. Mikäli saan sellaisen kohtauksen, että en pysty hälyytysnappia painamaan, niin ainakin löytävät ruumiin.
Olen näin yli 50 V ajatellut, että elämä on lyhyt. Tämän vuoksi varsinkin elämyksiä kannattaa käydä katsomassa ennenkuin on vanhainkotikunnossa. Tietysti turhia riskejä välttäen.
Olen näin yli 50 V ajatellut, että elämä on lyhyt. Tämän vuoksi varsinkin elämyksiä kannattaa käydä katsomassa ennenkuin on vanhainkotikunnossa. Tietysti turhia riskejä välttäen.
Pelkääjän paikalla istuva ei nuku vaan sinnittelee valveilla ja varoittaa tarvittaessa kuskia! Valitettavasti tuo apukuskin nukkuminen on yleistymään päin. Mielen heikkoutta vaiko ehkä liian lyhytnäköistä mukavuuden halua?tst kirjoitti: Automatkat lienevät ne suurin riski keikoilla. Ainakin takaisin tulomatkalle ei kannata lähteä väsyneillä silmillä vaan pitäisi nukkua ennen matkaa. Ollaan ajeltu siten että apukuskikaan ei nukkuisi vaan katselee myös poroja yms., muuten voi käydä siten että apukuski nukahtaa ja kohta myös kuski. Tämä tilanne on kai ollut kerran mutta kuski vaan nukkui juuri ensin ja apukuski oli juuri simahtamassa, ilmeisesti puhutaan ihan sekunneista. Porokolari pelasti todennäköisesti vielä pahemmasta.
EDIT Ensiaputarpeet aina matkaan, ehkä ei itse tarvitse mutta kenties joku muu.
Mikäli epäilisin, etten pysy omin voimin hereillä ja valppaana, en ajaisi lainkaan. Muutaman kerran ole pysähtynyt tien varteen ja ottanut nokoset.tst kirjoitti:Pelkääjän paikalla istuva ei nuku vaan sinnittelee valveilla ja varoittaa tarvittaessa kuskia! Valitettavasti tuo apukuskin nukkuminen on yleistymään päin. Mielen heikkoutta vaiko ehkä liian lyhytnäköistä mukavuuden halua?tst kirjoitti: Automatkat lienevät ne suurin riski keikoilla. Ainakin takaisin tulomatkalle ei kannata lähteä väsyneillä silmillä vaan pitäisi nukkua ennen matkaa. Ollaan ajeltu siten että apukuskikaan ei nukkuisi vaan katselee myös poroja yms., muuten voi käydä siten että apukuski nukahtaa ja kohta myös kuski. Tämä tilanne on kai ollut kerran mutta kuski vaan nukkui juuri ensin ja apukuski oli juuri simahtamassa, ilmeisesti puhutaan ihan sekunneista. Porokolari pelasti todennäköisesti vielä pahemmasta.
EDIT Ensiaputarpeet aina matkaan, ehkä ei itse tarvitse mutta kenties joku muu.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä