Perinneretkeily - mitä se on?

Avatar
Eräkaveri
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Maalis 2008 18:26

Viesti Kirjoittaja Eräkaveri »

Itse olen "sekasikiö", en ole gore- enkä kumisaapasvaeltaja, vaan siltä väliltä? Esimerkiksi talvella mulla on kuoritakki, alimmaisena kerrastopaita, mutta välissä villapaita. Housina sarkahousut ja kenkinä huopakumisaappaat. Hiidän muovisuksilla. Ahkio on oma tekemä: puusta, ruveista, muovista, keinokuitu kankaasta, lasikuidusta ja kumista väsätty. Majoitteena penalaavu. Makuualusta on solumuovia eli keinokuitua, samoin kuin makuupussi. Gps-laitetta ei ole, en osaa käyttää, suunnista kartalla ja kompassilla. Muovipusseihin on tavarani pakattu. JNE.

Eli näköjään painotun pääasiassa gorevaeltajaksi. Mutta gorevaeltajia pidetään 50 vuoden päästä varmana perinnevaeltajina. :wink: Niin kuin Varg sanoi, että perinteistä on se, että tekee itse tavarat jne. Sehän on perinnettä parhaimmillaan, mutta myös edellisten sukupolvien varusteet ja asenne (vaellustyyli) on perinnettä nuoremmille.


Nevis
Viestit: 1072
Liittynyt: 25 Helmi 2007 06:16

Viesti Kirjoittaja Nevis »

Katselin kaiholla vanhoja 60–70 -lukujen vaelluskuvia. Varusteet olivat silloin vaatimattomia, mutta toimivia. Kaikkea oli riittävästi, sillä koskaan ei tullut tunnetta, että jotain puuttuisi.

60 -luvulla oli satulareppu ja itse tehty anorakki. Päässä oli oikea hattu, mikä oli ihan normaalia aikana, jolloin kuljettiin kauppaankin puku päällä. Villapusero oli valkomusta norjalainen. Kesällä kuljettiin Nokian koripallokengissä ja talvisin nahkapohjamonoissa ja pakkasilla huopikkaissa. Sukset olivat tervan tuoksuiset ja ahkiona oli tavallinen pulkka, johon oli laitettu raudasta jalakset. Ruoka oli erilaisia säilykkeitä, jauhoja ja jopa kuoriperunoita ja nuotiopannu ja -kattila kulkivat mukana, koska ruoka tehtiin tulilla.

Silloin Lappi oli vielä paikka, jossa hermo lepäsi, eikä teillä juuri surrannut moottorikoneita. Saamelaiset kulkivat vielä porojen perässä talvisin ja asuivat lapsilaumoineen kodan lämmössä, porokeitto tuoksui ja koirat haukkuivat ja lapinmies touhusi asioitaan peski päällä ja posket ahavoituneina.

70 -luvulla tuli vitsaus nimeltään sadetta pitävät tuulipuvut, joissa flanellipaita kastui jo pienen kävelyn jälkeen. Jalassa oli farkut ja todella alkukantaiset lenkkarit sekä Hai -kumpparit. Rinkka oli aika yksinkertainen ohuesta tangosta väsätty pussi, jossa ei ollut edes kunnon sivutaskuja, mutta eipä tuo meidän liehulettien menoa haitannut. Ruoka tehtiin hienosti Priimuksen kaasukeittimellä ja kattila oli tavallinen teräskattila tai vanha sotapakki.

Muona oli erilaisia kuvamuonapusseja, kuten häränhäntä- ja Minestronekeittoa sekä tietysti hirveä määrä tilliliha- ja Stroganoff -purkkeja. Kuoriperunat kulkivat edelleen matkassa, mutta oli siellä rinkassa jo makaronia ja perunamuusipusseja. Näkkäriä ja koskenlaskijaa syötiin ja Rymdiä otettiin janoon.

Ei ihme, että tuli hiki jo pienen kävelyn jälkeen, kun ajattelee mitä kaikki tuo painoi...
Hanu
Viestit: 3953
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Katselin juutuupista Leiniön Alin ansiokkaita videoita. Näköjään aloittanut sarjan nimeltään Vanha Pohjola. Katselin sitä ja havahduin, että oma retkeilyni on kaiketi ollut ja on lähellä tälläistä perinneretkeilyksi nykyään kutsuttua. Tosin tuluksilla en ole kuin kokeillut tulen tekoa. Tulitikuilla olen tulet sytytellyt. Minulla on ollut onni, että on ollut ja on mahdollisuus tehdä tulet luvalla maastoon ja ottaa puut sieltä. Varsin isoilla pinta-aloilla näin. Harvoin olen yöpynyt valmiilla tulipaikoilla. Nuorena majoite oli usein pressusta tehty laavu. Nykyään loue. Kokkailut on näillä viikonloppuretkillä avotulella eikä keittimellä. Vaatteetkin olivat pitkään aika retroa ja edelleenkin puuvilla on avotulilla oikein hyvä päällysvaate. Näköjään omasta normaalista on tullut erikoista. Kun lukee videoiden kommentteja.
Avatar
Mustola
Viestit: 86
Liittynyt: 23 Touko 2018 10:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mustola »

Heh.
Nykyään alkaa oma varustukseni siirtymään grammanviilauksen myötä kohti perinteistä "niukkas" mallia.
Tosin nykypäivän materiaaleilla.
Olen jossain keskustelussa kertonutkin miten setävainaa nauroi kippurassa mun täpötäydelle rinkalle kun ekalle vaellukselleni Saariselälle olin lähdössä.
Äijä meinasi, että noin lyhkäselle reissulle riittää kun laittaa reppuun
-römpsän(kenttäpakki), kirveen, verileipää, voita, kahvia, läskiä, tupakkia ja puhtaat jalakarätit.
Silloin nauratti, mutta nykyään jo tiedän, että hirveä määrä turhaa oli kannossa silloin aikoinaan.
Moniko muuten nykyään käyttää jalkarättejä? Mä kuljen kesäaikaan polkujuoksukengistä ja niiden kaa menen merinosukalla, mutta syksyn aikaan siirryn kumisaappaaseen ja olen palannut takaisin jalkarätteihin. Ne kun osaa oikein laittaa, ei tule rakkoja, ja saa nopsasti kuivattua jos pääsevät kastumaan.
Joukon jatkona kuin Luttinen kaartissa
http://sealaker.blogspot.com/
tst
Viestit: 6535
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3083
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Re: Perinneretkeily - mitä se on?

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Tämä video panee miettimään mikä merkitys on tämän päivän retkeilijän varusteilla ja erätaidoilla tai varsinkin niiden puuttumisella. Kovin heppoiselta näytti Ali Leiniölläkin, vaikka retkeilykokemusta on kovinkin paljon.

Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Re: Perinneretkeily - mitä se on?

Viesti Kirjoittaja luuppi »

oli avartava kokemus kun 25v tauon jalkeen rupesin kaymaan lapi Lappi-settiani, toki kaikenlaista hyodyllista kevyt-tavaraa oli kertynyt silla valilla muualla retkeilysta. Kateen jai aika vahan
Rosna :!: Alkuaikojen virittelyissa oli ulkoiset kiinnitykset sita ja tata, mutta kuumalla veitsella oli telttakepeillekin syntynyt paikkansa sisa-osastossa
Umpihankisauvat, Excel
3 anorakkia, kesa, talvi ja talvitunturi
jopa keittio meni kokonaan uusiksi, Trangiasta alkaen kaikki oli vahintaankin 'tupla'painoista.

Perinneretkelyyn viittaavaa jai vain kaksi anorakeista, puuvillaa, ja tietysti kirves kuin myos iso kasa erikokoisia puukkoja
tst
Viestit: 6535
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Re: Perinneretkeily - mitä se on?

Viesti Kirjoittaja tst »

Ei niinkään retkeilyä, mutta perinnehiihtoa kuitenkin. 100 v. vanhoja vermeitä vastaavilla Vasaloppet hiihto. Meikäläisiäkin on mukana. https://www.vasaloppet.se/en/100years/jubileumsvasan/
MrKnowItAll
Viestit: 137
Liittynyt: 16 Tammi 2021 18:46
Paikkakunta: Espoo

Re: Perinneretkeily - mitä se on?

Viesti Kirjoittaja MrKnowItAll »

Hesarissa taisi olla joskus viikko sitten muistelus FinnMarinin 70-luvun laskuvarjosilkkisistä toppa-asuista, jotka olivat melkoinen hitti aikoinaan. Ilman muuta sellainen oli talviressulla lämmikkenä, ei paljoa edes maksanut.

Nyt vastaavat keinokuitueristeiset takit ovat kovaa huutoa kevytretkeilijöitten keskuudessa, mutta pitää olla Patagoniaa, 'ryxiä tai mitä lie, ja niitä punnitaan ja vertaillaan ja niistä maksetaan satasia.
Metsän Omena
Viestit: 3038
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Re: Perinneretkeily - mitä se on?

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

Aikanaan osallistuin, kavereita tavatakseni ja uusia asioita oppiakseni, reserviläisten valtakunnalliseen syysjotokseen. Kokeilumielessä suurelta osin sodanaikaisissa kamppeissa, satulareppu nahkakengät(Silvan malli) marssikompassi kalakukko jne. Mukana oli yli sata partiota. Ensimmäisen päivän jälkeen sijoitus oli yöleirissä viidenkymmenen paikkeilla. Mutta rasituksen kerryttyä kolmantena päivänä maalissa, lopputulosten perusteella, kaikki modernimmin varustevaihtoehdoin varustetut osoittautuivat lopulta kehnommiksi.
Aaro
Viestit: 2377
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Re: Perinneretkeily - mitä se on?

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Perinneretkeilyyn liittyi varmaan suurempi resilienssi sääolosuhteiden, varusteiden ja reissun keston suhteen. Ei ajateltu että apuun saataisiin ketään, varusteet piti pystyä korjaamaan tarpeen tullen tai niiden piti olla vahvoja ja vaatteiden kuivua päällä, kun sade lakkasi, liikkumisen tuomalla lämmöllä. Monet nykyiset varusteet ovat hetkellisesti miellyttävämpiä ja kevyempiä. Niillä pääsee pitkälle mutta pääseekö niillä aina perille, jos matkaan tulee mutkia.
Avatar
OS
Viestit: 8138
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Perinneretkeily - mitä se on?

Viesti Kirjoittaja OS »

MrKnowItAll kirjoitti: 12 Helmi 2022 10:05 Hesarissa taisi olla joskus viikko sitten muistelus FinnMarinin 70-luvun laskuvarjosilkkisistä toppa-asuista, jotka olivat melkoinen hitti aikoinaan. Ilman muuta sellainen oli talviressulla lämmikkenä, ei paljoa edes maksanut.

Nyt vastaavat keinokuitueristeiset takit ovat kovaa huutoa kevytretkeilijöitten keskuudessa, mutta pitää olla Patagoniaa, 'ryxiä tai mitä lie, ja niitä punnitaan ja vertaillaan ja niistä maksetaan satasia.
Jouluna 1973 sain tämän lahjaksi ja vieläkin se roikkuu hengarissa tuolla muiden retkikamppeiden joukossa. Luvattoman vähälle on jäänyt käyttö viime vuosina, mutta muistelen, että asu oli varsin mukava ja sopi oikein hyvin kerrospukeutumiseen. Nuotion ääressä piti olla tarkkana kipinöiden kanssa.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Re: Perinneretkeily - mitä se on?

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Tuollaisilla laskettelin mutkamakea, tosin 1973 pusakka oli jo vaihtunut Jean-Claude Killy malliseksi.

Housut ovat vielakin tallella, kun menevat niin pieneen. Jos varsinaiset kastuvat/kostuvat, niin eikun hyppaa noihin kuivatuksen ajaksi. ja ulkonakin voi viipya, sen verran lampimat... taytyy niissa olla jotain muutakin kuin laskuvarjosilkkia, vaikkei toppinki sormiin varsinaisesti tunnukaan, eli siis ei rypisty eri tavalla kuin ulkokangas.
Vastaa Viestiin