Perinneretkeily - mitä se on?

Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

Akmeeli kirjoitti:Minä jo säikähdin, että Umppari on siirtynyt kokonaan perinneretkeily pariin, unohtanut tietokoneet ja foorumit. Hyvä kun olet palanut, viime aikoina on moni lopettanut tänne kirjoittelun.
Eihän nyt toki. Sitä vaan jokaisen kohdalle osuu ajoittain tilanteita, jotka pistävät arkisen rytmin pois raiteiltaan, mutta sehän kuuluu vääjäämättä elämän kiertokulkuun.


Avatar
mike c.
Viestit: 41
Liittynyt: 09 Syys 2008 00:07
Paikkakunta: "unknown destination"

Viesti Kirjoittaja mike c. »

Perinne retkeily???

Taitaapa hieman mennä aiheesta sivuun mutta enemmän alkaa huolestuttamaan tämän nyky yhteiskunnan asennoituminen yleensäkin retkeilyyn "luonnossa yöpymiseen" kun moni ihmettelee että mitä järkeä sinne metsään on yöksi mennä ja mitä jos siellä alkaa satamaan tai tulee kylmä?

Nyky nuoret on mieluummin kotona lämpöisessä pelaamassa video pelejään tai ryyppäämässä jonkun koti bileissä.

Kyllä mä sanon että se on tervettä ku lähtee laavulle vaikka yhdeksi yöksi ja paistaa siellä makkaraa, yms... tosin ku että nysvää kotona jotain uutta ennätystä uuteen video peliin.

Perinteet vaan tuntuvat katoavan pikku hiljaa vaikka niitä yrittää pitää yllä.
Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja boueme »

Tämä perinnemeininki vaan kummittelee edelleen. Suksien hankintaa ajatellen olen kallistumassa puusuksiin. Pakkasilla voisi käyttää hiihtojalkineina lapikkaita. Pitäisi kai sitten mäystimet asentaa suksiin. Olen joskus pentuna sellaisilla hiihtänyt, mutta en muista, millaista oli. Villa-asusteet ovat mielestäni parhaat pakkasilla. Karvahatun hankintaa voisi harkita. Rakotulilla yöpyminen on perinnemeininkiä parhaimmillaan ja rikoksena mielestäni pienempi kuin esim. pahoinpitely tai raiskaus, josta nykyisin saa mitättömän tuomion. Piippua polttelen jo ja olen vuosikaudet poltellut, viinaakin osaan juoda. Millainen kuoriasu olisi perinteinen? Sarkapuku ja taukotakkina turkisviitta? Painostakaan ei kannattaisi huolehtia, perinnemeininkiin tuskin kuuvat teltat, keittimet ym. teknovarustus. Makuualustaksi tietenkin porontalja tai pari, pussina toimisi tuo em. viitta.

-Boueme
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
hannes
Viestit: 10808
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Keittimen tilalle tieten nuotio tai rakovalkea,laavu tai kota majoitukseen ja varmaan porontaljoista saa hyvän makuupussin korvikkeen(vai meneekö se toisinpäin.. mikä on minkäkin korvike..). ..jossain eskimoelokuvassa ihmiset nukkuivat alasti paksujen taljojen alla iglussa.
Varmaan sarkavaatteet ovat sitä suomalaista perinnettä, ja turkis käy tosiaan makkarin sijasta. Kauan sitten luin jotain Juhani Ahon kirjaa, ja mieleen jäi mm. pakkashangella yöpyminen turkikseen käärittynä.
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
Metsän Omena
Viestit: 3102
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

TVT / 04.Syyskuu 2003
Turinat I / Varusteet - Muut: Varustearvioita omista kamppeistani
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

Metsän Omena kirjoitti: TVT / 04.Syyskuu 2003
Turinat I / Varusteet - Muut: Varustearvioita omista kamppeistani
Tässä suora linkki.
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
Avatar
Eräkaveri
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Maalis 2008 18:26

Viesti Kirjoittaja Eräkaveri »

Eikö perinneretkeily ole sitä retkeilyä mihin jokainen on omalla kohdallaan tottunut? Eli jokaiselle on syntynyt omanlainen perinne retkeilyyn. :roll:
Avatar
Luiro
Viestit: 507
Liittynyt: 03 Elo 2007 12:55

Viesti Kirjoittaja Luiro »

hannes kirjoitti:..ja putkirinkan edeltäjä Satulareppu tietysti kaiken kauniin kantovälineeksi.
OS kirjoitti:
Ja kaiken yllä puuvillainen anorakki.
Olen siis elävä fossiili kun minulla on yhä käytössä nuo molemmat :oops:
Sanoohan nuo lapsetkin joskus "homekorvaksi"...

No, asiassa eteenpäin, Kösteri olisi varmaan suuri apu tässäkin paikassa.
http://www.vaellusnet.com/turinat/viewt ... c&start=15

Sanoisin jopa, että tuosta tyylistä ei perinneretkeily enää paljoa parane, siitä sopii ottaa maliia.
"On aina ollut metsä ja kaira.
Sinne minä olen aina mennyt, kun on ollut vaikeaa.
Sinne minä olen aina mennyt, kun olen ollut onnellinen".
Juhani Valli, 2007
Avatar
varg62
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Nin ...perinneretkeily.No se on sitä,kun kuljetaan vajaavaisilla varusteilla metsissä ja palellaan.Ensinnäkin niin komeita rakotulia ei lain mukaan saa enään tehdä jotta tarkenisi kuin ennen.Samoin tulen teko on kielletty kohta joka paikassa.Jos joku vetää niskaan sarkatakin ja puusukset ei se todellakaan ole mitään perinne retkeilä.Perinne retkeilyssä kaikki tehdään itse alusta loppuun saakka,myös kantolaitteet.Silloin voidaan puhua vasta oikeutetusti perinneretkeilystä.Pysytään me vaan näissä perus retkuiluissa jossa jokainen omalla tavallaan,mutta täälläkään ei ole ketään perinne retkeilijää koko savusilmä porukassa nykyisin ja miksi pitäisi ollakkaan??Kehitys kulkee ja jos ei kehityksen tuomia hienoja innovaatioita ota käyttöön ei ole kova savusilmä vaan aikaansa seuraamaton onneton.Paremmat varusteet saa päin vastoin aikaan sen,jotta voimme keskittyä siihen johon aikaisemmat sukupolvet ei voineet eli luonnosta nauttimiseen joka solulla.
Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja boueme »

varg62 kirjoitti: Pysytään me vaan näissä perus retkuiluissa jossa jokainen omalla tavallaan,mutta täälläkään ei ole ketään perinne retkeilijää koko savusilmä porukassa nykyisin ja miksi pitäisi ollakkaan??
Onko olemassa perusretkeilijää, jos ei ole perinneretkeilijää? Kuka on perusretkeilijä? Toinen on toistaan kokeneempi, toinen on goremies, toinen kumisaapasmies. Joku voisi olla perinnemies. Sellainen, joka vaalii ja omalla tahollaan yrittää säilyttää vuosisataisia perinteitä tässä teknologian ja goretexien viidakossa. Jos antaudumme kaikki uusille villityksille, pian unohtuvat villan ja nahkan hyvät puolet ja sitten kun niitä taas kaivataan, kukaan ei tiedä niistä mitään. Näin on jo käynyt monella taholla, esim. monet käsityöammatit ovat enää historiankirjoista luettavissa.

Tänä aikana, kun suorittaminen ja materia ovat alati vain suurempaa osaa elämässä näyttelevä sektori, olisi hyvä rauhoittua ja palata alkujuurille: Mitä on retkeily? Miksi mennään luontoon? Mitä siellä tehdään?

Vuosituhansien ajan ovat ihmiset pärjänneet luonnossa ja paremmin ovat pärjänneet kuin nykyihminen kaikkine gorehömpötyksineen, siitä tämä perinneajatus kumpuaa. Retkeilemällä siten, että ainakin otetaan jollain tapaa huomioon ikivanhat perinteet, ehkä nykyihminenkin pääsee osalliseksi siitä tunteesta, jonka useimmiten voi tavoittaa vain vanhoja eräkirjailijoita lukemalla. Kukin taaplaa tyylillään. Minä olen ajatellut alkaa taaplaamaan hieman perinteisemmällä tyylillä, ehkä vähemmän kilometrejä, mutta enemmän kokemuksia, joskus kylmiä ja märkiä, mutta ainakin aitoja, vailla muovinkatkua, kepsinkyttäystä ja tekniikan tahtiin kulkemista.

Sellaista suunnittelee Boueme, vailla mitään tietoa perinneretkeilyn haasteista. Keväällä piirun verran viisaampana,

-B
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
Avatar
varg62
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

No.Joku kulkee viikon pari vudessa ja minä 4-6kk.Perinnettä kenties sillä ensin Hi-Tec teltta vaihtui kotaan ja nyt loueeseen.Gorevaatteet peruskamaan ja gorekengät kumppareihin.Varusteet tekee ainakin minulle mahdolliseksi kulkea missä kuljen ja jos tunkisin 40kg:n rinkkaan perinne kamat painaisi se jo 100kiloa ja siihen kunto ei riitä. :lol:
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Mikään ei ole niin tärkeää kuin retkuilu, eikä sekään ole kovin tärkeää.

Mistä kuitenkin ehdottomasti itse kieltäydyn, on sen miettiminen millaisilla varusteilla toisten pitäisi matkaansa taittaa.
Avatar
varg62
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

oikein.jokainen kulkee milläkulkee ja loppujen lopuksi on tärkeintä se aika minö ITSE viettää kairassa omassa rauhassa pois ihmis vilinästä...ainakin minun mielestä. 8)
Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja boueme »

varg62 kirjoitti:No.Joku kulkee viikon pari vudessa ja minä 4-6kk.Perinnettä kenties sillä ensin Hi-Tec teltta vaihtui kotaan ja nyt loueeseen.Gorevaatteet peruskamaan ja gorekengät kumppareihin.Varusteet tekee ainakin minulle mahdolliseksi kulkea missä kuljen ja jos tunkisin 40kg:n rinkkaan perinne kamat painaisi se jo 100kiloa ja siihen kunto ei riitä. :lol:
Suuntanasi siis kuitenkin perinteinen meininki, eikös vaan? Kumppareista ei ole pitkä askel lapikkaisiin eikä louteesta havumajoitteeseen, joka on kevyempi kuin louevaate, koska sitä ei tarvitse kuljettaa mukana. Samoin keittimet voi jättää kotiin, jos keittelee sapuskat nuotiolla. Luvatontahan se tietenkin on, mutta minä olenkin tällainen rebelboueme, joka on toisinaan tehnyt rikoksia, kuten lukemattomat tulet metsään. Puiset sukset tuskin painavat enemmän kuin muovisekoitteetkaan ja tuskin sarkapukukaan älyttömiä painaa.

En usko kenenkään kulkeneen 100 kg rikka selässä sen kummemmin ennen kuin nykyäänkään, kysymys on ollut ja tulee olemaan tiedosta, siitä mitä ei olisi ilman perinteitä. 100v sitten vaeltajalle riitti ahkiollinen ruokaa ja varusteita, saman verran vaaditaan nykyisin. Mitä hyötyä on saavutettu? On saatu ahkioon mahtumaan mukaan sellaista tavaraa, mitä ei välttämättä tarvita.

Kulutushysteria kulkee mukanamme jopa erämaahan, hieman kärjistäen sanottuna.

-B
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
Vastaa Viestiin