Laavu
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: 10 Helmi 2008 19:38
Mitenkään itse tekemisen iloa tai hyötyä väheksymättä olen joka tapauksessa sitä mieltä, että kaupan on jo lähes jokaiselle jotakin. Jos nämä tuotteet ovat olleet markkinoilla pidempään ja niistä on tehty useita versioita, niin on oletettavaa, että myös toimivuus on kehittynyt. Itse tekemällä päässee samaan, mutta ei se välttämättä halvaksi tule. Tekemisen ilo on sitten asia erikseen.eräukko kirjoitti:Muuten varmaan pääsisi, mutta kevyet kankaat ovat vaikeasti saatavissa.
Bouemen laavumalli on kuitenkin sellainen, etten ole vastaavaan ennen törmännyt. Se vaikuttaa helposti pystytettävältä, suojaavalta ja jopa tuulta sietävältä. Kun siihen tekee liepeet, hyttyssuojauksen ja (kaksiosaisen) pitkähkön etulipan tai mahdollisuuden sen kiinnittämiseen, uskaltaisin ottaa sen tunturikoivuiseen maastoonkin.
Kehotan jatkamaan tuotekehittelyä. On syntynyt jotain uutta!
-
- Viestit: 3105
- Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58
Mukavaa kun joku jaksaa viritellä. Monta hyvännäköistä asiaa.
Rakentavaa kommenttia:
-Kannattaisiko kaari olla mieluummin hieman enemmän etukumarassa sadetta ajatellen? Madaltaa takaosaa hieman.
-Miksi kaari ei ole laitettu kulkemaan tilavassa kaaritunnelissa?
-Telttanarun kiristyssolmu tehdään näin: Nyöriin umpisolmu 1, puolen vaaksan väli, umpisolmu 2, vapaa pää kiertää kiilan ja palaa kulkemaan umpisolmun 1 lävitse ja umpisolmun 2 lävitse. Kiristetään kahdella kädellä.
Rakentavaa kommenttia:
-Kannattaisiko kaari olla mieluummin hieman enemmän etukumarassa sadetta ajatellen? Madaltaa takaosaa hieman.
-Miksi kaari ei ole laitettu kulkemaan tilavassa kaaritunnelissa?
-Telttanarun kiristyssolmu tehdään näin: Nyöriin umpisolmu 1, puolen vaaksan väli, umpisolmu 2, vapaa pää kiertää kiilan ja palaa kulkemaan umpisolmun 1 lävitse ja umpisolmun 2 lävitse. Kiristetään kahdella kädellä.
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: 10 Helmi 2008 19:38
-
- Viestit: 3105
- Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58
Yksinkertaisuus kunniaan. Kotituotannossa, erityisesti hatusta vedetyssä, on vaikea pitää asiat yksinkertaisina. Ajatus laukkaa ja tuottaa uusia muotoja ja rakenteita, joita sitten käsi toteuttaa. On olemassa riski, että yksi tuhannesta ajatuksesta on täysin uusi ja murskaavan toimiva.Metsän Omena kirjoitti:...
-Kannattaisiko kaari olla mieluummin hieman enemmän etukumarassa sadetta ajatellen? Madaltaa takaosaa hieman.
-Miksi kaari ei ole laitettu kulkemaan tilavassa kaaritunnelissa?...
Sorvin ääressä vietetty aika ei koskaan mene hukkaan. Kaiken on joku joskus kehittänyt.
Tähän voisi myös mielestäni perehtyä. Pistemäistä kuormaa tulisi vältellä: rasitus pitäisi jakaa laajalle alueelle.Metsän Omena kirjoitti:Toki ja tilavuus säilyy/lisääntyy, mutta kaaren avulla saa tasaisen vedon koko kankaaseen, kun harukset kytkee siihen.
Kankaan muodolle ja mittatarkkuudelle tuleekin sitten lisävaatimus, että kaari jakaa oikeasti kuormaa.
-
- Viestit: 3105
- Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58
Kummankin suoran eteenpäin menevän narun tilalle myös kahden kiilan avulla, mutta neljä pistettä kaarella. Tällöin kummankin kiilan paikkaa voi vielä säätää tietyllä viivalla avotulillakin. Niin, kyllä se kaarikin taipuu myös vedon suunnassa, jolloin kankaan reunan muodon tulisi noudatella sitä, ehkä siksi kuminauhat kaarta pitämässä. Tuollaiset detaljikuvan kuminauhat eivät ole kovin pitkäikäisiä.karskinen kirjoitti: Kankaan muodolle ja mittatarkkuudelle tuleekin sitten lisävaatimus, että kaari jakaa oikeasti kuormaa.
Kangas on muodoltaan puoliympyrä, jonka säde on 148cm, eli kolmen metrin pätkä sitä perinteistä laavukangasta riittää. Suoralle sivulle on ommeltu 18kpl 10cm kuminauhalenkkejä, joiden varassa kaari on. Maakiiloille on 8kpl samasta kuminauhasta lenkkejä. Kaaren päissä on 10cm pätkät vesijohtoputkesta tukevoittamassa systeemiä.eräukko kirjoitti:Ompas se hieno. Kerrotko mitat? Siis minkälaiseksi kangas tulee leikata, että se taipuu tuohon muotoon?
-B
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
Huh, johan tätä lukiessa itekin innostuin vähän luonnostelemaan. Katotaan kun ajatus jalostuu että mitä tästä tulee.
Kauppojen laavut ja louteet kaipaa aina jotain, mitä ajattelin nyt tähän väkästää. Innolla boueme odottelen, kerro miten tekeminen onnistu, jälki ainakin näyttää ensiluokkaselta, oliko helppoa? Ja mitä kokemuksia kenttäkokeista tuli?
Kunhan saan huomenissa kuvan tästä suunnitelmasta eetteriin, niin selitän mitä oon suunnitellut..
Kauppojen laavut ja louteet kaipaa aina jotain, mitä ajattelin nyt tähän väkästää. Innolla boueme odottelen, kerro miten tekeminen onnistu, jälki ainakin näyttää ensiluokkaselta, oliko helppoa? Ja mitä kokemuksia kenttäkokeista tuli?
Kunhan saan huomenissa kuvan tästä suunnitelmasta eetteriin, niin selitän mitä oon suunnitellut..
Tekeminen oli helppoa. Suunnittelin laavun siltä pohjalta, että osaisin sen myös valmistaa.
1. Leikataan kankaasta puoliympyrä, jonka halkaisija on sama kuin käytettävän telttakaaren pituus.
2. Taitetaan reunat puoli senttiä ja ommellaan.
3. Toistetaan kohta 2.
4. Ommellaan suoralle sivulle kuminauhalenkkejä 18 kpl.
5. Ommellaan kaarevalle osalle kuminauhalenkkejä 8 kpl.
6. Ommellaan suoralle sivulle kuminauhalenkkien päälle reppunauhaa vahvikkeeksi ja koristeeksi.
7. Ommellaan karevalle osalle kuminauhalenkkien päälle kaarevaa nauhaa vahvikkeeksi ja koristeeksi. Kaarevaa nauhaa saa alan liikkeistä ja sitä on helpompi ommella kaarevasti kuin suoraa nauhaa.
8. Keksitään patentti, miten saadaan telttakaaren pää tukevasti asennettua. (Voin tarvittaessa lähettää kuvan omasta patentistani.)
9. Ommellaan reppunauhasta säätömekanismi, jolla säädetään laavun leveys. solkikin asennetaan siihen.
10. Ihaillaan työn tulosta.
11. Koenukutaan tekeleessä.
-Boueme
1. Leikataan kankaasta puoliympyrä, jonka halkaisija on sama kuin käytettävän telttakaaren pituus.
2. Taitetaan reunat puoli senttiä ja ommellaan.
3. Toistetaan kohta 2.
4. Ommellaan suoralle sivulle kuminauhalenkkejä 18 kpl.
5. Ommellaan kaarevalle osalle kuminauhalenkkejä 8 kpl.
6. Ommellaan suoralle sivulle kuminauhalenkkien päälle reppunauhaa vahvikkeeksi ja koristeeksi.
7. Ommellaan karevalle osalle kuminauhalenkkien päälle kaarevaa nauhaa vahvikkeeksi ja koristeeksi. Kaarevaa nauhaa saa alan liikkeistä ja sitä on helpompi ommella kaarevasti kuin suoraa nauhaa.
8. Keksitään patentti, miten saadaan telttakaaren pää tukevasti asennettua. (Voin tarvittaessa lähettää kuvan omasta patentistani.)
9. Ommellaan reppunauhasta säätömekanismi, jolla säädetään laavun leveys. solkikin asennetaan siihen.
10. Ihaillaan työn tulosta.
11. Koenukutaan tekeleessä.
-Boueme
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
Jos ymmärsin oikein, bouemen malli on seuraava:eräukko kirjoitti:Mietin tätä boumen rakennelmaa. Laittaisin samanlaisen kankaan toiselle puolelle kaartaa, siis peilikuvan vasten. Tällöin rakennelmasta tulisi yhden kaaren teltta/tarp. Vetoketju toisen sivun poikki.
Tästä ei taida saada kahdesta osasta telttaa, sillä kaari on aina vinossa, laavu kylläkin.
Teltta voisi syntyä kahdesta 1/4 ympyrän sektorista:
Musta viiva on vetoketju. Vetoketjullisen päädyn maakiinnitys vaatisi hieman pohdintaa, muu näyttäisi olevan selvää.