Laavu

eräukko
Viestit: 1696
Liittynyt: 02 Elo 2006 11:28

Viesti Kirjoittaja eräukko »

Muuten varmaan pääsisi, mutta kevyet kankaat ovat vaikeasti saatavissa. Jos saisi jotain 40-50 g/m2 vedenpitävää telttakangasta, niin johan olisi juhlat. Shelbylläkin näytti olevan samaa tavaraa kuin Eurokankaalla, 70 g/m2.


Mustavilja
Viestit: 360
Liittynyt: 10 Helmi 2008 19:38

Viesti Kirjoittaja Mustavilja »

eräukko kirjoitti:Muuten varmaan pääsisi, mutta kevyet kankaat ovat vaikeasti saatavissa.
Mitenkään itse tekemisen iloa tai hyötyä väheksymättä olen joka tapauksessa sitä mieltä, että kaupan on jo lähes jokaiselle jotakin. Jos nämä tuotteet ovat olleet markkinoilla pidempään ja niistä on tehty useita versioita, niin on oletettavaa, että myös toimivuus on kehittynyt. Itse tekemällä päässee samaan, mutta ei se välttämättä halvaksi tule. Tekemisen ilo on sitten asia erikseen.

Bouemen laavumalli on kuitenkin sellainen, etten ole vastaavaan ennen törmännyt. Se vaikuttaa helposti pystytettävältä, suojaavalta ja jopa tuulta sietävältä. Kun siihen tekee liepeet, hyttyssuojauksen ja (kaksiosaisen) pitkähkön etulipan tai mahdollisuuden sen kiinnittämiseen, uskaltaisin ottaa sen tunturikoivuiseen maastoonkin.

Kehotan jatkamaan tuotekehittelyä. On syntynyt jotain uutta!
Metsän Omena
Viestit: 3105
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

Mukavaa kun joku jaksaa viritellä. Monta hyvännäköistä asiaa.
Rakentavaa kommenttia:
-Kannattaisiko kaari olla mieluummin hieman enemmän etukumarassa sadetta ajatellen? Madaltaa takaosaa hieman.
-Miksi kaari ei ole laitettu kulkemaan tilavassa kaaritunnelissa?
-Telttanarun kiristyssolmu tehdään näin: Nyöriin umpisolmu 1, puolen vaaksan väli, umpisolmu 2, vapaa pää kiertää kiilan ja palaa kulkemaan umpisolmun 1 lävitse ja umpisolmun 2 lävitse. Kiristetään kahdella kädellä.
Mustavilja
Viestit: 360
Liittynyt: 10 Helmi 2008 19:38

Viesti Kirjoittaja Mustavilja »

Metsän Omena kirjoitti:-Kannattaisiko kaari olla mieluummin hieman enemmän etukumarassa sadetta ajatellen?
Eikö kaaritunneli kannattaisi viedä laavun "sisään" ja jatkaa etureunaa sen verran, että sen saisi käännettyä lipaksi?
Metsän Omena
Viestit: 3105
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

Toki ja tilavuus säilyy/lisääntyy, mutta kaaren avulla saa tasaisen vedon koko kankaaseen, kun harukset kytkee siihen.
karskinen

Viesti Kirjoittaja karskinen »

Metsän Omena kirjoitti:...
-Kannattaisiko kaari olla mieluummin hieman enemmän etukumarassa sadetta ajatellen? Madaltaa takaosaa hieman.
-Miksi kaari ei ole laitettu kulkemaan tilavassa kaaritunnelissa?...
Yksinkertaisuus kunniaan. Kotituotannossa, erityisesti hatusta vedetyssä, on vaikea pitää asiat yksinkertaisina. Ajatus laukkaa ja tuottaa uusia muotoja ja rakenteita, joita sitten käsi toteuttaa. On olemassa riski, että yksi tuhannesta ajatuksesta on täysin uusi ja murskaavan toimiva.

Sorvin ääressä vietetty aika ei koskaan mene hukkaan. Kaiken on joku joskus kehittänyt.
karskinen

Viesti Kirjoittaja karskinen »

Metsän Omena kirjoitti:Toki ja tilavuus säilyy/lisääntyy, mutta kaaren avulla saa tasaisen vedon koko kankaaseen, kun harukset kytkee siihen.
Tähän voisi myös mielestäni perehtyä. Pistemäistä kuormaa tulisi vältellä: rasitus pitäisi jakaa laajalle alueelle.

Kankaan muodolle ja mittatarkkuudelle tuleekin sitten lisävaatimus, että kaari jakaa oikeasti kuormaa.
Metsän Omena
Viestit: 3105
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

karskinen kirjoitti: Kankaan muodolle ja mittatarkkuudelle tuleekin sitten lisävaatimus, että kaari jakaa oikeasti kuormaa.
Kummankin suoran eteenpäin menevän narun tilalle myös kahden kiilan avulla, mutta neljä pistettä kaarella. Tällöin kummankin kiilan paikkaa voi vielä säätää tietyllä viivalla avotulillakin. Niin, kyllä se kaarikin taipuu myös vedon suunnassa, jolloin kankaan reunan muodon tulisi noudatella sitä, ehkä siksi kuminauhat kaarta pitämässä. Tuollaiset detaljikuvan kuminauhat eivät ole kovin pitkäikäisiä.
eräukko
Viestit: 1696
Liittynyt: 02 Elo 2006 11:28

Viesti Kirjoittaja eräukko »

Mietin tätä boumen rakennelmaa. Laittaisin samanlaisen kankaan toiselle puolelle kaartaa, siis peilikuvan vasten. Tällöin rakennelmasta tulisi yhden kaaren teltta/tarp. Vetoketju toisen sivun poikki.
Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja boueme »

eräukko kirjoitti:Ompas se hieno. Kerrotko mitat? Siis minkälaiseksi kangas tulee leikata, että se taipuu tuohon muotoon?
Kangas on muodoltaan puoliympyrä, jonka säde on 148cm, eli kolmen metrin pätkä sitä perinteistä laavukangasta riittää. Suoralle sivulle on ommeltu 18kpl 10cm kuminauhalenkkejä, joiden varassa kaari on. Maakiiloille on 8kpl samasta kuminauhasta lenkkejä. Kaaren päissä on 10cm pätkät vesijohtoputkesta tukevoittamassa systeemiä.

-B
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja boueme »

Vielä: Ympyrän sade on siis puolet käytettävän telttakaaren pituudesta, joka minun tapauksessani oli 293 cm. Ei ihan tarkkaan puolet, mutta sinne päin. Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä...

-B
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
Avatar
KUA
Viestit: 38
Liittynyt: 22 Maalis 2008 23:12
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KUA »

Huh, johan tätä lukiessa itekin innostuin vähän luonnostelemaan. Katotaan kun ajatus jalostuu että mitä tästä tulee.
Kauppojen laavut ja louteet kaipaa aina jotain, mitä ajattelin nyt tähän väkästää. Innolla boueme odottelen, kerro miten tekeminen onnistu, jälki ainakin näyttää ensiluokkaselta, oliko helppoa? Ja mitä kokemuksia kenttäkokeista tuli?
Kunhan saan huomenissa kuvan tästä suunnitelmasta eetteriin, niin selitän mitä oon suunnitellut..
Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja boueme »

Tekeminen oli helppoa. Suunnittelin laavun siltä pohjalta, että osaisin sen myös valmistaa.

1. Leikataan kankaasta puoliympyrä, jonka halkaisija on sama kuin käytettävän telttakaaren pituus.

2. Taitetaan reunat puoli senttiä ja ommellaan.

3. Toistetaan kohta 2.

4. Ommellaan suoralle sivulle kuminauhalenkkejä 18 kpl.

5. Ommellaan kaarevalle osalle kuminauhalenkkejä 8 kpl.

6. Ommellaan suoralle sivulle kuminauhalenkkien päälle reppunauhaa vahvikkeeksi ja koristeeksi.

7. Ommellaan karevalle osalle kuminauhalenkkien päälle kaarevaa nauhaa vahvikkeeksi ja koristeeksi. Kaarevaa nauhaa saa alan liikkeistä ja sitä on helpompi ommella kaarevasti kuin suoraa nauhaa.

8. Keksitään patentti, miten saadaan telttakaaren pää tukevasti asennettua. (Voin tarvittaessa lähettää kuvan omasta patentistani.)

9. Ommellaan reppunauhasta säätömekanismi, jolla säädetään laavun leveys. solkikin asennetaan siihen.

10. Ihaillaan työn tulosta.

11. Koenukutaan tekeleessä.

-Boueme
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja boueme »

Kunhan saan huomenissa kuvan tästä suunnitelmasta eetteriin, niin selitän mitä oon suunnitellut..
Innolla odotamme! :D

-Boueme
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
karskinen

Viesti Kirjoittaja karskinen »

eräukko kirjoitti:Mietin tätä boumen rakennelmaa. Laittaisin samanlaisen kankaan toiselle puolelle kaartaa, siis peilikuvan vasten. Tällöin rakennelmasta tulisi yhden kaaren teltta/tarp. Vetoketju toisen sivun poikki.
Jos ymmärsin oikein, bouemen malli on seuraava:
Kuva
Tästä ei taida saada kahdesta osasta telttaa, sillä kaari on aina vinossa, laavu kylläkin.

Teltta voisi syntyä kahdesta 1/4 ympyrän sektorista:
Kuva

Musta viiva on vetoketju. Vetoketjullisen päädyn maakiinnitys vaatisi hieman pohdintaa, muu näyttäisi olevan selvää.
Vastaa Viestiin