Eräsiteet meltorautaa?

IlkkaH
Viestit: 11
Liittynyt: 20 Syys 2007 15:08

Viesti Kirjoittaja IlkkaH »

Juuri nuo Epok siteet ollut käytössä tämän talven.
Madshusin Pellestovissa onkin sitten Rottafellan vaijerisiteet ja niillä hiihtelen sisäkengällisillä nahkamonoilla. Asensin ensiasennuksen yhteydessä laukaisumekanismin siteen alle, jolloin kun side vääntyy tarpeeksi suurella voimalla sivulle päin, niin koko side irtoaa suksesta. Mukavampi että side laukeaa suksessa kuin polvessa, varsinkin jos on yksin tunturissa hiihtelemässä :D


luonnossa kävijä.
Viestit: 188
Liittynyt: 12 Touko 2007 20:42

Viesti Kirjoittaja luonnossa kävijä. »

IlkkaH:Asensin ensiasennuksen yhteydessä laukaisumekanismin siteen alle, jolloin kun side vääntyy tarpeeksi suurella voimalla sivulle päin, niin koko side irtoaa suksesta

Ilkka, kertoisitko enemmän tuosta, millainen ratkaisusi on?
Mulla nimittäin samanlainen varustepaketti ja alkoi kiinnostamaan.
Isovarvas
Viestit: 264
Liittynyt: 13 Heinä 2007 09:16
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Isovarvas »

Nyt kun tarkemmin mietin, niin minullahan on ullakolla jouten yhdet Riva 3:t kiinni mäkisuksissa, joilla en ole laskenut vuosiin. Muutama vuosi takaperin olin kovasti Pellestovan tyyppisiä suksia hakemassa noihin siteisiin, mutta innostus laantui opikelijakukkaron rajallisuuden tullessa vastaan. Aika vähän tulee yliperällä liikuttua, samapa olisi laittaa nuo kiinni Järvisiin ja hankkia sisäkengälliset nahkamonot. Muovimonoilla ei hiihdä susikaan.

Ilmeisesti laukaisumekanismissa on kyse jonkilaisesta korotuspalan näköisestä sivusuuntaan laukeavasta systeemistä? Sellaisesta olen joskus nähnyt kuvan, mutta elävässä elämässä ei ole tullut vastaan. Onko miten toimiva, vaatiiko karkuremmiä vai onko siinä joku jarruvipu?
luonnossa kävijä.
Viestit: 188
Liittynyt: 12 Touko 2007 20:42

Viesti Kirjoittaja luonnossa kävijä. »

Ilkkah...huhuu...?
IlkkaH
Viestit: 11
Liittynyt: 20 Syys 2007 15:08

Viesti Kirjoittaja IlkkaH »

Se on muistaakseni itseasiassa Rottafellan oma laukaisumekanismi. Vastaa noin 1 cm korotuspalaa ja siinä on säädettävä vastus laukaisuherkkyyttä varten. Kun side irtoaa monon mukana suksesta, niin siitä sukseen jäävästä alaosasta laukeaa alaspäin samanlaiset jarrupiikit kuin laskettelusiteissä on. Ei siis tarvitse erillisiä karkuremmejä. Kun siteen ja monon vääntää takaisin siteeseen, nousee piikit takaisin laukaisupalan viereen.
On toiminut mielestäni erittäin hyvin, eikä ole liikoja jarrutellut ladullakaan hiihdettäessä. Kantapään alle tulevassa kantapalassa on vähän niinkuin kumihihnarulla sivusuuntaan, mikä helpottaa mononkannan liikkumista sivusuunassa( ja siis myös siteen laukeamista)
Alkuun olin säätänyt siteen liian herkälle ja mäkeä ristikäynnillä noustessa siteellä oli taipumus irrota :D , mutta säätökysymys tämäkin vain oli ja pienellä laukaisuvoiman kiristyksellä ongelma poistui.
Vähän vaikea selittää, ehkä pitäisi ottaa kuva siteestä...
Vastaa Viestiin