Seuraava reissu
Re: Seuraava reissu
Rautuojan tupa on ollut hankalasti löydettävien paikkojen maineessa, se ei tahdo näkyä kovinkaan kauas. Mutta selvä merkki on Outtakan pohjoispuolella kulkeva puro eli Rautuoja, jos sen löytää, loppumatka on suhteellisen helppoa.
Re: Seuraava reissu
^OK, hyvä tietää. Tämä tupa tuli omaan suunnitelmaan täältä jonkun mainitsemana Hetta-Pallas ketjussa. Jollei kartalla/kompassilla löydy, niin on vielä sähköiset apuvälineet mukana. Jos vaan kartalla on oikeassa paikassa.
-
- Viestit: 873
- Liittynyt: 02 Helmi 2009 20:57
- Paikkakunta: Tampere
Re: Seuraava reissu
Syyskuuhun on vielä aikaa, mutta vääjäämättä se sieltä vastaan tulee, uskoisin. Nuoremman polven kanssa meillä on varattuna autolle junapaikka Kolariin syyskuun alussa. Siitä luultavasti jatkamme autolla Kilpisjärven suuntaan, taas kerran. Toinen kiinnostava vaihtoehto olisi Lemmenjoki, jossa emme vielä ole käyneet. Kolarista Njurkulahteen olisi kohtuullinen vähän reilun 3 tunnin ajomatka. arveluttaa vain tien kunto. Jostain muistan lukeneeni, että se Pokan kautta menevä tie Inariin saattaa olla hankala ajettava, jossa auto joutuu koville, renkaat ainakin. Täältä en pikaisella hakemisella löytänyt kenenkään kokemuksia kyseisestä tiestä. Siispä kysäisen: onko tietoa?
Re: Seuraava reissu
Paljon muutenkin sorateitä ajavana ko. tie on ollut ihan ok. Könkäältä Pokkaan on soraa ja öljysoraa loput. Tosin ajellut viimeksi v.2020 kesäkuussa ja silloinkin Levin pään sijasta ajettiin Kiistalan kautta. Mielestäni ihan kiva tie ja Pokan pohjois puolella maisematkin kivoja. Jos aikaa on, niin Taatsin seitaa voi poiketa palvomaan.
Re: Seuraava reissu
Soratieksi sekin osuus on ns. normaali - itse joudun kotikonnuilla paljon soratietä ajamaan eikä se yleistä tasoa huonompi ole ollut.
Poroja kannattaa varoa, kerran yksi hipaisi keulaa kun juoksi eteen päätäpahkaa. tokka oli siinä lähellä.
80 km rajoitus kannattaa huomioida , jos sellainen vielä on ja oikein muistan - saattoi jossain 60km: kin olla.
Muutama vuosi jo vierähtänyt sillä tiellä ajosta - toisaalta monta kertaa olen sitä kautta mennyt, suuntana yleensä Hamastunturin erämaa.
Lemmenejoelle muutaman kerran toki myös.
Poroja kannattaa varoa, kerran yksi hipaisi keulaa kun juoksi eteen päätäpahkaa. tokka oli siinä lähellä.
80 km rajoitus kannattaa huomioida , jos sellainen vielä on ja oikein muistan - saattoi jossain 60km: kin olla.
Muutama vuosi jo vierähtänyt sillä tiellä ajosta - toisaalta monta kertaa olen sitä kautta mennyt, suuntana yleensä Hamastunturin erämaa.
Lemmenejoelle muutaman kerran toki myös.
Re: Seuraava reissu
Toissa kesänä käytiin Pokassa mutka Levin pysähdyksen aikana etelään valuttaessa. Tietöitä oli tuolla välillä ja mursketta. Pokassa ilmeisesti baarin pitäjän mies teki rengastöitä turisteille baarin päädyllä.
Mutta ei tämä teksti ole tarkoitettu pelotteeksi,rengas voi mennä missä vaan ja onhan tuo mukavaa vaihtelua ajella hiljaisempaa väylää ja uusia maisemia,saa noita valtateitä ajella piisalle asti.Pari kertaa ajanut Leviltä Inariin ja muutaman kerran kierrellyt muualla tien varrella. Jos olisi suunnitelmissa vastaava ajatus mattipapalla niin ajelisin tuota kautta,ehtii katselemaan maisemiakin jos ei ole kovin kiire.
Kai vielä löytyy jostain kartta missä on Suomen tietyöt vaikka ne vähissä onkin.Voisi varmistaa ettei mitään isompaa ole tuolla pätkällä tekeillä.Soratie ei sinänsä ole mikään huono mutta ikävää jos on juuri ajettu jotain kirveenteriä kantavaksi tienpohjaksi.
Mutta ei tämä teksti ole tarkoitettu pelotteeksi,rengas voi mennä missä vaan ja onhan tuo mukavaa vaihtelua ajella hiljaisempaa väylää ja uusia maisemia,saa noita valtateitä ajella piisalle asti.Pari kertaa ajanut Leviltä Inariin ja muutaman kerran kierrellyt muualla tien varrella. Jos olisi suunnitelmissa vastaava ajatus mattipapalla niin ajelisin tuota kautta,ehtii katselemaan maisemiakin jos ei ole kovin kiire.
Kai vielä löytyy jostain kartta missä on Suomen tietyöt vaikka ne vähissä onkin.Voisi varmistaa ettei mitään isompaa ole tuolla pätkällä tekeillä.Soratie ei sinänsä ole mikään huono mutta ikävää jos on juuri ajettu jotain kirveenteriä kantavaksi tienpohjaksi.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
Re: Seuraava reissu
Pari viikkoa sitten ajoin tuon reitin, Kiistalan kautta siis. Oikein hyvässä kunnossa oli. Viime vuonna samaan aikaan Sirkan kautta ja silloin oli tietyötä ja muuten vain pitkästi kurjakuntoista.
-
- Viestit: 873
- Liittynyt: 02 Helmi 2009 20:57
- Paikkakunta: Tampere
Re: Seuraava reissu
___________________________________________________________________________________________________________
Viimeksi muokannut mattipappa, 19 Kesä 2023 11:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viestit: 873
- Liittynyt: 02 Helmi 2009 20:57
- Paikkakunta: Tampere
Re: Seuraava reissu
Paljon kiitoksia teille kaverit, vastauksenne auttoivat paljon, luultavasti ihan ratkaisevasti! Eiköhän me uskalleta sitten sitä tietä ajella, rauhassa ja maisemia katsellen. Onhan aina kiinnostavaa kulkea ennen näkemätöntä reittiä. Mutta täytyypä tosiaan varmistaa etukäteen, ettei siellä ole niihin aikoihin mitään isoa tietyötä meneillään. Jotkut autoilijat tosiaan ovat kertoneet renkaitaan rikkoneensa kyseisellä tiellä, mutta voisikohan osasyynä olla nykyrenkaiden heikko sopivuus sorateille? Ihan hiljakkoin televisiossa joku rengasasiantuntija väitti, että renkaat nykyään suunnitellaan sileälle asvaltille, ja ne eivät välttämättä kestä kunnolla ajoa sorateillä.
Re: Seuraava reissu
Ainakin kannattaa varoa renkaita, joissa lukee blue. v.2017 oli ensiasennuksena Volkkarissa tuollaiset ja 3/4 hajosi ennen pinnan loppua.
Re: Seuraava reissu
Ensiasennusrenkaina on usein nuo ecot matalampien päästöjen ja alhaisemman vierintävastuksen eli tässä tapauksessa kulutuksen takia. Toimii kyllä asfaltilla mutta puhkeaa helpommin varsinkin terävämmällä murskepinnalla. Itellä on aina vararengas autossa sillä voi se rengas haljeta myös kyljestä jolloin kamelinpaska paikkauskaan ei auta, sitäkin on mukana. https://yle.fi/a/74-20036543
-
- Viestit: 6124
- Liittynyt: 12 Touko 2012 19:30
Re: Seuraava reissu
Meikä "metsäläinen" on ajanut eriasteisia sorateitä, sanoisinko satojatuhansia kilometrejä, tai ainakin melkein. Vararengas on vakiovaruste, vaikka vähän kapeampikin ja tietysti varusteet sen vaihtamiseen. Näissä vähän korotetuissa nelivedoissa on vakiona kyljistäänkin tukevammat renkaat. Nykyisen kokoluokka ei ole niitä edukkaimpia "tossuja", mutta käytössä onneksi kestävämpiä.
Muuallakin kuin Lapissa, saattaa olla avun saanti kentän puuttuessa, hiukan hakusessa.
Muuallakin kuin Lapissa, saattaa olla avun saanti kentän puuttuessa, hiukan hakusessa.
-
- Viestit: 873
- Liittynyt: 02 Helmi 2009 20:57
- Paikkakunta: Tampere
Re: Seuraava reissu
Pahoin pelkään, että vävypojan liisingautossa, jolla aiomme matkaan lähteä, on juuri tuollaiset heikot ensiasennusrenkaat. Pitää asia varmistaa ennen reissuun lähtöä.
Re: Seuraava reissu
Ei se mahdottoman iso lenkki ole Inarin kautta Hammastunturiin pääsemiseksi kiertäminenkään, varsinkaan jos menomatkalla yöpyy jossain.
Mutta kun te menette autojunalla Kolariin niin se rajoittaa reittivalintaa. Sodankylän kautta tulisi 100 km lisää Inariin.
Mutta kun te menette autojunalla Kolariin niin se rajoittaa reittivalintaa. Sodankylän kautta tulisi 100 km lisää Inariin.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Re: Seuraava reissu
Mutkainen Köngäs - Hanhimaa-osuus on ollut työn alla ja nyt tuolla pitäisi olla varsin selkeää tietä ajettavaksi. Väyläviraston tiedotteen mukaan työt ovat päättyneet syksyllä 2022.
https://vayla.fi/mt-955-kongas-hanhimaa-parantaminen
https://vayla.fi/mt-955-kongas-hanhimaa-parantaminen