Oletko tarkistanut Minkarta kartan ja ilmakuvat ?amatööri kirjoitti: ↑18 Elo 2025 07:01 Joku viikko sitten olin eräällä järvellä Ruotsin puolella parilla saarella joita ei löydy mistään kartoista.Isoja mäntyjä kasvoi ja muutama pääskynen oli löytänyt keloista pesäkolon.Vanha nuotiokehä paljasti jonkun muunkn siinä joskus käyneen.
Jonkinlainen karttavirhe tuokin.
Seuraava reissu
Re: Seuraava reissu
GPS vaeltaja
^Avasin linkin kartan ja ensin ajattelin, että kepsilla käynyt just samassa paikassa minne itsekin menossa ihan kohta mutta lienee tuovan linkki tuon oman katselukohdan, tosin ihmetyttää kun se ei ole ihan vimonen paikka mitä zoomasin. 
Korjattu:
Minulla näytttää näkymän, jonka olin viimeksi palvelusta ladannut. Eli linkki ei sisällä paikkatietoa.
Viimeksi muokannut kepsilla, 18 Elo 2025 15:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
GPS vaeltaja
Itellä näytti ilmakuvan S. alkuisesta kalapaikasta, tuskinpa sama.
^Ok, ite pöljähkö näissä digeissä. Eniro.se näyttää myös selkeän ilmakuvan.
Laatuerolla en tarkoittanut suomerkintöjä. Olen samaa mieltä, että tuo suomerkintöjen erottelu on erinomainen asia. Kun tykkään kulkea soilla, niin pystyy suunnittelemaan kulkukelpoisia reittejä ilman paikalla käyntiä. Myös koskimerkintöjä olen hyödyntänyt ylityspaikkoja ennakoidessa. Polkujen ja isojen kivien osalta harmittaa niiden puuttumiset kartoilta. Johtunee siitä, että maastotöitä ei taideta juuri tehdä kartoituksessa nykyään. Jos ei näy ilmakuvalla, ei näy kartallakaan. Toisaalta, jos näkyy ilmakuvalla, näkyy myös kartalla, vaikkei olisi syytäkään.Jouni kirjoitti: ↑17 Elo 2025 21:42 Minulla ei ole pahaa sanottavaa karttojen suotiedoista mistään päin Suomea. Minusta kulkukelpoisen ja ylipääsemättömän merkinnät pitävät ihmeenkin hyvin paikkansa. Hyvin on tehty työ ja mahtavaa, että Suomessa soiden merkinnöissä on tämä erottelu.
Sitä kummastelen, että Muotkalla monesta joesta puuttuu kosken merkit. Mutta näkeepä ne ilmakuvista ja voi vaikka merkata paperikarttaansa.
Viivotetut kohdat kartalla suolla aina arveluttaa ja jos karttaan lisätään sinistä väriä vielä, niin voi olettaa että märkääkin on.
Kerran olin jonkun kosteikon laidalla ja oikein tiennyt mistä mennä. Mutta sitten havaitsin porojen jäljet ja siinä vain nilkkaan asti vettä. Viisaita elukoita ainakin tällä kertaa
Kerran olin jonkun kosteikon laidalla ja oikein tiennyt mistä mennä. Mutta sitten havaitsin porojen jäljet ja siinä vain nilkkaan asti vettä. Viisaita elukoita ainakin tällä kertaa
- Eräkulkuri
Hei!
Saattaa tuntua hassulta, mutta nyt kun olotila on se mikä on, niin olen vaeltanut virtuaalisesti. Kartan ja omien muistikuvien perusteella pystyy kyllä eläytymään aika hyvin todellisiin olosuhteisiin ja siksi olen vielä täällä mukana.
TERAPIAAKO?
Saattaa tuntua hassulta, mutta nyt kun olotila on se mikä on, niin olen vaeltanut virtuaalisesti. Kartan ja omien muistikuvien perusteella pystyy kyllä eläytymään aika hyvin todellisiin olosuhteisiin ja siksi olen vielä täällä mukana.
TERAPIAAKO?
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
-
honkamukka
Ja miksi et olisi. Jaat vähemmän kulkeneille kantapään kautta opittua. Lisäksi elämyksiä niille, jotka eivä myöskään, syystä toisesta, pääse tunturiin, tai alemmillekkaan maille.
^^ Iloitsen jokaisesta viestyistäsi, joka kertoo että olet vielä keskuudessamme.
Olisiko niin, että kun voit ja saat tehdä sitä, mitä rakastat tai olet reakastanut, niin saat elämääsi tarkoitusta ja voimaa.
Kuinkahan moni palaa menneisiin reissuihinsa videoiden tai kuvien avulla! Itsellä on vaihtuvana taustakuvana tietsikassa myös kuvia vaelluksiltani.
Olisiko niin, että kun voit ja saat tehdä sitä, mitä rakastat tai olet reakastanut, niin saat elämääsi tarkoitusta ja voimaa.
Kuinkahan moni palaa menneisiin reissuihinsa videoiden tai kuvien avulla! Itsellä on vaihtuvana taustakuvana tietsikassa myös kuvia vaelluksiltani.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
-
Metsän Omena
Lopulta jää vaelluksilla vietetystä ajasta jäljelle muistot. Omassa ja muiden mielissä. Riittää kun sulkee silmät, ulkopuolinen maailma katoaa ja eletyt päivät tulvahtavat eteen kirkkaina. - Muut huomaavat torkkujan ja kuiskuttelevat: "Hän on siellä taas... Lapissa."
- Eräkulkuri
Toivoisin, kun se lopullinen hetki koittaa, että ennen viimeistä henkäisyä jäisi mieleen tämä kuva.
Kun useasti silloin ennen katselin Vongoivan räystäältä Itäkairan aaltoilevaa metsämerta, joka sinisen eri sävyisinä maininkeina ulottui kauas horisontiin asti. Kunnes sitten lähdin sinne, missä Itäkaira otti omakseen ja reissuni suuntautuivat naavaisten ikikuusien lapinkorpeen, jossa suoperäiset latvapurot johtavat monilukuisina haaroina Kemijokeen.
Näin Itäkairasta tuli minulle toinen "koti".
Kun useasti silloin ennen katselin Vongoivan räystäältä Itäkairan aaltoilevaa metsämerta, joka sinisen eri sävyisinä maininkeina ulottui kauas horisontiin asti. Kunnes sitten lähdin sinne, missä Itäkaira otti omakseen ja reissuni suuntautuivat naavaisten ikikuusien lapinkorpeen, jossa suoperäiset latvapurot johtavat monilukuisina haaroina Kemijokeen.
Näin Itäkairasta tuli minulle toinen "koti".
Viimeksi muokannut Eräkulkuri, 19 Elo 2025 13:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
Eräkulkurin teksti on kaunista kuvausta pohjoisesta.
Vetää vertoja parhaille alan kirjailijoille.
Vetää vertoja parhaille alan kirjailijoille.
Sama ajatus tuli mieleeni, kuinka kaunista luonnonkuvausta.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...