Seuraava reissu

hannes
Viestit: 10796
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Tulimme 90-luvulla Kuornaljohkalta Salmikurulle , koko reissu oli sateinen. Muistiin jäi Salmikuru liukkaana ja vaarallisena. Hyvin varovasti piti mennä ettei tippunut pohjalle.
Se oli silloin tosi liukas, eli sade kannatta huomioida!


Micke
Viestit: 2330
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Huomenna alkaisi seuraava vaellusreissu, Kilpisjärveltä kohti Tuntsaa. Tuskin pääsen perille, mutta jos tässä olisikin pääasiana matka, ei perille pääsy. Aikaa ei ole kuin 34 päivää, joten eipä tuo väli rajaa seuraten taida onnistua, mutta jos edes Nellimiin saakka ehtisi.

Tarkoitus olisi kulkea reittiä Kilpisjärvi, Inari, Karigasniemi, Utsjoki, Näätämö, Nellim, Tuntsa. Mahdollisesti teen oikaisun Karigasniemeltä Kevonreitin kautta Näätämöön tai Sevettiin, jos näyttää siltä, että olen olettamaani hitaampi (tähän lienee noin 99% mahdollisuus).

Rinkan lähtöpaino ilman vesiä näyttäisi olevan 12,5 kiloa, ruokaa on mukana noin 7-8 vrk tarpeiksi alussa, 8 päivän täydennyspaketti odottelee jo Näkkälässä. Inarista täydennän marketista, jotta saa täsmättyä ruokamäärän oikeaan tarpeeseen ja Karigasniemeltä taas itse kuivattuja pöperöitä mukaan. Utsjoelta tuskin tarvitsen paljoakaan muuta kuin naposteltavia mukaan, mutta Näätämöstä taas kaikki 4 päivän safkat mukaan kaupasta. Nellimissä odottaa kolmas täydennyspaketti 9 päivän ruoka satsilla, jolla pitäisi päästä ainakin Tuntsalle saakka ja jos ei tule missään vaiheessa mitään vaikeuksia, niin sitten vielä Takkaselän ja Sorsatunturin kautta tienvarteen liftailemaan...

Tulihan tämäkin reissu lopulta vastaan, suunnittelun aloitin jo ennen vuodenvaihdetta...

Edit: Instaan voi tulla jotain, jos on kenttää ja virtaa postailla: 12_eramaata
Viimeksi muokannut Micke, 08 Elo 2021 15:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Jouni
Viestit: 1243
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Hyvältä näyttää, upeita erämaita sinulla edessäsi. Hienoa reissua, nauti!
Jounin kirjamyymälä: Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
Hanu
Viestit: 4018
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Onnea matkaan!
diver
Viestit: 2376
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

Trevlig resa toisella kotimaisella.Toivotaan kaiken sujuvan ja odotellaan reissukertomusta.
hannes
Viestit: 10796
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Kyllä, hyvää ja antoisaa reissua!
Sillä ei ole väliä pääseekö Tuntsalle asti , pääasia että saa olla hienoissa maastoissa.
Patikoitsija
Viestit: 2594
Liittynyt: 18 Elo 2010 19:17

Viesti Kirjoittaja Patikoitsija »

Reilu kuukausi erämaissa on kadehdittavan pitkä pätkä, moni ei koskaan tuota koe ja toimeen pitää tulla etenkin minä:n kanssa. Itse harrastellut tuossa lähimailla yön-kahden retkiä nauttien metsän äänistä ja marjastellen. Viime yönä kurjet huuteli kauempana ja aamuyöllä tuulenpuuskat ravistelivat telttakangasta. Poro, joku edesmennyt lentojätkä siis, kävi ihmettelemässä että kuka ihminen tänne syrjämaille tulee yötään nukkumaan. Tuulta ennakoiden sijoitin telttani jälleen vaarojen satulaan. Kovimmat puuskat suhisivat vaarojen lakialueilla ja telttani puuston sisässä pysyi vakaana. Havaitsin toimivaksi, että kilon pikkuteltta ja puolen kilon tarppikangas ovat mukana pikkureissuilla. Puita jotka ovat tarpille hyviä kiinnityspisteitä, kasvaa vaaroilla muttei niitä avotunturista löytäisikään. Heiveröinen ul-teltta tuskin kestäisi pitempiä sateita ja näin tarppi on hyvä varalta virittää teltan päälle ja samaan suojaan mahtuu sitten rinkka ja keittopaikka. Yön-kahden pikkureissuja näillä varustein teen tämän syksyn mittaan näillä näkymin moniakin. Tarppinarua on hyvä olla mukana joitakin metrejä liikaa kuin liian vähän. Joskus tasainen telttapaikka on katselussa ja silloin puitten sijainti voi olla vähän epäedullinenkin, siis jos aikoo teltan sijoittaa tarpin alle. Varustelekasta tilasin kestävää mutta keveää narua tuohon tarkoitukseen, metrihinnalla myyvät.
Pakinoitsija
LauriA
Viestit: 836
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Micke kirjoitti:Huomenna alkaisi seuraava vaellusreissu, Kilpisjärveltä kohti Tuntsaa. Tuskin pääsen perille, mutta jos tässä olisikin pääasiana matka, ei perille pääsy. Aikaa ei ole kuin 34 päivää, joten eipä tuo väli rajaa seuraten taida onnistua, mutta jos edes Nellimiin saakka ehtisi.

Tarkoitus olisi kulkea reittiä Kilpisjärvi, Inari, Karigasniemi, Utsjoki, Näätämö, Nellim, Tuntsa. Mahdollisesti teen oikaisun Karigasniemeltä Kevonreitin kautta Näätämöön tai Sevettiin, jos näyttää siltä, että olen olettamaani hitaampi (tähän lienee noin 99% mahdollisuus).

Rinkan lähtöpaino ilman vesiä näyttäisi olevan 12,5 kiloa, ruokaa on mukana noin 7-8 vrk tarpeiksi alussa, 8 päivän täydennyspaketti odottelee jo Näkkälässä. Inarista täydennän marketista, jotta saa täsmättyä ruokamäärän oikeaan tarpeeseen ja Karigasniemeltä taas itse kuivattuja pöperöitä mukaan. Utsjoelta tuskin tarvitsen paljoakaan muuta kuin naposteltavia mukaan, mutta Näätämöstä taas kaikki 4 päivän safkat mukaan kaupasta. Nellimissä odottaa kolmas täydennyspaketti 9 päivän ruoka satsilla, jolla pitäisi päästä ainakin Tuntsalle saakka ja jos ei tule missään vaiheessa mitään vaikeuksia, niin sitten vielä Takkaselän ja Sorsatunturin kautta tienvarteen liftailemaan...

Tulihan tämäkin reissu lopulta vastaan, suunnittelun aloitin jo ennen vuodenvaihdetta...

Edit: Instaan voi tulla jotain, jos on kenttää ja virtaa postailla: 12_eramaata
Micke kirjoitti:Itse lähden Kilpisjärveltä vaeltamaan vajaan 10 päivän päästä ja Vaskolompolassa pitäisi kaiketi olla noin 20 päivä elokuuta, jos en ole, loppuu ruoka ennen Inaria :shock: ... No onneksi on marjoja....
Luonnikasta reissua! Itsellä matka Angelin suunnasta alkaa lauantaina ja Vaskolompolassa oletettavasti 16.8. Mikäli löydän sinne :D
heluna74
Viestit: 3302
Liittynyt: 03 Syys 2008 08:15
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja heluna74 »

Moro. Mistä olette lähteneet kohti Hammastunturin maastoja?

Ivalojoen Kultalasta en halua lähteä, mutta Pokantieltä tai Ivalosta? Onko Ivalosta Törmäsen
tien kautta kenellä kokemusta?

Hammastunturiin halajan lähteä haahuilemaan ja Anarin kanssa telttailemaan.
Avatar
johtamaa
Viestit: 1693
Liittynyt: 26 Helmi 2007 20:52
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johtamaa »

Walker
Viestit: 1796
Liittynyt: 31 Joulu 2007 17:55

Viesti Kirjoittaja Walker »

johtamaa kirjoitti:Tuosta on hyvä lähteä.
Tuosta minäkin olen joskus lähtenyt. Suivakkojärvi on harjanteen takana-
Polku on siinä, missä mies kulkee.
hannes
Viestit: 10796
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Samoin, yksi kivi oli keskellä tietä , jos routa on sitä nostanut niin varovaista ajoa.

Tien varrella minulla on muutama parkkipaikka ollut - loppuun astikin pääsee varovalla ajolla. Autoja siellä olen nähnyt, itse kävellyt. Siitä alkaa Appiksen ohi myös mönkijäura poromiesten kylään/erotusp..
heluna74
Viestit: 3302
Liittynyt: 03 Syys 2008 08:15
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja heluna74 »

Kiitos vinkeistä. Katsoinkin Jounin videon Hammastunturilta.

Saatan silti lähteä Ivalon päästä ja mennä kohti Rautujärveä ja sieltä kohti tuntureita. Katsotaan.
varsijousi
Viestit: 1210
Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22

Viesti Kirjoittaja varsijousi »

Saman tien kautta voisi ajaa auton Ison Kuppisjärven lounaispuolellekin ja jatkaa sitten siitä vaikka Hammaskuruun...
Hanu
Viestit: 4018
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Pitäisi alkaa pakata seuraavaan reissuun. Pe aamuyöstä startataan. Jostain syystä pakkaaminen tuntuu kerta kerran jälkeen tympeämmältä. Onneksi eväät on jo ostettu ja kuivaukset kuivattu edellisen reissun kuivausten yhteydessä. Johtuneeko tympääntyminen siitä, että sävelet ovat varsin selvät viikon retkelle? Ei vaadi suurta suunnittelua tai mietintää.
Vastaa Viestiin