Seuraava reissu

Nuortti

Re: Seuraava reissu

Viesti Kirjoittaja Nuortti »

Olisi hienoa, jos Eräkulkuri saisi julkaistua muistelmansa Itäkairasta. Osaavan kirjoittajan "kynästä" Itäkairan suot, joet, purot, kynttiläkuusimetsät, nuotiotulet, Kemihaara ja autiotuvat tulisi taitavasti kuvattua.

LauriA

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Eräkulkuri kirjoitti: 17 Elo 2025 08:01 Minä menisin ja olen mennyt Manto-ojalta suoraan Keskipalojen eteläpuolitse kaartaen Keskiselänaavan pohjoispuolitse ja Keskirovien välistä kiertäen, Liittohaaran poikki kahlaten ja edelleen metsämaita pitkin kohti Kevätvuotsonkumpua. Siitä Kevätvuotson suoalueen poikki kulkukelpoinen reitti löytyy metsäisen kummun luoteispuolelta hakemalla. Loppumatka sujuu Härkävaaran etelänpuoleisia rinteitä pitkin suoraan Härkävaaran kämpälle.

En kyllä usko, että vaelluskengillä kuivin jaloin pääsee ellei ole tosi kuivaa tai kengissä pitkät varret.

Silloin kun maasto on ollut kovin märkää ja suot vetisiä, olen kulkenut Kemihaarasta pohjoiseen suuntautuvaa polkua/uraa Peskihaaran kämpälle. Sieltä pääsee melko kuivia maita vaarojen yli suoraan Härkävaaran kämpälle.

PS.
Nämä vuotsot vaarajonojen välissä ovat kauniita ja hyväkulkuisia hietapohjaisia koivikkokujia. Sirkka prinsessa kutsui kartoissa Leipänotkoksi kutsuttua kulku-uraa Kauneimmaksi vuotsoksi.
Näyttäisi Eräkulkulkurin reitti menevän aikalailla omaa suunnitelmaa. Matkallaan se sitten näkee mistä itsensä löytää.
Peskihaaraan ei olisi tarkoitus mennä. Pidetään kuitenkin kartalla jos kuitenkin näyttää siltä.

Härkävaarasta oli tarkoitus jatkaa Tahvon suuntaan. Noin klo11 (luode) suuntaan. Siellä kuitenkin kartan mukaan sinistä väriä ja märkää. Saappaat on, että pieni kahlaaminen meinaa mitään. Mutta jos hankala, niin sitten klo8 (lounaslänsi) suuntaan. Saakohan noista suunnista nyt mitään selkoa?
Hanu

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Eräkulkuri kirjoitti: 19 Elo 2025 08:56 Hei!
Saattaa tuntua hassulta, mutta nyt kun olotila on se mikä on, niin olen vaeltanut virtuaalisesti. Kartan ja omien muistikuvien perusteella pystyy kyllä eläytymään aika hyvin todellisiin olosuhteisiin ja siksi olen vielä täällä mukana.

TERAPIAAKO?
Minä olen koko ikäni viettänyt paljon aikaa maastokarttoja katsellen. Nykyään myös ilmakuvia. Vanhat painetut kartat ja historialliset ilmakuvat paikkatietoikkunassa viihdyttävät minua tuntikausia. Mielenkiintoista seurata muutosta maankäytössä. Kuinka on rakennettu ja raivattu peltoja. Ilmakuvilta saa metsien historiaakin pääteltyä. Lapin kartoilla voi muistella menneitä retkiä tai suunnitella uusia. Muistan liki kaikki kulkemani reitit vaelluksilla, koska kulkiessakin minulla on kartta jatkuvasti kädessä ja omaan melko hyvän valokuvamuistin.
Eräkulkuri

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

LauriA kirjoitti: 19 Elo 2025 16:25
Härkävaarasta oli tarkoitus jatkaa Tahvon suuntaan. Noin klo11 (luode) suuntaan. Siellä kuitenkin kartan mukaan sinistä väriä ja märkää. Saappaat on, että pieni kahlaaminen meinaa mitään. Mutta jos hankala, niin sitten klo8 (lounaslänsi) suuntaan. Saakohan noista suunnista nyt mitään selkoa?
Joskus kuivina kausina olen kulkenut Härkävaarasta Peskihaaran viertä ja siitä erkanevan läntisen latvapuron vartta suoraan Nummerusaavan poikki Peskiselän laiteita noudatellen poroaidan kolmikulmaisen risteyden kautta suoraan Aarnetin Paasilinjaa pitkin Jaurulle ja siitä kulku-uraa Tahvolle. Monasti olen pitänyt asentopaikkaa puolisen kilometriä kaakkoon sijaitsevalla Peskihaaran alkulähteiden latvapurojen välisen tievan kaistaleella. Siinä on hieno leiripaikka kahden puron välissä mahtavan sateenvarjon muotoisen hongan lähistöllä. Sieltä olen mennyt suoraan Auhtiselän yli Jaurun sillalle ja Tahvolle. Tämä taitaa olla lyhin, mutta ei helpoin reitti Peskiselän ja Auhtiselän rinteiden ”pirunkynnösten” vuoksi.

Auhtiselkä ja Jauruun etelän puolelta laskevien vesien väliset vaaramaat ovat todellista lapinkorpea, jossa on lähteitä ja puronvarsien korpikosteikkoja sekä rinnesoita. Suunnistus on haastavaa, kun naavaisen ja tuuhean kuusimetsän välistä yrittää etsiä sopivia kulkuväyliä. Siinä kulkusuunta helposti sekoaa.

Keskikesän kuivina kausina heinää kasvavat avosuot ovat hyviä kulkumaita, jossa saapas ei uppoa kovinkaan syvälle. Tällöin olen kulkenut joskus samoja reittejä kuin talvellakin, avosoita pitkin. Härkävaara on erilainen kuin Auhtiselkä. Härkävaarassa on Itäkairan komeimmat ikihongat. Siellä on väljyyttä ja kovaa maata verrattuna Auhtiselkään. Härkävaaran laella ja paikoin rinteilläkin on kalliolohkareista luonnon muodostamia ”kivikökköjä” vähän kuin Pyhä Nattasella, joita ei saa potkimallakaan nurin.

Kaiken kaikkiaan tämä Härkävaaran ja Jaurun väli on polutonta erämaata sanan varsinaisessa merkityksessä.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
13102013

Viesti Kirjoittaja 13102013 »

Itse mennyt Härkävaarasta vaelluskengillä pari kilometriä klo 13 suuntaan ja sieltä klo 11 suunnassa Paasilinjalle jota seuraillen Jaurulle. Kahluu ilman kenkiä ja polkua pitkin tuvalle.
"Ockhamin partaveitsi"
Eräkulkuri

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

13102013 kirjoitti: 19 Elo 2025 17:30 Itse mennyt Härkävaarasta vaelluskengillä pari kilometriä klo 13 suuntaan ja sieltä klo 11 suunnassa Paasilinjalle jota seuraillen Jaurulle. Kahluu ilman kenkiä ja polkua pitkin tuvalle.
Joo, siitä Aarnetin Paasilinjan uraa pitkin pääsee kai helpoiten, mutta minä olen mielellään vältellyt polkuja ja kulku-uria ja etsinyt uusia reittejä. Tuo paasilinja kai vielä jotenkin erottuu maastosta ja polkukin lienee paikoin havaittavissa, kun eläimet sitä linjaa pitkin kulkevat. Muutoinkin kannattaa seurata porojen ja hirvien jälkiuria soiden ja hankalien kivikkoisten pirunpeltojen poikki kuljettaessa. No, nämähän ovat tietysti kokeneiden kulkijoiden tiedossa, mutta noin yleisesti ottaen.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
Micke

Viesti Kirjoittaja Micke »

Perjantaina pitäisi lähteä junalla Rovaniemelle ja siitä bussilla Kiilopäälle, 10 yötä olisi aikaa kävellä tuntureilla. Mitään tavoitetta ei ole, mutta toiveena olisi että Peuraselkään jaksaisi taivaltaa ja mielellään vielä takaisinkin. Repun lähtöpaino näyttäisi asettuvan jonnekin 15 kilon tienoille, kun kameraromua lähtee liki 2 kiloa matkaan.

Tuntuu oudolta että ensimmäinen sulanmaan vaellus alkaa vasta elokuun lopussa, mutta muuten on kyllä tullut retkeiltyä varsin reilusti tälle vuodelle, olisiko pikkuisen reilu 70 retkipäivää kasassa nyt.
"Klabbeissa on mulla tonnin stiflat. Ei ne tonnii bungaa, mut ne painaa sen."
Normanton

Viesti Kirjoittaja Normanton »

Vajaan kahden viikon päästä pitäisi suunnata Muotkatuntureille ruskaa ihmettelemään vaimon kanssa. Ensimmäinen pidempi vaellus vaimon kanssa lasten syntymän jälkeen, pari lyhyempää reissua on tullut tässä välissä käytyä. Itselläkin jäänyt sulanmaan reissut vähälle ja viime vuodet menneet enemmän talvivaellusten parissa.

Tarkoitus lähteä liikkeelle Muotkanruoktulta ja käydä ainakin katsomassa Peltojärvi, Kuorvikozza ja Piekanaäytsi sekä mahdollisesti vielä Stuorraäytsin rotkolaakso. Aikaa olisi 8pv käyttää ja tarkoitus on nautiskella eikä kiirehtiä mihinkään.

Tavaraa on lähdossä mukaan ihan hirveästi, vähän oppinut pahoille tavoille kun ahkioon on niin helppo ottaa mukaan vähän ylimääräistä. Ruokien kanssa varmasti >25kg rinkka. No kyllä se siitä kevenee. :lol:
oaivi

Viesti Kirjoittaja oaivi »

Perjantaina lähtö Saariselän suuntaan. Siellä päiväretkiä vaimon kanssa ja joku yhden yön reissu Kulasjoen seutuville. Seuraavan viikon vaellan yksin näillä näkymin melko lailla samalla konseptilla kuin edellinen kirjoittaja: Muotkanruoktulta Kuarvikozzalle päin ilman kiirettä. Edellisestä vierailusta Peltojärven maisemiin onkin jo 12 vuotta.
"Det gör ont, men gå ändå, du är här och kom hit som en vandrare"
Hanu

Viesti Kirjoittaja Hanu »

^ ja ^^ Hyviä reissuja Muotkalle! Noilla reiteille tein jäljet teille heinäkuun lopun helteessä. Syyskuussa tuskin hellettä.

Minun pitäisi kahden viikon päästä olla lapissa, mutta tällä kertaa itäisillä laidoilla.
LauriA

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Eräkulkuri kirjoitti: 19 Elo 2025 18:06
13102013 kirjoitti: 19 Elo 2025 17:30 Itse mennyt Härkävaarasta vaelluskengillä pari kilometriä klo 13 suuntaan ja sieltä klo 11 suunnassa Paasilinjalle jota seuraillen Jaurulle. Kahluu ilman kenkiä ja polkua pitkin tuvalle.
Joo, siitä Aarnetin Paasilinjan uraa pitkin pääsee kai helpoiten, mutta minä olen mielellään vältellyt polkuja ja kulku-uria ja etsinyt uusia reittejä. Tuo paasilinja kai vielä jotenkin erottuu maastosta ja polkukin lienee paikoin havaittavissa, kun eläimet sitä linjaa pitkin kulkevat. Muutoinkin kannattaa seurata porojen ja hirvien jälkiuria soiden ja hankalien kivikkoisten pirunpeltojen poikki kuljettaessa. No, nämähän ovat tietysti kokeneiden kulkijoiden tiedossa, mutta noin yleisesti ottaen.
Nyt teltassa noin 5km päässä Kemihaarasta alavirtaan. Toisella puolella jokea komia laavu. Mutta siis, me menimme Härkävaarasta puron yli ja suunta luode. Oli siitä mönkijäkin mennyt jonka jälkiä jonkun matkaa seurattiin. Suot on märkiä mutta kumisaappailla selviää.
diver

Viesti Kirjoittaja diver »

Ensi viikoksi pohjoiseen.Enämpi ehkä fiilistelyreissu tuloillaan.Pötkyillään tunturissa ja syödään hyvin.Saapa nähdä josko ruskaan törmätään.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
honkamukka

Viesti Kirjoittaja honkamukka »

Tänään ennakoin ensi kesän menoja.
Vr laittoi kevään ja alkukesän yöjunia ja muutakin tarjontaan. Kävin kopaisemassa autolle ja ukolle matkan. Vähän reilu satanen kahden hengen suihkullisesta hytistä, ei ole paha. Alakerran makuusijan olisi saanut 88€, eli yläkerrasta hiukan lisämaksua.
Micke

Viesti Kirjoittaja Micke »

Huomenna pitäisi lähteä hiihtämään Ropinsalmelta kohti pohjoista. Alunperin piti lähteä Ritsemistä kohti Sarekin sydäntä, mutta nyt näin. Eipä tuolla Käsivarren keskiosissa ole tullut paljoakaan hiihdeltyäkään, joten menemme nyt sitten sinne.

13 päivää on reissun maksimi pituus, todennäköisesti 12 päivää tulemme olemaan maastossa. Hangen pitäisi kantaa vähintään hyvin, jos ennusteet pitävät paikkaansa.
"Klabbeissa on mulla tonnin stiflat. Ei ne tonnii bungaa, mut ne painaa sen."
Jouni

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Entä jos lähtisitte Iitosta? Jos aluksi olette menossa Ropille, Iitosta on mielestäni kätevämpi.
Jounin kirjamyymälä: Pitkät vaellukset, Kainuun ja Koillismaan retkeilyopas, Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
Vastaa Viestiin