ahkion aisojen oikea kiinntyspaikka ahkioon?

luonnossa kävijä.
Viestit: 188
Liittynyt: 12 Touko 2007 20:42

ahkion aisojen oikea kiinntyspaikka ahkioon?

Viesti Kirjoittaja luonnossa kävijä. »

Siis, otsikon mukaisesti, mikä on se oikea kohta ahkion keulassa, vetoaisojen kiinnitykseen ahkion keulaan? (kysymyksessä jr27 ja aisat kiinnitetään pulttaamalla läpi, josta lähtee paineletkut,joihin aisat kiinnitetään letkuklemmareilla).
Siis. läpipultattavien "akselien" matka ahkion keulasta? mitta maasta(pohjasta?

Kattavin vastaushan olisi käytännössä nähty ja koettu, sekä esim: Eräkulkurin matemaattinen laskenta veto/vierintä/vastus/newton/watti/pascal-pohjainen teoreettinen tutkielma ja mitä hänelle on eräelämä tästä opettanut.. :wink: :wink:


Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

17 cm ahkion keulasta sivulle. Aika lähelle yläreunaa, eli alumiinilistan alapuolelle.
On kokeiltu useita eri vaihtoehtoja ja tämä on paras. Ainakin minun vetovehkeillä ja ahkiolla.
Kun eksyn, lähden kotiin.
Isovarvas
Viestit: 264
Liittynyt: 13 Heinä 2007 09:16
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Isovarvas »

Meikän JR27 aisankiinnitys ja vetosysteemi:

http://www.pasitalv.fidisk.fi/retki/Pas ... 68_mod.jpg

http://www.pasitalv.fidisk.fi/retki/Pas ... 74_mod.jpg

Itse järkeilin kiinnityksen siten, että niin lähelle keulaa kuin mahdollista, jotta ei pääse varvut kiilautumaan letkun ja rungon väliin. Ristiaisoilla ajettaessa kiilautumisriski on kyllä minimaalinen. Asennus yläviistoon, kun se on kuitenkin se asento, jossa aisat tulee olemaan käytössä. Ihan mutulla nuo on asennettu, voivat olla hyvinkin fysiikan lakien vastaisesti, mutta aina se ahkio on perässä tullut.
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Kukin laittakoon mihin haluaa. Varmasti kaikilla tavoilla ahkio liikkuu.
Kun kuljen lähes pelkästään avomaastossa, olen huomannut tuon sivusta-kiinnityksen parhaaksi. Sivulla olevat aisat pakottavat käännöksissä keulan sukkelammin kääntymään.
Risukossakin olen kulkenut, mutta ei ole pahemmin tarttunut kiinni. Todennäköisesti kuitenkin herkemmin kuin keulakiinnitteisessä.
Kun eksyn, lähden kotiin.
Avatar
weke
Viestit: 233
Liittynyt: 13 Maalis 2006 15:26

Viesti Kirjoittaja weke »

Aisat kannatta kiinnittää keulaan, niin että veto kohdistuu ahkioon pikittäissuuntaisesti... :wink:

No mutta asiaan... ...olen kokeillut molempia kiinnityksiä siis siten, että aisat on kiinnitetty ahkion kylkiin sisäpuolelle keulan läpi ja toisaalta ahkion kylkeen ulkopuolelle. Viimeksi mainittu toimii paremmin. Ohjeellinen mitta voisi olla 12 cm pohjan tasosta ylös ja 6 cm keulasta taaksepäin vastaavalta korkeudelta mitattuna.
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Re:

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Pekka kirjoitti: 07 Helmi 2008 16:44 17 cm ahkion keulasta sivulle. Aika lähelle yläreunaa, eli alumiinilistan alapuolelle.
On kokeiltu useita eri vaihtoehtoja ja tämä on paras. Ainakin minun vetovehkeillä ja ahkiolla.
Seuraa kylla hyvin 'jaljessa' tuolla. Mutta (tai lisaksi :) ) kun kiinnike ahkion runkoon on oikeaa rautaa, niin sen reikaan helppo sitoa kestava naru katkenneen aisan tilalle. Vedon symmetrian palauttamiseksi ostin Supernovasta 2 brittiarmeijan narulukkoa, jotka narujen lisaksi saa lukittua toisiinsa kiinni
... taytyy kokeellisesti hakea pistetta jaljella olevan aisan pituudessa ettako mihin tuo piste sijoittuisi
Vastaa Viestiin