ahkion aisojen oikea kiinntyspaikka ahkioon?
-
- Viestit: 188
- Liittynyt: 12 Touko 2007 20:42
ahkion aisojen oikea kiinntyspaikka ahkioon?
Siis, otsikon mukaisesti, mikä on se oikea kohta ahkion keulassa, vetoaisojen kiinnitykseen ahkion keulaan? (kysymyksessä jr27 ja aisat kiinnitetään pulttaamalla läpi, josta lähtee paineletkut,joihin aisat kiinnitetään letkuklemmareilla).
Siis. läpipultattavien "akselien" matka ahkion keulasta? mitta maasta(pohjasta?
Kattavin vastaushan olisi käytännössä nähty ja koettu, sekä esim: Eräkulkurin matemaattinen laskenta veto/vierintä/vastus/newton/watti/pascal-pohjainen teoreettinen tutkielma ja mitä hänelle on eräelämä tästä opettanut..
Siis. läpipultattavien "akselien" matka ahkion keulasta? mitta maasta(pohjasta?
Kattavin vastaushan olisi käytännössä nähty ja koettu, sekä esim: Eräkulkurin matemaattinen laskenta veto/vierintä/vastus/newton/watti/pascal-pohjainen teoreettinen tutkielma ja mitä hänelle on eräelämä tästä opettanut..
Meikän JR27 aisankiinnitys ja vetosysteemi:
http://www.pasitalv.fidisk.fi/retki/Pas ... 68_mod.jpg
http://www.pasitalv.fidisk.fi/retki/Pas ... 74_mod.jpg
Itse järkeilin kiinnityksen siten, että niin lähelle keulaa kuin mahdollista, jotta ei pääse varvut kiilautumaan letkun ja rungon väliin. Ristiaisoilla ajettaessa kiilautumisriski on kyllä minimaalinen. Asennus yläviistoon, kun se on kuitenkin se asento, jossa aisat tulee olemaan käytössä. Ihan mutulla nuo on asennettu, voivat olla hyvinkin fysiikan lakien vastaisesti, mutta aina se ahkio on perässä tullut.
http://www.pasitalv.fidisk.fi/retki/Pas ... 68_mod.jpg
http://www.pasitalv.fidisk.fi/retki/Pas ... 74_mod.jpg
Itse järkeilin kiinnityksen siten, että niin lähelle keulaa kuin mahdollista, jotta ei pääse varvut kiilautumaan letkun ja rungon väliin. Ristiaisoilla ajettaessa kiilautumisriski on kyllä minimaalinen. Asennus yläviistoon, kun se on kuitenkin se asento, jossa aisat tulee olemaan käytössä. Ihan mutulla nuo on asennettu, voivat olla hyvinkin fysiikan lakien vastaisesti, mutta aina se ahkio on perässä tullut.
Kukin laittakoon mihin haluaa. Varmasti kaikilla tavoilla ahkio liikkuu.
Kun kuljen lähes pelkästään avomaastossa, olen huomannut tuon sivusta-kiinnityksen parhaaksi. Sivulla olevat aisat pakottavat käännöksissä keulan sukkelammin kääntymään.
Risukossakin olen kulkenut, mutta ei ole pahemmin tarttunut kiinni. Todennäköisesti kuitenkin herkemmin kuin keulakiinnitteisessä.
Kun kuljen lähes pelkästään avomaastossa, olen huomannut tuon sivusta-kiinnityksen parhaaksi. Sivulla olevat aisat pakottavat käännöksissä keulan sukkelammin kääntymään.
Risukossakin olen kulkenut, mutta ei ole pahemmin tarttunut kiinni. Todennäköisesti kuitenkin herkemmin kuin keulakiinnitteisessä.
Kun eksyn, lähden kotiin.
Aisat kannatta kiinnittää keulaan, niin että veto kohdistuu ahkioon pikittäissuuntaisesti...
No mutta asiaan... ...olen kokeillut molempia kiinnityksiä siis siten, että aisat on kiinnitetty ahkion kylkiin sisäpuolelle keulan läpi ja toisaalta ahkion kylkeen ulkopuolelle. Viimeksi mainittu toimii paremmin. Ohjeellinen mitta voisi olla 12 cm pohjan tasosta ylös ja 6 cm keulasta taaksepäin vastaavalta korkeudelta mitattuna.
No mutta asiaan... ...olen kokeillut molempia kiinnityksiä siis siten, että aisat on kiinnitetty ahkion kylkiin sisäpuolelle keulan läpi ja toisaalta ahkion kylkeen ulkopuolelle. Viimeksi mainittu toimii paremmin. Ohjeellinen mitta voisi olla 12 cm pohjan tasosta ylös ja 6 cm keulasta taaksepäin vastaavalta korkeudelta mitattuna.
Re:
Seuraa kylla hyvin 'jaljessa' tuolla. Mutta (tai lisaksi ) kun kiinnike ahkion runkoon on oikeaa rautaa, niin sen reikaan helppo sitoa kestava naru katkenneen aisan tilalle. Vedon symmetrian palauttamiseksi ostin Supernovasta 2 brittiarmeijan narulukkoa, jotka narujen lisaksi saa lukittua toisiinsa kiinni
... taytyy kokeellisesti hakea pistetta jaljella olevan aisan pituudessa ettako mihin tuo piste sijoittuisi