Ahkion vetovarustus

Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

Taas kysyttävää:
Ajattelin semmosia että jättäis kokonaan ahkiosta peiteen pois ja korvais sen kahdella
isolla Ortlieb rack-pack putkikassilla, kuulostaako tyhmältä ?

Mitenkähän nuo kassit mahtaa käyttäytyä pakkasessa?

Vähän OT mutta läheltä liippaa.


Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

rellusitikka kirjoitti:Taas kysyttävää:
Ajattelin semmosia että jättäis kokonaan ahkiosta peiteen pois ja korvais sen kahdella
isolla Ortlieb rack-pack putkikassilla, kuulostaako tyhmältä ?

Mitenkähän nuo kassit mahtaa käyttäytyä pakkasessa?

Vähän OT mutta läheltä liippaa.
Putkikassithan on ihan hyvä systeemi. Pakkasenkestosta en osaa sanoa. Sinun täytyy tehdä koe ja kertoa sitten tuloksista.
Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

Hamalainen kirjoitti: Putkikassithan on ihan hyvä systeemi. Pakkasenkestosta en osaa sanoa. Sinun täytyy tehdä koe ja kertoa sitten tuloksista.
Sen verran kallis koe jotta pitää hakea apurahaa jostain. :D
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
Kore
Viestit: 583
Liittynyt: 21 Loka 2012 16:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kore »

rellusitikka kirjoitti: Ajattelin semmosia että jättäis kokonaan ahkiosta peiteen pois ja korvais sen kahdella
isolla Ortlieb rack-pack putkikassilla, kuulostaako tyhmältä ?

Mitenkähän nuo kassit mahtaa käyttäytyä pakkasessa?
Itse olen muutaman kerran käyttänyt pulkka-ahkiossa satalitraista Ortliebin kanoottisäkkiä. Putkikassi olisi varmasti muotonsa puolesta käytännöllisempi. Ainakaan -15 asteen lukemissa ei ollut ongelmia materiaalin vuoksi. Kyllähän tuo materiaali pakkasessa on jäykkää, mutta ei se käyttöä estä ainakaan noissa lukemissa vielä.
vetta
Viestit: 411
Liittynyt: 27 Joulu 2012 13:24

Viesti Kirjoittaja vetta »

rellustikka: Tarjouksia selaillessa huomasin Tatonka Barrel kassin 130 litraisena hintaan 79€ http://www.reittipiste.fi/product_info. ... cts_id=492

Tekstin mukaan kestää pakkasta ja olisi käytetty naparetkillä. Vedenpitävät materiaalit, mutta ei varmaan yhtä hyvin kuin Ortliebin Rack Packissa. Tatonkalla on vetoketjut, kun Ortlib rullataan. Miten lie saumojen kanssa. Ainakin tuo olisi helppo pakata, kun tilaa on noin paljon. Tatonkan sivulla lisätiedot http://www.tatonka.com/Products/Backpac ... el-XL/2002.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

rellusitikka kirjoitti:Taas kysyttävää:
Ajattelin semmosia että jättäis kokonaan ahkiosta peiteen pois ja korvais sen kahdella
isolla Ortlieb rack-pack putkikassilla, kuulostaako tyhmältä ?

Mitenkähän nuo kassit mahtaa käyttäytyä pakkasessa?

Vähän OT mutta läheltä liippaa.
Itse olen käyttänyt Paris-pulkassa myös kasseja, mutta omaan käyttööni yksi pirun iso kassi, jota voi käyttää tavallisen peitteellisen tapaan, toimii paremmin. Snowsledin iso ahkiokassi sopii hyvin Paris-pulkkaan, niitä saa vajaalla satasella kotimaiselta Vuoripurolta. Pienempänä kassina on ollut Tatonkan Barrel. Se jäykistyy jonkin verran pakkasessa, mutta säilyy kyllä käyttökelpoisena. Snowsledin kassin sisään laitan kevyempiä nylon-kasseja.
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Viime vuonna oli raadollinen keskustelu Varustelekan tarjoomuksesta, joka tosin on talla eraa loppu.

Muoto olisi kylla ainakin armeija-ahkioon istuva. Niissahan on otettu mitoituksessa huomioon mahd. Potilaan kuljetustarve.
Arinakääpä
Viestit: 377
Liittynyt: 07 Elo 2012 11:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Arinakääpä »

Itse menettelen Paris-pulkan kanssa näin:

Pohjalle levitän Savotan avaruuspeiton. Sen päälle lastaan Varustelekasta ostetun armeijan varustekassin, 90l ja kylmälaukun, jossa viikonlopun nesteet ja kaasu. Peiton liepeet käännellään päälle ja kuminarulenkeillä kiinni. Lumesta ei siis ole haittaa.
Varustekassia voi tarvittaessa kantaa selässä rinkan tapaan.
Vihreintä ovat siniset ajatukset

Tosjmies voeteloo leipäsä vuan alapuolelta!
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Uretaanikangas ei kovetu pakkasessa. Muista en tiedä.
Kun eksyn, lähden kotiin.
JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja JBay »

vetta kirjoitti:Tekstin mukaan kestää pakkasta ja olisi käytetty naparetkillä. Vedenpitävät materiaalit, mutta ei varmaan yhtä hyvin kuin Ortliebin Rack Packissa. Tatonkalla on vetoketjut, kun Ortlib rullataan. Miten lie saumojen kanssa. Ainakin tuo olisi helppo pakata, kun tilaa on noin paljon. Tatonkan sivulla lisätiedot http://www.tatonka.com/Products/Backpac ... el-XL/2002.
Minulla on ollut TNF:n ja ME:n noita samoja kasseja ahkiossa. Hyvin ovat toimineet vaikkakin kovemmalla pakkasella ne on aika jäykähköjä. Veikkaan että Ortlieb voi olla vähän jäykkä rullailla kovalla pakkasella eikä materiaali ehkä tykkää kovemmassa pakkasessa rullailusta(kestoikä lyhenee, ehkä?).

Jos ei retkeile vesi/räntäsateessa niin ahkiokassien ei tarvitse olla vedenpitäviä. Itsellä on kassien ympärillä kevytpeite ja systeemi on kestänyt pienet räntäsateet ilman ongelmia.
Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

Kiitoksia vastauksista. :D
Eniten alkoi kiinnostamaan tuo Korpijaakon iso laukku, ideana mulla on se
että voi viskata ahkiosta kamat mäkeen ja hakea vaikka puita, jne.
Sekä ahkiosta on helpompi siivota lumet ja roskat kun siinä ei ole kiinteitä peitteitä.
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

rellusitikka kirjoitti:Kiitoksia vastauksista. :D
Eniten alkoi kiinnostamaan tuo Korpijaakon iso laukku, ideana mulla on se
että voi viskata ahkiosta kamat mäkeen ja hakea vaikka puita, jne.
Sekä ahkiosta on helpompi siivota lumet ja roskat kun siinä ei ole kiinteitä peitteitä.
Nyt kun selaan nettiä puhelinta paremmalla laitteella, niin täällä valmistajan infoa. Itsellä Paris-pulkassa tuo isompi "Expedition pulk bag". Jopa itse pulkka mahtuu laukun sisään (kätevä esim. lentäessä), mutta mielestäni laukku sopii myös aika passelisti pulkkaan. Laukussa molemmin puolin neljä lenkkiä remmeille, virittelee vaan pulkkaan remmit sopivaan kohtaan, niin pysyy napakasti paikallaan.

Vuoripuron sivuilla ei vieläkään mainita erikseen, mutta myyvät edelleen pakettia, johon kassi kuuluu.
setä tuomo
Viestit: 453
Liittynyt: 07 Tammi 2013 17:41

Viesti Kirjoittaja setä tuomo »

luuppi kirjoitti:Viime vuonna oli raadollinen keskustelu Varustelekan tarjoomuksesta, joka tosin on talla eraa loppu.

Muoto olisi kylla ainakin armeija-ahkioon istuva. Niissahan on otettu mitoituksessa huomioon mahd. Potilaan kuljetustarve.
Täältä saa vielä :)
Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

Tuon ruppipussin kyllä tilaan. :D :D


Tänään sattui kohdalle elämäni ensimmäinen henkilökohtainen lakisääteinen vapaapäivä,
olin kylläkin AM töissä mutta PM irroittelin puuhastelemalla tämmösten kanssa.

Kuva
Tv:
50 vuotias kuriton kersa. ( vieläkin yritän kansakoulua päästä läpi). :shock:

ps. Taustalla oleva seinä on pinkopahvia, jos ette heti hoksaneet. :!:
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Tuossa asiassa "Tuon ruppipussin kyllä tilaan. Very Happy Very Happy[rellu]"
katselin kuvien mittakaavassa, etta tikkaamalla alimpien hanttaakien kohdalta umpeen koko leveyden poikki tulee juuri armeija-ahkio kokoinen, ja pakkautuu lasti suht' matalaksi
- saahan siihen paalle viela bunge'ella jotain isoa ja kevytta tarvittaessa
Vastaa Viestiin