Teltan tekeminen itse

eräukko
Viestit: 1696
Liittynyt: 02 Elo 2006 11:28

Teltan tekeminen itse

Viesti Kirjoittaja eräukko »

Avataanpa tälle aiheelle oma keskustelu, tätähän on jo käyty rankinen-keskustelussa. Omasta säikeestä asiat löytyvät sitten vuosienkin päästä helposti.

Itsetehtyjä telttoja mallipiirroksin:
http://www.andersj.se/ul_tent1.htm
http://www.andersj.se/ul1_innertalt2.htm
http://www.andersj.se/taltet.htm

Varsinkin tuo jälkimmäinen malli kiinnostaa minua. Siihen voisi helposti lisätä ripustettavan sisäteltan. Sisäteltan pohjakankaaksi kävisi ehkä Autex tai joku hieman vahvempi vedenpitävä. Verkoksi valoverhokangas tai hyttysverkko jota saa esim. Shelbyltä.

Mimmoista lienee tuo Nylon taffeta?

Ongelman tuottanee ulkokangas, joka voisi olla vaikkapa kevyttä ripstop-nylonia. Ongelma on siis sen saatavuus? Onkos joku onnistunut sitä ostamaan. Ja minkä painoisina sitä löytyy? Anders on käyttänyt Shelbyn 70 g/m2 alu-kangasta, joka on siis samaa kuin Eurokankaan myymä tavara. Olisiko ripstop-nylon kevyempää?

Pertex painaa Andersin mukaan 55 g/m2 ja sisätelttaan voisi ajatella jopa 30 g/m2 kankaita. Hyttysverkko on 45 g/m2.

Entä oletteko löytäneet mistään teltan kaaria tai tehneet niitä itse?

Ainakin itseäni tämmöinen projekti kiinnostaa kovasti, mitenkäs muut, oletteko aikoneet tämmöistä harrastaa?


Hiutale
Viestit: 294
Liittynyt: 24 Helmi 2007 20:53

Re: Teltan tekeminen itse

Viesti Kirjoittaja Hiutale »

eräukko kirjoitti:Avataanpa tälle aiheelle oma keskustelu, tätähän on jo käyty rankinen-keskustelussa. Omasta säikeestä asiat löytyvät sitten vuosienkin päästä helposti.
Hyvä huomio... :oops: . No, kopioin tuolta rankis-ketjusta tähän omat viestini aiheesta niin säästän uudelleenkirjoittamisen vaivan. Pientä "naisen logiikkaa" siis jos tekstistä ilmenee niin johtunee enimmäkseen siitä, että on kolmesta eri viestistä koottu teksti, jossa on ollut muiden kommenttejakin välissä.

*****
Kysymys tee-se-itse -värkkääjille: oletko tehnyt itse telttaa? Harjamallista, tämän tyyliin? Minulla on vanha Fjellun Rakkas III, jossa nukutaan poikittain harjaan nähden, sisämitat jotakuinkin 160 cm x 210 cm tjsp. Nyt olen ajatellut värkätä itse kevyemmän ja pienemmän version tuosta Rakkasista, sisäteltan mitat tulisivat olemaan n. 90 cm x 230 cm (mahtuu minä + koirat), mutta en osaa päättää tekisinkö sisäteltan tuon MSR:n tyyliin, eli nukkuja olisi harjan suuntaisesti, vai jotain tämän tapaista. Kokemuksia, mielipiteitä?

Andersin sivuilta sainkin innoituksen kokeilla itse teltan valmistusta, etenkin kun tuota mainiota MSR:n telttaa ei ole enää saatavilla ja olen ollut todella tyyytyväinen tähän Fjelluun, joka siis vain on yhdelle + koirille turhankin tilava.

Anders on käyttänyt pohjakankaana tuota ihan tavallista nylon taffetaa, 70 g/m2 painoltaan. Shelbyn sivuilta kun katselin niin 210D paksuinen vastaava painaa 140 g/neliö, eli lienee kulutuskestävämpääkin sitten?

Sauvojen kiinnityskohtiin olen ajatellut joko sellaista pussukkaa tai sitten hihnanpätkää, jossa purjerengas, kuten nykyisessä Fjellussa. Pitäisi vain nyt ensin päättää tuo sisäteltan muoto ja vetoketjun sijoitus. Kesäkuuksi pitäisi projektin olla valmis, että ei onneksi isompaa kiirettä vielä...

Minä ajattelin myös odotella, josko Shelbylle ilmestyisi sitä ripstop-nylonia tai Sil-nylonia, mutta jos ei ehdi ajoissa löytyä niin ehkä sitten muotoilen ulkoteltan jostain kevyestä tarpista (ja ensihätään vaikka kevytpeitteestä...). Sisäteltta sitten tosiaan pienisilmäisestä hyttysverkosta, jollaista harmillisesti on nyt saatavilla vain valkoisena (olisin ottanut mieluummin mustaa). Laskuvarjosilkkikin voisi ehkä olla vaihtoehto?
abumatic
Viestit: 3109
Liittynyt: 18 Tammi 2006 09:44

Re: Teltan tekeminen itse

Viesti Kirjoittaja abumatic »

eräukko kirjoitti:Entä oletteko löytäneet mistään teltan kaaria tai tehneet niitä itse?
Kun kävin Shelbyllä pari kuukautta sitten, siellä oli kaaria myytävänä, en kysynyt tarkemmin.
Kom och ät konserverad gröt!
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja mkalima »

Joskus suunnittelin moista projektia, mutta nyttemmin olen sen hylännyt. Syy on, etten usko, että itse tekemällä saa oikeastaan mitään etua valmiisiin telttoihin.

Sen sijaan pientä virittelyä olen harrastanut esim. tekemällä telttamaton North Facen talvitelttaan. Matossa on kankaiden väliin "laminoitu" alumiinifolio (avaruuspeite) ja 2 mm solumuovi. Matto on varsin lämmin ja mukava, mutta painaa parisen kiloa (3 h teltta)

Toinen virittelykohde tullee olemaan kevytteltan (Helsport Ringstind II) sadekatos. Eli oviaukon eteen noin 3x4 m katos, jolloin sateella vesi ei tule sisään, vaan voi kokata teltan edustalla. Tällaisen katoksen olen suunnitellut tekeväni kevyestä nylonista ja katoksen vaatiman kepin tehdä siten, että keppinä voi käyttää luonnon keppiä, vaellussauvaa tai muuta pitkää esinettä.

Tuolta kyselin joskus kankaita:
http://www.kotiposti.net/viherto/index.html

Markku
Echo
Viestit: 435
Liittynyt: 05 Marras 2007 13:05
Paikkakunta: Roistonkulma

Re: Teltan tekeminen itse

Viesti Kirjoittaja Echo »

eräukko kirjoitti:
Entä oletteko löytäneet mistään teltan kaaria tai tehneet niitä itse?
Täällä törmäsin tänään noihin kaaripaketteihin, kun etsin tietoa teltoista.
Jos voipala tappaa erämaassa, se on kaunis kuolo.
Suupielet silavassa. Takin etumus traanissa. Ympärillä autius.
-Tura-
rance
Viestit: 1172
Liittynyt: 11 Tammi 2006 15:17
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Teltan tekeminen itse

Viesti Kirjoittaja rance »

Echo kirjoitti:Täällä törmäsin tänään noihin kaaripaketteihin, kun etsin tietoa teltoista.
Eikös noi Haltin korjaussarjat ole hiilikuitukaaria? Näitä hiilikuituisia on nykyään vaikea löytää, yleensä ne joutuu kasaamaan itse pätkistä.

Shelbyllä on laaja valikoima alumiinikaaria, pitkiä ja pätkiä :)
Lyde
Viestit: 185
Liittynyt: 07 Helmi 2006 21:52

Viesti Kirjoittaja Lyde »

Teltanrakennustarvikkeita myös täällä,löytyy myös järeämpää telttakaarta:


http://www.vapaa-aika.com/asp_sivut/009G.asp
Hiutale
Viestit: 294
Liittynyt: 24 Helmi 2007 20:53

Viesti Kirjoittaja Hiutale »

mkalima kirjoitti:Joskus suunnittelin moista projektia, mutta nyttemmin olen sen hylännyt. Syy on, etten usko, että itse tekemällä saa oikeastaan mitään etua valmiisiin telttoihin.
Minä taas ajattelin ryhtyä projektiin juuri siksi, että useampikin etu saavutetaan verrattuna valmiisiin telttoihin, mutta tämä on tietysti hyvin subjektiivinen näkemys. Ensinnäkin mulle sopivaa telttaa (pystytys vaellussauvoilla, kevyt, sisäteltallinen, tilaa yhdelle ihmiselle ja kahdelle kompaktille koiralle) ei ole löytynyt valmiista malleista. Toisekseen itse tekemällä säästää rahaa. Kolmanneksi voin hyödyntää osittain kierrätysmateriaaleja ja neljänneksi tuntea itseni päteväksi ;).
eräukko
Viestit: 1696
Liittynyt: 02 Elo 2006 11:28

Viesti Kirjoittaja eräukko »

mkalima kirjoitti:Joskus suunnittelin moista projektia, mutta nyttemmin olen sen hylännyt. Syy on, etten usko, että itse tekemällä saa oikeastaan mitään etua valmiisiin telttoihin.
- Itse tekemisen ilo
- Mahdolliset uudet innovaatiot
- Hinta
- Omien käyttötarpeiden huomioiminen jo suunnittelussa
- Pelle Peloton keksijäluonteen vahvistaminen

Shelbyn alumiinikaaret vaikuttavat lupaavilta. Vaikka tuossa suunnittelemassani mallissa on vain yksi kaari, keveys mielessäpitäen lasikuitukaari ei ole minusta sopiva vaihtoehto.

Ajattelin tuota Andersin TTV-mallia viedä eteenpäin siten, että siihe tulee sisäteltta jossa:

- pohja 70 g/m2 alumiinikangasta ja nousut 10 cm sivuille
- seinät ja katto valoverhoa tai hyttysverkkoa
- pohja tulee koukuilla ja kuminauhoilla kiinni ulkoteltan neljään alanurkkaan
- sisäteltan katon neljästä kulmasta kuminauhat ja koukut ulkoteltan neljään sisänurkkaan

Sitten hieman pohdittavaa...

Sisäteltasta tulee hieman pienempi kuin ulkoteltasta, jolloin sivuille jää tilaa mahdolliseen kuivaukseen. Ilmanvaihto toimii siten, että matalan osan pääty on avoin ja korkean osan ovessa on luukku. Onko haittaa siitä, että koko sisäteltta on ylhäältäkin verkkoa? Haltin teltassani sisäkatto on puoliksi verkkoa ja puoliksi nylonia. En tiedä miksi? harjan toinen puoli siis verkkoa ja toinen umpinainen.

Onkohan jotain haittaa, että matalan osan pääty on täysin avoinainen. Lähinnä ajattelen kylmempää säätä. Toki sen saa tilkittyäkin reissussa varusteilla tai kivillä.

Pitäisiköhän sisäteltalle olla vielä erikseen maakiilat ja lenkit, vai riittääkö joustava kiinnitys ulkoteltan alanurkkiin?

Ulkoteltan ja sisäteltan pohjan painoksi tulee laskujeni mukaan 500 g, jos käytetään 70 g/m2 kangasta. Jos saisi kevyttä ripstoppia, niin tuosta tulisi kokonaisuutena melko kevyt...
mäkäräinen
Viestit: 1691
Liittynyt: 15 Touko 2006 21:35

Viesti Kirjoittaja mäkäräinen »

eräukko kirjoitti: - pohja 70 g/m2 alumiinikangasta ja nousut 10 cm sivuille
Jos hyönteisverkko alkaa heti pohjakankaasta kuten Andersin teltassa, on teltassa makaeltaessa koko ajan vedon tunne. Kannattaa käyttää vahvempaa tavaraa ainakin 40 cm lattiasta. Tekeminen kyllä hieman vaikeutuu.

edit: eikun sori, sillähän oli kaksi erilaista sisätelttaa. Keltaisessa ei kyllä vedontunnetta ole.
Matti J
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2006 12:03
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Matti J »

Tekisi mieli sanoa melkoisen varmana tietona (?), että tuosta 70 g/m2 alumiinikankaasta ei ole teltan pohjaksi. Sen vedenpitävyys ei siihen hommaan riitä.

Käytännössä kyse on siitä, että kunnon sateella tai maan ollessa muuten kunnolla märkää, vesi ei pysy pohjakankaan ulkopuolella, kun kankaalle tulee painetta ihmisen oleilusta. Tuollainen suuruusluokaltaan 1000 mm vesipilariarvo on ei ole riittävä ihmisen istuskellessa tai polvillaan kankaan päällä könytessä. Voipi olla, että makuualusta jakaa kuormaa jo sen verran, ettei sentään nukkuessa tule selän alta vedet telttaan.

Taitaa kyseinen kangas myös olla mekaanisesti turhan heikkoa teltan pohjaksi. Jos se teltan pohjaksi olisi käypäistä kangasta, kai sitä teltoissa käytettäisiin. Mutta eipä ole mielestäni näkynyt.
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja mkalima »

Hiutale kirjoitti:Ensinnäkin mulle sopivaa telttaa (pystytys vaellussauvoilla, kevyt, sisäteltallinen, tilaa yhdelle ihmiselle ja kahdelle kompaktille koiralle) ei ole löytynyt valmiista malleista. Toisekseen itse tekemällä säästää rahaa. Kolmanneksi voin hyödyntää osittain kierrätysmateriaaleja ja neljänneksi tuntea itseni päteväksi ;).
eräukko kirjoitti: - Itse tekemisen ilo
- Mahdolliset uudet innovaatiot
- Hinta
- Omien käyttötarpeiden huomioiminen jo suunnittelussa
- Pelle Peloton keksijäluonteen vahvistaminen
Pahoittelut negatiivisuuden viljelemisestä näinkin täkeässä asiassa kuin itse-tekeminen. Toki teltta kannattaa tehdä itse, jos siihen on motivaatiota. Tuon prosessin aikana oppii varmasti paljon teltoista (ja ompelemisesta), ja jos lopputulos tyydyttää, niin hinnallakaan ei ole niin väliä. Itse tein viime vuonna kajakin ostamisen sijaan, mutta teltta ei kai innostanut tarpeeksi, kun olen varsin tyytyväinen noihin valmiisiin.

Koko ideaa itse tehdystä teltasta ei ole vielä täysin kuopattu, mutta kyseessä olisi kaminallinen leiriteltta, ei kevyt vaellusteltta.
Onko haittaa siitä, että koko sisäteltta on ylhäältäkin verkkoa?
Käsittääkseni kaksikerrosteltan yksi idea on tehdä sisä ja ulkoteltan väliin eristävä ilmakerros, jolloin sisäpuolen lämpö ei niin helposti karkaa. Jos teet sisäteltasta kovin verkkomaisen tuo ominaisuus kärsinee ja teltta on kylmempi. Käytännön merkitys lienee kumminkin vähäinen.

Toinen ongelma voi olla kankaan lujuus, verkot ovat varsin heikkoja, mutta ilmeisesti laitat kaaret kiinni ulkoteltaan, jolloin tuollakaan ei ole väliä.

Markku
Matti J
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2006 12:03
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Matti J »

Vedetäänpä sen verran takaisin, että näkyy se Andres tehneen siitä ns. tavallisesta kankaasta telttansa lattian.

Saattaa tosin hänen valintansa perustua siihen, että pyritään äärimmäiseen keveyteeen ja teltta on käytännössä sen kokoinen, että koko ajan teltassa ollessa pysyy väkisinkin makuualustan päällä, joka jakaa painetta laajemmalle alueelle.
mäkäräinen
Viestit: 1691
Liittynyt: 15 Touko 2006 21:35

Viesti Kirjoittaja mäkäräinen »

Telttaa ei kannata tehdä vahvistamattomasta nailonista Andersin tapaan, se elää liikaa. Sateella kangas venyy hillittömästi ja kuivuessaan kutistuu. Käytössä erittäin huono ominaisuus, kokemusta on.
Jussi

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Onpa Andres kova sälli, kyllä jäis minulta tekemättä. Liian vaativa ja kärsivällisyyttä vaativa homma.
Yhen laavun ja anorakki puvun ompelin aikoinaan. Puku ei oikein istunut, mutta taskut oli varsinkin onnistuneet. :lol:
Vastaa Viestiin