Ensiapulaukun sisältö

Akmeeli
Viestit: 103
Liittynyt: 15 Elo 2007 09:11

Viesti Kirjoittaja Akmeeli »

Ensiapulaukussa on hyvä olla myös pieni ensiapuohjekirja (kertausharjoituksissa yleensä jakavat näitä kirjasia), sitä kannattaa lukaista silloin tällöin, vaikkapa kämpällä iltapuhteena, kun onnettomuus sattuu, niin siinä ei ole aikaa opuksia lukea. Itselläni on kevyt ensiapupakkaus joka sisältää perustarpeet, mutta kaverillani Meanteisella on sitten ihan jopa kirurgisia välineitä. Jos on paha haava ja runsas verenvuoto, niin se on pystyttävä ompelemaan kiinni, Markku on oikeassa, että verenvuodon tyrehtyminen on ensisijaista ja hygienia vasta toissijaista.


Varg62

Viesti Kirjoittaja Varg62 »

Eikös kaikilla ole haavaneula itsesulavine lankoineen ja suonipihdit ompelua helpottaan :lol: sekä ruisku puuduttavaa sitäkin mukana varsinkin kun koira tulee mukaan nytten.Vaikea saada kait suomesta??
Ainoa mikä puuttuu on oikeaoppiset ompeluohjeet.En ole netistä löytänyt,kun kaikki ne mitä löytänyt on salasanojen takana ja ne saa vain sairaanhoito henkilöstö.Olisiko täällä tietoa siitä?????? :lol:
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja mkalima »

Akmeeli kirjoitti:Jos on paha haava ja runsas verenvuoto, niin se on pystyttävä ompelemaan kiinni,
Tuosta on ollut aika kahtalaista käsitystä. Toiset ovat sitä mieltä, että epähygieeninen ompelu on pahempi kuin jättää haava hieman auki siteen varaan. Ompeluhan pitää tehdä muutaman tunnin kuluessa. Jos ompelua ei tehdä ajoissa, korjataan arpi sitten plastikkakirurgin toimesta, jos enemmän haittaa.

Itse en ole moisia harkinnut, koska jos niin iso haava tulee, että ompelua vaatii, niin reissu keskeytyy. Ensiapuun ompelua ei sinänsä tarvita.

Markku
Varg62

Viesti Kirjoittaja Varg62 »

Ei kenties itselle,mutta jos koiralla tulee jalkaan iso haava niin soitatko helikopterin paikalle?pikkasen kallista,koska sen maksat itse kokonaan.Parempi ommella itse ainakin koiran isot haavat ja sitten kylille heti.
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja mkalima »

Varg43 kirjoitti:Ei kenties itselle,mutta jos koiralla tulee jalkaan iso haava niin soitatko helikopterin paikalle?pikkasen kallista,koska sen maksat itse kokonaan.Parempi ommella itse ainakin koiran isot haavat ja sitten kylille heti.
Ei kai se koiran fysiikka eroa tässä suhteessa ihmisen fysiikasta. Jos tulee iso haava, niin tukeva side ja äkkiä lääkäriin. Antaa sitten eläinlääkärin ommella asianmukaisesti.

Ompelu ei siis tyrehdytä haavaa sen paremmin kuin kunnon side, joten ei se mikään hyvä ensiapukeino ole.

Markku
Varg62

Viesti Kirjoittaja Varg62 »

Lääkäriin meno vain kestää minulla,kun sen verran pois reiteiltä jotta voipi mennä pariviikkoakin kipeän koiran kanssa.Parempi hoitaa ja levätä senkin.Olen jo yhdet anturat ommellut aikaisemmalta sesseltä norjassa,mutta solmut oli pikkasen huonoja tuppas aukeen.
karskinen

Viesti Kirjoittaja karskinen »

Oma ensiapupussi on pieni.
En touhua puukolla enkä kirveellä, enkä tee tulia. Näin riski syviin viiltohaavoihin on minimaalinen. Joten sidetarpeet rajoittuvat parin sideharsorullaan.

Palovammoja voisi tulla lähinnä kuumasta keitoksesta tai kahvista.

Neula, pieni peili ja pinsetit ovat mukana.

Lääkkeinä mukana on burana ja kefexin-antibiootti. Pieni tuubi bevita-voidetta ja pieni orudis-voide.

Mkaliman listassa ollut litalgin voisi olla mukana. Joskus kyseistä lääkettä (injektiona pakaralihakseen + tablettina) saaneena voin sanoa sen olevan tehokas vatsan puuduttaja. Tuo panacod saattaisi olla myös jytyä: täytyy harkita.

Vakavaan, toimintakykyä tai henkeä uhkaavaan tapaturmaa en ole varautunut: tilanteen ratkaisten tilapäisvälinein, jos ratkaisen.
Echo
Viestit: 435
Liittynyt: 05 Marras 2007 13:05
Paikkakunta: Roistonkulma

Viesti Kirjoittaja Echo »

Olen ollut tilanteessa, jossa söin muistaakseni neljä litalqinia, sain kahdesti pakaraan pistoksena, ei auttanut. Ajoin 350km kotiin kivusta hikisenä, oksensin välillä pientareella, pääsin kotiin, ex (ei ollut silloin vielä ex) vei terveyskeskukseen, pistivät lisää litalqinia, ei auttanut, ketoriinia suoneen, ei auttanut... Ambulanssilla keskussairaalaan, tiputuksella jotain suoraan suoneen, ja jo lakkasi sattumasta. Pelkäsin (oikeasti), että putoan sängystä, kun keinutti niin kovin, tosin se naurattikin, ja velatkin tuntui saatavilta. Parin päivän päästä leikattiin sappirakko pois.

En pysty syömään enää litalqinia, tulee aina tuo reissu mieleen.
Jos voipala tappaa erämaassa, se on kaunis kuolo.
Suupielet silavassa. Takin etumus traanissa. Ympärillä autius.
-Tura-
Varg62

Viesti Kirjoittaja Varg62 »

sulla oli väärät lääkkeet.Temgesig 0,4 on aina mukana 50kpl...sillä lähtee selkäkivut ainakin minulta.Koiralle vaan ei voi antaa pitää olla omat ja puhe,kun oli haavan ompelusta niin kyllä kloroformi tehoo nukutukseen vieläkin ja vapaasti saatavissa.
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja mkalima »

Varg43 kirjoitti:sulla oli väärät lääkkeet.Temgesig 0,4 on aina mukana 50kpl...sillä lähtee selkäkivut ainakin minulta.
Poistin kirjoitukseni virheiden takia. :oops:
Sekoitin Temgesigin Tramaliin.

Markku
Viimeksi muokannut mkalima, 07 Tammi 2008 23:14. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Varg62

Viesti Kirjoittaja Varg62 »

ei ole muuten morfiini pohjainen vaan buprenorfiinihydrokloridia .
Se on kyllä kova lääke ja sain aikoinani jo 8 vuotta sitten reseptin norjasta ja arvatkaa oliko vaikeeta saada suomesta.Nyt saan tarpeen mukaan kas kun en ole narkkari ja osaan säädellä sen käyttöä.On vain ainoa joka tehoaa paitsi jos ei enään niin sitten tulee dolcontin ja se taas on morffiinia ja lopettaa kyllä vaeltamisen lopullisesti jos sitä tarvisee.Toivottavasti se aika ei tule särkyihini ikinä. :cry:
Orbus

Re: Ensiapulaukun sisältö

Viesti Kirjoittaja Orbus »

Echo kirjoitti:Minua kiinnostaa, mitä teillä muilla kuuluu ensiapulaukkuun? En ole aikeissa ostaa valmista, vaan koota oman, ja siksi teidän kokemuksella kootut laukut kiinnostaa.

Toistaiseksi suunnitelmani näyttää tältä (ja vastaa suurelta osin aiemmin mukana olleita pakkauksia, lisäillyt olen jotain matkan varrella):
-Laastaria
-Haavataitoksia
-Haavanpuhdistusainetta
-Haavateippi
-Itsetarttuva tukisidos (korvaa idealsiteen)
-Pinsetit
-Rakkolaastaria
-Silikoonilevyä (en tiedä nimeä, saan ex-anopilta, käytetään esim. palovammojen hoitoon. Joskus jalkapohjaan tulleen haavan päälle laitettiin, ja jalalla kärsi taas kävellä).
-Hiilitabletteja
-Kortisonitabletteja (allergioiden takia)
-Bepanthenia (allergioiden ja kuivan ihon takia )
-Perusvoidetta (samasta syystä)
-Kortisonivoidetta (yllä olevat syyt + hyttysenpistot)
-perunajauhoa (hiertymien ehkäisyyn talkiksi)
-Antihistamiinia
-Buranaa
-Antibact. silmätipat

Kommentteja odotetaan :)
aika hyvä sisältö. Palovammojen hoitoon sopivat ea-tarvikkeet ovat ehdottoman tärkeitä. Sanoisin että palovamma on ehkä yksi todennäköisimmistä eteen tulevista vammoista hiertymien ja muljahdusten ohella. Kun läträtään ehkä väsyneenäkin kiehuvan veden, keitinten ja tulen kanssa. Silikoniharsot on ehdoton varuste. Nimimerkki kokemusta on.
Varg62

Viesti Kirjoittaja Varg62 »

Lisäisin salvan joka auttaa kaikkiin tulehduksiin ja hiertymiin ja nopeasti myös palovammoihin.Bemetson-K saa reseptillä kyllä ei ilman.Auttelin kahta tyttyöstä kevolla,kun käsi paloin pahasti ja auttoi+ kiitos vanhemmalle pariskunnalle joka antoin ohuet kankaiset suojahansikkaan sille mukaan.
Toni
Viestit: 804
Liittynyt: 20 Syys 2007 19:43

Viesti Kirjoittaja Toni »

varg43.mulla on pari hyvää,virallista suomenkielistä tikkaus-vihkosta hyvine kuvineen.eri solmuja yms.
voin ottaa niistä joskus kopiot,tai sitten heivaan sulle nimet,tekijöineen ja etit ne sitten vaikka kirjastosta,tilaamalla,tms?

tuolla myytävät,kirjalistassanikin oli yksi sen tapainen kirja,mutta se meni jo.

nyt vaan on tavarat pakattuna muuttoa varten,joten asialle pääsen vasta sitten joskus...

oilisin ite kiinnostunut parista neulasta sekä sulavasta että normaalista langasta.mistäköhän noita saisi?
oon täytellyt muksuna eläimiä,ja kaunista tikki jälkeä tulisi:)

mutta ea,pussukka sisältää:

tuommoinen venyvä side rulla.
leucon teippiä,kiinnitys hakaset,kynsisakset,avaruus lakana.jotain pientä purtavaa.
palovammoihin tyrnin siemenöljyä tai hunajaa.
hankaumiin,yms ihotulehduksiin mehiläisvaha,pellavaoljy yrtti voidetta.tai tea-tree öljyä.
auringon polttamiin manteliöljyä.
(noista "lääkkeenomaisista":),on yleensä mukana pari pientä miniatyyri pulloa tai purnukkaa,niin ja sitten muutama steriili sidelappu.pinsetit.

saattaa siellä vielä jotain muutakin olla,nyt ei leikkaa....
mutta sisältö vaihtelee pikkasen vuodenajan ja reissun mukaan.
tosin pikkureissuilla tuo ei välttämättä ole aina ollut mukana,mutta kova yritys alati parantaa tapojani....

synteettisiä lääkkeitä en ole joutunut käyttään vuosiin:)
en reissuissa enkä muutoinkaan.
Varg62

Viesti Kirjoittaja Varg62 »

jos sinulla joku eläin niin kyllä aika moni eläinlääkäri antaa pari neulaa lankoineen.Ei ne mitään kiellettyjä ole vaan en tiedä saako jostain apteekista ihan.Nukyisin kaikki on melkein kiinteällä langalla varustettuja haavaneuloja.No täytyy kai harjoitella pikkasen ompelutaitoja ja kun käyn eläin lekurilla sitten rokottamassa sessen niin kysäisen sillä kairassa ei ole eläinlekureita ja ei se ole niiltä pois.
Vastaa Viestiin