Ensiapulaukun sisältö

Echo
Viestit: 435
Liittynyt: 05 Marras 2007 13:05
Paikkakunta: Roistonkulma

Ensiapulaukun sisältö

Viesti Kirjoittaja Echo »

Minua kiinnostaa, mitä teillä muilla kuuluu ensiapulaukkuun? En ole aikeissa ostaa valmista, vaan koota oman, ja siksi teidän kokemuksella kootut laukut kiinnostaa.

Toistaiseksi suunnitelmani näyttää tältä (ja vastaa suurelta osin aiemmin mukana olleita pakkauksia, lisäillyt olen jotain matkan varrella):
-Laastaria
-Haavataitoksia
-Haavanpuhdistusainetta
-Haavateippi
-Itsetarttuva tukisidos (korvaa idealsiteen)
-Pinsetit
-Rakkolaastaria
-Silikoonilevyä (en tiedä nimeä, saan ex-anopilta, käytetään esim. palovammojen hoitoon. Joskus jalkapohjaan tulleen haavan päälle laitettiin, ja jalalla kärsi taas kävellä).
-Hiilitabletteja
-Kortisonitabletteja (allergioiden takia)
-Bepanthenia (allergioiden ja kuivan ihon takia )
-Perusvoidetta (samasta syystä)
-Kortisonivoidetta (yllä olevat syyt + hyttysenpistot)
-perunajauhoa (hiertymien ehkäisyyn talkiksi)
-Antihistamiinia
-Buranaa
-Antibact. silmätipat

Kommentteja odotetaan :)


Jos voipala tappaa erämaassa, se on kaunis kuolo.
Suupielet silavassa. Takin etumus traanissa. Ympärillä autius.
-Tura-
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Re: Ensiapulaukun sisältö

Viesti Kirjoittaja mkalima »

Mulla on tommonen.

Markku
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

Tuollahan sitä taannoin puitiin.
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
Echo
Viestit: 435
Liittynyt: 05 Marras 2007 13:05
Paikkakunta: Roistonkulma

Viesti Kirjoittaja Echo »

Kiitos IkiHonka, en koskaan muista noista vanhoista turinoista katsoa.

Tuo urheiluteippi esiintyy molempien listoissa. Pikaisen Googletuksen jälkeen en löytänyt selkeää ja luotettavaa vastausta siihen, mihin ja miten sitä käytetään. Tuo kun on ihan uusi juttu minulle. Ilmeisesti estämään hankaumia?

Omasta listastani muuten puuttuvat mm. sakset, koska ne ovat leathermanissa, enkä kanna muita saksia mukana. Sama koskee vanupuikkoja. Siis eivät löydy Leathermanista, mutta ovat hygieniatarvikkeissa mukana :)

Reseptilääkkeitä en tuohon lisännyt, mutta Sirdalud ja Dolan on varmuuden vuoksi mukana aina matkoilla, koska olen muuten kuin reissussa saanut pari kertaa hartiat niin jumiin, että vähäinenkin ponnistus/verenpaineen nousu/kumartuminen saa aikaan sellaisen tuskan päässä, että itku pääsee. Molemmat lääkkeet pitää kyllä ottaa vain illalla, jos meinaa vaeltaa. Minulla ainakin on sangen hulvaton ja vetelä olo noiden jälkeen :D

Astmapiipun otan myös, vaikka tarvitsen sitä vain todella harvoin, muutaman vuoden välein. Jos ei se kuitenkaan ole mukana kohtauksen sattuessa, niin olo on kamala.

Imodiumia pitääkin hankkia, sekin löytyi teidän listoilta, samoin perhosteippi ja palovammoihin Flamazine.
Magnesiumin poimin tuolta myös, hyvä, lisätään mukaan. Kotona syönkin sitä jokseenkin säännöllisesti, muuten kramppaa jalka (aina samasta kohden, pohkeesta, ja sitten sillä ei kävellä moneen tuntiin), mutten olisi ehkä muistanut ottaa mukaan.
Jos voipala tappaa erämaassa, se on kaunis kuolo.
Suupielet silavassa. Takin etumus traanissa. Ympärillä autius.
-Tura-
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

Echo kirjoitti:Tuo urheiluteippi esiintyy molempien listoissa. Pikaisen Googletuksen jälkeen en löytänyt selkeää ja luotettavaa vastausta siihen, mihin ja miten sitä käytetään. Tuo kun on ihan uusi juttu minulle. Ilmeisesti estämään hankaumia?
Siihenkin ja tukiteippauksiin.

Leukotape Classic urheiluteippiä löytyy ainakin Yliopiston Apteekista ja Suunnistajan Kaupasta.
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
Avatar
Pepi
Viestit: 7437
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Echo kirjoitti:Tuo urheiluteippi esiintyy molempien listoissa. Pikaisen Googletuksen jälkeen en löytänyt selkeää ja luotettavaa vastausta siihen, mihin ja miten sitä käytetään. Tuo kun on ihan uusi juttu minulle. Ilmeisesti estämään hankaumia?
Hankautumilta suojaaminen on yksi käyttö. Siinä mielessä paras, koska se on ennalta ehkäisevä.

Urheiluteipin alkuperäinen käyttötarkoitus on nivel- ja lihasvammojen tukisiteenä toipumisaikana ja uusiutumisen estämiseksi. Vaelluksellakin sitä voi siihen käyttää.

Urheiluteippi käy kiinnityslaastarista. Muuhun kuin omalle iholle sitä voi käyttää moneen paikkaan "jeesusteipin" asemesta. Kohteesta riippuu, onko urheiluteipin kangaspintaisuus etu vai haitta. Liima on ainakin siistimpää.

Minä kelpuutan vain yhden urheiluteippivalmisteen: Leukotape. Koska nykyään siitäkin on ilmaantunut mitääntekemätön kevytversio "Sport", myyjät usein nimittävät varsinaista oikeaa Leukotapea lisänimellä "Classic". Ainoa paikka, mistä sitä olen viime aikoina löytänyt, on Suunnistajan Kauppa. Jotkut käyttävät leveämpää Leukoplastia, mutta minusta se on epäkäytännöllisen leveää.

Miksi juuri tuo teippi? Se on osoittautunut ainoaksi, joka esimerkiksi hiertymäalttiiseen kantapäähän pelkkänä lappuna kiinnitettynä kestää paikallaan viikon, vaikka kastuu joka päivä - ja tarvittaessa lähtee irti kevyesti vetämällä ihoa rasittamatta.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
eräukko
Viestit: 1696
Liittynyt: 02 Elo 2006 11:28

Viesti Kirjoittaja eräukko »

Kannattaa ottaa pinsetit ja semmoisia onttoja teräviä yksittäispakattuja neuloja ja teräviä ompeluneuloja, joilla voi kaivella tikut pois sormista.
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

Tuolta voi lueskella aikansa kuluksi ohjeet nilkan teippauksesta ja vaikka harjoitella sitä, niin on paremmat valmiudet tarvittaessa.
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
Echo
Viestit: 435
Liittynyt: 05 Marras 2007 13:05
Paikkakunta: Roistonkulma

Viesti Kirjoittaja Echo »

Eräukko, ompelutarvikkeet on aina mukana, pieni pastillirasia, jossa on neuloja, paria kokoa hakaneuloja, rihmaa, karhunlankaa, kuminauhaa pätkä ja pari nappia.

Ikis, kiitos, pitänee aloittaa opinnot :)
Jos voipala tappaa erämaassa, se on kaunis kuolo.
Suupielet silavassa. Takin etumus traanissa. Ympärillä autius.
-Tura-
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja mkalima »

Lisäisin listaasi vielä desinfiointiaineen (tai -pyyhkeitä) ja pienen palan saippuaa, jos ei jo ole. Puhtaus on yli puoli ruokaa haavojen hoidossa, ja pitkällä reissulla ei tulehdusriskin kanssa kannata leikkiä. Sen lisäksi joku yleisvaikutteinen antibiootti on mielestäni hyvä olla olemassa, siis juuri tulehdusten takia.

Markku
Echo
Viestit: 435
Liittynyt: 05 Marras 2007 13:05
Paikkakunta: Roistonkulma

Viesti Kirjoittaja Echo »

mkalima kirjoitti:Lisäisin listaasi vielä desinfiointiaineen (tai -pyyhkeitä) ja pienen palan saippuaa, jos ei jo ole. Puhtaus on yli puoli ruokaa haavojen hoidossa, ja pitkällä reissulla ei tulehdusriskin kanssa kannata leikkiä. Sen lisäksi joku yleisvaikutteinen antibiootti on mielestäni hyvä olla olemassa, siis juuri tulehdusten takia.

Markku
Tuo haavanpuhdistusaine on listassani haavojen desinfiointiin, tarkoitatko jotain muuta vielä?
Saippuaa on toki mukana, mutta se kuuluu sinne hygieniapussiin minulla, siksi en maininnut tässä :)

Antibiootti voisi tosiaan olla, jos vaan näillä minun allergioillani enää löytyy mitään laajakirjoista.
Jos voipala tappaa erämaassa, se on kaunis kuolo.
Suupielet silavassa. Takin etumus traanissa. Ympärillä autius.
-Tura-
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja mkalima »

Echo kirjoitti:Tuo haavanpuhdistusaine on listassani haavojen desinfiointiin, tarkoitatko jotain muuta vielä?
Sori, luin huolimattomasti. Juuri tuota tarkoitin. Siis sekä haavojen desinfiointiainetta, että saippuaa käsien pesuun.

Muistaakseni joku desinfiontiaine käy myös (hätä)vedenpuhdistukseen, muutama tippa litraan vettä. Olikohan jodi? Mahtaako joku tietää?

Muutama vedenpuhdistustabletti on sikäli kätevä olla mukana, että jos loukkaantuu kaukana puhtaasta vedestä, niin pärjää tovin "kuravedellä".

Markku
Echo
Viestit: 435
Liittynyt: 05 Marras 2007 13:05
Paikkakunta: Roistonkulma

Viesti Kirjoittaja Echo »

Kloori nyt ainakin käy, mutta hengenvaarallista tietysti liikaa nautittuna. Ei kannata siis kokeilla kotona :roll:
Ainakin joissain vedenpuhdistustableteissa on klooria, toisissa ilmeisesti jodia, koska mainitaan, että sisältää ainetta, joka poistaa jodin väriä ja makua?
Jos voipala tappaa erämaassa, se on kaunis kuolo.
Suupielet silavassa. Takin etumus traanissa. Ympärillä autius.
-Tura-
eräukko
Viestit: 1696
Liittynyt: 02 Elo 2006 11:28

Viesti Kirjoittaja eräukko »

Echo kirjoitti:Eräukko, ompelutarvikkeet on aina mukana, pieni pastillirasia, jossa on neuloja, paria kokoa hakaneuloja, rihmaa, karhunlankaa, kuminauhaa pätkä ja pari nappia.
Kannattaa myös huomioida, ettei tee samaa virhettä kuin minä. Otin mukaan karhulankaa ja kunnon jöötit neulat, joilla parsii vaikka rinkan viilekkeen. Nämä neulat olivat sitten niin isoa sorttia (tyyliin pihdeillä vedetään kankaan läpi), että eihän niillä tikkua saanut sormesta. Onneksi eräällä tuntemattomaksi jääneellä vastaantulijalla oli tuollainen terävä yksittäispakattu neula, jolla tikku sitten lähti.
ruijanpolku
Viestit: 316
Liittynyt: 26 Syys 2007 15:12
Paikkakunta: keskellä Suomea

Viesti Kirjoittaja ruijanpolku »

Olen kohta nelkyt vuotta kantanut mukana kutakuinkin samansisältöistä ea-pakkausta. Siinä on muutama valmis haavataitos, pikalaastareita, sideharsoa rullassa, "heftaa" l. teippiä, Bacimysin-salvaa, leveä idealside, toinen pieni ja pehmeä joustoside, desinfiointi-ainetta, särkylääkettä (Ketorin 100mg, se toimii mutta sitä saa vain reseptillä) ja kevään 2004 jälkeen olen lisännyt mukaan rasvakääreen mikä sen nimi nyt lienee, ennen oli Sofratull. Neuloja on ompelurasiassa, vaikka tikun saa kyllä hyvin pois puukon kärjellä!
Sitten on huomioitava että vessapaperi ja nenäliinat kun ne säilyttää puhtaina minigripissä, ovat kelvollisia tukahduttamaan verenvuotoa ja puhdistuksessa myös.
Ikiksen linkistä löytyi "Kuukkelin" 13.2.2005 kirjoittamana viite siitä miksi lisäsin rasvakääreen ea-laukkuuni.
Keskolla (uudemman ajan vaeltajien Anterinmukka) sormensa katkaissut neiti oli tyttäreni ja ko. vahinko sattui huhtikuussa 2004. Sormenpää siinä meni luita myöten ja jäi Viljamille syötäväksi.
Seuraavana iltana olimme Roin keskussairaalassa peukalon tuppoa availemassa jolloin nuori hratohtori kehui sormen olevan mallikkaasti hoidetun mutta tupon poisto olisi ollut vähemmän kivuliasta jos siteen alla olisi ollut rasvakääre. Hyvin alkanut hiihtoretki katkesi kuin kanan lento, niinkin siis voi käydä mot.
Aiemmilla reissuilla olin tarvinnut ea-pussista pari vain pari pikalaastaria ja pari särkylääkettä, sekä joskus idealsidettä. Kerran Veli- Venäjän puolella oli polvessa parina päivänä hankalahko rasitusvamma mihin auttoi napakasti sidottu idealside, se tuki ja lämmitti mukavasti ja polvi siitä kohta vertyikin normaaliksi.
Keskon tapaus oli oikeastaan aika kova juttu. Verenvuoto sormenpäästä oli hurjaa ja tyttö kalpeni ja oli shokin partaalla. Minä lupasin hänelle että mitään hätää ei ole ja että peukalo paranee kyllä. Tyttö istui verannan paksulla penkillä ja piti kättä pystyssä, peukalossa oli puoli rullaa vessapaperia. Hain potilaalle sisältä ison mukin lämmintä teetä (jota onneksemme olin juuri ennen tapahtunutta keittänyt) ja käskin juoda sitä eikä hätäillä sormesta, kyllä äippä hoitaa. Lämmin tee ja hoitajan rauhallisuus (mikä oli tietysti näennäistä mutta pokka piti), estivät shokkitilan ja vuotokin muutaman paperitupon vaihdon jälkeen tyrehtyi. Sitten kunnon kääre ja särkylääkettä naamaan ja sisälle neljän patjan päälle, sehän on Keskolla mahdollista kun ei porukkaa ole tuvan täydeltä. Se miten Kemihaaraan päästiin seuraavaksi päiväksi, on oma juttunsa.

Oli se aika kova paikka kun kyseessä oli oma tytär ja tiesin että puhelimen kuuluvuus alkaa vasta 7 kilsan päästä Vongoivalle menevän kurun puolivälistä ja pimeää jo teki, olimme päivän hiihtäneet Tahvolta Keskolle saunaretkelle. Lapsestani (vaikka oli jo hyvinkin täysi-ikäinen) olin mielessäni ylpeä. Harva olisi siinä tilanteessa ollut niin urhea ja rauhallinen kuin hän oli.
Vaellettu on yhdessä senkin jälkeen ja varmaan edelleen. Puukkoa ei ole tyttö reissussa juurikaan kaipaillut, vuoluhommat ovat jääneet vähiin.
Ensiapulaukusta en ikuna luovu!
Vastaa Viestiin