Rankisen valmistus

eräukko
Viestit: 1696
Liittynyt: 02 Elo 2006 11:28

Rankisen valmistus

Viesti Kirjoittaja eräukko »

Olen ajatellut valmistaa viherto-tyyppisen rankisen: http://www.kotiposti.net/viherto/kuvat/errankinen.jpg

Mutta sillä lailla, että pohjan koko olisi ehkä noin 75 x 60 cm. Yhdelle hengelle siis. Korkeutta voisi olla 90 cm pyramidin huipulla.

Rankisessa olisi joka kulmassa kiinnityspisteet maahan ja ylhäällä vain yksi kiinnityspiste. Ongelmia tässä tuottaa huono matikkapää, eli pitäisi osata laskea nuo kankaiden koot. Tuollainen pyramidin muotoinen on suunnitelmissa.

Entä kankaat? Pohja kannattanee tehdä samanlaisesta kankaasta kuin vaikkapa erätoveri? Kestänee tarpeeksi vettä? Minkäslaista verkkoa sitten?

Onko joku tehnyt rankista, mitat ainakin kiinnostaisivat?


IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Re: Rankisen valmistus

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

eräukko kirjoitti:Olen ajatellut valmistaa viherto-tyyppisen rankisen:

Mutta sillä lailla, että pohjan koko olisi ehkä noin 75 x 60 cm.
Et voi olla tosissasi. Pohjan koko ei paljoa poikkea meidän koiran kopin pohjasta ja sekin joutuu nukkumaan siellä kiepillä.

eräukko kirjoitti:Ongelmia tässä tuottaa huono matikkapää...
Ehkä tuo selittää edellisen. :D
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
eräukko
Viestit: 1696
Liittynyt: 02 Elo 2006 11:28

Viesti Kirjoittaja eräukko »

Joo, tarkoitin toki 75/60 x 200 cm :lol:

Makuualusta on 50 cm leveä, joten tuossahan on vielä ylimääräistä tilaa sivuilla reilusti.

Yksi mitä mietin on puolirankinen, semmoinen joka kiristetään makuupussin yläosan päälle. Mietin kuitenkin, että makuupussia voisi suojata paremmin fullsize-malli.
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

Hetken ehdin jo epäillä sinun alkaneen harrastamaan grammanviilausta oikein tosissasi. Tuolla pläntillä (75 x 60 cm) nukkuminen olisi edellyttänyt kylläkin jonkin asteisia fakiirin taitoja.

Edit:
Mutta asiaan. Niistä mitoista. Jos et halua alkaa niitä mittoja laskemaan, niin helpoimmin saat ne ihan mittaamalla seuraavaan tapaan, edellyttäen sinulla olevan vapaana parisen metriä seinäpintaa. Merkitse se rankisen huippupiste seinään. Ajattele seinätason halkaisevan rankisesi kahteen symmetriseen osaan pituussuunnassa. Päätä millä etäisyydellä päädystä huippu on. Esim. 60 cm. Mittaa lattianrajasta suoraan huipun alapuolelta toiseen suuntaan 60 cm ja toiseen 140 cm. Näin saaduista pisteistä mittaa kohtisuoraan ulospäin toisesta 30 cm ja toisesta 37,5 cm (eli leveyden puolikkaat). Merkkaa pisteet lattiaan. Nyt mittaat saaduista pisteistä etäisyydet huippupisteisiin, jolloin saat kolmioiden sivujen pituudet (ja korkeudetkin) mittanauhalla. Kolmioiden kantojen pituudethan sinulla jo onkin. Voit muutella ja hakea sopivia mittoja tarpeen mukaan. Helppoa kuin heinänteko. Mahdoiko osata selittää asian riittävän monimutkaisesti :roll:
Viimeksi muokannut IkiHonka, 01 Tammi 2008 23:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
hannes
Viestit: 10799
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

-rullamittanukkumatyyli- :D
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Minulla on huonoja kokemuksia makuupussin yläosan peittävästä rankisesta. Siellä ei ilma kunnolla kierrä ja ainakin keskikesällä se oli liian kuuma. Kokeilin hyttysanorakin käyttämistä niin että vedin sen makuupussissa ollessani pään yli. Talvella olisi varmaan hyvä lämmönlisä mutta ainakin toistaiseksi hyttyset eivät lennä talvella :D :D
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Re: Rankisen valmistus

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

eräukko kirjoitti:Entä kankaat? Pohja kannattanee tehdä samanlaisesta kankaasta kuin vaikkapa erätoveri? Kestänee tarpeeksi vettä?
Kysy kangasliikkeestä vaikka tuota:

TAFFETA 190D / PU, hopeatausta

UV-suojattu, leveys: 150cm, vahvuus: 0,1mm, paino: 70g/m², vesipatsas: 1000mm


Verkoksi vaikka riittävän tiheää valoverhokangasta. Otat uusiokäyttöön emännän hylkäämät verhot, niin tulee lisäksi halvat.
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
Avatar
OS
Viestit: 8147
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

IkiHonka kirjoitti:Hetken ehdin jo epäillä sinun alkaneen harrastamaan grammanviilausta oikein tosissasi. Tuolla pläntillä (75 x 60 cm) nukkuminen olisi edellyttänyt kylläkin jonkin asteisia fakiirin taitoja.
Kyllä se nukkuminen onnistuu noinkin pienessä rankisessa:

http://haha.nu/amazing/incredible-elastic-man/ :shock:
Herrahuu
Viestit: 308
Liittynyt: 19 Tammi 2006 15:18

Viesti Kirjoittaja Herrahuu »

Jaa-a, eräukko mitenkäs kustannukset kaupasta <> teet itse? Olettaen, että et laske omalle työlle vaan menee harrastuksen piikkiin.

Ihan mielenkiinnosta.
eräukko
Viestit: 1696
Liittynyt: 02 Elo 2006 11:28

Viesti Kirjoittaja eräukko »

Katselin hintoja täältä http://www.varuste.net/tuotteet2.asp?_id=5579 ja tulin siihen tulokseen, että itse tekemällä saan paremman ja halvemman.

Esimerkiksi tuo Vaude Solo on aivan liian korkea. Pop Up Single Dome taas on sopiva mitoiltaan, vaan turhan hintava.
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

eräukko kirjoitti:... vaan turhan hintava.
Saat moskiittoverkon 2,5 eurolla, kun lahjoitat sen Kirkon Ulkomaanavun kautta. Ongelma on vaan se, ettet ehkä voi lahjoittaa sitä itsellesi :wink: Eli pulita vaan monikymmenkertainen hinta kiltisti.

No, tuolta voi kysella hieman halvemmalla, jos tulisi uusi partti. Näyttää olevan loppu nyt.
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
eräukko
Viestit: 1696
Liittynyt: 02 Elo 2006 11:28

Viesti Kirjoittaja eräukko »

Joo eihän nuo tarvikkeet kalliita ole, pääsee tuntipalkoille kun tekee itse. Eränetin kapine on aivan liian suuri ja painava minulle.
Avatar
Ölliäinen
Viestit: 835
Liittynyt: 15 Helmi 2006 13:37
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ölliäinen »

Ostin männäkesänä ikealta semmosen rinsessasängyn piälle viritettävän valamiks muotoonommellun harsoverhon. Siitä poistin muovisen levityskehän ja leikkelin vähemmäks helemoja. Tuon ku sitte ripustaa jollai konstilla piän yläpuolelle nii jopa on hyvä. Ja koska en juurikkaa kesähelteillä retkeile, nii ei oo liika kuumakaa. Aekasemmin mukana ol hiplee harsoverho, jonka keskeltä sitasin solomuun ja ripustin piälle. Mahtuu nyrkinkokoseen pussiin ku kunnolla survoo.

Joskus aikanaan oun ostanut tämmösen: http://jom-hunter.reiru.net/rankinen.html. Tämäkii on hyvä. Viepi tilloo vähempi ku expedin airmatti.
Eläkeehä immeisiks
Avatar
OS
Viestit: 8147
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Ölliäinen kirjoitti: Joskus aikanaan oun ostanut tämmösen: http://jom-hunter.reiru.net/rankinen.html. Tämäkii on hyvä. Viepi tilloo vähempi ku expedin airmatti.
Tuo vaikuttaa mielenkiintoiselta. Pystytkö Ölliäinen kertomaan suunnilleen minkämittainen paketti tuo rankinen on kasattuna?
Varg62

Viesti Kirjoittaja Varg62 »

kannattaako nykyään enään tehdä sillä ostin pikkasen muunnellun viherron rankisen 60€ postikuluineen?
Vastaa Viestiin