Rankisen valmistus

mäkäräinen
Viestit: 1691
Liittynyt: 15 Touko 2006 21:35

Viesti Kirjoittaja mäkäräinen »

Ripstop vähentää nailonin venymistä merkittävästi, kyllä ripstop nailonkin vähän venyy, se on totta. Polyesteri ei veny.


Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja boueme »

Miksi nailoni venyy mutta polyesteri ei? Syy ei varmaan ole sama kuin kuminauhan ja jääpuikon välillä...

-B
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
Kösteri
Viestit: 1437
Liittynyt: 12 Tammi 2006 17:55
Paikkakunta: ~100

Viesti Kirjoittaja Kösteri »

Venyminen kuormitettuna ja turpoaminen kuormittamattomana ovat kaksi eri asiaa. Edellisessä tapauksessa vahvistuslangoilla on merkitystä, jälkimmäisessä ei.
Metsän Omena
Viestit: 3070
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

Muistisääntö polyamidille ja polyesterille:
Kostuessaan Ami venyy, Esteri ei.
eräukko
Viestit: 1696
Liittynyt: 02 Elo 2006 11:28

Viesti Kirjoittaja eräukko »

boueme kirjoitti:Minä ajattelinkin tuota laavukankaaksi.

-B
Älä nyt tuollaista, vai miten jykevän laavun ajattelit? Luulen, että tuo 70 g/m2 tavara on just passelia laavuun, ja vieläpä vedenpitävämpää.
mäkäräinen
Viestit: 1691
Liittynyt: 15 Touko 2006 21:35

Viesti Kirjoittaja mäkäräinen »

Eikös niissä vahvistuslangoissa käytetä jotain kovempaa kuitua joka ei kastuessaan niin veny? Saatan muistaa väärin.
Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja boueme »

eräukko kirjoitti:
boueme kirjoitti:Minä ajattelinkin tuota laavukankaaksi.

-B
Älä nyt tuollaista, vai miten jykevän laavun ajattelit? Luulen, että tuo 70 g/m2 tavara on just passelia laavuun, ja vieläpä vedenpitävämpää.
En minä tuosta, ensin vaan ajattelin, että jos kevyttä ripstoppia saisi ja heti innostuin kun shelbyllä oli. Mutta liian painavaa tuo on. Laavun tärkeimpiä ominaisuuksia on mielestäni keveys ja sateensuoja.

-B
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
eräukko
Viestit: 1696
Liittynyt: 02 Elo 2006 11:28

Viesti Kirjoittaja eräukko »

Onkos tuosta laavun teosta oma topic, sopisi tänne osastolle :)
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Rankinen lienee oikea termi tälle sisäteltalle. Teltan ulkokuori on kaupallinen kevyt silnylon valmiste, joka on ehkä enemmänkin voimakkaasti muotoon ommeltu tarppi kuin teltta. Koska hyttyset saattavat olla liikekannalla, on syytä tehdä siihen ötökänpitävä sisäteltta.

Pohjamateriaalina on 90g/m^2 telttapohjakangas (PU-pinnoitettu nylon) ja verkkona 25g/m^2 tiheäsilmäinen verkko. Molemmat materiaalit ovat yllättävän helppoja ommella ohuella polyesterilangalla ja terävällä neulalla. Vetoketjuksi YKK:n #3 spiraalia. Tavoitteena n. 4m^2 pohjapinta-ala, 1,55m korkeus ja painoa mielellään alle 600g. Ja tilaa pohjan muodon vuoksi kahdelle ja rajalliselle määrälle tavaraa.

Lisätietoja jos (ja kun) projekti on valmis, ehkä vasta testireissun jälkeen, koska kiirettä pitää.
Vastaa Viestiin