Kokemuksia Lundhags-kengistä?

Avatar
BlindSide
Viestit: 139
Liittynyt: 06 Maalis 2016 09:17

Viesti Kirjoittaja BlindSide »

Jaa,a... Mulla syncroissa tuntui irtoavan akilleen kohdalta nahkan ja sisäpuolen neopreenin kiinnitysliimat. Pintanahka tuntui olevan kosteana irrallaan seuraavasta kerroksesta. Möin kengät pois ja ajattelin ostaa uudet...

Jaure Light tai professional regular-lestillä vois olla mun valinta. Toi Opti-lestin lättänä iltti tuntu olevan se ikävin paikka. Tämä helpottuis, jos sais kengät, joissa nilkan osuus on korkeampi. Tautisen hyvä kenkä oli kyllä muuten. Viikon sateet kaldoaivissa oli ihan mukavaa ottaa vastaan jopa :) Lukuunottamatta kantapäähän tulleita rakkoja, kun se akilleen kohta alkoi vetää kenkää pussille.

Näyttää olevan vaan, että verkkokaupasta se on tilattava ja palauteltava takas, jos ei sovi... Tuntuu olevan hyllyt tyhjinä perus kaupoissa...


MarttiJ
Viestit: 204
Liittynyt: 28 Huhti 2014 11:44

Viesti Kirjoittaja MarttiJ »

Lundhagseja saa uusina/käytettyinä hyvään hintaan blocket.se sivustolta eli ruotsin tori.fista.
Itte sain käytettyinä uudet forestit satasella. Olisi monia kenkiä sieltä muutenkin tilannut kun postit sellasen kakskymppiä mutta eihän noita kenkäpareja määräänsä enempää tarvi.
Avatar
BlindSide
Viestit: 139
Liittynyt: 06 Maalis 2016 09:17

Viesti Kirjoittaja BlindSide »

Onkos porukalla kuinka paljon noita kevyt malleja? Itselläni on tällähetkellä syncro lightit ja sopii jalkaan todella hyvin. Nahka on vähän ohuempaa ja tukitoppaukset kevyemmät. Kengän jäykkyys on on vain melko löysä ja pohjakin pehmeä. Kivikossa oli vaan melko haasteelliset...

Onko muut light-mallit kovin veteliä, vai löytyykö jäykkiäkin?
Maxwell

Viesti Kirjoittaja Maxwell »

Osaakohan joku sanoa, että kuinka paljon eri mallien pohjien jäykkyyksissä on eroja? Syncroja testasin Isossa Norjalaisessa, mutta pohjat aivan liian paksut mieltymyksiini nähden. Lyhyen testailun perusteella opti-lesti tuntui melkoisen täydelliseltä. Etsinnässä olisi kevyt nilkkaa tukeva ohutpohjainen kenkä. Jaure Light saattaisi olla tällainen, mutten nettisivuilta saa oikein selvää pohjien eroista.

Jos luopuisi vedenpitävyydestä, niin Haglöfsin Barkenit voisivat olla vaihtoehtoinen valinta: https://scandinavianoutdoor.fi/kengat/v ... et/barken/
Avatar
BlindSide
Viestit: 139
Liittynyt: 06 Maalis 2016 09:17

Viesti Kirjoittaja BlindSide »

Mulla on ollu syncrot ja nyt on syncro lightit ja professional highit. Myös jaure light käväsi jalassa...

Perus Syncrot ovat varmaan malliston kaikista kovimmat ja jäykimmät. Professionalit tulee liki samaan kastiin, mutta varsi on ehkä vähän pehmoisempi. Nämä kaksi on kuitenkin selkeesti kivikkoon ja jäykkiin paikkoihin.

Jaure ja syncro lightit on suht löysiä mun mittapuulla. Ne istui parhaiten jalkaan, sillä nahka on ohuempaa ja vahvikkeita ei ole kauheesti. Niissä on tosi pehmeää pohja, jolla on kyllä kiva kävellä, kun pitää niin hyvin. Pohja on kuitenkin niin löysä, että kyykistyessä kumiosa taittuu varpaiden kohdalta melkein yhtä helposti kuin kumisaapas. Mutta mukavan kevyet ne kyllä ovat ja helppo on vaikka juosta :) rullaa hyvin...

Oon ite tykästynyt noihin mun syncro lighteihin, mutta nyt alkaa jäykät professionaalit viemään voiton... Olen ajatellut jopa myyväni syncro lightit pois...kaksia kenkiä en taida jaksaa pitää, jos profit alkavat istua aina vain paremmin :)

Jaure ja syncro lightit ovat minusta samat kengät, hieman eri leikkauksilla ja ominaisuuksilla... Lundhagsin kengissä ärsyttävintä on se, ettei niitä pääse testaamaan missään. Ja jos pääsee, 3 runsasta rasvausta saattaa muuttaa kengän huonosta täydelliseksi. Kamala vaiva on ollut etsiä sopivat kengät valikoimasta, kun ei tiedä mitä omiin jalkoihin tarvitsee... Mutta jos toinen vaihtoehto on ostaa gore-texit, niin ei kiitos :D
Al Bundy
Viestit: 371
Liittynyt: 21 Loka 2010 08:37
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Al Bundy »

Forestit ovat löysemmästä päästä Lundhagsin kenkiä ja pitkällä varrella, Certech2,5 on vahvuus/rakenne. Syncroilla vastaava luku on 4.
Lundhagsit pitää vettä paremmin kun Haglöfsin Barken.
Maxwell

Viesti Kirjoittaja Maxwell »

Olenko ymmärtänyt oikein etteivät nuo yksikerrosmallit ole vedenpitäviä?
Al Bundy
Viestit: 371
Liittynyt: 21 Loka 2010 08:37
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Al Bundy »

Kerrosrakenteissa on neopreenin tyylinen "kumi" sisällä ja sen läpi vesi ei mene mutta saumoista voi mennä, you tubessa on videoita tästäkin. Kunnolla lankattua pitää vettä.
Yksikerrosrakenteessa alaosan kumi on tietty vedenpitävä ja ainakin Forestissa yläosan nahka sen verran laadukasta että lankattuna pitää vettä ainakin 20km lenkin märässä metsässä. Saumatkaan eivät ole vuotaneet vaikka on oikaistu lätäkköjen ja suon poikki, eli nahka ei vety eikä pehmene pahemmin. Saumat olen saanut pitämään vettä helposti kun olen laittanut saumoihin ylimääräisen kerroksen lankkia.

Eli ei kai niitä 100% vedenpitävinä voi myydä mutta mulla ainakin pitää ihan tarpeeksi ja sukat kostuvat vain sisältäpäin tulevasta kosteudesta ja kumisaappaat ovat jääneet tarpeettomiksi.
Maxwell

Viesti Kirjoittaja Maxwell »

^Edelliseltä sivulta luin, että sulla on ollut ongelmia Forestien kanssa. Suositteletko niitä tästä huolimatta?

Minulla on erityisesti haussa kenkä polkujen ulkopuolelle. Nilkkaongelmat ovat alkaneet rajoittaa kummisaappaiden ja maastolenkkarien käyttöä. Nokian Finntrimmit ovat olleet suosikkijalkineeni. Tällä hetkellä pohdin Jaure Light, Syncro Light Mid ja ehkä myös Forestien välillä. Syncro lightien puolesta puhuu samankaltaisuus Jaure Lightien kanssa ja muihin malleihin verrattuna edullinen hinta (Lundhags-asteikolla), mutta hieman mietityttää varren riittävyys. Niillä luultavasti onnistuisi pyöräily paremmin, kun arjen metsälenkkien siirtymiset tulee pääasiassa ajettua polkupyörällä. Foresteissa epäilyttää 1-kerrosrakenne, sillä tässäkin ketjussa on kirjoitettu ongelmista johtuen kumi- ja nahkaosan liitoskohdasta.
Firelake
Viestit: 73
Liittynyt: 16 Huhti 2006 19:43

Viesti Kirjoittaja Firelake »

Tulin kokeeksi ostaneeksi pilkkahintaan vähän käytetyt Professional High -kengät, vaikka olivatkin tosin 1-2 pykälää liian suurta kokoa. Ajattelin, että sopii sitten kylmemmille keleille ja niiden kanssa jalkaan tosiaan sopikin hyvin yksi alussukka ja kaksi paksua villasukkaa.

Ongelmaksi muodostui sisäänpäin painunut kumiosan ja nahan liitoskohta, mikä painoi nilkan ulkosyrjää. Koitin leventää niitä kenkiin asetetuilla puukappaleilla, mutta en sillä saanut korjattua ongelmaa mielestäni riittävästi. Etenkin kahdella sukalla kohta painoi ja hiersi epätasaisessa maastossa.

Lopulta ratkaisin asian muokkaamalla Supernovan myymistä tsekkiläisistä ylijäämä huopavuorista (paksuus 2mm) kenkiin sopivat irroitettavat vuoret. Ompelin ne kärjestä vähän eri muotoon ja tilanpuutteen vuoksi vaihdoin vuorien pohjat corduraan, niin että tavallinen pohjallinen sopii nyt näiden huopavuorien sisälle.

Lopputulos on yllättävänkin hyvä, sen mitä olen ehtinyt kokeilla. Ovat mukavat jalassa yhdelläkin sukalla ja kaksikin menee vielä hyvin. Haittapuolena varressa on nyt aika paljon paksuutta vuoren + neopreenitoppausten takia eli vielä paremmin tämä vuori olisi sopinut noihin yksinkertaisimpiin malleihin. Ja onhan Lundhagsilla tietty valmiita vuorellisiakin malleja. :)

En tiedä kannattaako kenenkään muun tehdä tätä ellei ole aivan liian suuret kengät kyseessä, mutta tälläinen kokemus itsellä. :wink:
Al Bundy
Viestit: 371
Liittynyt: 21 Loka 2010 08:37
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Al Bundy »

Mun Forestissa oli ilmeisesti valmistusvirhe. Kumiterän ja nahan liitoksessa oli liian iso pykälä joka ajanmittaan taipui sisälle. Kengät korjattiin Ruotsissa. Korjaus oli ilmeisesti vain tuon pienen pykälän leikkaus. Hyvin ovat kuitenkin toimineet sen jälkeen. Jos juoksen maiharit jalassa niin sitten jalassa on Haixin athletic-malli joka hengittää huonosti ja kuivuu hitaasti, kävellessä käytän Foresteja. Muuten Forestit ovat parhaat jalkineet jotka mulla on ollut mutta niiden on oltava oikeaa kokoa. Yhtään liian isossa kengässä jalka liikkuu liikaa kengän sisällä ja liian pienessä kenkä syö jalan rikki. Oikea koko ja kaksi vahvaa sukkaa niin hyvin pelaa. Helteellä tietysti kaikki hiostaa ja niin myös Lundhags.
Maxwell

Viesti Kirjoittaja Maxwell »

Tilasin XLL:n alesta sekä Syncot että Syncro Light mid -kengät. Liikkeessä testaamani perusteella päädyin kokoon 44, vaikka Lundhagsin taulukko suositteli kokoa pienempää. Taidan kuitenkin palauttaa Syncrot, sillä kun sovitin niitä joku ilta jalkaani oltuani koko päivän kävelemässä, leveys tuntui liian pieneltä. En sanoisi Lundhagsin opti-lestiä leveäksi, sillä kengät hieman puristaa (normi synrot vielä jopa enemmän) jalan leveimmästä kohtaa. Kun vielä monet ovat saaneet kumiosan kutistumaan käytössä, niin ei näitä uskalla ottaa omaksi. Mutten myöskään uskalla ottaa isompiakaan, kun saattaa mennä jo liian pitkäksi. Harmi, että XLL ei myy kaikkia Lundhagsin malleja. Vandra-malliin tykästyin kaupassa, mutta ne on niin ruman väriset, ettei niitä kehtaa pitää kuin säkki päässä.
tst
Viestit: 6543
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

diver
Viestit: 2346
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

kokemus.+ -1000kmkävellyt syncrot
rupesi nauhoituksen ala osan kohdalta
halkeamaan siis molemmista kengistä
samasta kohtaa.myyjäliikkeen kautta
lundhagsille ja parin kuukauden kuluttua
kengät takaisin korjattuna.mukana
lähete että kaikki kumiosat vaihdettu.
uudet nauhat ja pohjalliset tuli myös.
takuu korjaus 0 euroa.kiitos ja kumarrus.
omat polut
Viestit: 4209
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Onkohan Lundhagsilla joku yleinen laatuongelma, retkiluistinterät olleet ihan sekundaa, terät irtoilevat rungosta ja asennettu vinoon.
Vastaa Viestiin