Kokemuksia Lundhags-kengistä?

Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

tst kirjoitti:^Kanootteja löytyy saman kengän matalammasta versiosta. :wink:
a

Packraft löytyy ennestään ja uusikin on jo tilauksessa, niin kengässä saisi olla vartta enemmän kuin lautassa. :lol:


Avatar
JHuhta
Viestit: 227
Liittynyt: 24 Marras 2011 19:34

Viesti Kirjoittaja JHuhta »

Omat kokemukset ristiriitaisia professional kengistä. Kokemukset
4 eri parista, yhdet emännän, itsellä kolmet eri parit kun
tehtaalta lähetetty uusia tai vanhat alaosat vaihdettuna.
3 kertaan ollut korjattavana kun kumi halkeaa sisäsyrjältä,
jalkapöydän vierestä, juuri nahan ja kumin liitos pinnasta.
Kun askeltaessa kenkä menee mutkalle juuri siihen kohtaan
kohdistuu mekaaninen rasitus.
Kolmesta parista mennyt, paras oli 6,5kk jälkeen.
Hoitoaineina käytin nahkaöljyä ja vanhanajan nahkarasvaa.
samoja tuotteita käytän muihin kenkiini myös, vain positiivisia
kokemuksia niissä.
mielestäni näillä saadaan paras käsittely aikaiseksi.
Lundhagsin mielestä öljy ei tee hyvää kumille, se ilmeisesti
pehmittää sitä, joten nahkaöljy kannattaa kenties jättää näiden kanssa väliin.
En kuitenkaan ole kumia sillä käsitellyt mutta ainahan
sitä kumi osuudelle reuna paikoilla vähän menee.
käsittelyn olen tehnyt 1-2 krt kk, käytän kenkiä tosi usein mutta vain
metsissä.
Uusille kengille käytän sovitusti vain lundhagsin"omaa" vahaa.

ihmettelin kun sukat ovat tietyissä olosuhteissa ovat hieman kostuneet
jalkapöydästä. Laitoin juuri käsitellyt saappaat ämpäriin ja vettä
tulee sisään kun kengän kielen juuri liikkuu, eli silloin kun
askeltaessa kenkää menee kielen juuresta ruttuun.
myös suihkuttaessa tulee hieman sisään.
tämä tapahtuu myös muissa kolmissa pareissa mitä minulle
on kertynyt näitä.
vesi tulee nahkakerroksien välistä sisään, ei ompeleista.

Myös olen huomannut että parit voivat olla hieman eri kokoisia keskenään,
Ja taipuessa käyttäytyä hieman erilailla.

Hyvät puolet, istuu hienosti, mukavat jalassa, kuivuu kokonaan
mulatessaan olikohan 3-4 tunnissa tupa oloissa.
Ruotsin päässä asenne kohdallaan ja halu auttaa.

Seuraavaksi kokeilen jotain muuta.
Viimeksi muokannut JHuhta, 28 Kesä 2016 21:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Harhailu on mukavoo
Karhusuo
Viestit: 80
Liittynyt: 28 Syys 2014 12:23

Viesti Kirjoittaja Karhusuo »

Minulla on nyt ollut Professional High Optit kohta kaksi vuotta. Käyttö enimmäkseen sulan maan aikana eli huhti-marraskuussa.

Todella hyvät kengät jalassa, ja mukava kävellä. Istuvuus paranee koko ajan. Mutta mutta, kyllä tämäkin pari on jo yhden ruotsin reissun tehnyt, kun pohja alkoi ujosti nauramaan molempien kenkien kärjistä. Vein kengät takuuajan jälkeen liikkeeseen (SOS), josta hoitivat reklamoinnin ja asioinnin tehtaan kanssa. Kengät kävivät parin kuukauden reissun lahden takana liimauksella. Minulle tästä ei koitunut minkäänlaisia kustannuksia, kiitos jälleenmyyjän ja tehtaan!

Toivotaan, että nyt kengät kestäisivät tästä päivästä hamaan tulevaisuuteen.
Pertti Kurki
Viestit: 1571
Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36

Viesti Kirjoittaja Pertti Kurki »

Lohensoutukenkinä Lundhagsit on tosi hyvät. Pitää vettä siihen syvyyteen mitä rannassa tarvitaan. Yhdellä vahvalla sukalla varpaille tilaa sopivasti, eikä hiosta läheskään niin paljon kuin kumppari. Ja muutenkin ketterät. No, hieman epätavallinen käyttö, mutta käyttöä se on tämäkin.
Kuvailutulkki
Avatar
JHuhta
Viestit: 227
Liittynyt: 24 Marras 2011 19:34

Viesti Kirjoittaja JHuhta »

Karhusuo kirjoitti:Minulla on nyt ollut Professional High Optit kohta kaksi vuotta. Käyttö enimmäkseen sulan maan aikana eli huhti-marraskuussa.

Todella hyvät kengät jalassa, ja mukava kävellä. Istuvuus paranee koko ajan. Mutta mutta, kyllä tämäkin pari on jo yhden ruotsin reissun tehnyt, kun pohja alkoi ujosti nauramaan molempien kenkien kärjistä. Vein kengät takuuajan jälkeen liikkeeseen (SOS), josta hoitivat reklamoinnin ja asioinnin tehtaan kanssa. Kengät kävivät parin kuukauden reissun lahden takana liimauksella. Minulle tästä ei koitunut minkäänlaisia kustannuksia, kiitos jälleenmyyjän ja tehtaan!

Toivotaan, että nyt kengät kestäisivät tästä päivästä hamaan tulevaisuuteen.
Pakko kysyä ihan mielenkiinnosta tuosta kenkien kärjistä,
onko mahdollista että vahingossa epähuomiossa tuli pidettyä niitä
tulien lähellä tai muun lämpölähteen?
- Harhailu on mukavoo
Karhusuo
Viestit: 80
Liittynyt: 28 Syys 2014 12:23

Viesti Kirjoittaja Karhusuo »

JHuhta kirjoitti:
Karhusuo kirjoitti:Minulla on nyt ollut Professional High Optit kohta kaksi vuotta. Käyttö enimmäkseen sulan maan aikana eli huhti-marraskuussa.

Todella hyvät kengät jalassa, ja mukava kävellä. Istuvuus paranee koko ajan. Mutta mutta, kyllä tämäkin pari on jo yhden ruotsin reissun tehnyt, kun pohja alkoi ujosti nauramaan molempien kenkien kärjistä. Vein kengät takuuajan jälkeen liikkeeseen (SOS), josta hoitivat reklamoinnin ja asioinnin tehtaan kanssa. Kengät kävivät parin kuukauden reissun lahden takana liimauksella. Minulle tästä ei koitunut minkäänlaisia kustannuksia, kiitos jälleenmyyjän ja tehtaan!

Toivotaan, että nyt kengät kestäisivät tästä päivästä hamaan tulevaisuuteen.
Pakko kysyä ihan mielenkiinnosta tuosta kenkien kärjistä,
onko mahdollista että vahingossa epähuomiossa tuli pidettyä niitä
tulien lähellä tai muun lämpölähteen?
On kai se sinänsä mahdollista että isommat tulet olisivat voineet olla liian lähellä kenkiä, mutta en kyllä pitäisi tuota todennäköisenä taudinaiheuttajana. Siinä vaiheessa kun on isommat tulet jo viriteltynä, on yleensä vaihdettu crocsit jalkaan. Ja muutenkin olen pyrkinyt noudattamaan huolellisuutta.
Avatar
JHuhta
Viestit: 227
Liittynyt: 24 Marras 2011 19:34

Viesti Kirjoittaja JHuhta »

Kyllä ja ne olisivat sanoneet todennäköisesti tehtaalta että olivat liimat sulaneet ynm.
Ihan vaan mielenkiinnosta varmistelin, eli kyllä pohjien liimauksienkin kanssa on ollut viime aikoinakin ongelmia.
- Harhailu on mukavoo
Al Bundy
Viestit: 371
Liittynyt: 21 Loka 2010 08:37
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Al Bundy »

Forestit toimivat 740km ja 9 kuukautta. Viimeiset viisi kilsaa söivät sukat rikki ja nilkan verille vasemmassa jalassa. Viimeinen lenkki oli 14km ja tästä alkumatkalla ei mitään ongelmaa.
Maasto oli hyvin epätasaista ja nilkat taipuivat ihan eri tavalla kuin tasaisella alustalla.
Kengät saattavat olla puoli numeroa liian isot ja tuo leveämpi lesti ainakin tuossa koossa aavistuksen liian leveä. Hieman pienemmällä kengällä ongelmaa ei ehkä olisi tullut.
Kumin ja nahan liitos nilkan nuppiluun kohdalla kaartui kengän sisällä todella kovaksi pykäläksi joka rikkoi jalan.
Mielestäni tuo oli valmistusvirhe ja sauman ommel oli pari milliä liian alhaalla mahdollistaen sen että kumin yläreuna taipui kengän sisälle.
Kengät "korjattiin" takuuseen valmistajalla leikkaamalla joillain kynsisaksilla tuota pykälää pienemmäksi. Kyseinen operaatio kesti rahteineen kaksi kuukautta, itse tehtynä siihen olisi mennyt pari minuuttia.
AnttiH
Viestit: 1327
Liittynyt: 06 Kesä 2006 19:29
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnttiH »

Al Bundy kirjoitti: Kumin ja nahan liitos nilkan nuppiluun kohdalla kaartui kengän sisällä todella kovaksi pykäläksi joka rikkoi jalan.
Ihan sama kokemus ja tuo johtuu selvästi kengän rakenteesta.
JonasK
Viestit: 6
Liittynyt: 05 Elo 2013 23:42

Viesti Kirjoittaja JonasK »

Pääsinpä vihdoin kokonaisen kolmen vuoden katselun ja odottelun jälkeen testaamaan jalkaani Lundhagseja. Hienot kengät kieltämättä vaan eipä kyllä sopineet minun kopuraan ollenkaan. Normaalisti käytän 44 numeron kenkiä ja vaikka testasin Opti-lestillä (eli sillä leveämmällä) 45 kenkiä ja vieläpä kohtuullisen ohuella sukituksella niin ei vaan istunut yhtään. Molemmien jalkojen ulkosyrjä ottaa turhan napakasti noin tuuman matkalta kumiin kiinni tuossa jalan leveimmässä kohdassa. Jos nahkakengät tuntuisi tuolta niin saattaisin harkita ostamista mutta tuo kumi tuskin antaa periksi niin paljoa että kannatta edes yrittää. Onko meillä suomalaisilla oikeasti jotenki omituiset jalat muuhuun maailman verrattuna kun edes ruotsalaisten "leveä" lesti ei passaa? Jalakset ja sievit menee jalkaan oikeinkin mukavasti. Löytyyköhän keltään tällä Lundhagsin idealla toteutettuja kengiä vähän paremmalla lestillä?
Avatar
JHuhta
Viestit: 227
Liittynyt: 24 Marras 2011 19:34

Viesti Kirjoittaja JHuhta »

Nöyrä paluu Lundhags kenkiin, kunhan välttää öljyä niin
ovat kyllä parhaimmasta päästä.

Miten näiden "one layer" lundhagsien omistajat,
onko ne nyt parken malli nimellä?
kuinka on pysynyt jalat kuivina ja millä aineilla
olette käsitelleet?
- Harhailu on mukavoo
Al Bundy
Viestit: 371
Liittynyt: 21 Loka 2010 08:37
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Al Bundy »

^Mulla on Forestit jotka ovat one layerit. Hyvin pysyy kuivana kun käyttää vahan jälkeen lankkia. Viimeksi olen käsitellyt jollain Varustelekasta ostamallani army-lankilla jossa on ilmeisesti myös hoitavaa vahaa mukana ja hyvin pitää vettä.
Saumat ovat varmaan se paikka mistä ekana vuotaa riippumatta siitä onko yksinkertainen nahka vai solukumi kahden nahkakerroksen välissä. Sen verran laadukasta nahka tuntuu olevan Foresteissakin että sen saa kyllä lankattua sellaiseksi että ei muutu vetiseksi, pehmeäksi eikä märäksi kunhan ei koko päivää suolla seiso.
hasumäki
Viestit: 24
Liittynyt: 08 Huhti 2013 22:36

Viesti Kirjoittaja hasumäki »

Nyt ollut pari viikko professional midit sisäänajossa ja hyvät ovat. Muuten sopivat jo heti kättelyssä jalkaan hienosti, varren nahka kun vähä nöyrtyy niin aina vaan paranee.

MUTTA... Pientä vuotoa päästää sisään kumin ja nahan liitoksesta ja (ehkä) parista nauhanlenkistä.
Millä ootte noita mainittuja kohtia koittaneet tiivistää ja onko onnistunut?

Itse olen kenkiin laittanut vanhan ajan nahkarasvaa ja hyvin tuntuu imevän sitä itseensä. Epäilen vaan että nuo mainitut ongelmakohdat vaativat jotain "jäykempää".

Onko ideoita?

Vuoto on toki vähäistä ja ei pahemmin menoa haittaa kun on kahdet sukat mutta mielummin tuostakin vähästä eroon pyrkisi...
Al Bundy
Viestit: 371
Liittynyt: 21 Loka 2010 08:37
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Al Bundy »

Foresteissa nauhalenkit on niitattu siten että niitin toinenkin puoli on näkyvillä kengän ulkopuolella joten niiden läpi ei ole vuotanut ja saumoihin on riittänyt rasva+lankki.
Yksiin gore-maihareihin pääsi vesi kalvon ja nahan väliin saumoista ja niissä vedin saumat liqui solella. Ensimmäinen kerta toimi muuten ok mutta tuo kumiliima rupesi irtoamaan kuukauden tai kahden jälkeen.
Toinen kerta liquisolella onnistui ja kesti hyvin kun putsasin saumat ensin miedolla pyykinpesuaineella ja tiskiharjalla. Lopulta kengissä jalkaterän nahka oli kulunut karkeaksi aivan kuin santapaperilla olisi pyyhkäisty mutta kumiliima kesti saumoissa. Lopputulos oli siis ihan onnistunut eikä edes hirveän ruma.
Avatar
tapanik
Viestit: 560
Liittynyt: 17 Marras 2012 11:52

Viesti Kirjoittaja tapanik »

Minulla oli Lundhags Professional Mid -kengät ja niissä molemmissa esiintyi jo melko uudesta asti pientä tihkumista muutaman nauhalenkin kohdalla. Kengät lähtivät tehtaalle reklaamaatiokeikalle ja tulivat sieltä takaisin korjattuina. Olivat havainneet, että vuotokohdissa olevat nauhalenkkien niitit olivat vinossa. Nämä oli irrotettu ja niitattu uudelleen. Korjauksen jälkeen kengät eivät vuotaneet.

Jos olet ostanut kenkäsi uusina kaupasta, niin reklamaatiota menemään vaan. Ovat nuo sen verran kalliit kengät, että ei valmistusvirheitä kannata sietää. Itsestään nuo vuodot eivät korjaannu, eikä kannata mennä tunkemaan mitään omia liimaviritelmiä sinne. Omatoimikorjaukset ovat usein takuun raukeamisperuste.

Reklamaatiota auttaa, jos on dokumenttia vuodosta. Jos esimerkiksi sukissa näkyy selvät kosteat läikät vuotokohdissa, ota kuva ja laita reklamaatioon mukaan.
Elämäntapakävelijä, kalastaja, retkeilijä.

Blogi: http://tapanikunnas.net/
Videot: https://www.youtube.com/c/Elamantapakavelija/videos
Instagram: https://www.instagram.com/tapanikunnas/
Vastaa Viestiin