Mikä puukko roikkuu vyöllä?

Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Glottis kirjoitti:
rautu kirjoitti:Minä en ainakaan pistä ilkeästi. Pistän ystävyydellä ja rakkaudella. Jos pistää toista puukolla, tarviiko aina vihata?
Ei toki vihata tarvitse. Itse käsitän sanonnan niin, että kun "satuu ilkiästi" niin se on kuolemaksi. Sattuu jotenkin muuten jos ei henki lähde. Kaipa kalamies kumminkin hengen perässä on kun pistämään ryhtyy?
Joo, elukoita pistetään, että saadaan veri kropasta pois. Tämä pitää tehdä välittömästi elukan tai kalan tappamisen jälkeen. Pistämättömyys vaikuttaa lihan makuun valtavasti.

Mutta ennenvanhaan pohojanmaalla kun häjyyltihin, niin puukkotappelussa vain viilleltiin. Taitamattomat pistivät miehen vahingossa kuoliaaksi. Osaava puukkotappelija osasi tehdä vahinkoa tappamatta vastustajaa.


Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Suklaajuna
Viestit: 375
Liittynyt: 04 Joulu 2010 16:20

Viesti Kirjoittaja Suklaajuna »

Kai tähän on jo jotakin tullut vastattua, mutta... en tavallisesti kanna puukkoa vyöllä nykyään, mutta hallussa on erityyppisiä värkkejä eri olosuhteisiin:

-Minulla on muutama Itä-Suomalainen puukko tuohikahvalla. Yksi on askeettinen, kapea, tikarimallinen ja varustettu ponnella. Tuppea ei ole. Lienee savolainen, ponnellinen. Toinen on pitkä- ja leveäteräinen, lakatulla tuohikahvalla, ulottuvat messinkihelat molemmissa päissä, ei pontta. Kolmannen pää on pihlajaa, ponnella. Näissä missään ei ole ei ole tuppea. Lienevät ca. 100 vuotta vanhoja. Vastaavia teriä on irrallisina muutamia, pitäisi väsätä päät... Terät ovat hyviä, ja niitä on käytetty aika paljon - pysyvät terässä, ja ruostekaan ei ole ollut ongelma. Nämä ovat suosikkejani.

-Yksi puukko on 20-30-luvulta, ponnella ja ilveskuvioidulla tupella. Ihan ok., muistopuukko sodassa kuolleelta sukulaiselta, jota en koskaan ole tavannut.

-Pari puukkoa, jotka on tehty istuttamalla ikivanhoihin partaveitsen teriin.

-Irtotuppi löytyy myös, varustettuna hakaristillä ja merenneidolla tms. (en nyt jaksa sen tarkemmin muistaa) elegantilla koristelulla. Valmistettu neuvostoliittolaisesta lentokonealumiinista. Alkuperäistä puukkoa tähän tuppeen ei ole.

-Sitten on Moria (vanhat on vielä nykyään ihmeen hyvinä säilyneet), ja jotain nykypaskoja. Joku kauhavalainen pikkupuukko minulla on puun halkaisua varten silloin, kun en viitsi kirvestä kantaa. Rosteria, joka ruostuu helpommin ja pahemmin kuin em. old timerit. Muuten hyvä, ja helvetin pieni terä keskittää voiman. Ei järin esteettinen, eikä kalan perkaamiseen.

-Jouluna sain Ilves puukon. Vaikuttaa terävältä. Ponsi ok, mutta sormisuoja kirvoitti jo hymyn huulille... kai se on ihan hyvä... pittää vuan testata, jos ilikiää...

Ja sitten on liuta "käyttökelvottomia", joita en tähän mennessä mukana ole kuskannut.
Kitiriikka
Viestit: 332
Liittynyt: 07 Kesä 2012 22:13

Viesti Kirjoittaja Kitiriikka »

Tällä tytöllä puukko kulkee vyöllä, jos vain on vyö missä kulettaa :D Muutoin rinkassa.
Miulla on nytten torniolaisen Paason puukko, hiiliterästä. Tuppi on luuta ja pahkaa. Komia on ja valittu vain ja ainoastaan ulkonäön perusteella.

Mutta käytössä osoittautunut oivalliseksi peliksi! Laittaisin kuvan jos osaisin..
Kitiriikka

Anna kaekkes, vuan elä periks :-)
Metsohaukku
Viestit: 39
Liittynyt: 24 Kesä 2012 11:28
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Metsohaukku »

Minulla roikkuu Fällkniven H1 vyöllä. Tuhti puukko. Ei mikään vuolupuukko, ihan vaan työkalu. Tällä saa toki kiehiset tehtyä, mutta siihenkin hommaan on varmasti mukavampiakin työkaluja. Saa teräväksi ja pysyy terävänä hyvin. Lihaa mukava käsitellä. Ei grammanviilajien kuletettavaksi, painaa 300g nahkatupella.
Olen tykännyt, tuntuu laadukkaalta laitteelta.
JeTi
Viestit: 11
Liittynyt: 20 Touko 2012 20:19

Viesti Kirjoittaja JeTi »

Eräpuukko 72
Tuommonen keklu itellä keikkuu vyöllä. Tykkään siittä kun siinä on tarpeeks jykevä kahva, kun tuo mun lapanen on aika kookas. Vuoleskelu on ihan mukavaa ajanvietettä ja tolla saa kalatkin ihan riittävästi repaloitua. Niin ja mun mielestä se on hieno.

Puukkoa en tykkäis reppuun jemmata kun tykkään siitä, että kamat on heti saatavilla. Monesti käyny niin et reissulla jos joku tavara on repun-jossain-pohjalla niin sitä ei jaksa edes kaivaa esille.

Niin ja reisitaskussa on sit yleensä kalahommiin yms. näpertelyyn gerberin monitoimityökalu. Pihdeillä saa koukut kätevästi auki ja härvelissä on se kuuluisa tölkinavaajakin niin ei tartte euron moraa siihen pilata ;)
Glottis
Viestit: 733
Liittynyt: 01 Elo 2010 15:29

Viesti Kirjoittaja Glottis »

JeTi kirjoitti:Monesti käyny niin et reissulla jos joku tavara on repun-jossain-pohjalla niin sitä ei jaksa edes kaivaa esille.
Sitten se tavara on turha kantaa mukanakaan ja sen voi jättää seuraavalla kerralla kotiin :)
Vakaana seisoo metsä paikoillaan.
Ihmisen vaellukset täällä ovat niin turhia.
-Erno Paasilinna
Jii.Pee
Viestit: 1074
Liittynyt: 22 Huhti 2010 23:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jii.Pee »

Lähiaikoina pitäisi ostaa jokin yleisveitsi metsästys ja kalastus hommiin. Tulee olemaan luultavasti jokin näistä ja ehkä juuri tässä järjestyksessä:

-Fällkniven A2
-Cold steel Recon scout
-Cold steel Trail master
-Cold steel Ladero bowie

Recon scout voisi olla ehkä muuten ykkösenä, mutta ei oikein muovitupet kiinnosta. Olisi kyllä paljon halvempi kuin A2.

Aiemmin mulla on ollut ihan perus puukkoja, mutta kun tarkemmin ajattelee niin eipä niillä oikein mitään voi metsässä tehdä. Nuilla isommilla tekee samat asiat ja vielä paljon enemmän. Paitsi ei nuilla kyllä vuole, mutta eipä tarvikkaan.

Tällä hetkellä käytössä on Rosellin UHC terällä oleva Nikkarinpuukko jossa kahva on huono ja tuppi heikko.
Mikko S
Viestit: 260
Liittynyt: 10 Kesä 2009 14:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mikko S »

Ite olen tykännyt Bark Riverin veitsistä, katsoisin sieltä enemmin jotain kuin ostaisin ainakaan noita Cold Steelin "kopioita". Mulla olisi esim yksi g10 kahvainen käyttämätön Aurora tossa pyörimässä.... ;)
Jii.Pee
Viestit: 1074
Liittynyt: 22 Huhti 2010 23:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jii.Pee »

tyy kirjoitti:^kauluspaitaa on tietysti erikoista roikuttaa silla tavoin.

Puukon pitäminen vyöllä on puhtaasti jäänne siltä ajalta, jolloin piti olla valmis pistämään lähimmäistään ilikiästi.

Kai se joitain kertoo kantajastaan, jos sitä edelleen nykypäivänä pitää vyöllä roikuttaa.
Haahaha :lol: Vai olisiko se sen takia vyöllä että sen saa automaattisesti pienellä käden liikkeellä käteen silloin kun sitä tarvii?
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Jii.Pee kirjoitti:Lähiaikoina pitäisi ostaa jokin yleisveitsi metsästys ja kalastus hommiin. Tulee olemaan luultavasti jokin näistä ja ehkä juuri tässä järjestyksessä:

-Fällkniven A2
-Cold steel Recon scout
-Cold steel Trail master
-Cold steel Ladero bowie

Recon scout voisi olla ehkä muuten ykkösenä, mutta ei oikein muovitupet kiinnosta. Olisi kyllä paljon halvempi kuin A2.

Aiemmin mulla on ollut ihan perus puukkoja, mutta kun tarkemmin ajattelee niin eipä niillä oikein mitään voi metsässä tehdä. Nuilla isommilla tekee samat asiat ja vielä paljon enemmän. Paitsi ei nuilla kyllä vuole, mutta eipä tarvikkaan.

Tällä hetkellä käytössä on Rosellin UHC terällä oleva Nikkarinpuukko jossa kahva on huono ja tuppi heikko.
Jokaisellahan on tietysti oma makunsa noissa puukoissa. Ilmeisesti leuku ei kiinnosta, vaikka olet isoa puukkoa hommaamassa. Pikku kirveen korviketta ilmeisesti haet? Jonkinlainen pienempi puukko/veitsi voisi kalojen perkaamisessa olla hyvästä. Tuolla isollahan kyllä notskioksat hakkaa, ei siinä mitään, mutta kyllä sillä tammukan suolistaminen voi olla työlästä.

Minkälaista riistaa metsästät?
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Jii.Pee
Viestit: 1074
Liittynyt: 22 Huhti 2010 23:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jii.Pee »

Mikko S kirjoitti:Ite olen tykännyt Bark Riverin veitsistä, katsoisin sieltä enemmin jotain kuin ostaisin ainakaan noita Cold Steelin "kopioita". Mulla olisi esim yksi g10 kahvainen käyttämätön Aurora tossa pyörimässä.... ;)
Mitä olen lukenut niin pelkästään kehuja ovat saaneet Cold steelin veitset. Terätkin pitäisi olla kunnon terästä. Olisi nuista vielä ne laminaattiteräiset kalliimmat mallit, mutta onko niillä muuta eroa kuin että eivät ruostu helposti?

Minkä kokoinen se sinun käyttämätön on? Onko se tämä sieniveitsi? http://www.barkriverknifetool.com/B-Aurora3V.htm
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Ilmeisesti teilla on halua sijoittaa vähän enemmänkin täppiä puukkoon. Tässä on Suomalaisen Jukka Hankalan galleria tekemistään veitsistä. http://www.hankala.com/suomi/galleria.htm Jukka on ulkomaillakin tunustettu puukontekijä, joka on innostunut vähn modernistakin designistä. Voin vakuuttaa, että laatua on. Mutta on hintaakin jonkin verran.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Jii.Pee
Viestit: 1074
Liittynyt: 22 Huhti 2010 23:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jii.Pee »

rautu kirjoitti:
Jii.Pee kirjoitti:Lähiaikoina pitäisi ostaa jokin yleisveitsi metsästys ja kalastus hommiin. Tulee olemaan luultavasti jokin näistä ja ehkä juuri tässä järjestyksessä:

-Fällkniven A2
-Cold steel Recon scout
-Cold steel Trail master
-Cold steel Ladero bowie

Recon scout voisi olla ehkä muuten ykkösenä, mutta ei oikein muovitupet kiinnosta. Olisi kyllä paljon halvempi kuin A2.

Aiemmin mulla on ollut ihan perus puukkoja, mutta kun tarkemmin ajattelee niin eipä niillä oikein mitään voi metsässä tehdä. Nuilla isommilla tekee samat asiat ja vielä paljon enemmän. Paitsi ei nuilla kyllä vuole, mutta eipä tarvikkaan.

Tällä hetkellä käytössä on Rosellin UHC terällä oleva Nikkarinpuukko jossa kahva on huono ja tuppi heikko.
Jokaisellahan on tietysti oma makunsa noissa puukoissa. Ilmeisesti leuku ei kiinnosta, vaikka olet isoa puukkoa hommaamassa. Pikku kirveen korviketta ilmeisesti haet? Jonkinlainen pienempi puukko/veitsi voisi kalojen perkaamisessa olla hyvästä. Tuolla isollahan kyllä notskioksat hakkaa, ei siinä mitään, mutta kyllä sillä tammukan suolistaminen voi olla työlästä.

Minkälaista riistaa metsästät?
Joitain norjalaisia leukuja olen joskus katsellut mutta luulen että näissä veitsissä terä ja kahva kestää kovempaa käyttöä ja onhan nuissa cold steel:ssä melkein 8mm paksu terä.
Näissä myös terän kärki on terävempi juurikin kalan perkkuuta ajatellen jos vaan yhtä veitseä käyttää, niin kuin tarkoitus olisi. En sitten tiedä raskiiko nuita kalliimpi pitää kalanperkkuu puukkona muualla kuin jossain pidemmällä reissulla jonne pitää karsia turhat romut matkasta.

Joo, tavallaan kirvestä korvaamaan se tulisi myös. Niin että pärjää yhdellä työkälulla jolla hakkaa laavu ja kota puut helposti ja pienet polttopuut myös.

Kaikenlaista pienriistaa metsästän. Hirvihommat ei kiinnosta vaikka ammuin kyllä merkin jo toiseen kertaan viime talvena, jos vaikka karhu sattuu kohdille.
Jii.Pee
Viestit: 1074
Liittynyt: 22 Huhti 2010 23:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jii.Pee »

rautu kirjoitti:Ilmeisesti teilla on halua sijoittaa vähän enemmänkin täppiä puukkoon. Tässä on Suomalaisen Jukka Hankalan galleria tekemistään veitsistä. http://www.hankala.com/suomi/galleria.htm Jukka on ulkomaillakin tunustettu puukontekijä, joka on innostunut vähn modernistakin designistä. Voin vakuuttaa, että laatua on. Mutta on hintaakin jonkin verran.
Puukko tai tuollainen isompi veitsi on sellainen jota tarvii jokaisella reissulla niin eihän jokin 250e niin paljon ole sellaisesta. Aseetkin maksaa paljon enemmän eikä niillä ole edes niin paljon käyttöä. Tai jotku vaelluskengät jotka maksaa 300e ja kestää vuoden.

Etsin sellaista jossa terä on tarpeeksi painava ettei pelkästään jyrsimällä tarvi kotasalkoja katkoa :D
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Jii.Pee kirjoitti:
rautu kirjoitti:Ilmeisesti teilla on halua sijoittaa vähän enemmänkin täppiä puukkoon. Tässä on Suomalaisen Jukka Hankalan galleria tekemistään veitsistä. http://www.hankala.com/suomi/galleria.htm Jukka on ulkomaillakin tunustettu puukontekijä, joka on innostunut vähn modernistakin designistä. Voin vakuuttaa, että laatua on. Mutta on hintaakin jonkin verran.
Puukko tai tuollainen isompi veitsi on sellainen jota tarvii jokaisella reissulla niin eihän jokin 250e niin paljon ole sellaisesta. Aseetkin maksaa paljon enemmän eikä niillä ole edes niin paljon käyttöä. Tai jotku vaelluskengät jotka maksaa 300e ja kestää vuoden.

Etsin sellaista jossa terä on tarpeeksi painava ettei pelkästään jyrsimällä tarvi kotasalkoja katkoa :D
No nyt sä puhut asiaa. Hyvästä pitää maksaa. Hankalan lisäksi kehoittaisin tutustumaan Kortesjärveläisen Rauno Vainionpään tuotteisiin ( ei valitettavasti netissä) Tai tosi kovan tyypin J. Kallioniemen tuotteisiin. http://www.britishblades.com/forums/sho ... amp-DavidH

Kannattaa tutustua ennenkuin tekee lopullisen ostopäätöksen. Minä kun en osaa valita, minkälainen puukko olisi hyvä, niin teen ja otan mukaan useammanlaisia.

Ja näiltä tekijöiltä saa sellaisen minkä tarvitsee.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Vastaa Viestiin