Kahvi

Long Nose
Viestit: 1372
Liittynyt: 18 Maalis 2010 08:39
Paikkakunta: luhanka

Viesti Kirjoittaja Long Nose »

Korpijaakko kirjoitti:
Long Nose kirjoitti: - -
Ei maastoon lähdön pidä eikä saa olla laadusta tinkimistä mitä suuhunpantaviin tulee.
Ihan piruuttani pitää kysyä, että miksi ei? :wink:
Ja vielä lisäksi, pitääkö mennä Lappiin asti syömään pilaantunutta ruokaa?

http://www.kalamies.com/Perhoraportit/p ... resta.html


Avatar
jänkäjussi
Viestit: 711
Liittynyt: 17 Tammi 2011 01:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jänkäjussi »

Olipa hyvä, että tuli nämä kahviasiat jutuksi, tarkistin
retkilistani ja sieltä puuttu kahvi. :?:
Listasin 4 pakettia pannukarhiaa Presidenttiä.
Jospa ne kolmelle miehelle viikoksi riittäs. :shock:
Arinakääpä

Viesti Kirjoittaja Arinakääpä »

jänkäjussi kirjoitti:Olipa hyvä, että tuli nämä kahviasiat jutuksi, tarkistin
retkilistani ja sieltä puuttu kahvi. :?:
Listasin 4 pakettia pannukarhiaa Presidenttiä.
Jospa ne kolmelle miehelle viikoksi riittäs. :shock:
Nyt kyllä tuomitaan, kun lainasin viestiä...

Mutta Jänkäjussi on oikeassa, ilman kahvia ei ole elämää ja hänellä laatu on kohdallaan.
Itse olen mukavuushaluinen, joten käytän murukahvia kuumaan veteen,on se NIIN vaivattomaa ja nopeaa...

Kermana Completa coffee whitener. City-Marketista.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Echo kirjoitti: Nuo kuiva"kermat" taitavat kaikki olla kasvisrasvaa, ja tietenkin kovetettua sellaista?
*vetäytyy suunnittelemaan*
Kylla ja ei; Nestle'en sekoitukseen on lisatty kasvirasvoihin (sailyvyys) maitoproteiinit (maku) takaisin
- olen tutkaillut asiaa laktoosi-intoleranssin vuoksi, ja toimii paremmin kuin maitojauhe, maistuukin paremmalta

Kayn keittiossa katsomassa tuotenimen, jos kiinnostaa
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Rinkkamies kirjoitti:...keitän suodatinkahvit.

Mulla on nykyään sellainen rautalankahäkkyrä, joka on koottuna vain litteä vähän toistakymmentä senttiä halkaisijaltaan oleva häkkyrä, eikä paina paljon. (Partiokauppa)
Ja tietenkin suodatinkahvia, mahdollisimman väkevänä ja tummapaahtoisena (esim. tumma Presidentti, tai vast.) sekä suodatinpusseja.

Pannu pysyy puhtaana, ja kahvi on mielestäni hyvää. Ainoa 'pulma' on ne suodatinpussit, jotka yleensä tyjennän, siis heitän kahvinporot pitkin mättäitä ja tyhjät pussit joko poltan kuivuneina tai kaivan maahan, minne ne orgaanisina mätänee nopeasti.
Mulla on varmaan sama, Tatonkan tekema. Kesti aikansa ennenkuin loysin 1-koon melitta-pusseja (n. 7 centtia kipale). Menee suoraan termosmukin paalle, ja sitten vaan kansi paalle ja horppimaan
- rautalangan katkaisuja ei ole hurjan paljon pyoristelty, sahkomiehen teipilla estaa muiden varusteiden vaurioitumisen, eika teipista irtoa mitaan, vaikkei se kahvin kanssa kosketuksiin tulekkaan
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

niin, mitahan kokoa sulla se suodatin?

1-kokoon jaa niin vahan puruja, etta yhdistelma palaa nuotiossa, ei tarvi levitella tai kaivella (meinaan, jos on tehnyt nuotion)
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Ei ole tullut esiin, niin laitetaan nyt mukaan, sellaisille jotka kotona tykkaavat italialaisen paahdon espressosta

Suodatettuun kahviin mukaan sokerin, jauhetun kanelin ja uunikuivattujen appelsiininkuorenpalojen (pilkotaan pieniksi vasta uunikuivauksen jalkeen) sekoitusta
- avot, aika lahelle menee
- tulkoon mainittua, etta oikeaan espressoon en laita sokeria

Ei ole oma keksinto, poimin joltain hiking sivulta, en enaa muista mista
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Nuotiokahvit kuuluvat oleellisena osana reissuun. Nautiskelu tapahtuu yleensä mustana mutta varsinkin iltaisin myös "kerman" kera. Aiheesta parit kuvat naapurista: https://www.utsidan.se/contest/view.htm?ID=9109
Avatar
OS
Viestit: 8142
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

tst kirjoitti:Nuotiokahvit kuuluvat oleellisena osana reissuun. Nautiskelu tapahtuu yleensä mustana mutta varsinkin iltaisin myös "kerman" kera. Aiheesta parit kuvat naapurista: https://www.utsidan.se/contest/view.htm?ID=9109
Näyttää kuksa olevan juoma-astiana aika monessa kuvassa.
Avatar
Mustola
Viestit: 86
Liittynyt: 23 Touko 2018 10:49
Paikkakunta: Tampere

Kahviasia

Viesti Kirjoittaja Mustola »

Aikoinaan nuorempana miehenä tuli nokipannukahveja keitettyä kohtuu määriä (kaupallisestikkin). Toimivin systeemi ja maukkain kahvi tuli seuraavasti.
-keitetään vesi kiehuvaksi
-nostetaan pannu tulilta sivuun, kaadetaan porot pannuun, ei sekoiteta, vain kansi päälle
-annetaan hautua kaikessa rauhassa
-säikäytetään porot pohjaan. Kopautetaan pannun kylkeen klapulla tai Kopautetaan hellan päällä. Porot laskeutuu pohjaan niin että tömähdys kuuluu.
Tosin eräreissuilla tai reppureissussa maailmalla pidän mukana murukahvia. Mun eräfiilikset ei riipu kaffen keitosta. Aamulla termariin kuumaa vettä, päivänmittaan sitten pikkukaffittelut tarpeen mukaan.. Ruottalaisten taittokuksasta :shock:
Nykyään saa 200g pussissa KultaKatriina murukahvia joka ainakin minun suuhun maistuu kaffelle.
Joukon jatkona kuin Luttinen kaartissa
http://sealaker.blogspot.com/
StefanG
Viestit: 1891
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Tässä amerikkalainen kertoo kuinka tehda cowboy-coffee.

Ariluk
Viestit: 342
Liittynyt: 03 Maalis 2006 08:10
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Pikakahvi

Viesti Kirjoittaja Ariluk »

Pikakahvi on syrjäyttänyt kesäreissuilla pannukahvin ja syynä Erinomainen pikakahvi Lidlin valikoimasta ja toki painoa vähemmän. Maitoa pitää olla ja maitojauhe purovedellä jatkettuna toimii.
*Elämä on ihmisen parasta aikaa*
Avatar
Pepi
Viestit: 7428
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Erinomainen? Ja tarvitsee silti maitoa?
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Ariluk
Viestit: 342
Liittynyt: 03 Maalis 2006 08:10
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Kyllä

Viesti Kirjoittaja Ariluk »

Kyllä. En juo kahvia mustana.
*Elämä on ihmisen parasta aikaa*
StefanG
Viestit: 1891
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Minä taas en ymmärrä miksi juoda kahvia jos sen pitää laimentaa maidolla. :roll:
Vastaa Viestiin