Kahvi

Napakettu
Viestit: 885
Liittynyt: 05 Helmi 2007 20:16

Viesti Kirjoittaja Napakettu »

Garrabojan resepti.


vanha akka
Viestit: 129
Liittynyt: 02 Touko 2007 22:09
Paikkakunta: eteläinen Suomi

Viesti Kirjoittaja vanha akka »

Lueskelin tässä joutessani tätä pitkää ja moninaisesti polveilevaa kahvikeskustelua. Empä sitten malta olla lisäämättä erästä muistelua vuosien takaa: Oli sellainen hiljainen aika käsivarren tunturien lähimökeillä, taisi olla turistien vaihtopäivä. Hiihtelin itsekseni päiväkäynnille Peeran majalta Ailakan tuvalle. Oli silloin vielä se vanha tupa ja ovipielessä kamina ja peräseinällä kerroslaverit. Tupaan tullessani hellalla kiehui pienin koskaan näkemäni kahvipannu. Huhuilin sitten sinne pimeänpuoleisen yläpritsin suuntaan huomioni pannun kiehumisesta. Sieltä tuli näkyviin pienikokoisen iäkkäänpuoleisen miehen naama joka heitti pienen nahkaisen pussin minulle: " no paahan likka poroja pannuun" johon minä: " paljonkos näitä laitetaan ? " Mies:" eikö se etelän likka tiiä paljonko poroja pannuhun pannaan?" Minä sitten yritin selostaa, että kun juojia on monenlaisia ja pannut niin erikokoisia. Tähän tuli vastaus kuin pyssyn suusta : "ol vait kolme kourallista poroja pannaan, ol pannu min kokone tahansa." Niin sitten iskin kyseisen määrän poroja pannuun, en jäänyt enää tulosta katsomaan, mutta varmaa on että lusikalla ukko kahvinsa söi. Olin silloin nuori ja vähästä kiehahtava likkalapsi, myöhemmin olen samaisen paikallisasukkaan kanssa kahviani juonut ja asiaa naureskellut. Nykyään hän jo keittelee kahviaan tuonpuolisissa.
Long Nose
Viestit: 1372
Liittynyt: 18 Maalis 2010 08:39
Paikkakunta: luhanka

Kahvin keittämisestä.

Viesti Kirjoittaja Long Nose »

Olen havainnut hyväksi kahvinkettotavaksi laittaa kahvinporot kestosuodattimeen ja sen kiehuvaan keitinveteen. Näin saa porot pois kun nostaa suodattimen ylös kattilasta.
Suodattimelle kannattaa tehdä teräslangasta pidike jolla sen saa pysymään oikeassa asennossa kattilanreunan yli kolmella koukkuhaaralla. Keskimmäinen haara tulee kaksinkerroin taivutetusta haarakkeesta.
Näin olen saanut kahvipannun pois kyydistä.
jatta
Viestit: 294
Liittynyt: 07 Huhti 2011 10:44
Paikkakunta: Kotala

Viesti Kirjoittaja jatta »

käytättekö kahviin maitoa? Mites vaelluksella, maitojauhoako? :shock:
sahamies
Viestit: 4645
Liittynyt: 01 Touko 2010 08:58

Viesti Kirjoittaja sahamies »

Ei sitä siellä metsässä maitoa kaipaa. Kahvi maistuu mustanakin, vaikka kotioloissa on aina valkoista lisättävä.
Avatar
juippi
Viestit: 38
Liittynyt: 22 Tammi 2012 23:19

Viesti Kirjoittaja juippi »

saako suomen kaupoista kuivakermaa? Onko kallista?
Sarekretkeilijä
Viestit: 1665
Liittynyt: 26 Tammi 2006 13:12

Viesti Kirjoittaja Sarekretkeilijä »

Laitan raakana rasvatonta maitojauhetta. Murskaan pakut. Ihan ok. Päiväkahviksi aamulla keitettyä juomapulloon. Se menee kylmänä mustana.
Avatar
Jäpälä
Viestit: 61
Liittynyt: 05 Tammi 2008 14:48

Viesti Kirjoittaja Jäpälä »

Kahviin laitan maitoa lähinnä siksi, että se on usein liian kuumaa heti juotavaksi. "Ulkoruokinnassa" jäähtyy yleensä (paitsi kesähelteellä) nopeammin, jolloin maitoa en kaipaa ollenkaan.
Ursus
Viestit: 9510
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Pikakahvin yksi hyvä puoli on se, että samasta pannusta voi juoda kahvia, kaakaota tai teetä sekä kuppikuumaa. Varsinkin porukalla kuljettaessa varteenotettava seikka. Nokipannukahvi on tietenkin "ainoa oikea" kahvi metsässä jos halutaan olla kulinaristisesti ortodokseja.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Long Nose
Viestit: 1372
Liittynyt: 18 Maalis 2010 08:39
Paikkakunta: luhanka

Viesti Kirjoittaja Long Nose »

Jos pikakahvi olisi ainoa vaihtoehto lopettaisin kahvinjuonnin kokonaan.
Minulle pikakahvi ei ole vaihtoehto.
Ei maastoon lähdön pidä eikä saa olla laadusta tinkimistä mitä suuhunpantaviin tulee.
Ursus
Viestit: 9510
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Oikea periaate sinulla! Lehtipihviä, jogurttia ym on oltava syötävissä kaikissa olosuhteissa ;)
Et tainnut ymmärtää viestini ajatusta.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Long Nose kirjoitti: - -
Ei maastoon lähdön pidä eikä saa olla laadusta tinkimistä mitä suuhunpantaviin tulee.
Ihan piruuttani pitää kysyä, että miksi ei? :wink:
Long Nose
Viestit: 1372
Liittynyt: 18 Maalis 2010 08:39
Paikkakunta: luhanka

Viesti Kirjoittaja Long Nose »

Korpijaakko kirjoitti:
Long Nose kirjoitti: - -
Ei maastoon lähdön pidä eikä saa olla laadusta tinkimistä mitä suuhunpantaviin tulee.
Ihan piruuttani pitää kysyä, että miksi ei? :wink:
Mitä kahviin tulee, mieluummin olen ilman kahvia kuin juon pikakahvia.
Miksi tahallaan pilata vesi pikakahvilla jos ei siitä pidä?
Jos minulla jää kahvinporot matkasta pois niin reissu on pilalla!
Ja rasvana on aito voi!
Ilman sitä ei kala ole oikein paistettua.
tapani vaeltaja
Viestit: 571
Liittynyt: 08 Helmi 2012 10:37

Viesti Kirjoittaja tapani vaeltaja »

xxx
Viimeksi muokannut tapani vaeltaja, 18 Touko 2012 03:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Timoa
Viestit: 1619
Liittynyt: 13 Helmi 2008 17:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timoa »

Aiheen sivusta tai siihen liittyvä ajatus...

Kahvin korvaaminen muilla aineilla, teehän on yksi korvaava juoma. Mutta löytyykö suomen luonnosta aineksia josta uutaisi teetä samoillla kofeiinin määrillä? Monet luonnonteet on ihan juotavia. Löytyykö kofeiinia luonnosta?
Vastaa Viestiin