Moottorisaha

Moottorisaha

1. Omistan metsätöitä varten
28
21%
2. Omistan polttopuuhuoltoa varten
71
53%
3. Omistan, raksatöihin
4
3%
4. En omista, mutta haluaisin omistaa
13
10%
5. En omista, arvostan hyötyliikuntaa
17
13%
6. En omista koska symboloi luonnon tuhoamista
2
1%
 
Ääniä yhteensä: 135
Jani
Viestit: 62
Liittynyt: 02 Marras 2010 23:21

Viesti Kirjoittaja Jani »

tilhi ja husku luonnonhoito- ja retkeilyrakenteiden teko hommissa...


Inari74

Viesti Kirjoittaja Inari74 »

Löytyy moottorisahat Stihl MS 200, MS 261 ja Husqvarna 235 FR raivaussaha. Ammatti- ja polttopuuhommiin.
sahamies
Viestit: 4645
Liittynyt: 01 Touko 2010 08:58

Viesti Kirjoittaja sahamies »

Pitäähän miehellä sahoja olla: Husqvarna 254, Sthilit MS 201, FS 460 ja FS 480. Vähemmällä määrällä en pärjäisi mitenkään- :)
omat polut
Viestit: 4206
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Inari74 kirjoitti:Löytyy moottorisahat Stihl MS 200, MS 261 ja Husqvarna 235 FR raivaussaha. Ammatti- ja polttopuuhommiin.
Tiedätkö miten MS200 tyhjäkäynnin saisi kohdalleen, vaeltanut melko holtittomasti uudesta asti, tyhjäkäynnin seosruuvia joutuu pyörittelemään melkein joka kerta. Yleensä pyrkii karkaamaan koville kierroksille ja asettuu kun seosta laittaa rikkaammalle, senkin jälkeen edelleen epämääräisesti vaihtelevaa. Leikkuukierroksilla toimii moitteetta.
Walden
Viestit: 277
Liittynyt: 08 Heinä 2010 19:00

Viesti Kirjoittaja Walden »

Moottorisahoina Huskyt 550 ja 543. Raivureina pari Stihlin 480.tä. Työkalujen arvo on moninkertainen autoon verrattuna.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Perkele kun katkesi naru stihl ms 180 c sahastani. Olin vaihtamassa narua kun jousi pomppasi ulos. Miten sensaa ttakaisin. Tämä on kevytkäynnisteinen malli.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Inari74

Viesti Kirjoittaja Inari74 »

omat polut kirjoitti:
Inari74 kirjoitti:Löytyy moottorisahat Stihl MS 200, MS 261 ja Husqvarna 235 FR raivaussaha. Ammatti- ja polttopuuhommiin.
Tiedätkö miten MS200 tyhjäkäynnin saisi kohdalleen, vaeltanut melko holtittomasti uudesta asti, tyhjäkäynnin seosruuvia joutuu pyörittelemään melkein joka kerta. Yleensä pyrkii karkaamaan koville kierroksille ja asettuu kun seosta laittaa rikkaammalle, senkin jälkeen edelleen epämääräisesti vaihtelevaa. Leikkuukierroksilla toimii moitteetta.
Mahdoton näin isommin neuvoa mutta itse olen sahojen säädössä käyttänyt vain L-ruuvia. Ensin säädöt perusasentoihin ja sitten ihan pikku säätöjä että löytyy sopiva käynti.
amatööri
Viestit: 3487
Liittynyt: 05 Kesä 2009 07:20

Viesti Kirjoittaja amatööri »

Stilhin MS 200:nen ja Jonseredsin 2054:nen sahapuolelta.
Raivaussahana Husqvarnan 345 FXT.Mukava kun tuossa on lämmitetyt kahvat.

Oma tilhi on pelannut moitteetta ilman jatkuvaa säätelyä.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
mattipappa
Viestit: 869
Liittynyt: 02 Helmi 2009 20:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mattipappa »

Muutama viikko sitten ostin ensimmäisen ikioman moottorisahani. ( :!: )

Luulen pärjääväni hyvin Tilhelläni, MS 180, polttopuuhommissa, kun suvulla on pari vähän järeämpää sahaa, jos tarvetta tulee.
Vielä ei ole pientäkään käyttökokemusta uudesta lelusta, kun muuttokiireiden ym. vuoksi ei ole ehtinyt sillä leikkimään :)
vilves
Viestit: 498
Liittynyt: 11 Tammi 2011 12:56

Viesti Kirjoittaja vilves »

rautu kirjoitti:Perkele kun katkesi naru stihl ms 180 c sahastani. Olin vaihtamassa narua kun jousi pomppasi ulos. Miten sensaa ttakaisin. Tämä on kevytkäynnisteinen malli.
Itse en ole omassa Tilhessäni jotunut tuota hommaa tekemään, mutta auttaako nämä:

http://smallforestowner.blogspot.fi/201 ... stihl.html
Syvempiä kokemuksia, sanoi jätkä kun suohon upposi. - P. Haanpää
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Se on jo paikallaan. Kannattaa varoa. Ei ole todellakaan helppoa laittaa takaisin.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
pesala
Viestit: 2577
Liittynyt: 02 Elo 2008 20:46
Paikkakunta: länsisuomi

Viesti Kirjoittaja pesala »

vilves kirjoitti:
rautu kirjoitti:Perkele kun katkesi naru stihl ms 180 c sahastani. Olin vaihtamassa narua kun jousi pomppasi ulos. Miten sensaa ttakaisin. Tämä on kevytkäynnisteinen malli.
Itse en ole omassa Tilhessäni jotunut tuota hommaa tekemään, mutta auttaako nämä:

http://smallforestowner.blogspot.fi/201 ... stihl.html

Kylläpä yhden narun laittaminen on esitetty vaikeesti. Eihän tuon uusiminen kestä kuin muutaman minuutin , edellyttäen , että uusi naru on yleensä olemassa. Tuli noita aikoinaan asetettua aikast monta kertaa , jopa katkennut naru uudestaan , jos nyt ei sattunut uutta narua olemaan mukana metsässä.

Tietenkin se on hitaampaa, jos joutuu vain muutaman kerran elämässä tuollaisen uusimaan , mutta kun noita uusimisia oli vuodessa useampia , se meni jo rutiinilla.
tst
Viestit: 6535
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Onnistuin minäkin sahaamaan narun poikki kun se jäi roikkumaan ja peli on Jonköping, en ole muuta kuin tuijotellut sitä ja siis otin kopan kuitenkin pois. Aiemmin olen kerran elämässäni yrittänyt sitä perinteistä hässäkkää korjata ja se oli minulle mahdoton tehtävä. Jönköpingissä on erilainen systeemi koska siinä on joku koppa. Moottorisaha on ihme peli koska aina kun teen sen kanssa hommia ja vaikka vaan sahaisin puita sahapukilla eli passelissa korkeudessa niin minulta kipeytyy alaselkä. Mulla on kyllä vamma alaselässä sillä parin nikaman välistä on tavara häipynyt ja ne nikamat on miltei yhdessä.
Niilo Pielinen
Viestit: 175
Liittynyt: 19 Joulu 2015 12:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Niilo Pielinen »

juups.

Piilopirtin puuhuoltoa varten minulla on Jonsered 535 ja HusQ 240 R raivuri. Molemmat olen käytettyinä saanut (perintö ja lahjoitus) ja huollattanut paikallisella pienkonekorjaajalla. Naapurin äijälle käyn jos syksyllä tulee tuulenkaatoja niin nekin pilkkomassa, kun pelkää kirjanpainajatoukaa, eikä itse enää 74 v ikäsenä lähde kylmässä kelissä sahan kanssa mettään, kesällä kylläkin. Aika teräsvaari on. (olen pikkusen saanut oppia kotoa siitä, mitä ja miten tuulenkaatojen kanssa kannattaa varoa)

Terät viilaan käsin ja ihan silmämitalla, toistaiseksi on pystyneet sen minkä tarttee. Nesteen 2T alkylaattia juovat ja vihreäksi väitettyä ketjuöljyä.

Eräältä perikunnalta sain hyvin kohtuullisella hinnalla viiltosuojahousut. Isäukon vastaavat oli sen näköset, että menivät suoraan roskiin.

Pikkusen on harjoitellut sen helpoimman hirsinurkan ja varauksen sahaamista, kun tarkotus olis oma laavu puuhata. Tukikohdalta kun kuiteski lähimmälle valmiille on toista tuntia kävelymatkaa :)

Hirsitöihin olis hyvä olla tälläselle hintelälle kääkälle kevyempi saha. Oon koittanu voimistella mutta toistaiseksi tulokset edelleen puoltavat kevyemmän sahan hankintaa. :D

-Niilo
*Suunistaminen kokeellisella mentelmällä vaatii hyvät eväät matkaan...*
omat polut
Viestit: 4206
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

^Voin vakuuttaa että kevyt saha muuttaa homman ihan eri lajiksi, ja parempaan suuntaan. kasvispohjaisia teräöljyjä kannattaa varoa, tuppaavat jähmettymään ja tukkimaan kanavia.
Vastaa Viestiin