Talvi tulee -nastatko alle?

karskinen

Talvi tulee -nastatko alle?

Viesti Kirjoittaja karskinen »

Ulkona pyryttää lunta ja (etelän) talven sekalaiset kelit häämöttävät. Itse käytän fillarissa nastarenkaita: Uudet Hakkapeliitta W240 (40-622) odottavat pääsyä käyttöön, vanhat samanlaiset kun ovat loppu.

Noilla renkailla saa lasketella menemään huoletta, sillä nastoja on runsaasti, eikä tuhoisasta luistosta ole juurikaan pelkoa. Kokemusta on myös renkaista W106/W160, joiden pito esim. jäätyneellä, uraisella sohjolla ei minua tyydyttänyt.

Miten muut talvipyöräilijät, mitä nastarengasta käytätte, vai käytättekö ollenkaan nastarenkaita?


abumatic
Viestit: 3109
Liittynyt: 18 Tammi 2006 09:44

Viesti Kirjoittaja abumatic »

Olen pitänyt eturenkaassa nastakummia. Viimi talvena ei ollut kun oli uusi maastopyörä alla. Ajattelin kokeilla miten maastopyörän karkea kuvio toimii talvella. Yhden kerran kaaduin, mutta en pahasti. Edellisessä oli kapeahkot citypyörät, joissa nastat olivat välttämättömät.

Nyt laitoin maastopyöräänkin nastarenkaan eteen. Ei tullut edes mieleen, että niissäkin on eroja. Kävin katsomassa ja sehän oli W106 mallia. Ajan talvella vain työmatka-ajoa, johon tuon pito riittää varmasti.
Kom och ät konserverad gröt!
Avatar
wirsuwaari
Viestit: 310
Liittynyt: 19 Tammi 2006 10:02

Viesti Kirjoittaja wirsuwaari »

Normaaleina talvina (mitä se sitten tarkoittaakin) Hki-Espoo välillä käytin karkekuvioisia maastorenkaita citymaasturissa. Jää ja sileäpintainen jäätynyt lumi olivat joskus haasteellisia..pari lippaa tuli onneksi ilman vahinkoja. Nyt asun n. 55 km työpaikasta joten en ole edes asiaa ajatellut :-)
linkkari-inkkari
Viestit: 303
Liittynyt: 11 Loka 2007 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja linkkari-inkkari »

Autojen joukossa pyöräillessä - kyllä, edottomasti nastat! Eteen ja taakse. Nyt hirvittää ajatellakin, että on joskus tullut suhattua Stadin jäisiä katuja ilman nastoja muun liikenteen seassa. Hullun hommaa jopa meikäläiselle.
"Sinua ei saa erottaa kivestä, kun sä nukut."
Mustikka
Viestit: 931
Liittynyt: 14 Maalis 2006 14:37
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

Samat Hakkapeliitat mulla, vuosi sitten hankitut, mutta en ole vielä vaihtanut pyörään tänä syksynä. Niillä oli sen verran raskaampi ajaa kuin kesärenkailla, että en viitsisi ottaa käyttöön ennen kuin on pakko (täytyy katsoa tilanne ennen maanantaiaamua).

Koin kyllä että nastarengas tuo lisävarmuutta ajoon, mutta sohjossa pyörä välillä kiemursi ja jossain soseessa takapyörä upposi ja jäi sutimaan ihan tyhjääkin. Ja ne jäätyneet urat, auts.
JuhaL
Viestit: 179
Liittynyt: 12 Tammi 2006 07:25

Re: Talvi tulee -nastatko alle?

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

karskinen kirjoitti:Miten muut talvipyöräilijät, mitä nastarengasta käytätte
Maastosinkulassa on Hakka WXC300, täpärissä Freddie's SW336 ja cyclokrossariin tulee varmaan nuo Hakkapeliitta W240:t...

:lol:
Vagabond
Viestit: 343
Liittynyt: 29 Touko 2007 21:12

Viesti Kirjoittaja Vagabond »

Lukio aikoina fillaroin kouluun 3km matkan joka päivä. Maasturit oli just tullu markkinoille. Ei tullu edes mieleen nastarenkaat. Muuten ei ollut vaikeuksia, mutta suojakelin jälkeinen lumisade oli ikävää. Putu lunta jonka alla olevaa jäätä ei nähnyt. Pari lipat tuli otettua...
Autojen seassa en kyllä ajelis ilman nastoja. Pyörä kun saattaa mennä sivuttain alta. --> Auton alla... :shock:

En tiedä ajelisinko ees nastakumeilla... Keskikokoinen paikkakunta pyöräteineen on hyvä mesta :!: :)
Timppa
Viestit: 32
Liittynyt: 14 Syys 2006 15:14
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Ajelen nastattomilla talvirengailla Rubena (tsekkiläinen) merkkisillä. En ole niin hyvää sivuttaispitoa (ilman nastoja) huomannut missään muussa vakiopyörän rengasmerkissä. Saa myös nastallisena.
Tuulten syntypaikan etsijä
Jii
Viestit: 157
Liittynyt: 20 Joulu 2006 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jii »

Viime talvena ajelin maastossa Schwalben Ice Spikereilla. Tämän talven ajot riippuu olkapään kunnosta.
FatRabbit
Viestit: 80
Liittynyt: 27 Kesä 2007 18:47
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FatRabbit »

Tulee kyllä käytettyä nastarenkaita, kunnon nastarenkaat kun laittaa pyörään niin ennemmin liikkuu sillä kuin kävellen..

Aiemmin oli pyörässä Nokian wxc 300:t, osoittautuivat hiukan levottomiksi etenkin lumessa. Koska ylipaino on ylivoimaa, siirryin käyttämään Nokian Freddie's Revenzejä. Ylämäet ovat tuskaa, mutta alamäet juhlaa, siihen tosin vaikuttaa pyörävalintakin.
Capella
Viestit: 370
Liittynyt: 18 Marras 2014 10:55

Re: Talvi tulee -nastatko alle?

Viesti Kirjoittaja Capella »

karskinen kirjoitti:Ulkona pyryttää lunta ja (etelän) talven sekalaiset kelit häämöttävät. Itse käytän fillarissa nastarenkaita: Uudet Hakkapeliitta W240 (40-622) odottavat pääsyä käyttöön, vanhat samanlaiset kun ovat loppu.

Noilla renkailla saa lasketella menemään huoletta, sillä nastoja on runsaasti, eikä tuhoisasta luistosta ole juurikaan pelkoa. Kokemusta on myös renkaista W106/W160, joiden pito esim. jäätyneellä, uraisella sohjolla ei minua tyydyttänyt.

Miten muut talvipyöräilijät, mitä nastarengasta käytätte, vai käytättekö ollenkaan nastarenkaita?
Mulla oli viime talvena, ennen kuin möin sen pyörän, niin nuo W240:t ja olivatpa kuulkaa hyvät!
Avatar
Ride80
Viestit: 1
Liittynyt: 23 Tammi 2015 08:30
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Ride80 »

Mulla oli viime talven täällä napapiirin tuntumassa päivittäisessä käytössä Schwalbe Marathon Winter renkaat ja ei voi ko kehua. Kertaakaan ei tullu lentoa, eikä ole puhjennu vaikka melkosen terävässä jäässäki ajanu. Pakkanen huidellu siellä kolmessakympissä välillä ja sitä ei ees renkaissa huomannu. Pyörä kylläki päätti lopettaa ohjaukseen reagoimisen sillloin :D
Kaikki nastakki edelleen tallella ja ei juuri kulumaa huomaa.
Vastaa Viestiin