Miten menettelet, jos kohtaat karhun

tst
Viestit: 6550
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Jussi kirjoitti:Ruotsissa on kamerat oikeaan aikaan esillä:



Sattumalta törmäsin samoihin pätkiin ja aloin etsimään, että olisiko jollain omakohtaisia kokemuksia karhun valehyökkäyksestä? Tähän malliin: https://jaktplay.se/video/arg-bjorn-oradd-farbror/


matsoni47
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Tammi 2009 23:18
Viesti:

Viesti Kirjoittaja matsoni47 »

Sarmitunturilla Karhukammin lähellä tultiin vastakkain nallen kanssa. Miljoonaa karkuun, ilmeisesti kummatkin koskapa tässä kirjoittelen.
Ursus
Viestit: 9552
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Tsarmissa minäkin olin törmätä karhuun. Tuilin pienen puroin varteen ja ajattelin ääneen, että tuossapa on hyvä kahvinkeittopaikka. Samassa metsopoikue pyrähti lentoon 10 metrin päästä ja laskeutui puron taakse, josta alkoi kuulua karhun möyryämistä. Tajusin heti, kuka siellä äänteli ja aloin puhella ääneen: Kyllä minä voin ne kahvit keitellä vähän sivummallakin, ja samalla kun puhelin ääneen muutin suunnan ylävirtaan niin, että karhu kuuli minun kulkevan poispäin. Jonkun matkaa kuljettuani keitin ne kahvit kaikess rauhassa sen smaisen puron varressa.
Vaskojoella kanoottireissulla olin kodassa kerran syyskuulla puoli kymmenen jälkeen jo makuupusissa. Illalla olin nähnyt lähellä paljon karhun jälkiä ja kuvannutkin niitä. Nyt alkoi joku murista ihan kotani lähellä. Joen toisella puolen jonkun matkaa alavirtaan alkoivat vetokoirat äänen kuullessaan hurjan haukun. Murina ja haukkukuoro vuorottelivat useamman kerran. Minä olin tuossa kohtaamisessa porukan hiljaisin.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Raato
Viestit: 189
Liittynyt: 10 Maalis 2008 12:13

Viesti Kirjoittaja Raato »

tst kirjoitti:
Jussi kirjoitti:Ruotsissa on kamerat oikeaan aikaan esillä:



Sattumalta törmäsin samoihin pätkiin ja aloin etsimään, että olisiko jollain omakohtaisia kokemuksia karhun valehyökkäyksestä? Tähän malliin: https://jaktplay.se/video/arg-bjorn-oradd-farbror/
Kyllä on omakohtaista kokemusta, kovavauhtinen lähestyminen loppui alle kymmeneen metriin. Hyökkäyshän se ei ollut ja nalle oli jopa leppoisan oloinen pysähdyttyään, ilmeisesti helpottui kun "oli vaan pieni ihminen".
leukuperse
Viestit: 176
Liittynyt: 10 Touko 2009 17:53
Paikkakunta: Lappi

Viesti Kirjoittaja leukuperse »

Satusetiä liikenteessä taas palstalla. En nähny mutta mesikämmen siellä oli. Mettopoikue tiesi radiossa kertoa että samoilla tulilla oltiin Äijän kanssa kahavilla.
Hohhoijaa. Kehä3sisäpuoli.vaellusnet.com/turinat.

Niin joo ja helevetti se karkuun juokseminen ei varmana tule mieleen ellet ole jostain Tikkurilasta pois. Vaellelkaa mutta älkää puhuko paskaa.
amatööri
Viestit: 3493
Liittynyt: 05 Kesä 2009 07:20

Viesti Kirjoittaja amatööri »

^
No nyt on oikein tosimies äänessä.Toivottavasti korkki on jo kiinni.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
rastigaissa
Viestit: 514
Liittynyt: 11 Helmi 2012 23:31

Viesti Kirjoittaja rastigaissa »

Näitä ei tartte lukea, jos on itse törmännyt karhuun
rastigaissa
Viestit: 514
Liittynyt: 11 Helmi 2012 23:31

Viesti Kirjoittaja rastigaissa »

dailymail kirjoitti:
Harhailija kirjoitti:Ruotsissa karhunpyynnissä kaadetuista karhujen vatsasta löytyi yli puolelta "hieman" ihmetystä herättävää sisältöä. Koiran kuivanappuloita, maissia, yms. :shock:
Hajamielinen metsämies voi unohtaa omia ja koiransa eväitä säännönmukaisesti samaan paikkaan, niin tottahan se karhu oppii paikan tarkastamaan. Sitten kun vielä tietää ja muistaa mihin niitä eväitään tapaa unohdella.... :)
No mutta!
Karhukuvauskojuilla karhuille syötetään lehmän- ja sianruhojen sekä lohen lisäksi myös koirannappuloita. Ehkäpä niitä on Ruotsissakin?

Tuliko viimesyksyinen maalaiskylässä vieraillut karhu sittenkin koirannappuloille vai oliko sillä todella vatsassaan jämptin menevä kolo??

https://yle.fi/uutiset/3-10997604
matsoni47
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Tammi 2009 23:18
Viesti:

Viesti Kirjoittaja matsoni47 »

USA:ssa sai kaupasta pippurisumutteita ja muuten Valmet rynnäkkökiväärinkin jos olisi odottanut pari viikkoa. Telttailin kalliovuorilla ja ajattelin ostaa sumutteen mutta pärjäsin hyvin vartioiduilla leirintäalueilla. Puumista varoiteltiin jos lähtee ulkoilemaan kauemmaksi. (Mountain lions).
Hitsi, meninkin nyt, 5.11.2020 katsomaan pleasant Valley, Cimarron, leirntä/kämppäaluetta netissä, siellä oli tosi hyvä palvelu. Huomasin, että olivat ottaneet mainoskuviinsa mun prätkäni ja telttani siinä vierekkäin pikkusen joen vieressä. Kävin muuten illalla uimassa siinä joessa ja vesi oli aika kylmää. Siihen tuli yksi pariskunta huolestuneena katsomaan josko olisin vaikeuksissa. Meni hiukan aiheen ulkopuolelle.
Sissihkö
Metsän Omena
Viestit: 3073
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

matsoni47 kirjoitti:USA:ssa sai kaupasta pippurisumutteita ja muuten Valmet rynnäkkökiväärinkin jos olisi odottanut pari viikkoa. Telttailin kalliovuorilla ja ajattelin ostaa sumutteen mutta pärjäsin hyvin vartioiduilla leirintäalueilla. Puumista varoiteltiin jos lähtee ulkoilemaan kauemmaksi. (Mountain lions).
Kesällä 2000 liikuskelin teltalla juuri tuolla ja siitä koilliseen vuorilla aina Fort Collinsiin asti. Joka yö teltalla satunnaisessa syrjäisessä paikassa. Merkkiäkään karhusta tai puumasta en havainnut. Sumutetta tai asetta en edes harkinnut. Ruokatavarat öisin etäämpänä ylhäällä narussa. Silloisissa paperikartoissa kyseisellä alueella oli seuraavanlainen ohje karhujen varalle: https://aijaa.com/NOBYIn
Mystinen metsätyömies
Viestit: 174
Liittynyt: 30 Maalis 2012 15:36

Viesti Kirjoittaja Mystinen metsätyömies »

Ketjussa on jo varmaan käyty läpi näitä kohtaamisia. Itse en pelkää karhun kohtaamista ollenkaan, en edes ajattele asiaa. Vaikka tuo kuvauskojujen ruokinta lisääkin petojen tottumista ihmisen hajuun ja se yhdistetään ruokaan. Mikä ei ole hyvä juttu. Petojenhan pitää pelätä ja väistää ihmistä.
Korpi soittaa kuolinkellot heikkojen.
tst
Viestit: 6550
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Re: Miten menettelet, jos kohtaat karhun

Viesti Kirjoittaja tst »

Tekisi mieli vetää itsensä suppuun jos nuuhkimaan tulisi tai jo alunperinkin luulisi että suppu on parempi, mikähän idea tuossa X-kirjaimen muodossa on? https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kar ... ni/8709342
Metsän Omena
Viestit: 3073
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Re: Miten menettelet, jos kohtaat karhun

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

tst kirjoitti: 29 Touko 2023 06:20 Tekisi mieli vetää itsensä suppuun jos nuuhkimaan tulisi tai jo alunperinkin luulisi että suppu on parempi, mikähän idea tuossa X-kirjaimen muodossa on? https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kar ... ni/8709342
Sama kuin painissa.
tst
Viestit: 6550
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Re: Miten menettelet, jos kohtaat karhun

Viesti Kirjoittaja tst »

Jossain on neuvottu, että kädet niskan suojaksi. Eikös nuo pään nahasta alota jos sille päälle sattuvat? Ite en levittelis raajoja.
omat polut
Viestit: 4210
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Miten menettelet, jos kohtaat karhun

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Uutisten mukaan ampuhiihtäjätär oli vetänyt kädet vaistomaisesti pään suojaksi ja liikkumattomana mahallaan maata vasten. Oli toiminut, karhu menetti kiinnostuksensa.
Vastaa Viestiin